In het reglement is sinds dit jaar opgenomen dat de motoren die een leverancier aan verschillende teams levert zowel qua fysieke specs als qua software en afstelling identiek moet zijn, dus er is weinig ruimte om een verschil te maken.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 12:07 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Contractueel mag het niet natuurlijk maar na al het gemopper van de toekomstige exen?
de laatste race van 2017 had renault te weinig onderdelen bij zich om ieder team te voorzien.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 15:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
In het reglement is sinds dit jaar opgenomen dat de motoren die een leverancier aan verschillende teams levert zowel qua fysieke specs als qua software en afstelling identiek moet zijn, dus er is weinig ruimte om een verschil te maken.
Niet qua specs van de motor. Maar Renault kan de eigen motor wel beter afstemmen op de karakteristieken van de eigen auto en zal dat niet meer voor Red Bull doen zoals ze in het verleden wel deden (onder andere met speciale engine mappings voor de geblazen diffuser).quote:Op dinsdag 19 juni 2018 15:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
In het reglement is sinds dit jaar opgenomen dat de motoren die een leverancier aan verschillende teams levert zowel qua fysieke specs als qua software en afstelling identiek moet zijn, dus er is weinig ruimte om een verschil te maken.
En dat Honda ze alsnog voorbij rijdtquote:Op dinsdag 19 juni 2018 17:55 schreef Peterselieman het volgende:
Zul je net zien dat Renault nu wel snel met een betrouwbare nieuwe MGU-K op de proppen komt
Stroll en de Hazen rijden met Mercedes motorquote:Op dinsdag 19 juni 2018 18:14 schreef Smacked_Actor het volgende:
Ach met 1 coureur die toch alles aan stront rijdt kan het toch niet veel slechter.
Haas heeft Ferrariquote:Op dinsdag 19 juni 2018 18:16 schreef daNpy het volgende:
[..]
Stroll en de Hazen rijden met Mercedes motor
Volgens Alonso wel.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 14:48 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Maar lag het vorig jaar wel aan de Honda?
Dat lijkt me sterk, dat monitoren ze wel en desnoods zagen ze wat gaten in het bodywork. De eisen die McLaren aan de packaging stelde kunnen natuurlijk wel het ontwikkelingstraject bemoeilijkt hebben.quote:Lag het niet gewoon aan bijvoorbeeld koelingsproblemen door het ontwerp van de McLaren?
Ah crap das waar ookquote:
ik ben er van overtuigt dat ze geen 2 kutjaren gaan hebben, ligt dan iig niet aan Honda.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 18:02 schreef Gezicht het volgende:
Hoe het ook uitpakt, dit is het beste moment om de switch te proberen. Pakt het goed uit ben je de komende twee jaar competitief, pakt het niet goed uit heb je twee kutjaren, maar begint iedereen over twee jaar toch bij 0 met de nieuwe PU regels.
quote:16:18 – Als het aan Renault-teambaas Cyril Abiteboul ligt, krijgt Red Bull in de toekomst spijt van de keuze voor Honda. Volgens de topman van het Franse merk is zijn team nu extra gemotiveerd om te laten zien dat de Oostenrijkers fout zitten.
Na maanden van speculatie is de kogel eindelijk door de kerk. Red Bull maakte dinsdagochtend bekend dat het overstapt naar de Japanse fabrikant. Daarmee komt een einde aan de samenwerking met Renault. Abiteboul stelt dat zijn team meer dan ooit gemotiveerd is om te laten zien dat Red Bull de verkeerde beslissing heeft gemaakt.
"We gaan er alles aan doen om ervoor te zorgen dat ze spijt krijgen van dit besluit", vertelde de Fransman in een exclusief interview met Motorsport.com. "Wat ik daarmee bedoel is dat we ons best gaan doen op de baan met ons eigen team in onze eigen kleuren. Ik word enthousiast van de nieuwe onderdelen die eraan zitten te komen en met name de Spec C die we later dit seizoen zullen introduceren." Overigens gaf de Renault-baas aan dat er geen aanleiding is om te denken dat Red Bull dit seizoen nog negatieve effecten ondervindt van de breuk met Renault. "Het is niet zo dat Red Bull die nieuwe motor niet zal ontvangen, al moeten we het precieze schema voor de toewijzing van onderdelen nog bepalen, maar we hopen dat ze spijt zullen krijgen."
"Bevestiging van wat al in de lucht hing"
Abiteboul vertelde verder dat hij het besluit van Red Bull wel aan zag komen, nadat het vorig jaar al aangaf niet langer verbonden te willen zijn aan Renault. "Ik ben niet verrast ofzo", zei Abiteboul over de keuze van zijn klant. "Ik denk dat we niet moeten vergeten dat dit eerder een bevestiging is en er eigenlijk dus niets verandert. Vorig jaar in Singapore hebben we al een en ander aangekondigd rondom onze relatie met Red Bull en McLaren. Dit had te maken met de opzegging van Toro Rosso in 2017 en het contracteinde met Red Bull eind 2018, ook al gaf Red Bull aan dat deel nog enigszins vaag te willen laten. Voor ons is dit meer een bevestiging van wat al in de lucht hing en dit is dan ook een strategische en commerciële beslissing van Red Bull, meer nog dan een sportieve op dit moment."
Honda biedt wat Renault niet kon leveren
Abiteboul heeft er begrip voor dat de relatie met Honda, dat fabriekssteun zal leveren, een mooie kans is voor Red Bull, met daarbij een financieel interessant voordeel. "Net als toen wij met een fabrieksteam het kampioenschap binnenkwamen, was het belangrijk voor Red Bull om weer een fabrieksteam te worden. Dat was met Renault niet mogelijk, het moest met een andere partij en in Honda vonden ze de perfecte match. Er waren dus een hoop factoren die meespeelden. Een deel daarvan zal zeker de prestatie zijn, maar het is duidelijk dat er meer is dan dat. Er zijn verschillende dingen die wij niet aan konden bieden, zoals financiële middelen en toegang tot onze faciliteiten, omdat onze prioriteit ligt bij de prestaties van ons eigen team."
Hoewel Abiteboul toegeeft dat het jammer is dat Renault zich niet langer kan meten aan Red Bull, denkt hij dat er ook voordelen verbonden zijn aan het feit dat de motorleverancier maar op twee klanten hoeft te richten. "Dit is goed voor ons, want zo kunnen we ons beter focussen op ons eigen team en ons voorbereiden op 2021", vertelde hij. "Als je motoren levert aan Red Bull Racing, een team met een hoge ambitie en dat veel aandacht vraagt, gaat dit soms ten koste van je eigen werkzaamheden."
Hoewel Red Bull aanvankelijk had verwacht pas rond de Oostenrijkse GP de beslissing wereldkundig te maken, gaf Abiteboul aan dat Renault niet zo lang kon wachten, waardoor er toch eerder een aankondiging werd gedaan. "We hadden het lastig met het leveren en de ontwikkeling van onderdelen voor volgend seizoen en daarbij komt ook nog eens dat we onze geheimen voor volgend jaar niet zomaar prijs kunnen geven", vertelde hij. "We zijn er altijd vanuit gegaan dat ze zouden switchen naar een andere fabrikant en we begonnen ons steeds meer zorgen te maken over onze gevoelige informatie. Het was voor ons belangrijk dat er duidelijkheid kwam over de plannen voor volgend seizoen zodat we de juiste maatregelen konden nemen. Daarbij komt dat als ze niet van motor waren veranderd, we ons daarop aan hadden moeten passen. Er waren dus verschillende factoren waarom er duidelijkheid moest komen en ik zou ze graag bedanken dat ze het besluit niet langer hebben uitgesteld."
niets vreemds aan imo. Abiteboul reageert zoals elke ex-partner, door te stellen dat zij het toch echt beter gaan doen dan hun nieuwe partner. Steekt daarbij nog even een paar veren in de kont van hun eigen werknemers en Mclaren, en wenst hun concurrenten het beste voor de toekomst.quote:
Abiteboul reageert als een bittere Fransoos.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 20:59 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
niets vreemds aan imo. Abiteboul reageert zoals elke ex-partner, door te stellen dat zij het toch echt beter gaan doen dan hun nieuwe partner
quote:As news of the McLaren-Honda break-up was formally confirmed at the Singapore Grand Prix, Takahiro Hachigo said he was sad the partnership had not delivered results, but said that in the end it would not have been good for them to stay together.
"It is unfortunate that we must part ways with McLaren before fulfilling our ambitions, however, we made the decision with a belief that this is the best course of action for each other's future," he said.
"On behalf of Honda, I would like to express my sincere gratitude to fans who have been very supportive of the team as well as the drivers, team members and everyone involved who shared with us in the joys and disappointments since we began preparing for our return to F1 in 2015.
Je kan niet elke centimeter van de motor monitoren, je plaatst druk en temp sensoren op kritieke punten maar je kan bijvoorbeeld geen heel lager monitoren met een sensor... daarom zijn koeling afspraken zo belangrijk want die simuleert de motor bouwer bij het ontwerpen.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 19:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Volgens Alonso wel.
[..]
Dat lijkt me sterk, dat monitoren ze wel en desnoods zagen ze wat gaten in het bodywork. De eisen die McLaren aan de packaging stelde kunnen natuurlijk wel het ontwikkelingstraject bemoeilijkt hebben.
Feit is dat Alonso zijn gewicht in de strijd gooide om van motor te wisselen, terwijl het idee dat het chassis wel goed was velen binnen McLaren wel aanstond. Maar als ze wat kritischer hadden gekeken naar hun eigen opstelling in de samenwerking met Honda en hun chassis, en nog een beetje geduld hadden gehad hadden ze kunnen profiteren van hun positie als exclusieve motorafnemer en de steilere ontwikkelingscurve van Honda.
ze hadden al extra gemotiveerd moeten zijn om het contract te behouden en de beste motor maken voor hun fabrieksteamquote:Op dinsdag 19 juni 2018 20:59 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
niets vreemds aan imo. Abiteboul reageert zoals elke ex-partner, door te stellen dat zij het toch echt beter gaan doen dan hun nieuwe partner. Steekt daarbij nog even een paar veren in de kont van hun eigen werknemers en Mclaren, en wenst hun concurrenten het beste voor de toekomst.
Hier zal ook een stukje sensatie-vertaling in zitten.
Mwaa, gewoon een normale reactie. Het is meer dat er vorig jaar vanuit Japan uiterst hoffelijk werd gereageerd, zoals je dat van keurige Japanners ook verwacht.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 21:10 schreef CrashO het volgende:
[..]
Abiteboul reageert als een bittere Fransoos.
Reactie van Honda van vorig jaar nadat McLaren bekend maakte naar Renault te gaan.
[..]
Kan nog komenquote:Op woensdag 20 juni 2018 09:19 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Valt me nog mee dat ze dit in de fabriek niet aangrijpen om te gaan staken.
Op zich is een fabrieksmotor een voordeel, maar dan komt het natuurlijk wel aan op de samenwerking met de Japanners, en dat zal geen kwestie zijn van wij vragen u draait. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat het behoorlijk Britse McLaren daarin arrogant en ongevoelig is geweest. Als het team dan zijn eigen straatje begint schoon te vegen door Honda van alles de schuld te geven en hun eerste coureur bij elke gelegenheid afzeikt is het natuurlijk helemaal afgelopen met het voordeel dat uit de samenwerking zou moeten komen.quote:Op dinsdag 19 juni 2018 21:32 schreef SnowOokami het volgende:
[..]
Je kan niet elke centimeter van de motor monitoren, je plaatst druk en temp sensoren op kritieke punten maar je kan bijvoorbeeld geen heel lager monitoren met een sensor... daarom zijn koeling afspraken zo belangrijk want die simuleert de motor bouwer bij het ontwerpen.
Kans is dus aanwezig dat de packaging van McLaren wel degelijk voor ergere problemen zorgden.
STR had tijdens de tests in Barcelona een enorm grote bodywork opening achterop in verhouding met vorig jaar... die hebben ze afgelopen races alweer terug gebracht met updates. Het kan niet anders dat STR Honda samen een oplossing hebben gevonden om de koeling gelijk te houden en toch de aero te verbeteren.
quote:Op woensdag 20 juni 2018 09:19 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Valt me nog mee dat ze dit in de fabriek niet aangrijpen om te gaan staken.
Moet jij niet ons elftal aanmoedigen?quote:
quote:Op woensdag 20 juni 2018 21:57 schreef zoem het volgende:
Om alle twijfel weg te nemen: na de race mag gewoon de volgende OP erin. CrashO (en anderen) worden erg gewaardeerd om hun bijdragen. Wederom bedankt
Red Bull rijdt helemaal niet met elf auto's.quote:Op woensdag 20 juni 2018 21:49 schreef CrashO het volgende:
[..]
Moet jij niet ons elftal aanmoedigen?
Oh wacht![]()
In dit topic wel ja. Ideaal om even te weten wat de tijden van de VTs zijn bijvoorbeeld.quote:
Voebalquote:
En dat is een wedstrijd die niemand wil missen.quote:Op woensdag 20 juni 2018 23:17 schreef CrashO het volgende:
[..]
Voebal
Panama - Engeland start zondag om 14:00
Ze verschoven ook een Q voor een optreden van Justin bieber Timberlake. En alle races voor een extra reclameblok Dus niets verbaast me meerquote:Op woensdag 20 juni 2018 23:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
En dat is een wedstrijd die niemand wil missen.
quote:Op woensdag 20 juni 2018 21:57 schreef zoem het volgende:
Om alle twijfel weg te nemen: na de race mag gewoon de volgende OP erin. CrashO (en anderen) worden erg gewaardeerd om hun bijdragen. Wederom bedankt
Weet je incapabele collega dit ook?quote:Op woensdag 20 juni 2018 21:57 schreef zoem het volgende:
Om alle twijfel weg te nemen: na de race mag gewoon de volgende OP erin. CrashO (en anderen) worden erg gewaardeerd om hun bijdragen. Wederom bedankt
quote:Op woensdag 20 juni 2018 21:57 schreef zoem het volgende:
Om alle twijfel weg te nemen: na de race mag gewoon de volgende OP erin. CrashO (en anderen) worden erg gewaardeerd om hun bijdragen. Wederom bedankt
Ik geloof het niet zo, Ricciardo wil kampioen worden. Met de huidige McLaren gaat je dat niet lukken.quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:16 schreef Jester65 het volgende:
https://www.theguardian.c(...)iel-ricciardo-report
Vind ik eigenlijk beste een prima baan. Niet al te gek lange rechte stukken, wat snelle bochten. Best ok voor een Tilke-trackquote:Op donderdag 21 juni 2018 10:09 schreef nils7 het volgende:
Deze heb ik hier nog niet voorbij zien komen, plaatje zegt genoeg gok ik
[ afbeelding ]
Alonso gaat volgend jaar gewoon binnen het McLaren programma fulltime indy rijden. Als ze al een nieuwe rijder pakken dan komt Norris gewoon naast Vandoorne te rijden.quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:21 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Ik geloof het niet zo, Ricciardo wil kampioen worden. Met de huidige McLaren gaat je dat niet lukken.
Het is dat de baan de andere kant op gaat, anders hadden de laatste bochten zo uit Japan kunnen komen.quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:09 schreef nils7 het volgende:
Deze heb ik hier nog niet voorbij zien komen, plaatje zegt genoeg gok ik
[ afbeelding ]
https://www.google.nl/map(...),5777m/data=!3m1!1e3quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:24 schreef AnneX het volgende:
En ik moest even goochelen, waar het circuit ligt.
Staat er bij de results, in het rood, dat het er vandaag op dit moment “ veel drukker” is dan normaal.
Olav poste net op Facebook dat hij 1.5 uur over 14 km had gedaan. Omdat er 3000 basisschool kinderen warenquote:Op donderdag 21 juni 2018 11:24 schreef AnneX het volgende:
En ik moest even goochelen, waar het circuit ligt.
Staat er bij de results, in het rood, dat het er vandaag op dit moment “ veel drukker” is dan normaal.
Haha...dat verklaart. Stond er wel leuk “ drukker dan normaal”...quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:51 schreef Yashaaaaa het volgende:
[..]
Olav poste net op Facebook dat hij 1.5 uur over 14 km had gedaan. Omdat er 3000 basisschool kinderen waren
Ricciardo ruilen voor Norris, die dan bij STR mag gaan rijden. Sainz naar RBR, Ocon naar Renault omdat Bottas bij Mercedes gaat bijtekenen en het bij FI rommelt.quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:21 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Ik geloof het niet zo, Ricciardo wil kampioen worden. Met de huidige McLaren gaat je dat niet lukken.
Met Red Bull ook niet. Met Merceds of Ferrari trouwens ook niet.quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:21 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Ik geloof het niet zo, Ricciardo wil kampioen worden. Met de huidige McLaren gaat je dat niet lukken.
Gaat niet gebeurenquote:Op donderdag 21 juni 2018 12:35 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Ricciardo ruilen voor Norris, die dan bij STR mag gaan rijden. Sainz naar RBR, Ocon naar Renault omdat Bottas bij Mercedes gaat bijtekenen en het bij FI rommelt.
Oh, en Leclerc naar Haas in plaats van Grosjean.
Dit was de postquote:Op donderdag 21 juni 2018 12:17 schreef AnneX het volgende:
[..]
Haha...dat verklaart. Stond er wel leuk “ drukker dan normaal”...
twitter:Olav_Mol twitterde op donderdag 21-06-2018 om 11:30:12!,5 uur in de auto om 14 km naar Paul Ricard te rijden; reden? FIA perschef:"er zijn 3000 schoolkinderen vandaag. ik:' oh dus 50.000 fans de komende dagen zal dan geen probleem zijn #stokbroodvreters reageer retweet
Debiele #quote:Op donderdag 21 juni 2018 13:41 schreef Yashaaaaa het volgende:
[..]
Dit was de post
twitter:Olav_Mol twitterde op donderdag 21-06-2018 om 11:30:12!,5 uur in de auto om 14 km naar Paul Ricard te rijden; reden? FIA perschef:"er zijn 3000 schoolkinderen vandaag. ik:' oh dus 50.000 fans de komende dagen zal dan geen probleem zijn #stokbroodvreters reageer retweet
ik denk ook dat Ricciardo gewoon bij RBR blijft, maar dat was even een samenvatting van diverse geruchten die ik vanochtend las.quote:Op donderdag 21 juni 2018 13:39 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren
Ricciardo blijft gewoon bij RBR omdat de enige teams die mogelijk een stap vooruit zijn (Mercedes en Ferrari) imho niet gaan veranderen. Hamilton en Bottas blijven bij Mercedes en Vettel en Raikkonen bij Ferrari (en als hier al iemand anders gaat rijden is dat Leclerc).
Ferrari als team schijnt ook niet gecharmeerd van Ricciardo te zijn.quote:Op donderdag 21 juni 2018 13:52 schreef daNpy het volgende:
Ric kan alleen naar Ferrari als Raikonen weg gaat, maar Vettel zal geen type als Ric willen denk ik. Liever een mooie 2e viool die de constructeurspunten binnen haalt en zich verder niet met het racen bemoeit
wordt eens tijd dat Kimi plaats maaktquote:Op donderdag 21 juni 2018 13:39 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren
Ricciardo blijft gewoon bij RBR omdat de enige teams die mogelijk een stap vooruit zijn (Mercedes en Ferrari) imho niet gaan veranderen. Hamilton en Bottas blijven bij Mercedes en Vettel en Raikkonen bij Ferrari (en als hier al iemand anders gaat rijden is dat Leclerc).
Moet de laatste paar weken regelmatig met een Frans bedrijf bellen, kan me de frustratie helemaal voorstellen.quote:
Waarschijnlijk nog te vroeg voor Ferrari. De laatste coureur die met slechts één seizoen ervaring bij Ferrari instapte was Jean Alesi in 1991 (nadat hij oorspronkelijk voor Williams had getekendquote:Op donderdag 21 juni 2018 14:40 schreef Gezicht het volgende:
Vind Kimi ook wel passé ja. Tijd voor frisse wind, Leclerc kom er maar in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |