Deze was 10 met een griffel op zijn schaalquote:Op woensdag 13 juni 2018 14:16 schreef THEFXR het volgende:
[..]
toen had je ook van die coronel ploffs
Vandaar dat het aantal inhaalmomenten op de baan sinds de invoering van het tanken drastisch is gedaald met een dieptepunt in 2009 van nog geen 10 inhaalacties gemiddeld per race en sinds het verbod in 2010 weer flink is gestegen. En in 2010 was er nog geen DRS en Pirelli banden.quote:Op woensdag 13 juni 2018 13:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tanken maakt dat je veel meer mogelijkheden in de tactiek kent en het zal de spanning dan ook altijd verhogen. Laat ze maar eens met lege tank vier setjes hypersoft gebruiken voor de race. Dan zul je echt een groot verschil zien ten opzichte van iemand die bv 1x hyper en 1x supersoft gebruikt. Geeft ook veel meer inhaalmomenten.
Wellicht werd er gedoeld op inhaalmomenten in z'n algemeen, dus ook als er iemand z'n 2e of 3e pitstop maakte.quote:Op woensdag 13 juni 2018 14:31 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Vandaar dat het aantal inhaalmomenten op de baan sinds de invoering van het tanken drastisch is gedaald met een dieptepunt in 2009 van nog geen 10 inhaalacties gemiddeld per race en sinds het verbod in 2010 weer flink is gestegen. En in 2010 was er nog geen DRS en Pirelli banden.
Deze ook:quote:Op woensdag 13 juni 2018 14:19 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Deze was 10 met een griffel op zijn schaal
Voor de spanning maakt het mij niet uit of het op de baan is, of terwijl iemand in de pits staat.quote:Op woensdag 13 juni 2018 14:31 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Vandaar dat het aantal inhaalmomenten op de baan sinds de invoering van het tanken drastisch is gedaald met een dieptepunt in 2009 van nog geen 10 inhaalacties gemiddeld per race en sinds het verbod in 2010 weer flink is gestegen. En in 2010 was er nog geen DRS en Pirelli banden.
mij wel hoor en uiteraard het liefst zonder DRSquote:Op woensdag 13 juni 2018 14:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor de spanning maakt het mij niet uit of het op de baan is, of terwijl iemand in de pits staat.
Moet ook zeggen dat ik het uitvoeren van een undercut of overcut ook best leuk vind, zeker nu het weer zeer lastig is in te halen in vergelijking met 2016 bv... maar 2016 vond ik dan weer redelijk nep met al die DRS overtakes.quote:Op woensdag 13 juni 2018 14:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor de spanning maakt het mij niet uit of het op de baan is, of terwijl iemand in de pits staat.
Dit!quote:Op woensdag 13 juni 2018 14:47 schreef Tarado het volgende:
[..]
mij wel hoor en uiteraard het liefst zonder DRS
De meeste inhaalacties zijn in het achterveld. Boeit mij heel weinig.quote:Op woensdag 13 juni 2018 14:47 schreef Tarado het volgende:
[..]
mij wel hoor en uiteraard het liefst zonder DRS
Dat Ric Ham inhaalde met een overcut was nog van invloed op het resultaat maar niemand die zich dit over 2 maanden nog herinnerd.quote:Op woensdag 13 juni 2018 14:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De meeste inhaalacties zijn in het achterveld. Boeit mij heel weinig.
Waar ik wel echt een kleintje van krijg is races zoals afgelopen weekend waar je na een paar rondes al weet dat Vettel gaat winnen, Bottas twee wordt en Verstappen 3. Strikt genomen is dan de lol er wel een beetje vanaf.
Is die vergelijking over t tijdperk dat ze voor de kwalificatie gewoon een andere motor erin mochten lepelen? Was ook een tijd geweest. Toen had je gewoon een kwalificatiemotor die maar 4 rondes ofzo mee ging, maar wel achterlijk snel ging..quote:Op woensdag 13 juni 2018 18:14 schreef SnowOokami het volgende:
Had een tijdje geleden ergens gelezen dat een V6T motor ca. 5 miljoen euro kost om te produceren (ben nog op zoek naar het artikel) en de oude V10 motoren bijna 25 miljoen... nu kan ik daar niet echt bij m'n hoofd bij.
De V10 was niet meer dan een "domme" NA motor terwijl de V6T nog eens een Turbo, ERS, MGU-H en MGU-K heeft... Of de V10 motoren werden van goud gemaakt of er zit een hiaat in de kostenvergelijking.
Brandstof verbruik was toen overigens 194kg/uur en tegenwoordig 100kg/uur, daarin hebben ze wel bespaardmaar of dat opgaat tegen de motor kostenbesparing en het milieu lijkt me sterk.
Ik heb het gevonden, de kosten die Prost noemt zijn nogal apart maar goed;quote:Op woensdag 13 juni 2018 18:20 schreef MrStock het volgende:
[..]
Is die vergelijking over t tijdperk dat ze voor de kwalificatie gewoon een andere motor erin mochten lepelen? Was ook een tijd geweest. Toen had je gewoon een kwalificatiemotor die maar 4 rondes ofzo mee ging, maar wel achterlijk snel ging..
Daarnaast werden motoren toen vaker uitgewisseld. Waren die prijzen echt PER motor?
RBR heeft nu een contract van 23 miljoen euro per jaar op dit moment met Renault... dat is bijna 8 miljoen euro per motor (als je het zo bekijkt, zit ook support & reserve onderdelen bij).quote:"My engines cost $28 million back in 2001, and they would have cost $31 million in 2002 had the team survived," Prost told Auto Plus.
"Today, we're between $15 and $17 million. Engine manufacturers have therefore brought the costs down, and for highly more complex engines.
4 miljoen per motor per jaarquote:Op woensdag 13 juni 2018 18:30 schreef SnowOokami het volgende:
[..]
Ik heb het gevonden, de kosten die Prost noemt zijn nogal apart maar goed;
http://www.f1i.com/news/2(...)st-doesnt-agree.html
[..]
RBR heeft nu een contract van 23 miljoen euro per jaar op dit moment met Renault... dat is bijna 8 miljoen euro per motor (als je het zo bekijkt, zit ook support & reserve onderdelen bij).
En nee meen dat ze in het V10 tijdperk geen kwalificatie motor hadden.
Bedragen zijn toch verlaagd naar 18 miljoen? Dat was, meen ik, een paar jaar geleden afgesproken als onderdeel van de kostenbesparing voor klantenteams. De kosten voor de motoren zouden stapsgewijs worden verlaagd.quote:Op woensdag 13 juni 2018 18:30 schreef SnowOokami het volgende:
[..]
Ik heb het gevonden, de kosten die Prost noemt zijn nogal apart maar goed;
http://www.f1i.com/news/2(...)st-doesnt-agree.html
[..]
RBR heeft nu een contract van 23 miljoen euro per jaar op dit moment met Renault... dat is bijna 8 miljoen euro per motor (als je het zo bekijkt, zit ook support & reserve onderdelen bij).
En nee meen dat ze in het V10 tijdperk geen kwalificatie motor hadden.
Maar dan snap ik de berekening alsnog niet, in 2001 hadden ze elk weekend een nieuwe motor erin liggen (toch?)quote:
heeft voor kostenbesparing inderdaad absoluut geen zin en ze zitten nu ook boven het aantal km van Le Mans wat een motor mee moet gaan, lijkt me toch ook niet echt de bedoeling van F1quote:Op woensdag 13 juni 2018 21:39 schreef Fer het volgende:
Wellicht moeten we het eens anders bekijken. Stel een nieuwe fabrikant levert aan 3 teams, elk team betaalt 15M aan deze fabrikant, 45M is lang niet genoeg om een competative motor te ontwikkelen.
Denk eerder dat ieder van de huidige merken zeker 300 miljoen in de ontwikkeling hebben gestoken.
Dus de klantenteams zijn misschien goedkoper uit, maar er zijn te weinig fabrikanten. We hebben 2 topmerken, die alleen leveren aan hun eigen team en aan de kleine teams en 2 merken die wel willen leveren, maar de motor nog niet op orde hebben.
3 motoren per jaar gaan deze problemen niet oplossen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |