abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_179445417
Hoi Fok!,

Probleempje hier... bijna KLB-waardig maar ben op zoek naar constructieve oplossingen.

Mijn vriendin en ik wonen sinds oktober in een souterrainwoning in het mooie München. Twee jaar geleden gerenoveerd en super goed geïsoleerd (ramen e.d.). Mede dankzij de 60cm dikke muren van dit vooroorlogse, Duitse gebouw hoeven we in de winter dus amper te stoken.

Maarrr... nu het warmer wordt, blijft het binnen heel koel. Juist lekker, zou je zeggen. Maar het is gewoon onaangenaam koel. Zeker 's avonds. En als je dan veel buiten bent geweest, is die woning net een koelkast. We zitten rond een uur of 9 met een trui aan op de bank, terwijl het buiten misschien nog 25 graden is.

We hebben alleen 's ochtends wat direct zonlicht binnen, 's middags en 's avonds alleen indirect. Hebben geprobeerd alle ramen open te zetten, zodat er wat warme lucht van buiten naar binnen komt. Maar werkt niet echt..

(Vloer)verwarming aanzetten in de zomer vind ik eigenlijk niet echt kunnen - weet ook niet of dit zou werken.

Iemand tips om het binnen warmer te maken?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_179445458
Vloerverwarming aanzetten.
pi_179445590
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 13:05 schreef Deshain het volgende:
Uit de OP:
quote:
(Vloer)verwarming aanzetten in de zomer vind ik eigenlijk niet echt kunnen - weet ook niet of dit zou werken.
  PR/Manusje van alles maandag 28 mei 2018 @ 13:12:25 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_179445600
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 13:05 schreef Deshain het volgende:
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! İyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_179445610
Dan doe je het niet...

Maar buiten de vloerverwarming wat heb je nog meer aan verwarmingsinstallatie?
pi_179445686
Raampje openzetten. Ventilatieroosters open en MV op standje 3. Verwarming aan. Gasfornuis aanzetten. Open haard aansteken. Elektrisch kacheltje aansluiten. Onder een fleece-kleedje op de bank zitten.
pi_179445738
Steek een paar kaarsen aan ..
Ik zwaai naar dieren.
pi_179445856
Apart probleem. Verwarming vol aan in de snikhete zomer waar het 30C buiten is.
Prijs de Heer.
pi_179446043
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 13:23 schreef TamVR het volgende:
Nog nooit in Duitsland, Oostenrijk Zwitserland geweest?
Ik zwaai naar dieren.
pi_179446207
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 13:12 schreef Deshain het volgende:
Dan doe je het niet...

Maar buiten de vloerverwarming wat heb je nog meer aan verwarmingsinstallatie?
Niets. Alleen vloerverwarming door het hele huis.
Ik zal het wel eens proberen, maar volgens mij doet ie het in de zomer ook niet (want aangesloten op de centrale verwarming van het huis, welke in de zomer wordt afgesloten).

quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 13:23 schreef TamVR het volgende:
Ja, weet ook niet of het echt een probleem is - soms is het natuurlijk lekker als je thuis komt en even verkoeling hebt. Maar toen ik elke avond ineens een trui aan moest doen dacht ik wel "hé, hier klopt iets niet".

quote:
10s.gif Op maandag 28 mei 2018 13:32 schreef Geerd het volgende:

[..]

Nog nooit in Duitsland, Oostenrijk Zwitserland geweest?
Je bedoelt dat dit vaak voorkomt?
pi_179446228
Over welke temperatuur binnenshuis spreken we eigenlijk ongeveer?
pi_179446251
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 13:39 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Niets. Alleen vloerverwarming door het hele huis.
Ik zal het wel eens proberen, maar volgens mij doet ie het in de zomer ook niet (want aangesloten op de centrale verwarming van het huis, welke in de zomer wordt afgesloten).

[..]

Ja, weet ook niet of het echt een probleem is - soms is het natuurlijk lekker als je thuis komt en even verkoeling hebt. Maar toen ik elke avond ineens een trui aan moest doen dacht ik wel "hé, hier klopt iets niet".

[..]

Je bedoelt dat dit vaak voorkomt?
Bijna elke oudere woning daarja...de nieuwbouw niet meer natuurlijk...
Ik zwaai naar dieren.
pi_179446325
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 13:41 schreef LCMS het volgende:
Over welke temperatuur binnenshuis spreken we eigenlijk ongeveer?
17-18 graden ongeveer. Op zich niet stervens koud zou je zeggen. Ik ben ook helemaal geen koukleum, maar op de één of andere manier is het toch echt onaangenaam.
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 13:41 schreef Geerd het volgende:

[..]

Bijna elke oudere woning daarja...de nieuwbouw niet meer natuurlijk...
Logisch ja.
pi_179446347
Antiklach in deze is dat het slapen wel echt heerlijk is bij 17 graden.
pi_179446363
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 13:45 schreef Hojdhopper het volgende:
17-18 graden ongeveer. Op zich niet stervens koud zou je zeggen. Ik ben ook helemaal geen koukleum, maar op de één of andere manier is het toch echt onaangenaam.
Snap ik wel als het buiten warm is, het is ook net even te koud. Je kunt niet eenmalig de boel een beetje opstoken en dan kijken of het warm blijft binnen? Of wordt de warmte dan weer snel afgevoerd?
pi_179446380
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 13:48 schreef LCMS het volgende:

[..]

Snap ik wel als het buiten warm is, het is ook net even te koud. Je kunt niet eenmalig de boel een beetje opstoken en dan kijken of het warm blijft binnen? Of wordt de warmte dan weer snel afgevoerd?
Hm, zou ik eens kunnen proberen. ^O^
pi_179446400
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 13:47 schreef Hojdhopper het volgende:
Antiklach in deze is dat het slapen wel echt heerlijk is bij 17 graden.
Ik zou echt niet klagen heerlijk man....
Ik zwaai naar dieren.
pi_179446403
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 13:48 schreef LCMS het volgende:

[..]

Die ben je zo weer kwijt want die wanden van 60cm zijn gewoon nog koud.

http://www.joostdevree.nl/shtmls/warmteaccumulatie.shtml
pi_179446456
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 13:45 schreef Hojdhopper het volgende:
Waarschijnlijk blijft er ook meer vocht in de lucht zitten en dan wordt het, ondanks de niet al te lage temperaturen, toch kil in huis.
pi_179446467
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 13:52 schreef Maerwynn het volgende:

[..]

Waarschijnlijk blijft er ook meer vocht in de lucht zitten en dan wordt het, ondanks de niet al te lage temperaturen, toch kil in huis.
Ventileren dus/stoken
Ik zwaai naar dieren.
pi_179446494
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 13:49 schreef Deshain het volgende:

[..]

Die ben je zo weer kwijt want die wanden van 60cm zijn gewoon nog koud.

http://www.joostdevree.nl/shtmls/warmteaccumulatie.shtml
Ah natuurlijk, dan zou ik het zo gauw niet weten
pi_179446638
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 13:52 schreef Maerwynn het volgende:

[..]

Dat klopt idd ook wel. Zag gisteren dat de luchtvochtigheid zo'n 70% is. Heel de dag alle deuren/ramen (3x openslaande deuren van 140x200) open gehad - geen resultaat. :'(
pi_179446815
Een kelder is helaas gewoon geen geschikte woonruimte. In de winter heb je het voordeel dat de grond rondom de kelder minder koud is als de buitenlucht, dus dat je minder hoeft te stoken. In de zomer heb je echter ook deze koude van de bodem waardoor het relatief koud blijft. Ik heb zelf ook een souterrain onder mijn huis, wordt nu gebruikt als sportruimte en bergruimte.
Juist doordat het zo koel is knalt je relatieve vochtigheid omhoog als je het gaat ventileren met warme buitenlucht. Enige optie is inderdaad toch stoken. Of verhuizen naar een bovengrondse woning ;)
pi_179447140
Gewoon een trui aantrekken. Niet de verwarming aanzetten (want milieu). En blij zijn dat het in de zomer lekker koel is en je in de winter bijna niet hoeft te stoken.
pi_179447849
Heb je wel C.V. erin zitten? Is er niet gewoon een warmtepomp geinstalleerd met ondergronde bron? Dat zou de koude temperatuur ook kunnen verklaren. Idee met zo'n systeem is dat je in de zomer je bron opwarmt (en zo je huis koelt) en in de winter de warmte weer uit de bron trekt.

Als dat niet goed is afgesteld krijg je dit soort scenarios. Heb je al eens aan de vloer gevoeld? Is die wellicht verdacht koud? Als je het in de winter warm krijgt zal de temperatuur binnen niet ineens afkoelen als het buiten lekker warm wordt.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')