Klacht lijkt me duidelijk.quote:nodig zijn / nodig hebben
'We moeten goed bekijken welke kleren we nodig zijn/hebben.' Welk werkwoord is juist?
Juist is: 'We moeten goed bekijken welke kleren we nodig hebben.' Ook mogelijk is: 'We moeten goed bekijken welke kleren er nodig zijn.'
Nodig zijn is alleen correct zonder lijdend voorwerp in de zin: 'Zij is hier hard nodig!' 'Er zijn meer verhuisdozen nodig.' Staat er wel een lijdend voorwerp in de zin, dan is hebben
het juiste werkwoord: 'Wij hebben haar hard nodig!' 'De verhuizers hebben meer dozen nodig.'
Iets nodig hebben is dus Standaardnederlands. Iets nodig zijn is dat niet; het is alleen gebruikelijk in het noorden en noordoosten van Nederland, en daarbuiten wordt 'Ik ben een
schroevendraaier nodig' of 'Hij is hulp nodig' vreemd gevonden.
Tussen wat voor volk begeef jij je? Ik ben dat soort zinnen echt nog nooit gehoordquote:Op donderdag 24 mei 2018 16:09 schreef doppelgänger het volgende:
"hiervoor ben je de nieuwste Outlook installie nodig"
Ben je een samenvatting nodig?quote:
Nee hoor, ben het er zelfs mee eens. Was geen sarcasme deze keer uit mijn mond.quote:
Wat is een pellet?quote:Op donderdag 24 mei 2018 16:18 schreef Sigaartje het volgende:
TS en collega's werken in een pelletfabriek
Pellet? Man, ken je klassiekersquote:Op donderdag 24 mei 2018 16:18 schreef Sigaartje het volgende:
TS en collega's werken in een pelletfabriek
Een pellet of knikker is een grote korrel. Pellets worden gebruikt om bepaalde materialen een handelbare en doseerbare vorm te geven. Pellets worden tijdens processen meestal opgelost, gesmolten of verbrand. Vele materialen kunnen in pelletvorm worden gemaakt, zoals chemicaliën, hout, plastic, metalen.quote:
Stervendehoerenkankerkachel!quote:Op donderdag 24 mei 2018 16:22 schreef doppelgänger het volgende:
[..]
Pellet? Man, ken je klassiekers
[ afbeelding ]
Ik heb hem serieus een keer "Ik ben voer voor me hond nodig"quote:Op donderdag 24 mei 2018 16:19 schreef retuow82 het volgende:
[..]
Nee hoor, ben het er zelfs mee eens. Was geen sarcasme deze keer uit mijn mond.
Ik heb collega's die "me shirt" zeggen![]()
Grappigquote:Op donderdag 24 mei 2018 16:25 schreef jatochneetoch het volgende:
Ik zeg het ook wel is.
Is heel normaal hier.
Doe dit maar nietquote:Op donderdag 24 mei 2018 16:27 schreef doppelgänger het volgende:
[..]
Ik heb hem serieus een keer "Ik ben voer voor me hond nodig"*ril* Ik kan het niet bewijzen maar ws. zei hij ook nog "hont"
quote:Op donderdag 24 mei 2018 16:17 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Tussen wat voor volk begeef jij je? Ik ben dat soort zinnen echt nog nooit gehoord
Ik kwam hier om dit te posten.quote:Op donderdag 24 mei 2018 16:17 schreef RedFever007 het volgende:
Dit topic heeft nodig zijn slotje nodig
Collegaequote:Op donderdag 24 mei 2018 16:19 schreef retuow82 het volgende:
[..]
Nee hoor, ben het er zelfs mee eens. Was geen sarcasme deze keer uit mijn mond.
Ik heb collega's die "me shirt" zeggen![]()
quote:Op donderdag 24 mei 2018 16:41 schreef Deuce92 het volgende:
Heb Ben ik werkelijk nog nooit iemand horen zeggen.
Kan beiden maar collegae wordt voornamelijk gebruikt door mannen die zittend plassen.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |