abonnement Unibet Coolblue
pi_179655114
Ik zou graag een filmpje op youtube willen plaatsen, met de muziek van Ravel, de Bolero, eronder. Ik zie bij de music policies van youtube dat als ik het origineel gebruik, het filmpje in 244 landen (waaronder Nederland) geblokkeerd zou worden:



Ik vraag mij allereerst af of dit überhaupt wel klopt, aangezien er een filmpje op youtube staat met gewoon het originele nummer eronder. Maar goed, ervan uitgaande dat het officieel niet mag, en ik natuurlijk wel zeker wil weten dat mijn filmpje op youtube mag blijven staan, wil ik ook best een cover nemen, deze bijvoorbeeld, van het Moscow Symphony Orchestra. Hij klinkt bijna hetzelfde, zog goed als 1 op 1, en is dus grotendeels identiek aan het origineel, maar mag schijnbaar wel:



Klopt het dus als ik hieruit concludeer dat als ik deze cover neem, dat youtube het filmpje dan niet zal verwijderen? Nogmaals, hij klinkt echt voor 99,9% hetzelfde, dus ik vraag me af of youtube het verschil duidelijk kan horen.

Alvast bedankt voor de reacties!
Technically, we're all half centaurs
  FOK!mycroftheld donderdag 7 juni 2018 @ 15:06:49 #2
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_179655275
https://www.muziekenrecht.nl/auteursrechten-muziek/

quote:
Na afloop van 70 jaar na het overlijden van de langstlevende auteur van een bepaald werk komt het muziekstuk in het publiek domein. Dat betekent dat er geen auteursrechtenlicentie meer behoeft te worden aangevraagd, noch een auteursrechtenvergoeding dient te worden betaald aan artiest, nabestaanden, publisher of platenmaatschappij. Schrijft een componist dus op zijn twintigste een symfonie en wordt deze componist 90 jaar oud, dan bedraagt de looptijd van de auteursrechten muziek 70 + 70 = 140 jaar.
Voldoet het werk aan bovenstaande?
pi_179655368
quote:
10s.gif Op donderdag 7 juni 2018 15:06 schreef bondage het volgende:
https://www.muziekenrecht.nl/auteursrechten-muziek/

[..]

Voldoet het werk aan bovenstaande?
Ja! :Y Ravel is overleden in 1937, hetgeen ruim 70 jaar geleden is.

Maar... kun je dan misschien verklaren waarom het nummer toch in de youtube-licenties vermeld staat, met de mededeling dat hij door 244 landen zal worden geblokkeerd? :N Zijn 'muziekrechten in het algemeen' wel hetzelfde als 'muziekrechten op youtube'?
Technically, we're all half centaurs
  FOK!mycroftheld donderdag 7 juni 2018 @ 15:20:26 #4
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_179655467
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 15:13 schreef Crapo_the_great het volgende:

[..]

Ja! :Y Ravel is overleden in 1937, hetgeen ruim 70 jaar geleden is.

Maar... kun je dan misschien verklaren waarom het nummer toch in de youtube-licenties vermeld staat, met de mededeling dat hij door 244 landen zal worden geblokkeerd? :N Zijn 'muziekrechten in het algemeen' wel hetzelfde als 'muziekrechten op youtube'?
Publiek domein is imo publiek domein, waarom Youtube aangeeft dat het in 244 landen geblokkeerd zal worden geen idee... En anders neem je voor de zekerheid de cover, lijkt me dat dat geen probleem zal geven gezien de informatie in je OP.
pi_179655806
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juni 2018 15:20 schreef bondage het volgende:

[..]

Publiek domein is imo publiek domein, waarom Youtube aangeeft dat het in 244 landen geblokkeerd zal worden geen idee... En anders neem je voor de zekerheid de cover, lijkt me dat dat geen probleem zal geven gezien de informatie in je OP.
Het liefst gebruik ik natuurlijk het origineel, vandaar dat ik me afvroeg of het wel safe is. Het lijkt erop dat het dus mag, ook al begrijpen we allebei niet precies waarop youtube denkt dat het boven de wet staat :+ .
Technically, we're all half centaurs
pi_179656689
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 15:41 schreef Crapo_the_great het volgende:

[..]

Het liefst gebruik ik natuurlijk het origineel, vandaar dat ik me afvroeg of het wel safe is. Het lijkt erop dat het dus mag, ook al begrijpen we allebei niet precies waarop youtube denkt dat het boven de wet staat :+ .
Voor zover ik het weet zijn de nabestaanden van Ravel die hier op letten. Joling kreeg destijds ook een flinke claim aan zijn broek voor No more bolero's.
pi_179658328
De muziek zelf (bladmuziek) zit inmiddels in het publieke domein, wat betekent dat een orkest dat stuk gratis mag uitvoeren.

Opnames van zo'n uitvoering hebben echter weer hun eigen copyrights erop rusten.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_179658555
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2018 16:33 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Voor zover ik het weet zijn de nabestaanden van Ravel die hier op letten. Joling kreeg destijds ook een flinke claim aan zijn broek voor No more bolero's.
Toen Jolings nummer uitkwam, was Ravel nog geen zeventig jaar dood.

Ravel overleed in december 1937, dus kwam de Bolero pas in op 1 januari 2008 in het publieke domein. Jolings hit was van 1989.

Overigens kwam het pas onlangs in 2016 daadwerkelijk in het publieke domein, behalve in Amerika, waar Disney de copyrightsregels naar de klote geholpen heeft om Mickey Mouse te beschermen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Jordy-B op 07-06-2018 18:32:57 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_179667174
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juni 2018 18:19 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Toen Jolings nummer uitkwam, was Ravel nog geen zeventig jaar dood.

Ravel overleed in december 1937, dus kwam de Bolero pas in op 1 januari 2008 in het publieke domein. Jolings hit was van 1989.

Overigens kwam het pas onlangs in 2016 daadwerkelijk in het publieke domein, behalve in Amerika, waar Disney de copyrightsregels naar de klote geholpen heeft om Mickey Mouse te beschermen.
Wikipedia zegt:

"This piece's copyright expired on 1 May 2016 for many countries, but not worldwide.[39] The work is public domain in Canada, China, Japan, New Zealand, South Africa, and many others where the copyright term is "Life + 50 years". It is also public domain in the European Union (where the term is Life + 70 years). In the United States, the work is under copyright until 1 January 2025 as it was first published in 1929 with the prescribed copyright notice".[40]

Ook in de EU dus. Maar begrijp ik het nou goed dat youtube het filmpje voor inwoners USA onbereikbaar gaat maken of zo, maar niet voor inwoners van Europa? :?

[ Bericht 11% gewijzigd door Crapo_the_great op 08-06-2018 02:20:55 ]
Technically, we're all half centaurs
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')