Ik ben dus een van de stillere mensen. En ik voel me daar meestal best goed bij. Behalve als ik in mijn vriendengroep ben die uit meer dan 20 mensen bestaat. Dan voel ik me anders omdat de anderen zoveel praten en ouwehoeren.
Dat stille zit er bij mij in denk ik. Ik wilde eerst therapie volgen om te achterhalen waar het vandaan komt maar er zijn nu eenmaal drukke en stille mensen dus het zal wel in mijn karakter liggen.
Ik vind het soms behoorlijk moeilijk dat ik niet druk ben. Dan wil ik ook druk zijn en veel vertellen maar dat lukt niet. Hoe hard ik het ook probeer, ik kan niet anders zijn dan ik ben.
Morgen heb ik een feest en daar zie ik tegenop. Dan zit ik er weer bij en zeg niet zoveel. Ik luister wel maar ik denk dan dat ze op me letten en zien dat ik stiller ben.
Ben een paar keer ook erop aangesproken geworden. Een keer door een meisje die ik super leuk vond en zei vond mij ook leuk in eerste instantie. Maar na een tijdje zei ze : " Jij bent wel stil he".
Af en toe heb ik ook mijn drukkere buien maar over het algemeen ben ik introvert te noemen.
Herkent iemand dit? En hoe ga je dan om met je stiller zijn?
Gegroet,
yingyang
quote:Dat valt nog wel mee. Ik ben tevreden met mezelf en ook wel trots op mezelf maar af en toe vallen me dingen op.
Op donderdag 26 december 2002 17:11 schreef DimeBag het volgende:
Jij hebt niet echt een hoge pet van je zelf he ?
Je bent wel snel van oordeel vind ik. Ik kan super genieten van het leven.
quote:alles beter dan dit soorts topics openen
Op donderdag 26 december 2002 17:14 schreef Argento het volgende:
Wat wil je dan? Meedoen met de aandachtsgeilerts die hun sluimerende minderwaardigheidscomplex zonder enige vorm van oponthoud moeten overstemmen met het geluid van hun eigen stem?
ook ik ben niet iemand die erg " aanwezig " is.
Gewoon lekker jezelf zijn !
JIJ hebt meer probelemen met jezelf dan een ander.. echt waar..
Waarschijnlijk is het iets waar je overheen groeit ( het niet tevreden zijn ).
In een groot/ druk gezelschap dan komt het 9 van de 10 keer voor dat ik maar een paar woordjes spreek. De rest van de tijd zit ik te genieten en te observeren van de mensen om mij heen die wel zo druk in de weer zijn.
GENIET want jij hebt het wapen om echt te kunnen zien en luisteren...
quote:Dat valt me ook vaker op ja
Op donderdag 26 december 2002 17:14 schreef Argento het volgende:
Wat wil je dan? Meedoen met de aandachtsgeilerts die hun sluimerende minderwaardigheidscomplex zonder enige vorm van oponthoud moeten overstemmen met het geluid van hun eigen stem?
quote:that's your opinion.
Op donderdag 26 december 2002 17:16 schreef Frenkie het volgende:[..]
alles beter dan dit soorts topics openen
Jij bent zo iemand die zich heel erg graag wilt bewijzen zeker
quote:Misschien was de reaktie te nonchalant. Ik zei het meer omdat ik me ook wel andere topics van je herinnerde. Wat ik bedoelde was of je je niet op je gemak in gezeldschap voel.
Op donderdag 26 december 2002 17:16 schreef yingyang het volgende:[..]
Dat valt nog wel mee. Ik ben tevreden met mezelf en ook wel trots op mezelf maar af en toe vallen me dingen op.
Je bent wel snel van oordeel vind ik. Ik kan super genieten van het leven.
quote:Ik kan het beide..
Op donderdag 26 december 2002 17:19 schreef yingyang het volgende:
Jij bent zo iemand die zich heel erg graag wilt bewijzen zeker
quote:Ligt er meer aan welk gezelschap. In groepen waar de een de ander wilt overtreffen dan voel ik me inderdaad minder goed. Dat komt zo fake over dan voor mijn gevoel.
Op donderdag 26 december 2002 17:19 schreef DimeBag het volgende:[..]
Misschien was de reaktie te nonchalant. Ik zei het meer omdat ik me ook wel andere topics van je herinnerde. Wat ik bedoelde was of je je niet op je gemak in gezeldschap voel.
Maar over het algemeen kan ik toch wel met mensen opschieten. Ben alleen niet zo'n opschepper.
quote:Ok
Op donderdag 26 december 2002 17:21 schreef Frenkie het volgende:[..]
Ik kan het beide..
ik heb altijd wel wat te vertellen, maar hou me ook regelmatig op de achtergrond. Hangt van mijn bui af.
Ik kan ook heel wat te vertellen hebben maar dat doe ik meestal als anderen de mond houden. Dan kom ik pas met het praten.
Af en toe weet ik het gewoon niet waar het aan ligt.
quote:Dat klopt als een bus.
Op donderdag 26 december 2002 17:28 schreef MSXUser het volgende:
Ik ben ook iemand die altijd op de achtergrond blijft en heb er totaal geen moeite mee. Als je geforceerd mee gaat doen, ben je wat mij betreft niet goed bezig.
Ik kan niet anders zijn dan ik ben. Ben gewoon rustig en kan niet druk zijn. Forceren zorgt alleen maar voor frustratie.
quote:Waarom dit topic dan ?
Op donderdag 26 december 2002 17:33 schreef yingyang het volgende:[..]
Dat klopt als een bus.
Ik kan niet anders zijn dan ik ben. Ben gewoon rustig en kan niet druk zijn. Forceren zorgt alleen maar voor frustratie.
quote:Ik kan zeker genieten als mensen praten. Ik zie, luister, hoor en observeer en als ik het tijd vind dan spring ik bij en zeg ik ook wat. Maar meestal zeg ik iets dat ik zo graag wil zeggen dat ik het ook zeg.
Op donderdag 26 december 2002 17:17 schreef Mirage het volgende:
Hallo,ook ik ben niet iemand die erg " aanwezig " is.
Gewoon lekker jezelf zijn !
JIJ hebt meer probelemen met jezelf dan een ander.. echt waar..
Waarschijnlijk is het iets waar je overheen groeit ( het niet tevreden zijn ).
In een groot/ druk gezelschap dan komt het 9 van de 10 keer voor dat ik maar een paar woordjes spreek. De rest van de tijd zit ik te genieten en te observeren van de mensen om mij heen die wel zo druk in de weer zijn.GENIET want jij hebt het wapen om echt te kunnen zien en luisteren...
Af en toe is dat veel wat ik te zeggen heb maar vaak denk ik alleen maar. Ben meer introverter en ben meer bezig met denken dan met praten.
Maar alsnog is het soms vervelend omdat je je reflecteert met anderen die zo uitgelaten en druk kunnen zijn. En dan weet ik me geen houding te geven.
quote:Omdat ik er nog steeds mee zit dat anderen druk zijn en ik niet. Omdat anderen vaak verwachten dat ik ook druk moet zijn. Voor de rest gaat het wel goed hier, ik laat ze denken en zeggen wat ze willen. Ik ben rustig en zij zijn druk.
Op donderdag 26 december 2002 17:37 schreef DimeBag het volgende:[..]
Waarom dit topic dan ?
De film van...the man who wasn't there vond ik goed ook. Ook over iemand die stil was.
quote:Het is maar wat je onder 'druk' verstaat. Staan de onderwerpen je niet aan (interesse?) ?
Op donderdag 26 december 2002 17:42 schreef yingyang het volgende:[..]
Omdat ik er nog steeds mee zit dat anderen druk zijn en ik niet. Omdat anderen vaak verwachten dat ik ook druk moet zijn. Voor de rest gaat het wel goed hier, ik laat ze denken en zeggen wat ze willen. Ik ben rustig en zij zijn druk.
De film van...the man who wasn't there vond ik goed ook. Ook over iemand die stil was.
Maar dat is niet het geval. Ik vang dan simpelweg zoveel prikkels op dat ik die niet allemaal tegelijk kan verwerken, én ook nog zelf een bijdrage kan leveren. Ik schijn daar gewoon wat gevoeliger voor te zijn dan andere mensen. Misschien jij ook wel?
Meer weten? Lees 'ns "Hoog sensitieve personen" van E.N. Aron.
Ik kan zelf uren in de kroeg doorbrengen zonder veel te zeggen, niet bewust, maar af en toe hoor je dan ook wel...zozo, jij hebt veel te zeggen. Is helemaal nix mis mee als je het mij vraagt, maar als je ermee zit helpt het misschien om initiatief te tonen...vraag vrienden voor een avondje films kijken ofzo. Dan ben je sneller aan de praat...
quote:Ja dinges en zo
Op donderdag 26 december 2002 17:52 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
Racist.
.
quote:Hoi
Op donderdag 26 december 2002 17:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik herken dit wel. Ik ben meestal ook niet zo aanwezig, zeker niet in groepen, en nog minder bij onbekenden. Ik zit dan stilletjes te observeren, mensen denken dan dat ik schuchter ben. Of het niet naar m'n zin heb.Maar dat is niet het geval. Ik vang dan simpelweg zoveel prikkels op dat ik die niet allemaal tegelijk kan verwerken, én ook nog zelf een bijdrage kan leveren. Ik schijn daar gewoon wat gevoeliger voor te zijn dan andere mensen. Misschien jij ook wel?
Meer weten? Lees 'ns "Hoog sensitieve personen" van E.N. Aron.
Hoog sensitief heb ik over gehoord op een ander forum. Ik ben dat waarschijnlijk ook. Ik vang ook teveel impulsen op en kan dat niet verwerken.
Gek is dat ik bij een conversatie met een persoon die ik ken wel normaal kan functioneren maar bij een massa niet. Ook ligt het aan het onderwerp en de persoon waar ik mee praat. De een kan ik beter mee opschieten dan de ander maar dat heeft iedereen wel.
Wat jij hebt dat heb ik in zekere mate ook. Bij onbekenden is het meestal ff wennen en in groepen is het afwachten tot het juiste moment.
Groeten,
yingyang
quote:In de kroeg hangen en alleen maar kijken ben ik ook een kei in. Mensen zien en gewoon lekker hangen.
Op donderdag 26 december 2002 17:50 schreef Loezz het volgende:
Volgens mij ben je gewoon meer een denker.Ik kan zelf uren in de kroeg doorbrengen zonder veel te zeggen, niet bewust, maar af en toe hoor je dan ook wel...zozo, jij hebt veel te zeggen. Is helemaal nix mis mee als je het mij vraagt, maar als je ermee zit helpt het misschien om initiatief te tonen...vraag vrienden voor een avondje films kijken ofzo. Dan ben je sneller aan de praat...
Tijdens een film voel ik me wel op mijn gemak ja. Dan gaat het om het kijken van de film en niet zozeer om het praten. En je kunt makkelijker praten ook over de film of over gewoon wat je te binnen schiet.
Maar op die feesten Zonder tv, zonder afleiding. Gewoon alleen maar het praten waar het over gaat.
quote:Herkenbaar, want zo ben ik ook. Ik observeer en luister ook liever en als er een moment is dat ik me in het gesprek kan mengen, doe ik het ook meestal wel. Wat sommigen wel vervelend vinden is dat ik vaak een iets te goed geheugen heb
Op donderdag 26 december 2002 17:39 schreef yingyang het volgende:
Ik kan zeker genieten als mensen praten. Ik zie, luister, hoor en observeer en als ik het tijd vind dan spring ik bij en zeg ik ook wat. Maar meestal zeg ik iets dat ik zo graag wil zeggen dat ik het ook zeg.
quote:
Op donderdag 26 december 2002 18:05 schreef MSXUser het volgende:[..]
Herkenbaar, want zo ben ik ook. Ik observeer en luister ook liever en als er een moment is dat ik me in het gesprek kan mengen, doe ik het ook meestal wel. Wat sommigen wel vervelend vinden is dat ik vaak een iets te goed geheugen heb
Ik heb dat ook wel op zijn tijd. Af en toe haal ik zaken van het verleden aan en dat is niet altijd even fijn.
Ben blij dat er nog meer mensen zijn die dit herkennen. Dan voel je je niet meer alleen erin.
quote:Ow heb ik ook wel es. Kijk bij kleinere groepjes heb je het gesprek gewoon in de hand, maar bij grotere wat minder. Soms praten mijn vrienden bijvoorbeeld over tv-programma's waar ik nooit naar kijk, of ze praten over andere mensen die ik helemaal niet ken. Maar ja, niks van aantrekken, soms als je wat kan zeggen zeg je het gewoon.
Op donderdag 26 december 2002 17:54 schreef yingyang het volgende:[..]
Hoi
Hoog sensitief heb ik over gehoord op een ander forum. Ik ben dat waarschijnlijk ook. Ik vang ook teveel impulsen op en kan dat niet verwerken.
Gek is dat ik bij een conversatie met een persoon die ik ken wel normaal kan functioneren maar bij een massa niet. Ook ligt het aan het onderwerp en de persoon waar ik mee praat. De een kan ik beter mee opschieten dan de ander maar dat heeft iedereen wel.
Wat jij hebt dat heb ik in zekere mate ook. Bij onbekenden is het meestal ff wennen en in groepen is het afwachten tot het juiste moment.
Groeten,
yingyang
quote:
Op donderdag 26 december 2002 17:51 schreef X-Ray het volgende:
Pff, ligt aan het gezelschap. Ben ik bij mensen die ik graag mag, dan lul ik honderduit. Ben ik in gezelschap van mensen die ik niet mag, dan ben ik een expert in de tactiek Dood-negeren.
Maarja, met iedereen even goed opschieten is moeilijk. Bepaalde mensen daar loopt het contact niet even goed mee.
Gelukkig ken ik mensen waar ik het wel goed mee kan vinden, dat is al heel wat. Meestal gebeurt dat contact een op een, zonder dat iemand anders met de grote mond tussen door komt.
Maar als ik eenmaal aan het praten ben...
Ikheb er niet echt problemen mee, beha+ve misschien dat het idd nieyt echt handig is altijd bij het "krijgen" van een meisje.
quote:Ik vind het ook leuk om een groep aan te horen en te luisteren.
Op vrijdag 27 december 2002 00:24 schreef Lucille het volgende:
Niks mis mee hoor, als je stil bent in een groep. Ik ben dat vaak ook. Het is niet een kwestie van je 'moet' aanwezig zijn in een groep. Ook een groep aanhoren en luisteren wat anderen zeggen kan heel leuk zijn.
quote:Herken het heel goed maar ik ga er niet mee om. Als ik niets te zeggen heb dan zeg ik niets.
Op donderdag 26 december 2002 17:08 schreef yingyang het volgende:Herkent iemand dit? En hoe ga je dan om met je stiller zijn?
Het gebeurt weleens dat er gesprekken gaande zijn waar ik werkelijk de zin niet van inzie of waar ik geen enkele zinnige bijdrage aan kan leveren en dan hou ik ook gewoon mijn mond dicht. Ik vind het wel een zegen als mensen in staat zijn soms gewoon eens hun mond dicht te houden.
ik luister heel vaak, en voel me er ook beter bij om voornamelijk naar anderen te luisteren ipv zelf nogal aanwezig te zijn
en soms ben ik wat drukker, dat ligt geheel aan mijn stemming, maar als ik het echt super naar mijn zin heb zal ik wat drukker worden
maar niets mis met stille mensen toch? zijn juist handig als je een luisterend oor nodig hebt
quote:Exact als bij mij.
Op vrijdag 27 december 2002 01:27 schreef Disorder het volgende:
Ach, ik doe het ook zo vaak. Bij m'n vrienden praat ik best veel en ben ik heus niet stil. Maar als ik me wat minder op m'n gemak voel in een grote groep ga ik gewoon stil mensen observeren. Daar kan ik me best mee vermaken. Het is vaker een probleem voor anderen dan voor mezelf.
Ik was vroeger stil, in de puberteit niet, en nu gaat de puberteit een beetje over en merk ik dat ik wel weer wat rustiger word.
quote:Hoezo?
Op donderdag 26 december 2002 18:50 schreef yingyang het volgende:[..]
Af en toe kan ik gewoon niet met bepaalde mensen omgaan en dat zit me best wel dwars.
quote:Zeg maar gerust onmogelijk, en helemaal niet wenselijk ook
Maarja, met iedereen even goed opschieten is moeilijk.
Drukke mensen doen interessant, stille mensen zijn interessant!
[Dit bericht is gewijzigd door Jummy op 27-12-2002 14:42]
Hier ligt het echt aan de situatie en de groote van de groep en in de bui waar ik in verkeer, heb mijn buien wel op zijn tijd. Net een telefoongesprek gehad en dat liep perfect en dat was ook iemand waar ik het goed mee kan vinden.
Ben dus niet de enige en dat doet wel goed.
Tenslotte ben ik diegeen die het van de "zijlijn" gevolgd heb en hierdoor uiterst rake opmerkingen maken die zeer veel duidelijk maken in het gesprek/discussie.
Zeg maar helicopter overview..., o jee, dat klinkt wel erg manager achtig
Maar om nu te zeggen dat ik hier een probleem me heb. Neen, bevalt me best het introverte.
quote:Dat is niet altijd waar
Op vrijdag 27 december 2002 20:08 schreef The_Wanderer het volgende:
slimmere mensen zijn meestal wat stiller ja
quote:maar meestal wel, er moet veel verwerkt worden in het brein waardoor de output niet regelmatig kan zijn.
Op vrijdag 27 december 2002 20:26 schreef Trance4Ever het volgende:[..]
Dat is niet altijd waar
quote:Ik herken wel een beetje. Ik ben veel bezig met het verwerken van informatie dat tot mij komt en ben dan ook bezig om erover na te denken. En als ik dan tot een oplossing kom van iets dan vertel ik het.
Op vrijdag 27 december 2002 20:29 schreef The_Wanderer het volgende:[..]
maar meestal wel, er moet veel verwerkt worden in het brein waardoor de output niet regelmatig kan zijn.
Ik luister ook meestal heel goed en dan doe ik op mijn manier iets met hetgeen dat ik opvang.
Praat ik met iemand die duidelijk met feiten komt dan lukt het me ook beter om te praten met die persoon. Als iemand veel praat en weinig zinnigs zegt dan probeer ik zo goed mogelijk te luisteren maar dan dwalen mijn gedachtes al snel weg.
Ahhh af en toe weet ik zelf niet hoe ik het doe. Dat ik introvert ben dat is een feit. En waarschijnlijk hoog sensitief ook.
Maar of ik nu slimmer ben weet ik niet zo zeker. Ik kijk wel kritisch naar het leven vaker.
quote:Wat je hier zegt klopt bij mij ook wel. Je krijgt in een korte tijd veel informatie, daar denk je over na. Vaak ook erg kritisch.
Op vrijdag 27 december 2002 20:34 schreef yingyang het volgende:[..]
Ik herken wel een beetje. Ik ben veel bezig met het verwerken van informatie dat tot mij komt en ben dan ook bezig om erover na te denken. En als ik dan tot een oplossing kom van iets dan vertel ik het.
Ik luister ook meestal heel goed en dan doe ik op mijn manier iets met hetgeen dat ik opvang.
Praat ik met iemand die duidelijk met feiten komt dan lukt het me ook beter om te praten met die persoon. Als iemand veel praat en weinig zinnigs zegt dan probeer ik zo goed mogelijk te luisteren maar dan dwalen mijn gedachtes al snel weg.
Ahhh af en toe weet ik zelf niet hoe ik het doe. Dat ik introvert ben dat is een feit. En waarschijnlijk hoog sensitief ook.
Maar of ik nu slimmer ben weet ik niet zo zeker. Ik kijk wel kritisch naar het leven vaker.
Het is inderdaad wel zo dat slimmere mensen stiller zijn. Als ze wat zinnigs te zeggen hebben doen ze dat echt wel.
Zijn er geen trucjes ofzo om toch iets "mondiger" te worden? of een website ofzo? het vervelendste is dat als je met je vriendin een conversatie moet gaan beginnen ... dan komt er ook niet echt veel van ... and thats quit fok!
[Dit bericht is gewijzigd door tjarie op 27-12-2002 21:08]
quote:Yep
Op vrijdag 27 december 2002 20:43 schreef Vava het volgende:[..]
Wat je hier zegt klopt bij mij ook wel. Je krijgt in een korte tijd veel informatie, daar denk je over na. Vaak ook erg kritisch.
Het is inderdaad wel zo dat slimmere mensen stiller zijn. Als ze wat zinnigs te zeggen hebben doen ze dat echt wel.
Maar af en toe mis ik dat slap ouwehoeren over onzinnige zaken. Daar ben ik geen kei in. Ben vaak iets te serieus denk ik maar dat zijn veel mensen ook wel.
In een gekke bui kan ik ook slap ouwehoeren maar dat komt niet vaak voor. Heel af en toe als het te binnen schiet.
Ben nog steeds blij om wie ik ben en dat is maar goed ook. Stil, introvert en altijd oplettend en luisterend.
quote:Ik ben ook blij om wie ik ben. Gelukkig herken je het en accepteer je het. Er zijn zat mensen die hierdoor een minderwaardigheidscomplex hebben.
Op vrijdag 27 december 2002 21:03 schreef yingyang het volgende:[..]
Yep
Maar af en toe mis ik dat slap ouwehoeren over onzinnige zaken. Daar ben ik geen kei in. Ben vaak iets te serieus denk ik maar dat zijn veel mensen ook wel.
In een gekke bui kan ik ook slap ouwehoeren maar dat komt niet vaak voor. Heel af en toe als het te binnen schiet.
Ben nog steeds blij om wie ik ben en dat is maar goed ook. Stil, introvert en altijd oplettend en luisterend.
quote:Gadver, wat klinkt dat technisch! Je bent een mens hoor, geen machine. Machines verwerken informatie, mensen hebben gewoon een gesprek met elkaar. De manier waarop die gesprekken verlopen verschillen van mens tot mens, maar dat heeft echt verdomd weinig met 'het verwerken van informatie' te maken.
Op vrijdag 27 december 2002 20:34 schreef yingyang het volgende:[..]
Ik herken wel een beetje. Ik ben veel bezig met het verwerken van informatie dat tot mij komt en ben dan ook bezig om erover na te denken. En als ik dan tot een oplossing kom van iets dan vertel ik het.
quote:Wat je hierboven allemaal noemt doen veel mensen hoor. En de classificatie introvert/extravert vind ik ook zo zwart-wit. Ik was/ben ook introvert volgens diverse mensen en tests. Toch zijn er ook genoeg mensen die helemaal gek van mijn gelul worden als ik een avondje 'rustig' mijn gang ga. Ben ik dan ineens extravert geworden? Ik denk het niet hoor. Het enige verschil is dat mijn kijk op het leven wat veranderd is, het is niet zo moeilijk als sommigen willen doen geloven. Ook niet voor jou. Als je wat minder 'stil' wilt zijn, ga dan juist niet over alles nadenken, maar laat je gevoel veel meer meespreken in wat je doet en zegt.
Ik luister ook meestal heel goed en dan doe ik op mijn manier iets met hetgeen dat ik opvang.Praat ik met iemand die duidelijk met feiten komt dan lukt het me ook beter om te praten met die persoon. Als iemand veel praat en weinig zinnigs zegt dan probeer ik zo goed mogelijk te luisteren maar dan dwalen mijn gedachtes al snel weg.
Ik heb zelf specifieke interesses, die niet echt burgelijk normaal zijn. Dus als ik iemand tegenkom met diezelfde gespreksonderwerpen, dan zal ik zeker niet stil blijven.
quote:bij jou bestaat het stille aspect dus meer uit desinteresse in bepaalde mensen ?
Op zaterdag 28 december 2002 00:27 schreef Dr_Crouton het volgende:
Stil zijn is niet altijd een vloek. Je valt vaak wat minder op en dat is in mijn geval best zo. Beter dan de aandacht trekken door iets doms te zeggen of meedoen in een nutteloos gesprek over dingen die me helemáál niet interesseren. Als iemand (collega bijv.) zomaar begint met: "Ik heb dit weekend dit en dat gedaan.". Wat intereseert mij dat nou? Als het mij wel interesseert, dan vraag ik het wel.Ik heb zelf specifieke interesses, die niet echt burgelijk normaal zijn. Dus als ik iemand tegenkom met diezelfde gespreksonderwerpen, dan zal ik zeker niet stil blijven.
quote:Wat je nu zegt is natuurlijk veel makkelijker gezegd dan gedaan. Je kan makkelijk zeggen "laat je gevoel meer meespreken", maar als je verstand te veel doet kan je je daar niet altijd tegen verzetten. En trouwens, ik zou het niet eens willen.
Op vrijdag 27 december 2002 22:20 schreef Anton het volgende:[..]
Gadver, wat klinkt dat technisch! Je bent een mens hoor, geen machine. Machines verwerken informatie, mensen hebben gewoon een gesprek met elkaar. De manier waarop die gesprekken verlopen verschillen van mens tot mens, maar dat heeft echt verdomd weinig met 'het verwerken van informatie' te maken.
[..]Wat je hierboven allemaal noemt doen veel mensen hoor. En de classificatie introvert/extravert vind ik ook zo zwart-wit. Ik was/ben ook introvert volgens diverse mensen en tests. Toch zijn er ook genoeg mensen die helemaal gek van mijn gelul worden als ik een avondje 'rustig' mijn gang ga. Ben ik dan ineens extravert geworden? Ik denk het niet hoor. Het enige verschil is dat mijn kijk op het leven wat veranderd is, het is niet zo moeilijk als sommigen willen doen geloven. Ook niet voor jou. Als je wat minder 'stil' wilt zijn, ga dan juist niet over alles nadenken, maar laat je gevoel veel meer meespreken in wat je doet en zegt.
quote:In bepaalde onderwerpen wel. Maar ook omdat ik zelf gewoon geen babbelaar ben.
Op zaterdag 28 december 2002 00:29 schreef hansepansie het volgende:[..]
bij jou bestaat het stille aspect dus meer uit desinteresse in bepaalde mensen ?
quote:Maar ik ben ook geen prater maar ik heb juist wel veel interesse in mensen, hun bezigheden enz....
Op zaterdag 28 december 2002 00:43 schreef Dr_Crouton het volgende:[..]
In bepaalde onderwerpen wel. Maar ook omdat ik zelf gewoon geen babbelaar ben.
Verschilt natuurlijk ook per persoon.
quote:3 jaar geleden vroegen ze me waarom ik zo stil was en toen zei ik van, ik ben introvert maar wil liever meer open zijn. Maar dat heb ik nu niet meer. Ik ben meer een observeerder en waarnemer dan prater.
Op vrijdag 27 december 2002 21:36 schreef Vava het volgende:[..]
Ik ben ook blij om wie ik ben. Gelukkig herken je het en accepteer je het. Er zijn zat mensen die hierdoor een minderwaardigheidscomplex hebben.
Als mensen vroeger aan mij vroegen waarom ik stil was dan werd ik helemaal onzeker en ging ik moeite doen om toch iets te zeggen.
Nu zeg ik gewoon dat ik het goed vind zo. En als ik wat wil zeggen doe ik dat echt wel.
Mensen zullen je vaak verlegen noemen maar dat ben je zeker niet. Er zit meer in je dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Mensen die het beste met je voor hebben zullen dat ook zien en je accepteren zoals je bent
Maar een op een zoals ik al eerder zei gaat het wat beter en dan het liefst over zaken die me aanspreken.
En ze accepteren me gelukkig wel nog. Ik ben wegens omstandigheden niet meer vaak in mijn vriendengroep geweest en krijg regelmatig dingen door waaruit blijkt dat ze me toch wel erg missen. Met niet super veel inbreng van mijn kant word ik toch gemist blijkbaar
Ik leer er steeds beter mee leven en schaam me er niet meer om dat ik stiller ben. En een voordeel is dat je ook niet echt domme dingen kan zeggen of foute opmerkingen kan maken.
Een erg groot probleem maak ik er trouwens niet van. Als anderen er problemen mee hebben is dat hun probleem. Ze moeten me maar accepteren zoals ik ben, en als ze dat niet kunnen is het erg jammer maar helaas. Klinkt misschien een beetje hard, maar zo denk ik er over.
Ik had vroeger het trucje om te zorgen dat als ik in een grote groep zou komen waarin ik me niet zo zeker voelde, ik altijd in de buurt zat van iemand waarbij ik me op mijn gemak voelde. Dat hielp altijd al een stuk.
Het gewoon stil zijn in een groep, maar toch naar je zin hebben. Dat is toch geen probleem. De enige die hier een probleem van maakt ben jij en zolang jij niet inziet dat het geen probleem is, want het hoort bij jou, blijft het een probleem. Probeer er vrede mee te krijgen, je hebt er alleen jezelf mee.
Je bent wie je bent, wees er trots op!!!!
quote:Idd.
Op zondag 29 december 2002 20:46 schreef DaMart het volgende:
Een erg groot probleem maak ik er trouwens niet van. Als anderen er problemen mee hebben is dat hun probleem. Ze moeten me maar accepteren zoals ik ben, en als ze dat niet kunnen is het erg jammer maar helaas. Klinkt misschien een beetje hard, maar zo denk ik er over.
Woorden zijn gemaakt om te communiceren, ze zijn makkelijk, direct en algemeen direct te begrijpen. Elk gesprek heeft dezelfde relevantie, echter níet dezelfde prioriteit, dus laat de woorden maar vloeien en laat horen wat jij denkt, doet en wilt. Wek semi-intresse voor de ander op, wat maakt het uit? Want het komt er op neer dat je contact hebt met anderen, een doof-stomme zoekt toch ook contact? Wees maar niet bang of onzeker, want of je nou wel of niet je mond open trekt met al dan niet relevante zaken zal over het algemeen niemand een ruk interesseren. Wat ze wel interesseert is dat je contact hebt. En wat maakt het uit dat niet iedereen even interessant is? Netwerken noem ik dat!
quote:"Ik ben wie ik ben" gaat pas op als je er pas écht vrede mee hebt en er geen greintje moeilijkheid mee hebt om zo te zijn (respect overigens
Op zondag 29 december 2002 20:46 schreef DaMart het volgende:
quote:Hier ben ik het totaal niet mee eens. Ik ga echt totaal niet meepraten als iemand het over bb, idiols of wat voor idioot programma op tv het hebben. Net zoals of er nog geneukt is vandaag. Laat ze maar lekekr hun gang gaan. Maar arrogant is dat niet en ik verhef me zeker neit boven hun op dat moment!
Op maandag 30 december 2002 09:24 schreef chocolatemoeze het volgende:
Het valt me op dat mensen stil zijn omdat de gesprekken vaak niet "relevant" genoeg voor ze zijn. Enigszins is dit een arrogante houding, want als je het wel beschouwd is vrijwel geen énkel gesprek relevant, tenzij je je eigen miezerige leventje op de goddelijke troon wilt plaatsen.Woorden zijn gemaakt om te communiceren, ze zijn makkelijk, direct en algemeen direct te begrijpen. Elk gesprek heeft dezelfde relevantie, echter níet dezelfde prioriteit, dus laat de woorden maar vloeien en laat horen wat jij denkt, doet en wilt. Wek semi-intresse voor de ander op, wat maakt het uit? Want het komt er op neer dat je contact hebt met anderen, een doof-stomme zoekt toch ook contact? Wees maar niet bang of onzeker, want of je nou wel of niet je mond open trekt met al dan niet relevante zaken zal over het algemeen niemand een ruk interesseren. Wat ze wel interesseert is dat je contact hebt. En wat maakt het uit dat niet iedereen even interessant is? Netwerken noem ik dat!
* Defcon2 is ook zon 'stille'...
maar lang niet bij iedereen...
ik heb best vaak dat ik gewoon niet eens weet wat ik moet zeggen,
hoewel ik dat maar al te graag wil...
toch storen mijn vrienden zich er niet aan,
en als ik me ergens op mijn gemak voel, komen die gespreksonderwerpen vanzelf.
ook bij m'n vriendin heb ik weinig problemen,
en stiltes kunnen trouwens ook erg leuk opgevult worden
Je bent wie je bent. Leef met je eigen talent. Zo moet ik vaker denken.
quote:Herkenbaar
Op maandag 30 december 2002 21:24 schreef roze-meisje het volgende:
hmm ja ik ben bij mensen die ik nog niet zo goed ken ook wat stiller maar bij mensen die ik goed ken ben ik wel spraakzaam
bij mensen die ik leukvind ratel ik aan één stuk door
Een op een gaat het stukken beter gelukkig
Ik haat groepen Dat ligt in mijn karakter denk ik. In groepen voel ik me niet op mijn gemak.
In groepen wilt men elkaar overtreffen lijkt het wel. De een wilt beter overkomen dan de ander en iedereen wilt populair zijn. En dat ligt mij niet zo.
Blah blah.... vaag ja. Maar dat is mijn ervaring
quote:en vertel mij nou eens waarom ik in godsnaam zou moeten mee praten over dingen die zo triviant zijn dat ze me compleet helemaal niks interesseren?
Het valt me op dat mensen stil zijn omdat de gesprekken vaak niet "relevant" genoeg voor ze zijn. Enigszins is dit een arrogante houding, want als je het wel beschouwd is vrijwel geen énkel gesprek relevant, tenzij je je eigen miezerige leventje op de goddelijke troon wilt plaatsen.Woorden zijn gemaakt om te communiceren, ze zijn makkelijk, direct en algemeen direct te begrijpen. Elk gesprek heeft dezelfde relevantie, echter níet dezelfde prioriteit, dus laat de woorden maar vloeien en laat horen wat jij denkt, doet en wilt. Wek semi-intresse voor de ander op, wat maakt het uit? Want het komt er op neer dat je contact hebt met anderen, een doof-stomme zoekt toch ook contact? Wees maar niet bang of onzeker, want of je nou wel of niet je mond open trekt met al dan niet relevante zaken zal over het algemeen niemand een ruk interesseren. Wat ze wel interesseert is dat je contact hebt. En wat maakt het uit dat niet iedereen even interessant is? Netwerken noem ik dat!
quote:Ik ben het hier niet mee eens. Als ik niets te melden heb over een onderwerp omdat ik er niets van af weet of omdat het me niets interesseert, zie ik gene reden om mee te gaan praten. Uiteindelijk zou ik dan toch alleen maar negatieve dingen gaan zeggen en de boel lopen afkraken. Dat vind ik arroganter dan zwijgen. Als je je gewoon op de achtergrond houdt bij een gesprek dat niet relevant is voor je, toon je mijns inziens meer respect voor de sprekers dan wanneer je er onnodig doorheen gaat zitten praten.
quote:Accepteer wie je bent. Je beschrijft een nou niet bepaald unieke persoonlijkheid, sorry
Op donderdag 26 december 2002 17:08 schreef yingyang het volgende:
Hallo allemaal,Ik ben dus een van de stillere mensen. En ik voel me daar meestal best goed bij. Behalve als ik in mijn vriendengroep ben die uit meer dan 20 mensen bestaat. Dan voel ik me anders omdat de anderen zoveel praten en ouwehoeren.
Dat stille zit er bij mij in denk ik. Ik wilde eerst therapie volgen om te achterhalen waar het vandaan komt maar er zijn nu eenmaal drukke en stille mensen dus het zal wel in mijn karakter liggen.
Ik vind het soms behoorlijk moeilijk dat ik niet druk ben. Dan wil ik ook druk zijn en veel vertellen maar dat lukt niet. Hoe hard ik het ook probeer, ik kan niet anders zijn dan ik ben.
Morgen heb ik een feest en daar zie ik tegenop. Dan zit ik er weer bij en zeg niet zoveel. Ik luister wel maar ik denk dan dat ze op me letten en zien dat ik stiller ben.
Ben een paar keer ook erop aangesproken geworden. Een keer door een meisje die ik super leuk vond en zei vond mij ook leuk in eerste instantie. Maar na een tijdje zei ze : " Jij bent wel stil he".
Af en toe heb ik ook mijn drukkere buien maar over het algemeen ben ik introvert te noemen.
Gegroet,
yingyang
quote:Zo ben ik ook.. boeie
Op donderdag 26 december 2002 17:08 schreef yingyang het volgende:
Hallo allemaal,Ik ben dus een van de stillere mensen. En ik voel me daar meestal best goed bij. Behalve als ik in mijn vriendengroep ben die uit meer dan 20 mensen bestaat. Dan voel ik me anders omdat de anderen zoveel praten en ouwehoeren.
Gegroet,
yingyang
Eén-op-één gesprekken gaan mij inderdaad ook over het algemeen goed af. Het wordt al een stuk lastiger (nouja, ik word een stuk stiller) als ik in een groep van een aantal personen losgelaten wordt (of nog erger: een groep vreemden). Op die momenten zeg ik inderdaad, net zoals velen hier ook al opmerkten dat zij dat hadden, alléén wat als ik het er a) niet mee eens ben, of b) ik echt wat zinnigs te melden heb wat ik graag kwijt wil.
Alles wat 'bijzaak' is, of zo gi-gan-tisch vanzelfsprekend is, vind ik doorgaans niet iets om ronduit te gaan vertellen.
Ik heb ermee leren leven. Sommigen accepteren het, sommigen hebben er wat moeite mee. Dat wil overigens niet zeggen dat ik met niemand een lekkere babbel aan kan gaan... ik heb zo mijn momenten.
Zo heb ik zelf ook 'moeite' met personen die echt lullen om maar wat te zeggen, of quasi-interessant proberen over te komen door zich bijvoorbeeld in een discussie te mengen, vervolgens twee zinnen mee te luisteren over een onderwerp waarvan ze eigenlijk niets afweten en meteen hun mening klaar hebben en die ook zéér duidelijk over willen brengen. Zeg dan niets... (maarja, da's mijn mening...
)
quote:Ja dat is super irritant. Ik ken iemand die continu gaat vertellen hoe druk ze wel niet is en hoe moe ze wel niet is.
Op maandag 30 december 2002 23:34 schreef iNSaNe-oNe het volgende:
Zo heb ik zelf ook 'moeite' met personen die echt lullen om maar wat te zeggen,
En dan heb je nog mensen die jouw om een mening vragen, zelfs als ze al weten dat ik me afzijdig hou. Misschien zijn er wel types tussen die oprecht mijn mening willen weten. Maar vaak zijn het van die stemmingmakers, de slijmballen, de oplikkers die willen weten hoe die en die denkt zodat ze het kunnen gebruiken. Ik ga geen semi-interesse wekken bij anderen zodat ik er later voor 'afgerekend' wordt. En die hoef ik niet te kennen, arrogante houding of niet.
"Hee, jij bent toch de computer-expert?"
"Nee, ik zei dat ik vaak computerspelletjes speel en wat rondsurf op internet."
"Mooi, dan kan jij me helpen, want jij bent de expert."
"... (daar heb ik helemaal geen zin in) "
"Je bandenspanning is te laag, moet je zien."
"Weet jij hoe je dat moet meten en oppompen?"
"Ja, iedere automobilist hoort dat te weten."
"Ken jij effe dan naar de pomp rijden met m'n auto? Jij bent sneller klaar."
"Ja maar.. *sputtert*"
"Ja, ik kan hier niet weg op dit moment, jij wel."
"Okee. (En anders heb ik straks een verongelukt iemand op m'n geweten)"
Af en toe vraag ik me af of ik niet sociaal genoeg ben. Maar ik ben gewoon meer met mezelf bezig en wat ik denk enzo ( alweer dat introverte). Ik hoef ook niet altijd te weten wat anderen te melden hebben, vaak interesseert het me niet omdat het toch meestal niet veel voorstelt. Dagelijkse beslommeringen. Standaard dingen zoals hoe het op het werk ging en hoe het weekend was en nog meer. Persoonlijke ervaringen van ze die me toch niet echt veel interesseren, omdat ik het zelf niet heb meegemaakt en me niet kan voorstellen hoe zij het ervaren hebben.
Vraag me af waarom mensen zoveel praten. Is dat :
a) om elkaar te vermaken
b) om interessant te doen
c) uit verveling
d) omdat het ongemakkelijk is als er stiltes vallen
e) omdat de mens gewoon zijn gedachtes en ideeen kwijt moet
f) om andere redenen die ik niet weet.
Af en toe zitten er wel leuke gesprekken bij. Die over wat anders gaan dan de gesprekken die zich herhalen. Ik merk dat mensen vaker in de herhaling vallen. En domme dingen zeggen. Dingen die geen toegevoegde waarde hebben. Ik zeg pas iets als ik echt de drang heb om het te vertellen en dat is alleen wanneer ik het niet kan meer kan inhouden.
Het gesprek aanknopen vind ik ook moeilijk. Dat gebeurt alleen maar goed bij mensen die ik al jaren ken en waar ik het goed mee kan vinden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |