abonnement Unibet Coolblue
pi_179880368
Hi

situatie:
ik heb nu twee jaar een sociale huurappartement. Ik betaal ong. 450 euro kale huur voor 46 m2. Een jaar geleden is mijn vriendin er bij in getrokken. We zijn nu wel scheef huurders.
We denken soms wel aan om iets te groters gaan wonen, en dan eventueel ook kopen.

Echter ben ik niet zo op de hoogte wat er allemaal bij komt kijken. Ik hoor dat je vaak veel extra kosten hebt die men eerst niet zo 123 aan denkt, zoals waterschap belasting enz.

We wonen dus wel echt goedkoop met z'n tweeën.

Nu heb ik twee vragen:

Welke extra maandelijkse kosten komen er bij naast je hypotheek bij een koopwoning?
Is het verstandig om in deze tijd een huis te kopen? of beter wachten tot de huizenprijzen weer gaan dalen en nu maximaal potten?

ik ben benieuwd naar jullie mening :)

Grtz
pi_179880595
De bijkomende kosten zijn echt al héél vaak besproken.

Ik koop ook nu nog gewoon als er zich een goede kans voordoet.

Ligt eraan wat je wilt. Wil je opknappen? Klushuizen gaan nog voor prima prijzen.

Kijk eerst wat je kan en wilt lenen (indien nodig). Prive lease, studielening etc. kunnen behoorlijk in de weg staan.
pi_179880721
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 21:05 schreef Blue_note het volgende:
De bijkomende kosten zijn echt al héél vaak besproken.

Ik koop ook nu nog gewoon als er zich een goede kans voordoet.

Ligt eraan wat je wilt. Wil je opknappen? Klushuizen gaan nog voor prima prijzen.

Kijk eerst wat je kan en wilt lenen (indien nodig). Prive lease, studielening etc. kunnen behoorlijk in de weg staan.
Hoe bedoel je dat je nu ook koopt als er zich een goede kans voordoet? ben je nu zelf ook op zoek?

ik wil niet opknappen, omdat ik twee linker handen heb.
Ik heb nu een private lease auto en betaal 165 pm, duurt twee jaar
pi_179880778
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 21:05 schreef Blue_note het volgende:
...Ik koop ook nu nog gewoon als er zich een goede kans voordoet....

Als ik al jouw verhalen moet geloven zijn jullie situaties niet echt te vergelijken...
pi_179880811
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 21:09 schreef Lonsje het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat je nu ook koopt als er zich een goede kans voordoet? ben je nu zelf ook op zoek?

ik wil niet opknappen, omdat ik twee linker handen heb.
Ik heb nu een private lease auto en betaal 165 pm, duurt twee jaar
Ik koop en verhuur vervolgens huizen/appartementen.

Die auto heeft flinke invloed op je leencapaciteit.
pi_179880838
quote:
1s.gif Op maandag 18 juni 2018 21:11 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

Als ik al jouw verhalen moet geloven zijn jullie situaties niet echt te vergelijken...
Dat doet toch niets af aan de woningmarkt?
pi_179880940
quote:
1s.gif Op maandag 18 juni 2018 21:12 schreef Blue_note het volgende:

[..]

Ik koop en verhuur vervolgens huizen/appartementen.

Die auto heeft flinke invloed op je leencapaciteit.
Hmm als ik zo online de hypotheek bereken wat we kunnen krijgen , en ik vul het ook in dat ik 165 pm betaal aan een lease auto, dan kan ik alsnog voldoende hypotheek krijgen? De auto zorgt voor een verschil van 60k dat wel
pi_179880965
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 21:16 schreef Lonsje het volgende:

[..]

Hmm als ik zo online de hypotheek bereken wat we kunnen krijgen , en ik vul het ook in dat ik 165 pm betaal aan een lease auto, dan kan ik alsnog voldoende hypotheek krijgen? De auto zorgt voor een verschil van 60k dat wel
Ik zeg dan ook alleen dat het verschil maakt ;).
  maandag 18 juni 2018 @ 21:17:34 #9
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_179880982
Waterschapsbelasting betaal je nu ook al. Je betaalt als koper alleen een extra bedrag gebaseerd op je WOZ waarde. Je hebt als koper een aantal extra kosten:

- Waterschapsbelasting (watersysteemheffing)
- OZB
- Opstalverzekering (ervan uitgaande dat je nu al gewoon een inboedelverzekering hebt)
- Overlijdensrisicoverzekering
- Onderhoud
- Eventueel VvE

Misschien dat ik nog wat vergeet, dan weten andere fokkers het vast aan te vullen :+

Maar als je twijfelt zou ik gewoon eens vrijblijvend met een adviseur gaan praten. Weet je gelijk wat je moet verwachten en bij ons hebben ze nog een overzicht gemaakt over de schatting aan kosten in de toekomst zodat je kon zien of het gunstig was.
Just once I want my life to be like an eighties movie..
pi_179880991
quote:
1s.gif Op maandag 18 juni 2018 21:12 schreef Blue_note het volgende:

[..]

Dat doet toch niets af aan de woningmarkt?
De een koopt/huurt een huis met een beperkt budget om er in te wonen, de ander als investering om door te verhuren.
De een voelt iedere cent direct in de portemonnee, de ander rekent het door naar de huurder of ziet iets minder op de grote hoop komen.

Ik verwacht wel degelijk verschil in jullie kijk op de wonimgmarkt
pi_179881503
quote:
1s.gif Op maandag 18 juni 2018 21:17 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

De een koopt/huurt een huis met een beperkt budget om er in te wonen, de ander als investering om door te verhuren.
De een voelt iedere cent direct in de portemonnee, de ander rekent het door naar de huurder of ziet iets minder op de grote hoop komen.

Ik verwacht wel degelijk verschil in jullie kijk op de wonimgmarkt
Ik snap je punt en je hebt gelijk, maar;
Als ik een huis te duur koop, heb ik er uiteindelijk netzogoed last van.
Achteraf gezien had ik meer moeten investeren 3-4 jaar geleden. Neemt niet weg dat ik nu de beurs niet gesloten zou houden als er iets interessant voorbij komt. Als ik het idee heb dat ik er geld op zou verliezen doe ik het niet.

Ja, natuurlijk, ik koop een huis (en maak er vaak kamers van) dat de huurders uiteindelijk dubbel en dik terugbetalen, maar daar gaat een behoorlijke periode overheen.

Eens, minder directe pijn, maar ik beschouw het wel telkens als een zeer doordachte en doorgerekende koop.

Ik zal er verder maar niet op ingaan, voordat er het verwijt wordt gemaakt dat ik hier telkens over begin. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-06-2018 21:30:50 ]
pi_179883192
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 21:17 schreef Yesse het volgende:
Waterschapsbelasting betaal je nu ook al. Je betaalt als koper alleen een extra bedrag gebaseerd op je WOZ waarde. Je hebt als koper een aantal extra kosten:

- Waterschapsbelasting (watersysteemheffing)
- OZB
- Opstalverzekering (ervan uitgaande dat je nu al gewoon een inboedelverzekering hebt)
- Overlijdensrisicoverzekering
- Onderhoud
- Eventueel VvE

Misschien dat ik nog wat vergeet, dan weten andere fokkers het vast aan te vullen :+

Maar als je twijfelt zou ik gewoon eens vrijblijvend met een adviseur gaan praten. Weet je gelijk wat je moet verwachten en bij ons hebben ze nog een overzicht gemaakt over de schatting aan kosten in de toekomst zodat je kon zien of het gunstig was.
Goed idee! Eens kijken of ik iemand vrijblijvend kan vinden. Vind her altijd zo irritant als ze dan toch een soort van bevestiging willen ofzo..
pi_179884200
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 20:58 schreef Lonsje het volgende:
situatie:
ik heb nu twee jaar een sociale huurappartement. Ik betaal ong. 450 euro kale huur voor 46 m2.
Gauw iets gaan kopen met vaste grond onder de voeten en meer m2 woonoppervlak.

De extra's zijn al boven genoemd. Die lease auto is dus zwaar klote; gauw wegdoen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179884444
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2018 21:17 schreef Yesse het volgende:
Waterschapsbelasting betaal je nu ook al. Je betaalt als koper alleen een extra bedrag gebaseerd op je WOZ waarde. Je hebt als koper een aantal extra kosten:

- Waterschapsbelasting (watersysteemheffing)
- OZB
- Opstalverzekering (ervan uitgaande dat je nu al gewoon een inboedelverzekering hebt)
- Overlijdensrisicoverzekering
- Onderhoud
- Eventueel VvE

Rioolbelasting? Of zit dat in de waterschapsbelasting verwerkt? Overigens zou ik de overlijdensrisicoverzekering en de VvE schrappen uit het lijstje.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179886138
Riool zit bij de OZB in. Verder heb je bij een VVE meestal geen opstalverzekering nodig, die regelen dat. Onderschat de VVE-kosten niet. Ik zit nu goedkoop, maar bij sommige appartementen is het zo ¤ 100/120 of nog meer.

Ik betwijfel dan ook of ik wel weer voor een appartement ga, zeker omdat er ook nog wel eens gezeur is binnen zo'n VVE.
  dinsdag 19 juni 2018 @ 05:38:25 #16
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_179888266
quote:
1s.gif Op maandag 18 juni 2018 22:08 schreef Lonsje het volgende:

[..]

Goed idee! Eens kijken of ik iemand vrijblijvend kan vinden. Vind her altijd zo irritant als ze dan toch een soort van bevestiging willen ofzo..
Gewoon vooraf aangeven. Ons eerste gesprek was ook een jaar voordat we serieus gingen kijken. In dat jaar nooit lastig gevallen omdat ze wisten dat wij nog niet echt op zoek waren. En op zich was het een goede verkoop techniek want door de goede vrijblijvende hulp zijn we wel naar hun teruggegaan :P.

Overigens kregen wij geen hypotheek zonder overlijdensrisicoverzekering. Niet dat het nou zo duur is, wij betalen net iets meer dan een tientje per maand.
Just once I want my life to be like an eighties movie..
pi_179888682
Erg goede tips! Dankjulliewel. Wij hebben ook al eens gekeken naar een appartement, en daarbij zie je idd dat de vve ook nog wel een aardige kostenpost op jaarbasis kan zijn (heb ze ook al voor 250pm voorbij zien komen).

Wat het voor ons lastiger maakt is dat we nog niet goed weten waar we willen gaan settelen. Ik ben toen van de achterhoek naar Brabant verhuisd omdat er simpelweg geen werk is in de achterhoek. Maar aan de ene kant zou ik later wel weer terug naar mijn oude woonplaats willen (zeker als je begint aan kinderen, dan is het ook leuk voor je ouders lijkt me).
Maar goed dan zit je nog met werk..
pi_179888895
Dit hebben wij afgelopen jaar betaald aan belastingen, wonen er nu een jaar dus hoop dat het inmiddels wel klaar is met al deze aanslagen.
Komt globaal neer op ¤100,- per maand voor een standaard tussenwoning. (Koop)
Zal door de hogere huizenprijzen volgend jaar wel een stuk meer zijn helaas.

-Watersysteemheffing ingezetenen
-Zuiveringsheffing woonruimte
-Afvalstoffenheffing
-Rioolheffing
-OZB eigenaar woning
-WOZ-beschikking

Daarnaast inderdaad nog je verzekeringen, die vallen wel mee, dacht iets van ¤50,- pm (opstal, inboedel, levensverz.)

Als laatste ook nog wat achter de hand houden voor onderhoud (cv, schilderwerk, enz).
Maar aangezien we nieuwbouw zitten, hebben we daar de eerste 5 jaar als het goed is geen last van.

[ Bericht 3% gewijzigd door 111210 op 19-06-2018 08:25:39 ]
pi_179888933
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 07:53 schreef Lonsje het volgende:
Erg goede tips! Dankjulliewel. Wij hebben ook al eens gekeken naar een appartement, en daarbij zie je idd dat de vve ook nog wel een aardige kostenpost op jaarbasis kan zijn (heb ze ook al voor 250pm voorbij zien komen).

Wat het voor ons lastiger maakt is dat we nog niet goed weten waar we willen gaan settelen. Ik ben toen van de achterhoek naar Brabant verhuisd omdat er simpelweg geen werk is in de achterhoek. Maar aan de ene kant zou ik later wel weer terug naar mijn oude woonplaats willen (zeker als je begint aan kinderen, dan is het ook leuk voor je ouders lijkt me).
Maar goed dan zit je nog met werk..
Ik weet niet waar je vriend/man vandaan komt en wat zijn mening is in deze, maar ik zou eerst de regio bepalen. Anders word je compleet gek als je gaat zoeken :P .
Je gaat ook enigzins een krom vergelijk krijgen, want regio Brabant zal duurder zijn dan delen van de achterhoek.
pi_179888950
quote:
99s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 08:22 schreef Blue_note het volgende:

[..]

Ik weet niet waar je vriend/man vandaan komt en wat zijn mening is in deze, maar ik zou eerst de regio bepalen. Anders word je compleet gek als je gaat zoeken :P .
Je gaat ook enigzins een krom vergelijk krijgen, want regio Brabant zal duurder zijn dan delen van de achterhoek.
Ja klopt is ook zeker! Maar is vervelend wanneer je je bedenkt dat je hier wel werk hebt, maar misschien niet een huis wil kopen, maar wel in de achterhoek wilt kopen, maar er dan weeer geen werk is }:| 8)7
pi_179888959
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 08:17 schreef 111210 het volgende:
Dit hebben wij afgelopen jaar betaald aan belastingen, wonen er nu een jaar dus hoop dat het inmiddels wel klaar is met al deze aanslagen.
Komt globaal neer op ¤100,- per maand voor een standaard tussenwoning. (Koop)
Zal door de hogere huizenprijzen volgend jaar wel een stuk meer zijn helaas.

-Watersysteemheffing ingezetenen
-Zuiveringsheffing woonruimte
-Afvalstoffenheffing
-Rioolheffing
-OZB eigenaar woning
-WOZ-beschikking

Daarnaast inderdaad nog je verzekeringen, die vallen wel mee, dacht iets van ¤50,- pm (opstal, inboedel, levensverz.)

Als laatste ook nog wat achter de hand houden voor onderhoud (cv, schilderwerk, enz).

Maar aangezien we nieuwbouw zitten, hebben we daar de eerste 5 jaar als het goed is geen last van.
Aha! Dat is idd een goed overzicht qua kosten. Geen spijt van kopen?
pi_179888972
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 08:24 schreef Lonsje het volgende:

[..]

Ja klopt is ook zeker! Maar is vervelend wanneer je je bedenkt dat je hier wel werk hebt, maar misschien niet een huis wil kopen, maar wel in de achterhoek wilt kopen, maar er dan weeer geen werk is }:| 8)7
Snap ik, en die overweging vind ik juist heel goed. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je eigenlijk in de Brabant regio wilt blijven wonen maar af en toe ook de achterhoek checkt, je zo'n dubbel gevoel krijgt wanneer je daar een villa koopt waar je in Brabant een rijtjeshuis voor koopt. Ik heb overigens geen idee of het verschil zo enorm is als ik het schets. Ik ken beide regio's niet echt goed.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-06-2018 08:28:08 ]
pi_179889030
quote:
99s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 08:27 schreef Blue_note het volgende:

[..]

Snap ik, en die overweging vind ik juist heel goed. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je eigenlijk in de Brabant regio wilt blijven wonen maar af en toe ook de achterhoek checkt, je zo'n dubbel gevoel krijgt wanneer je daar een villa koopt waar je in Brabant een rijtjeshuis voor koopt. Ik heb overigens geen idee of het verschil zo enorm is als ik het schets. Ik ken beide regio's niet echt goed.
Wat je zegt klopt echt, een super groot verschil. in Brabant heb je een rijtjeshuis, waarbij je in de achterhoek een groot huis hebt, vrijstaand, veel grond.Maar dat is nog niet eens mijn grootste zorg. Indien er meer werk was in de Achterhoek (in mijn richting) dan was de keuze wel makkelijker geweest denk ik
pi_179889207
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 08:25 schreef Lonsje het volgende:

[..]

Aha! Dat is idd een goed overzicht qua kosten. Geen spijt van kopen?
Nee bevalt prima, kosten zijn lager dan huren in de regio (randstad) en ook nog redelijk laag omdat we de huizenprijs uit de crisistijd betaald hebben.
pi_179889266
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 08:32 schreef Lonsje het volgende:

[..]

Wat je zegt klopt echt, een super groot verschil. in Brabant heb je een rijtjeshuis, waarbij je in de achterhoek een groot huis hebt, vrijstaand, veel grond.Maar dat is nog niet eens mijn grootste zorg. Indien er meer werk was in de Achterhoek (in mijn richting) dan was de keuze wel makkelijker geweest denk ik
Of een kleiner huis in de Achterhoek kopen en minder hoeven werken/eerder afbetalen.
Allemaal afwegingen die alleen jullie kunnen maken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')