abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_179474897
Ik word nog steeds gek van die hitte 's nachts. Afgelopen tijd meerdere topics voorbij zien komen over airco's.

Ik dacht dat er grofweg 2 mogelijkheden waren:
- split unit (wat goed werkt, maar niet zelf te installeren is, en niet mag in een monument
-mobiele airco (wat niet zo denderend werkt, en gekut met een slang naar buiten.

Nu werd ik vandaag attent gemaakt op nog een derde optie: monoblock airco aan de muur. Deze heeft geen buitenunit aan de gevel (enkel 2 gaten in de buitengevel)

Gevoelsmatig zit dit een beetj tussen de beide in. Nu ken ik echt niemand die dat heeft. Zijn er hier misschien mensen met ervaringen?
pi_179476024
Er moet koude lucht over een condensor gevoerd worden. Dat geeft dus geluid. De compressor moet werken om te doen wat hij doet. Geluid. Dan pas kun je binnen verdampen, ventileren en koelen. Dat geeft op zichzelf ook al geluid.

Dus ja... Geen ervaring mee maar mijn analyse is dat het niet ideaal is.
Laat die handjes wapperen!
pi_179476115
Ik ben bereid geluid op de koop toe te nemen, als de koelende prestatie daarentegen goed is.
  Moderator dinsdag 29 mei 2018 @ 21:30:01 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_179478096
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 20:28 schreef Gieliovd het volgende:
Er moet koude lucht over een condensor gevoerd worden. Dat geeft dus geluid. De compressor moet werken om te doen wat hij doet. Geluid. Dan pas kun je binnen verdampen, ventileren en koelen. Dat geeft op zichzelf ook al geluid.

Dus ja... Geen ervaring mee maar mijn analyse is dat het niet ideaal is.
Ergens zul je een compromis moeten maken natuurlijk; als al het andere niet mag of niet mogelijk is. Het internet staat niet vol met reviews over monoblock airco's.. zal de techniek dan nog zo nieuw zijn ?

35 - 54 dB is nou ook niet bepaald fluisterstil meer te noemen.
pi_179478394
Weleens in een hotelkamer, het werkte, maar je hoorde hem wel zacht brommen.
.
  dinsdag 29 mei 2018 @ 21:53:55 #6
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_179478694
Wij hebben een minirooftop airco en dat lijkt zo op het oog een monoblock systeem, en wij zijn er erg blij mee. Qua geluid maakt ie ook significant minder geluid dan de rammel split unit (Hitachi geloof ik, dus niet een goedkoop ding) van de buren. Het ding staat bovenop ons dakkapel en je zou denken dat geluid dan juist extra goed te horen is, maar het is echt verwaarloosbaar.
  Moderator dinsdag 29 mei 2018 @ 22:04:02 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_179478953
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 21:53 schreef bleiblei het volgende:
Wij hebben een minirooftop airco en dat lijkt zo op het oog een monoblock systeem, en wij zijn er erg blij mee. Qua geluid maakt ie ook significant minder geluid dan de rammel split unit (Hitachi geloof ik, dus niet een goedkoop ding) van de buren. Het ding staat bovenop ons dakkapel en je zou denken dat geluid dan juist extra goed te horen is, maar het is echt verwaarloosbaar.
Das eigenlijk best een geinig ding ! :D

pi_179479022
Behalve dan dat alles binnen staat zie ik ook niet in waarom zo'n airco anders zou werken dan een klassieke split-unit. Wat betreft geluid, als je fatsoenlijke buitenzonwering hebt(rolluik) hoeft zo'n airco toch niet heel lang aan te staan om de kamer heel lang comfortabel te houden?

Er is wel relatief weinig informatie over te vinden. Ik gruwel van die lelijke units op de gevel dus dat begrijp ik niet helemaal.
pi_179479027
ik overweeg een warmtepompboiler. Die warmte zomaar wegblazen de lucht in lijkt me zonde.
.
  dinsdag 29 mei 2018 @ 22:18:10 #10
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_179479265
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 22:04 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Das eigenlijk best een geinig ding ! :D

super relaxt ding! Het merk eromheen is wat flimsy (importeur handelt ook in horecameuk, logo is erg lame, stickertje op de remote knullig) maar de airco zelf ziet er netjes en degelijk uit, werkt na 2 jaar nog naar volledige tevredenheid en we zijn er vooral met dit weer, erg blij mee.

ik zie trouwens wel dat die minirooftop andersom werkt. de koelunit staat buiten en het blaast koude lucht naar binnen. Niet zoals die monoblock dat de unit binnen staat en warme lucht naar buiten blaast. :@
pi_179481460
Zo’n monobloc airco is hier niet zo bekend, maat in Azië wel vaak toegepast. Ze zijn relatief goedkoop namelijk. Efficiënter dan een mobiele airco, dus tegen dezelfde koelvermogen kan ie met minder kracht doen en dus stiller. Maar nog steeds mijlenver van een splitunit
pi_179484955
Monoblock is inderdaad een (veel) betere optie dan een mobiele airco. Het grootste voordeel zit erin dat je niet zoals bij een mobiele airco onderdruk in de ruimte creeert waardoor je nieuwe warme lucht aanzuigt.

Nadeel is wel dat je compressor nog steeds binnen zit waardoor het apparaat nog steeds tamelijk rumoerig is.

Als je de optie hebt is een split-unit altijd beter. Je hebt een monumentaal pand begrijp ik? Kan de buitenunit niet ergens op een dak uit het zicht weggewerkt worden? Of zijn het van die schuine pannendaken overal?
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')