Dank je wel. Dit was precies het mooie van het gesprek.quote:Op maandag 14 oktober 2019 06:58 schreef Samhain het volgende:
[..]
Letterlijk nog wel. Ik heb het een paar keer gelezen maar haal het er niet uit hoor.
Wat ik wel lees is een kind dat antwoord probeert te geven op de vragen van haar vriendinnetje.
Ze wilt het hier vast zelf ook weten. Als je denkt van niet en dat het haar totaal niet boeit dan heb je het denk ik mis. Kinderen zijn namelijk zeer nieuwsgierig:quote:Op maandag 14 oktober 2019 06:58 schreef Samhain het volgende:
[..]
Letterlijk nog wel. Ik heb het een paar keer gelezen maar haal het er niet uit hoor.
Wat ik wel lees is een kind dat antwoord probeert te geven op de vragen van haar vriendinnetje.
Als je haar ziet als doorgeefluik voor vragen is ook weer in jouw gedachtegang. Kinderen zijn zeer slim en willen vanalles ontdekken.quote:Dochter: “Mama, is de dokter mijn papa?”
Gelukkig, maar dan hoefde ze toch niet meer mama te roepen of de dokter de vader is?quote:Op maandag 14 oktober 2019 07:41 schreef Stormqueen het volgende:
Ik denk zomaar dat omentielvo hier wel eens met haar dochter over praat hoor.
Jij begrijpt niet zo veel van kleine kinderen denk ikquote:Op maandag 14 oktober 2019 07:47 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Gelukkig, maar dan hoefde ze toch niet meer mama te roepen of de dokter de vader is?
Het is een beetje makkelijk om er vanuit te gaan dat het kind alleen maar even een doorgeefluik/copycat was voor haar vriendinnetje naar mijn mening. Zelfs dát had ik ook vuurvliegje laatst moeten uitleggen. Ja, de kids kopiëren dingen van hun leeftijdsgenootjes, maar als zij in hun bedje liggen komen de vragen en is het vragenuurtje alweer begonnen.quote:Op maandag 14 oktober 2019 07:53 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Jij begrijpt niet zo veel van kleine kinderen denk ik
Maar leg je dan ook uit hoe het normaal gesproken zou gaan?quote:Op maandag 14 oktober 2019 09:04 schreef Omentielvo het volgende:
Firefly, ze was in deze echt een doorgeefluik. Voor mijn dochter is de uitleg dat ik een kindje wilde en daarom naar de dokter ging en ik prikjes kreeg (tot nu) voldoende.
Zij vroeg zich verder niet af wat er dan precies gebeurde.
Vriendinnetje dacht daar wel over naar en dat maakte dat mijn dochter het zich ook afvroeg.
Ik heb vanaf het begin haar uitleg gegeven (heel simpel) en ben en heel open over. Wat betreft vragen rn meer gedetailleerde uitleg volg ik haar.
mensen kijken me altijd vreemd aan als ik dat zeg.. maar ook hier een vader nooit gemist.quote:Op maandag 14 oktober 2019 07:44 schreef Panthera1984 het volgende:
Ik heb geen idee hoeveel van jullie zich bezig houden met de vraag 'zal mijn kindje willen weten wie de vader is', maar het leek me wel aardig om hier eens een geluid te laten horen van een kind van een alleenstaande moeder waarvan de vader onbekend is.
Ondertussen ben ik 35 en recent gesteriliseerd, heb zelf geen kinderwens. Door mijn hele leven heen kan ik me niet herinneren ooit behoefte te hebben gehad aan een vader en heb ook nooit willen weten waar de andere helft van mijn genetica vandaan komt.
Het valt me op in de programma's waarbij genetische banden worden gezocht dat mensen die het willen weten zelf ouder zijn, danwel een vaderfiguur in hun leven gehad hebben.
Kan mij dus voorstellen dat dit invloed heeft in de wens het te willen weten. Verder is het natuurlijk ook nog individueel wisselend. Het leek me gewoon goed om ook eens te laten horen dat niet alle kinderen sowieso altijd willen weten wie 'de vader' is.
Wat is normaal dan?quote:Op maandag 14 oktober 2019 09:06 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:
[..]
Maar leg je dan ook uit hoe het normaal gesproken zou gaan?
Oh ja, je denkbeeldige vriendin met je denkbeeldige kinderen, die was ik even vergeten, my bad. Nee dan snap je er alles van uiteraard!quote:Op maandag 14 oktober 2019 08:46 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Het is een beetje makkelijk om er vanuit te gaan dat het kind alleen maar even een doorgeefluik/copycat was voor haar vriendinnetje naar mijn mening. Zelfs dát had ik ook vuurvliegje laatst moeten uitleggen. Ja, de kids kopiëren dingen van hun leeftijdsgenootjes, maar als zij in hun bedje liggen komen de vragen en is het vragenuurtje alweer begonnen.
Twee mannen of twee vrouwen kunnen niet samen een kind krijgen. Dan is er sowieso een derde nodig. Een vrouw alleen mist ook een essentieel ingrediënt om een kind te krijgen. Of maak jij je kind wijs dat je hem in de boerenkool hebt gevonden ofzo?quote:Op maandag 14 oktober 2019 09:15 schreef MiNi1981 het volgende:
[..]
Wat is normaal dan?
Kinderen die een vader en een moeder hebben?Die helaas via het medische circuit kinderen hebben gekregen wat is daar normaal aan?
Of 2 lesbische dames die samen kinderen krijgen?
Of 2 homo mannen die via draagmoederschap kinderen krijgen?
Of een alleenstaande vrouw die graag kinderen krijgt?
Of een alleenstaande vrouw die in de kroeg een man strikt om via een one night stand zwanger raakt?
Het is toch niet meer van deze tijd dat normaal (en nu vul ik het voor je in wat ik denk dat normaal is bij dit soort vragen) alleen maar is vanuit een man en vrouw die kinderen krijgen.
Zoals Omentielvo al zegt, ze is er open over met haar dochter en beantwoord de vragen die ze heeft en legt aan haar dochter uit hoe het is op een simpele manier zodat ze het begrijpt. En naar mate kinderen ouder worden wordt dat steeds concreter, komen er meer vragen en daarmee ook steeds concretere antwoorden. En wordt het totaal plaatje vanzelf compleet.
Waarom zou een ouder niet uitleggen wat voor andere vormen er mogelijk zijn om kinderen te krijgen? Er is niet maar 1 goede manier om dat te doen.
Ook in mijn tekst lees je vanalles dat ik niet zeg.quote:Op maandag 14 oktober 2019 07:39 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Ze wilt het hier vast zelf ook weten. Als je denkt van niet en dat het haar totaal niet boeit dan heb je het denk ik mis. Kinderen zijn namelijk zeer nieuwsgierig:
[..]
Als je haar ziet als doorgeefluik voor vragen is ook weer in jouw gedachtegang. Kinderen zijn zeer slim en willen vanalles ontdekken.
Er wordt toch duidelijk gezegd dat ze naar de dokter is geweest omdat ze graag een kindje wilde?quote:Op maandag 14 oktober 2019 09:21 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:
[..]
Twee mannen of twee vrouwen kunnen niet samen een kind krijgen. Dan is er sowieso een derde nodig. Een vrouw alleen mist ook een essentieel ingrediënt om een kind te krijgen. Of maak jij je kind wijs dat je hem in de boerenkool hebt gevonden ofzo?
Zodat het kind denkt dat je bij de dokter een baby kunt kopen dus? Dat vind ik dus wel een hele vage uitleg. Dan zou een betere en eerlijker uitleg zijn dat mama graag een kindje wilde maar geen papa erbij hoefde en toen maar wat zaadjes heeft gekocht die de dokter in haar buik heeft gedaan en negen maanden later was jij er.quote:Op maandag 14 oktober 2019 09:27 schreef MiNi1981 het volgende:
[..]
Er wordt toch duidelijk gezegd dat ze naar de dokter is geweest omdat ze graag een kindje wilde?
De seksuele voorlichting die kinderen op een bepaalde leeftijd krijgen legt uit hoe je vanuit een seksuele relatie kinderen kunt krijgen en welke voorzichtigheid je moet nemen als je geen kinderen zou willen. Als dat is wat je met normaal bedoelt.
Waarom zou dat niet aan een kind verteld worden met 2 vaders, 2 moeders of een moeder of vader alleen?
Er staat toch nergens dat haar kind zo denkt. Of dat ze haar kind zo wil laten denken. Dat is jouw conclusie.quote:Op maandag 14 oktober 2019 09:37 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:
[..]
Zodat het kind denkt dat je bij de dokter een baby kunt kopen dus? Dat vind ik dus wel een hele vage uitleg. Dan zou een betere en eerlijker uitleg zijn dat mama graag een kindje wilde maar geen papa erbij hoefde en toen maar wat zaadjes heeft gekocht die de dokter in haar buik heeft gedaan en negen maanden later was jij er.
Nee haar kind wilde alleen maar even weten of de dokter dan haar papa is. Dan zou eerlijk zijn toch makkelijker zijn denk ik. Nu wordt het kind door een vriendinnetje aan het denken gezet, waarom zou je trouwens niet gewoon vanaf het begin een eerlijke uitleg geven zodat ze het haar vriendinnetje zelf kan uitleggen hoe het zit.quote:Op maandag 14 oktober 2019 09:42 schreef MiNi1981 het volgende:
[..]
Er staat toch nergens dat haar kind zo denkt. Of dat ze haar kind zo wil laten denken. Dat is jouw conclusie.
Met jouw variant kan een kind net zo goed het gevoel ontwikkelen dat mama dan maar een kind gekocht heeft omdat ze geen papa wilde.
Misschien heeft ze dat ook uitgelegd in hun gesprekken maar is dit de logica van een kind. En blijf je daardoor steeds met elkaar in gesprek gaan. En zolang het kind tevreden is en denkt het op dat moment genoeg te begrijpen dan komt er een ander moment met steeds nieuwe vragen in de ontdekkingstocht die de wereld haar geeft.quote:Op maandag 14 oktober 2019 09:47 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:
[..]
Nee haar kind wilde alleen maar even weten of de dokter dan haar papa is. Dan zou eerlijk zijn toch makkelijker zijn denk ik. Nu wordt het kind door een vriendinnetje aan het denken gezet, waarom zou je trouwens niet gewoon vanaf het begin een eerlijke uitleg geven zodat ze het haar vriendinnetje zelf kan uitleggen hoe het zit.
Als ze het had uitgelegd had ze haar moeder niet gevraagd of de dokter dan haar papa was lijkt mij. Dan had ze haar vriendinnetje meteen de mond gesnoerd.quote:Op maandag 14 oktober 2019 09:59 schreef MiNi1981 het volgende:
[..]
Misschien heeft ze dat ook uitgelegd in hun gesprekken maar is dit de logica van een kind. En blijf je daardoor steeds met elkaar in gesprek gaan. En zolang het kind tevreden is en denkt het op dat moment genoeg te begrijpen dan komt er een ander moment met steeds nieuwe vragen in de ontdekkingstocht die de wereld haar geeft.
Ik zie het probleem nog steeds niet.
Onze dochter heeft heel lang wel geweten dat er voor een baby een zaadcel en eicel nodig was, en dat de baby dan bij de vrouw in de buik groeit, maar die heeft echt jaaaaren niet gevraagd hoe dan. En opeens was die vraag er wel, en kreeg ze uiteraard gewoon antwoord. Kinderen stellen de vragen ver de dingen waar ze op dat moment aan toe zijn. Het is zelfs zinloos om meer te vertellen, want dat slaan ze nog niet op.quote:Op maandag 14 oktober 2019 10:05 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:
[..]
Als ze het had uitgelegd had ze haar moeder niet gevraagd of de dokter dan haar papa was lijkt mij. Dan had ze haar vriendinnetje meteen de mond gesnoerd.
En waarom zo omslachtig allemaal? Het was een bewuste keuze om zonder vader in beeld een kind te krijgen, waarom zou je dat met omwegen gaan vertellen? Zou je het ook met omwegen gaan vertellen als er wel een vader was?
Je dochter wist dus al heel lang dat er twee ingrediënten nodig zijn om een kind te maken. Hoe precies was nog niet interessant genoeg om te vragen. Om je kind nou te vertellen dat mama heel graag een kindje wilde en toen naar de dokter ging vind ik raar, ben dan gewoon eerlijk.quote:Op maandag 14 oktober 2019 10:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Onze dochter heeft heel lang wel geweten dat er voor een baby een zaadcel en eicel nodig was, en dat de baby dan bij de vrouw in de buik groeit, maar die heeft echt jaaaaren niet gevraagd hoe dan. En opeens was die vraag er wel, en kreeg ze uiteraard gewoon antwoord. Kinderen stellen de vragen ver de dingen waar ze op dat moment aan toe zijn. Het is zelfs zinloos om meer te vertellen, want dat slaan ze nog niet op.
Omdat een kind niet meer informatie kan verwerken zoals volwassenen dat doen.quote:Op maandag 14 oktober 2019 10:05 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:
[..]
Als ze het had uitgelegd had ze haar moeder niet gevraagd of de dokter dan haar papa was lijkt mij. Dan had ze haar vriendinnetje meteen de mond gesnoerd.
En waarom zo omslachtig allemaal? Het was een bewuste keuze om zonder vader in beeld een kind te krijgen, waarom zou je dat met omwegen gaan vertellen? Zou je het ook met omwegen gaan vertellen als er wel een vader was?
Dat is ze toch? Je hebt geennidee hoe het gesprek precies is gegaan en wat er is verteld. Wij krijgen hier uiteraard een vereenvoudigde uitleg van de gesprekken en geen gedetailleerd gespreksverslag van alle gesprekken die ze met haar kind heeft gehad. Waarom ga jij ervan uit dat ze niet een heleboel besproken heeft?quote:Op maandag 14 oktober 2019 10:26 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:
[..]
Je dochter wist dus al heel lang dat er twee ingrediënten nodig zijn om een kind te maken. Hoe precies was nog niet interessant genoeg om te vragen. Om je kind nou te vertellen dat mama heel graag een kindje wilde en toen naar de dokter ging vind ik raar, ben dan gewoon eerlijk.
Uitleg op het niveau van het kind geven kan ook nog gewoon. Kinderen van 6 zijn niet dom ofzo.quote:Op maandag 14 oktober 2019 10:27 schreef MiNi1981 het volgende:
[..]
Omdat een kind niet meer informatie kan verwerken zoals volwassenen dat doen.
Er is niets omslachtigs aan.
Je vindt dat kinderen van 6 elkaar de mond moeten snoeren...
kinderen gaan op ontdekkingstocht en hebben op dat moment informatie nodig die voldoende is om verder te spelen en doen. De rest komt later. Als er opnieuw vragen komen.
Wat MissSly ook zegt kinderen zijn er niet aan toe om het totale verhaal in detail te vertellen op jonge leeftijd. Dat begrijpen ze niet en slaan ze niet op.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |