Hypnose en EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing):SPOILER2Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exposure-therapie:SPOILER2Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Medicijnen:SPOILER2Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER2Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe is het Marsenal?quote:Op maandag 20 augustus 2018 17:28 schreef Marsenal het volgende:
Welkom in het topic mevrouw, ik zie dat niemand gereageerd heeft, ik ook niet, dat zal wel komen omdat we de hele dag door gespannen en gestresst zijn![]()
![]()
![]()
![]()
Dit is de leven hoor, wat een schijtdag![]()
Misschien donderdag eens inhoudelijk reageren, als ik therapie heb gehad
Dankjequote:Op zaterdag 8 september 2018 11:12 schreef mascara-klodder het volgende:
Hestia wat heftig zeg!
Wat is C-PTSS?
Ik ga na mijn vakantie even wat uitgebreider reageren en ook een update geven.
Ik ga iig aan EMDR beginnen
Dit is geen correcte informatie hoor.quote:Op zaterdag 8 september 2018 21:28 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Dankje
Het verschil met een gewone PTSS is:
-Er is sprake van afhankelijkheid van de dader.
-In de thuissituatie gebeurden dingen vaak stiekem en je kon er niet over praten.
-De ouders hadden veelal hun handen vol aan zichzelf en hadden weinig aandacht voor de kinderen. Hierdoor was het onmogelijk om over de ervaringen te praten.
De complexe PTSS heeft dus dezelfde symptomen als de PTSS, maar heeft daarnaast ook nog andere symptomen.
Huh wat klopt er niet dan? Ik heb dit uit deze blog overgenomen, maar die vrouw van het onderzoek noemde deze dingen o.a. ook als verschil.quote:Op zaterdag 8 september 2018 21:51 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Dit is geen correcte informatie hoor.
Sterkte met je behandeling Hestia. Ik vind het vervelend voor je dat het zo gelopen is.
Nou ja niet correct is misschien ook wat kort door de bocht. Sorry ik ben moe en ik vind dit eigenlijk een ingewikkeld topic. Maar het geeft alleen wat weer de opbouw van cptss. Terwijl het qua symptomen ook behoorlijk verschil maakt.quote:Op zaterdag 8 september 2018 22:08 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Huh wat klopt er niet dan? Ik heb dit uit deze blog overgenomen, maar die vrouw van het onderzoek noemde deze dingen o.a. ook als verschil.
Dankje
Het is best een grote stap om te erkennen dat je ptss hebt. Goed bezig! Wordt je behandeld voor je trauma?quote:Op zaterdag 6 oktober 2018 00:24 schreef Josoca het volgende:
Hoi allemaal,
Ik ben echt helemaal nieuw hier, maar ik ben hier beland toen ik op PTSS zocht. Omdat ik na lange tijd graag wilde weten hoe lotgenoten ermee omgaan. Ik ken jullie niet, maar wil jullie zo erg bedanken voor het delen van jullie verhalen. Het maakt dat ik nu ook steeds eerlijker durf te zijn naar mezelf en te accepteren dat ik nu eenmaal PTSS heb en daarmee moet dealen. Dat is zo'n enorme stap, nogmaals bedankt.
Wat ik mij verder afvroeg is wat voor medicatie jullie krijgen, als dat al zo is. Ik kan niet functioneren zonder.. Ik heb er best wat, waaronder benzodiazepines, antipsychotica en slaapmedicatie.. Ik ben er nogal afhankelijk van, plus blow ik ook nog wel wat. Ik lees overal dat het juist niet goed is om zulke medicatie te krijgen (en om te blowen waarschijnlijk, maar het maakt mij iets rustiger) als je PTSS hebt. Hoe zit dat dus bij jullie?
Bedankt voor je reactie en super knap van je dat je daar al zo hard mee bezig bent! Ik denk dat ik dan ook de complexere variant hebt, hoewel dat mij niet expliciet gezegd is. Ik heb niet alleen veel last van angstaanvallen, nachtmerries en herbelevingen. De triggers zitten bij mij ook bij emoties (of emoties die er niet zijn/niet voelbaar). Ik krijg sinds juni intensieve behandeling voor mijn trauma's. Ik vind het heel zwaar en heb het idee dat er juist steeds meer naar boven komt, maar misschien is dat wel een proces..quote:Op zaterdag 6 oktober 2018 12:46 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Het is best een grote stap om te erkennen dat je ptss hebt. Goed bezig! Wordt je behandeld voor je trauma?
Zelf gebruik ik een lage dosis antidepressiva en af en toe oxazepam op de hele moeilijke momenten. Maar dat gebeurt steeds minder. Verder helpt mijn therapie veel om het allemaal tot rust te brengen.
Ik heb een complex trauma, dat betekent voor mij dat er niet 1 traumatische situatie is geweest maar heel veel, en mijn herbeleving voor ziet op emoties in plaats van specifieke herinneringen. Bij de therapie worden bepaalde types herinneringen herprogrammeerd, waardoor de verwerking op gang kan komen. Het is super heftig en intens maar het helpt wel goed.
Bij mij zijn de triggers ook vaak oude emoties. En dat is heftig.quote:Op maandag 8 oktober 2018 22:15 schreef Josoca het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie en super knap van je dat je daar al zo hard mee bezig bent! Ik denk dat ik dan ook de complexere variant hebt, hoewel dat mij niet expliciet gezegd is. Ik heb niet alleen veel last van angstaanvallen, nachtmerries en herbelevingen. De triggers zitten bij mij ook bij emoties (of emoties die er niet zijn/niet voelbaar). Ik krijg sinds juni intensieve behandeling voor mijn trauma's. Ik vind het heel zwaar en heb het idee dat er juist steeds meer naar boven komt, maar misschien is dat wel een proces..
Ik heb zelf een tijd haptotherapie gedaan, en mij hielp het ook goed weer bij m'n gevoel te komen maar gebeurde hetzelfde als bij jou. Ik werd overspoeld en heb een behoorlijke tijd aan benzo's gezeten om overeind te blijven tot ik adequate hulp erbij kreeg.quote:Op woensdag 10 oktober 2018 14:01 schreef Schanu het volgende:
Ik kom even spieken op dit forum. Ook ik heb complexe ptss, heb hiervoor jarenlang diverse soorten medicatie gehad, zowel antidepressiva als antipsychotica, even uit mijn hoofd: amitriptyline, mirtazipine, oxazepam als slaapmiddel, seroquel, en meerdere die ik zo even niet weet. Het leek bij mij nooit echt te helpen, ik had vooral last van de bijwerkingen. Qua therapie heb ik emdr gehad, dat heeft iets geholpen maar vond ik ook te confronterend. Ik heb psychologische ondersteuning gehad middels gesprekken en haptonomie. Dat laatste hielp bijzonder goed om mijn grenzen te ontdekken en bij mijn gevoel te komen, maar uiteindelijk werd ik daar zo door overspoeld dat het in mijn geval leidde tot een zm poging. Niet iets wat ik zou aanraden dus zonder de juiste begeleiding ernaast
Ik gebruik ook escitalopram. Het ondersteunt me precies genoeg om de behandeling aan te kunnen. Toen ik het een maand of twee slikte had ik wel echt zo'n moment dat 't voelde of er een wolkendek opentrok.quote:Na mijn laatste zwangerschap vier maanden geleden ben ik opnieuw naar de huisarts gegaan omdat de klachten weer erger werden. Ik deed op dat moment niets (meer) aan de klachten en ben het verschuldigd richting mijn dochters om alles uit het leven te halen, in plaats van te accepteren dat ik het leven gewoon meestal niet zo leuk (meer) vind. Uiteindelijk is geconstateerd dat ik ook kamp met een dysthyme stoornis en heb ik nu AD gekregen in de vorm van SSRI, escitalopram. Ik merk dat ik iets meer rust heb ik mijn hoofd nu ik dit slik, maar het is helaas niet het wondermiddel waar ik op hoopte
De angst die je noemt heb ik heel sterk gehad. Ik was vooral bang dat ik het niet aan zou kunnen, de emoties te heftig zouden zijn en de herinneringen (waarvan ik er een hoop kwijt was) te intens en te pijnlijk.quote:Ik heb mij in laten schrijven bij Max Ernst. Voorheen liep ik bij Dimence maar dat is wat lastig daar mijn vader daar werkzaam is. En die is kinda part of the problem, onder andere. Op dit moment sta ik nog op de wachtlijst, die is vrij lang, maar ik twijfel ook of ik het door wil zetten. Ik wacht de intake even af om te kijken wat ze mij kunnen bieden, maar eigenlijk sta ik helemaal niet te springen om psychologische ondersteuning. Ik vind het knap dat jij zo'n intensief traject bent aangegaan Josoca, respect voor jou! Bij mijzelf merk ik vooral angst voor het wat het teweeg brengt, ik ben een enorme opkropper en lach en wuif zaken meestal weg. Dat is enerzijds mijn valkuil, maar anderzijds ook mijn kracht zolang het mij lukt om zo door te gaan. Ik heb zelf de hoop dat ik voldoende gebaat ga zijn bij permanente medicatie en ik op die manier niet hoef te wroeten in wat is gebeurd en hoef te treuren om wat is geweest en had kunnen zijn.
Wel vind ik het heel mooi om te lezen hoe anderen gebaat kunnen zijn bij juist wel psychologische ondersteuning, zoals Mevrouw voor Jou. Ik hoop dat het jullie rust brengt en zorgt dat de pijn draaglijk wordt gemaakt, want volledig wegnemen zal in de meeste gevallen helaas niet mogelijk zijn.
Sterke voor jullie allen!
Het is de vraag hoeveel last jij ervaart en of je denkt dat je het zonder al teveel pijn zelf kunt oplossen.quote:Op woensdag 31 oktober 2018 12:14 schreef Lastpost het volgende:
Ik dacht/had de hoop dat ik nu wel van de PTSS klachten af was, maar ik merk nu het weer kouder wordt en sneller donker dat bepaalde 'oude kwaaltjes' weer de kop op steken. (Incident was twee jaar geleden ook rond deze periode)
Ben nu dus echt geforceerd bezig met de oefeningen die ik destijds bij mijn behandeling ook kreeg zodat het niet weer de overhand neemt, maar ik baal wel dat sommige klachten weer terugkeren nu.
Twijfel ook een beetje of ik alweer aan de bel moet trekken bij de huisarts/POH omdat ik verder wel gewoon volledig functioneer en de klachten beperkt blijven bij het angstige gevoel in het donker en wat argwaan naar vreemden in de buurt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop