abonnement Unibet Coolblue
pi_179224995
KNMI waarschuwt voor zware bevingen ondanks dichtdraaien gaskraan

Het KNMI waarschuwt voor meer én zwaardere aardbevingen in Groningen. Ook als de gaskraan dichtgaat – zoals het kabinet van plan is – moet rekening worden gehouden met een verwoestende klap van 5 op de schaal van Richter.

Volgens het meteorologisch instituut leidt het dichtdraaien van de gaskraan in Groningen niet automatisch tot minder aardbevingen. ,,In de ondergrond kunnen nog altijd bepaalde spanningen worden opgebouwd die tot een beving met een magnitude van 5 kunnen leiden”, zegt Läslo Evers, hoofd van de vakgroep seismologie bij het KNMI.

In de Tweede Kamer heeft Evers gisteren gewaarschuwd voor optimisme en hooggespannen verwachtingen bij de Groningers. ,,We moeten rekening houden met een toename van bevingen en zwaardere bevingen.” Hij denkt dat de kracht van de bevingen op termijn wel afneemt, maar hij kan niet voorspellen wanneer dat precies gebeurt.

Opvallend
De uitspraken van het KNMI zijn opvallend, omdat minister Wiebes van Economische Zaken hoopt dat de versterkingsoperatie van huizen in Groningen minder duur wordt nu de gaskraan in 2030 helemaal dichtgaat. Wiebes laat het KNMI en het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) onderzoeken of het daardoor veiliger wordt in Groningen.

,,Ik verwacht niet dat die bovengrens van 5 op de schaal van Richter omlaag gaat”, zegt Evers nu al tegen deze krant. ,,Mijn advies zou zijn om deze bovengrens als uitgangspunt te nemen voor de versterkingsoperatie.” Als dat gebeurt, kan dat aanzienlijk duurder uitpakken dan een scenario met minder zware bevingen.

Onzekerheid
Duizenden Groningers zitten op dit moment in onzekerheid over wat er met hun huis gaat gebeuren. Wiebes besloot in april om een pas op de plaats te maken met de versterking van die panden in afwachting van het onderzoek door het KNMI en het SodM. Komende zomer worden de uitkomsten verwacht.

De ‘seismische energie’ in Groningen was in de eerste vier maanden van dit jaar zeven keer zo hoog als in 2017. Op 8 januari werd Zeerijp getroffen door een aardbeving van 3,4 op de schaal van Richter. ,,In dat gebied was de gaswinning al teruggedraaid”, zegt Evers. ,,Eerder dachten wij nog dat een afname van gaswinning gepaard ging met een afname van bevingen, maar dat blijkt helaas niet zo te zijn.”

https://www.ad.nl/binnenl(...)e-bevingen~af9d3dbb/
pi_179226263
OK, dus het heeft niets te maken met die gaswinning.

In dat geval kunnen we rest van dat gas ook wel gewoon uit die bodem pompen. Daar kunnen we zeker nog tot 2050 mee vooruit.
pi_179226496
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 19:45 schreef Bivox.Silentic het volgende:
OK, dus het heeft niets te maken met die gaswinning.

In dat geval kunnen we rest van dat gas ook wel gewoon uit die bodem pompen. Daar kunnen we zeker nog tot 2050 mee vooruit.
zo kan je het ook bekijken idd.
pi_179227669
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  donderdag 17 mei 2018 @ 21:24:51 #5
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_179228278
Schaal van Richter moet uitslaan naar 8 voor een verwoestende klap, niet naar 5. Dit is weer onnodige bangmakerij :{
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_179230532
Ik woon in provincie Groningen, ik zou eigenlijk ook gewoon zeggen leegpompen die hap. Dan ben je er gewoon vanaf. Ook financieel en qua werkgelegenheid.
Die aardbevingen hou je toch wel.
  Moderator vrijdag 18 mei 2018 @ 10:56:59 #7
8781 crew  Frutsel
pi_179237172
Een beving van 5 zal in Groningen vermoedelijk doden veroorzaken... althans, dat zal me niets verbazen. Dan hebben we het over heel andere bevingen dan die van 2+ of 3+ van nu.
  vrijdag 18 mei 2018 @ 17:54:44 #8
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_179245752
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 10:56 schreef Frutsel het volgende:
Een beving van 5 zal in Groningen vermoedelijk doden veroorzaken... althans, dat zal me niets verbazen. Dan hebben we het over heel andere bevingen dan die van 2+ of 3+ van nu.
Aardbeving van 5 met doden zou me wel verbazen. Neemt niet weg dat we moeten ophouden met die gaswinning.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  vrijdag 18 mei 2018 @ 18:02:14 #9
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_179245877
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2018 22:58 schreef bianconeri het volgende:
Ik woon in provincie Groningen, ik zou eigenlijk ook gewoon zeggen leegpompen die hap. Dan ben je er gewoon vanaf. Ook financieel en qua werkgelegenheid.
Die aardbevingen hou je toch wel.
Als je blijft winnen krijg je waarschijnlijk wel meer bevingen natuurlijk, je creëert tenslotte nieuwe spanning in de ondergrond. Dat staat verder los van zwaarte van de bevingen.
pi_179248313
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 17:54 schreef Falco het volgende:

[..]

Aardbeving van 5 met doden zou me wel verbazen. Neemt niet weg dat we moeten ophouden met die gaswinning.
kans op doden is dan wel aanwezig...
pi_179312709
Voor deze aardbevingen is de Richterschaal helemaal niet geschikt om te gebruiken. Aardbevingen hier vinden op ongeveer 3km diepte plaats. Een Natuurlijke beving meestal op (veel) meer dan 10 kilometer diepte waardoor de schade minder zal zijn. Wel zijn bevingen door de schokken in Groningen korter dan natuurlijke bevingen. De verzakking die optreed na een beving is daar nog het grootste probleem. Een kracht van 5 kan zeker doden opleveren. een 5 is immers 100x krachtiger dan een 3.
pi_179334880
quote:
2s.gif Op donderdag 17 mei 2018 21:24 schreef Falco het volgende:
Schaal van Richter moet uitslaan naar 8 voor een verwoestende klap, niet naar 5. Dit is weer onnodige bangmakerij :{
Zorg dan dat je de feiten kent.
Een 5 in Groningen kan dezelfde gevolgen hebben als een 7 a 8 elders.
Dat heeft te maken met de diepte van de aardbevingen en de zachte klei.

De schaal van Richter klopt qua kracht wel, maar qua gevolgschade slaat hij nergens op in het geval van Groningen.

Een aardbeving van 3 levert op andere plekken weinig schade op, maar in Groningen zit je al met kapotte huizen. Hier hetzelfde, door de ondiepe locatie van de beving is de schade groter dan de schaal van Richter vertelt.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')