E. is dus al vanaf dat ze geboren is bang voor water in haar gezicht en bij haar oren. Toen ik met haar ging douchen als mini maakte ze al ''vis op het droge spastische bewegingen'' wanneer het water bij haar in de buurt kwam.
Nu ze 3,5 is krijst ze de hele buurt bij elkaar, ik heb voor mijn gevoel alles al gedaan om het wat te verbeteren. Douchen in de schelpzandbak ( ding in de douche gezet ) met bekertje over dr hoofd gegoten, liedjes gezongen, 4 verschillende douchestralen, verschillende temperaturen, met een handdoek voor haar gezicht laten douchen, haar het zelf laten proberen, etc etc.
Nu is het zo dat E inmiddels Raponsje is geworden, en het gewoon belangrijk is dat haar haren schoon zijn. ( niet minder dan korte kapsels, maar het wassen is lastiger, duurt langer etc ). Op het KDV hebben ze een nieuwe zandbak ( yay ) ik krijg haar elke keer terug met 5 cm zand op haar hoofdhuid want ( naar eigen zeggen ) heeft D. weer met zand gegooid.
Ik begrijp echt wel dat het kindjes zijn, dat ze spelen, dat ze vies worden, dat zand uber tof is... maar heeft iemand de gouden tip om haar van die angst af te krijgen?
Het is niet een ''beetje'' huilen onder de douche, het is serieus als of ze op de martelbank ligt.
Misschien belangrijk: E heeft het afgelopen jaar diverse keren last gehad van oorontsteking ( beide kanten ) en ze is naast water ook enorm panisch over wind.
Ik zie een verband, maar de HA niet echt.
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.