De leukste dingen gebeuren als je je comfortzone verlaat. Ok, je gaat ook wel eens op je bek, maar om te groeien is het wel belangrijk.quote:Op dinsdag 29 mei 2018 20:55 schreef Scrapyard het volgende:
Dit is iets wat ik voor mezelf nu al een tijdje afvraag.
Ik ben opgegroeid tussen kennissen / vrienden die grotendeels naar de universiteit gingen, lid werden van studentenverenigingen, op kamers gingen in universiteitssteden over het hele land.
Nu ik eind twintig ben, kun je grofweg het volgende onderscheid maken wat betreft mensen waar ik mee ben opgegroeid : sommigen zijn altijd in een straal van 10-15 KM blijven wonen van waar ze zijn opgegroeid, sommigen hebben wel op kamers gezeten in een universiteitsstad, maar keren nu toch weer terug naar de streek waar ze vandaan komen, en je hebt erbij die niets meer van deze omgeving moeten hebben, hooguit nog een keer terugkomen als hun ouders jarig zijn, maar verder héél ergens anders een nieuw leven hebben opgebouwd, meestal met nieuwe vrienden vanuit hun studententijd.
Ik heb zelf wel op kamers gewoond, maar heb nooit echt heel erg van verandering gehouden. Ik koos dan ook ''gewoon'' de universiteit die (op 1 na) het dichtst bij mijn ouderlijk huis lag. Jaren ben ik in de weekends nog heen en weer naar mijn ouders gependeld, en al relatief vroeg (na mijn 3e studiejaar) besloot ik al het studentenverenigingsleven en mijn studentenkamer gedag te zeggen, omdat ik een studio kon krijgen in een klein gemoedelijk stadje één plaats verderop bij waar ik ben opgegroeid en waar mijn ouders wonen.
Nu ik ouder word, durf ik ook meer mijzelf te zijn. Ik heb lang toch wel proberen mee te komen met bepaalde vrienden/kennissen die een typisch studentenleven hadden, en ik vond dat ik dit ook moest doen, anders bleef ik achter in mijn ontwikkeling. Gelukkig werd ik er echter nooit van.
Hoewel het wat zweverig klinkt, leer ik mijzelf steeds beter kennen en bovenal : accepteren. Ik vind mijzelf niet ambitieloos, maar besef me wel steeds meer dat ik van een rustig, comfortabel leven houd met weinig (grote) veranderingen en dat ik ook erg hecht aan de omgeving waar ik ben opgegroeid en daar ook het liefst niet te ver uit de buurt ga.
Toch komt dit nog altijd in mijn gedachten wel eens in strijd met het tegenovergestelde: avontuur, ergens anders een leven opbouwen. Ik kijk ook best wel op tegen kennissen/vrienden van 'vroeger' die ergens heel anders in NL of in het buitenland een nieuw bestaan hebben opgebouwd. Ik merk toch dat als ik mij met henzelf vergelijk, ik me toch altijd een beetje wereldvreemd of onder ontwikkeld voel. Aan de andere kant : ik voel me hier prettig bij.
Ik vraag me wel af hoe andere fokkers hier tegenaan kijken : in hoeverre dwingen jullie jezelf om je 'comfort zone' te verlaten? Of vinden jullie dit niet nodig en is alles al gauw prima, als de boel gewoon rustig voortkabbelt (zo sta ik er een beetje in).
Maar wat is dan je comfort zone?quote:Op dinsdag 29 mei 2018 21:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De leukste dingen gebeuren als je je comfortzone verlaat. Ok, je gaat ook wel eens op je bek, maar om te groeien is het wel belangrijk.
Dat jij hier deze vraag stelt doet mij overigens wel vermoeden dat je een verlangen hebt naar meer/anders.
Mijn advies: probeer het toch maar eens.
Wat voor nieuwe dingen moet ik aan denken dan? Hoeft niet per se precies te zijn wat jij doet, maargoed.quote:Op dinsdag 29 mei 2018 22:00 schreef slangebek het volgende:
De reden dat jij dit afvraagt zegt al genoeg: je zit er toch niet lekker mee. Er moet verandering komen. Ik heb precies hetzelfde als jij gehad. Ik kreeg uiteindelijk het gevoel dat ik niet meer voort kwam, en het ging mij steeds meer en meer pijn doen toen ik wel zag hoe mijn vrienden en andere mensen om mij heen wel ''leefde'' naar mijn idee. Het werd haast of ik een observeerder werd van hoe iedereen leefde, en ik dat zelf niet meer deed. Ik was enorm gelukkig met mijn rustige leventje geworden, maar plots schoot langzaam een soort van depressie/ verveling/ gevoel van geen nut in maatschappij/ andere nog iets te melden hebben/ het gevoel hebben dat je zelf stilstaat en anderen niet om je heen/ je niet leeft/ er geen nut meer was te leven/ dacht oh god alweer zo avondje bankhangen , is dit nu geluk, doe ik het hier voor?/ ik klaar was met het leven en ik dacht: is dit het?. Dat werd uiteindelijk zo groot dat gevoel, dat ik nu allemaal nieuwe dingen aan het ondernemen ben. Vond dat erg lastig en oncomfortabel in het begin die wilde veranderingen en dat initiatief nemen ( was dat totaal niet meer gewend), maar nu begin ik weer eraan te wennen aan nieuwe dingen, en voel ik mij weer herboren. Mijn levensroutine en tempo zijn nu aan het veranderen. Lastig is het zeker om je leven weer om te gooien, maar nu doet hij mij minder pijn wanneer mensen mij over hun nieuwe ervaringen vertellen, want ik doe weer mee met actief nieuwe dingen ontdekken.
Zo voelt het niet voor mij.quote:Op dinsdag 29 mei 2018 22:08 schreef Borrelnootje00 het volgende:
Vind dit wel een retorische vraag, als je dat jezelf diep van binnen afvraagt.
Maar dat je introvert bent is toch niet je gehele persoonlijkheid (deel ervan)? In bepaalde situaties ben je introvert, en dat is niet erg. Maar jezelf isoleren is wel een probleem (in de zin van dat je zelf denkt ik vind me leven saai maar uit gemak laat ik het zo). Waar ben je bang voor en is die angst terecht vraag ik me zelf altijd af. Die dingen weeg ik dan af. Soms is het de angst voor het onbekende maar persoonlijk zoek ik altijd naar binnen/gevoel wat goed voelt, dat doe ik. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk. Sommige dingen moeten, daar kom je niet onderuit maar je levensgeluk vergroten kan zo makkelijkquote:Op dinsdag 29 mei 2018 22:11 schreef Scrapyard het volgende:
[..]
Zo voelt het niet voor mij.
Je kunt er heel dubbel tegenaan kijken. Ik ben zelf een introvert persoon en ook best behoudend. Heb ook niet echt een hele grote bewijsdrang ofzo, en in zeker zin wil ik mijn leven ook zo comfortabel mogelijk leven. Alleen de vraag die ik mijzelf vaak stel is : Wanneer ben je je comfortzone aan het vergroten en wanneer ga je in tegen de aard van je persoonlijkheid en doe je iets waar je gewoon écht niet gelukkig van wordt? Die grens vind ik lastig te bepalen.
Wat is daar zweverig aan?quote:Op dinsdag 29 mei 2018 20:55 schreef Scrapyard het volgende:
Hoewel het wat zweverig klinkt, leer ik mijzelf steeds beter kennen en bovenal : accepteren.
Dat voel je zelf toch wel?quote:Op dinsdag 29 mei 2018 22:03 schreef Jaume_I het volgende:
[..]
Maar wat is dan je comfort zone?
De hoog opgeleide neurochirurg komt misschien pas uit zijn comfortzone als hij een keer op een congres in New York moet spreken voor 3000 man. Voor een kapster die moeder is van 4 kinderen en op haar 20e is gaan samenwonen in een huis drie straten verderop bij haar ouders ziet het misschien al als buiten haar comfort zone als ze een keertje de snelweg op durft in de auto.
Ook als ik je tekst lees, leidt dit bij mij alweer tot meer vragen dan antwoorden.quote:Op dinsdag 29 mei 2018 22:17 schreef Borrelnootje00 het volgende:
[..]
Maar dat je introvert bent is toch niet je gehele persoonlijkheid (deel ervan)? In bepaalde situaties ben je introvert, en dat is niet erg. Maar jezelf isoleren is wel een probleem (in de zin van dat je zelf denkt ik vind me leven saai maar uit gemak laat ik het zo). Waar ben je bang voor en is die angst terecht vraag ik me zelf altijd af. Die dingen weeg ik dan af. Soms is het de angst voor het onbekende maar persoonlijk zoek ik altijd naar binnen/gevoel wat goed voelt, dat doe ik. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk. Sommige dingen moeten, daar kom je niet onderuit maar je levensgeluk vergroten kan zo makkelijk(al denk ik heel vaak ook ingewikkeld maar dan maak ik mezelf gek).
In uiterste gevallen wel, maar vaak ook niet. Heb hierboven een voorbeeld gegevenquote:Op dinsdag 29 mei 2018 22:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat voel je zelf toch wel?
En het lijkt mij goed om het met kleine stapjes te doen. Gewoon grenzen steeds verder oprekken.
Je zorgt voor je eigen levensgelukquote:Op dinsdag 29 mei 2018 22:31 schreef Scrapyard het volgende:
[..]
Ook als ik je tekst lees, leidt dit bij mij alweer tot meer vragen dan antwoorden.
Ik vind het oprecht heel moeilijk om voor mijzelf te bepalen of wat ik nu aan het doen ben met mijn leven, oke is.
Eigenlijk ook geen idee of ik wel of niet uit mijn comfort zone aan het komen ben. Misschien doe ik onbewust wel dingen die veel mensen zouden kwalificeren als ''uit je comfort zone komen''.
Ook de term 'sociaal isolement' is weer voor uitleg vatbaar. Ik heb periodes waarin ik een week lang (buiten werk) alleen ben en nauwelijks iemand spreek. Maar nu zit ik weer in een periode waarin mijn aankomende weekend en het weekend daarop al volgepland staan. En eerlijk gezegd, word ik daar eerder chagrijnig van dan blij.
En dat is met best veel dingen zo die buiten mijn comfort zone zijn. Komende zaterdag bijvoorbeeld heb ik een verjaardag van een vriend waar ik nu al zo'n 5 jaar elk jaar kom. Ik heb weinig meer aan die gast, en die verjaardagen zijn ook altijd vreselijk want er komen alleen maar van die stelletjes die elkaars hand vasthouden en alleen maar praten met de mensen die ze wél kennen. Ik ken dus niemand. Wel regelmatig geprobeerd om gewoon wat aanspraak te zoeken, maar die mensen zijn enorm verlegen / gesloten.
Dan kun je dus zeggen : toch goed dat je naar die verjaardag gaat, want zo ''kom je buiten je comfort zone''. Maar aan de andere kant denk ik : Waarom zou ik dat eigenlijk in godsnaam doen? Je werkt de hele week hard, hebt maar twee dagen weekend, en dan ga je één van je twee weekend avonden verspillen aan iets waar je geen zin in hebt.
En die afweging vind ik dus altijd lastig te maken : wanneer moet je dat soort dingen wel doorzetten, en wanneer is het een pure verspilling van tijd en energie. Enerzijds vind ik : je moet een beetje buiten je comfort zone komen, anderzijds vind ik : Je moet het jezelf ook niet onnodig moeilijk maken.
Vind dit wel een beetje het omdraaien van oorzaak-gevolgquote:Op dinsdag 29 mei 2018 22:43 schreef slangebek het volgende:
Ook iets, belangrijker dan de omstandigheden: je mindset. probeer dan vooral het positieve uit die verjaardag te halen. je loopt nu al dagen van te voren te denken: pffj geen zin in die verjaardag want mensen zullen daar zo en zo zijn. Maar als je al met die mindset komt aanzetten, dan zorgt dat ook zo ervoor dat je het zo ervaart. Je mindset vind niks goed. Je hebt geen zin in die verjaardag of je zit alleen thuis. In beide gevallen focus jij op het negatieve. Bedenk eens even waarom die verjaardag zo geweldig zou kunnen worden. En ja dit is deels forceren, want de hersens functioneren altijd uit gemakzucht vanuit het negatieve. Train je hersens door bewust bij alles te denken waarom iets ook geweldig kan zijn, dan ga je dat vaker automatisch positief denken. Dus geef mij nu even argumenten waarom die verjaardag erg leuk kan gaan zijn/ goed is om heen te gaan: en bedenk eventueel een plan om bepaalde mensen te spreken, of wat je uit zo'n avond nog kan halen voor jezelf: - want je lost niks in je hoofd op of komt met niks verder door te denken: geen zin in, maar toch wel te gaan. of ik ga niet, en thuis je kut lopen voelen dat je niks doet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |