abonnement Unibet Coolblue
pi_179164981
Hoi mensen,

Momenteel studeer ik HBO-Rechten en zit in de afrondende fase van mijn studie. Ik heb echter nog wek een minor belastingrecht en ik heb al rondgekeken op verschillende universiteiten of het mogelijk is om een master fiscaal recht te studeren na een HBO-Rechten. Nu zie ik dat de Radboud Universiteit in Nijmegen een pre-master aanbiedt aan HBO-Rechten studenten met als keuzevak inleiding belastingrecht, waarna de mogelijkheid bestaat om in te stromen in de master fiscaal recht. De Vrije Universiteit in Amsterdam biedt een vergelijkbaar programma aan, maar ook met vakken als bedrijfseconomie 1 en bedrijfseconomie 2.

Kortom heb ik de volgende vragen:
-is een fiscaal recht studie economisch? Ik heb namelijk bijna geen economie gehad op de middelbare school en ben er behoorlijk slecht in. Vraag me echter af of economische kennis noodzakelijk is voor fiscaal recht.
-is het verstandig om een master fiscaal recht te volgen na een HBO-Rechten studie of is een belangrijk fiscaal recht toch echt noodzakelijk? Ook in verband met de mogelijkheid tot werk in de toekomst.
-waarom wordt op het HBO fiscaal recht samengenomen met de studie bedrijfseconomie en maakt het bij WO onderdeel uit van de studie rechtsgeleerdheid?
-zijn er universiteiten die een pre-master notarieel recht aanbieden na een HBO-Rechten studie, want ik zie online dat geen enkele universiteit dat aanbiedt? Notarieel recht lijkt mij namelijk ook leuk.
Zouden degenen die fiscaal recht hebben gestudeerd of kennis hebben van dit vraagstuk mijn vragen kunnen beantwoorden? Dat zou ik zeer waarderen.
pi_179167110
anders open je nog een derde topic, jongen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_179175511
En je punt is?
pi_179175577
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2018 22:54 schreef Hborechtenstudent het volgende:
-is een fiscaal recht studie economisch? Ik heb namelijk bijna geen economie gehad op de middelbare school en ben er behoorlijk slecht in. Vraag me echter af of economische kennis noodzakelijk is voor fiscaal recht.
Nee, er is vrijwel of helemaal geen economische kennis vereist voor de studie fiscaal recht en als dat wel zo is kun je het bijspijkeren
quote:
-is het verstandig om een master fiscaal recht te volgen na een HBO-Rechten studie of is een belangrijk fiscaal recht toch echt noodzakelijk? Ook in verband met de mogelijkheid tot werk in de toekomst.
Een wo-master doen met enkel een hbo-bachelor betekent vanzelfsprekend dat je kennis mist. Er is niet voor niets een wo-bachelor waarop de master bedoeld is aan te sluiten.
quote:
-waarom wordt op het HBO fiscaal recht samengenomen met de studie bedrijfseconomie en maakt het bij WO onderdeel uit van de studie rechtsgeleerdheid?
Waarschijnlijk omdat je op het hbo veel minder diep op de stof in gaat. Rechtsgeleerdheid heeft met bedrijfseconomie niet zo veel te maken.
quote:
-zijn er universiteiten die een pre-master notarieel recht aanbieden na een HBO-Rechten studie, want ik zie online dat geen enkele universiteit dat aanbiedt? Notarieel recht lijkt mij namelijk ook leuk.
Nee. Notarieel recht is bedoeld om mensen op te leiden tot (kandidaat) notaris en dat kun je toch niet worden zonder juridische wo-bachelor. Overigens is het wel mogelijk om met notarieel recht in een andere baan terecht te komen, bijvoorbeeld als bedrijfsjurist.
quote:
Zouden degenen die fiscaal recht hebben gestudeerd of kennis hebben van dit vraagstuk mijn vragen kunnen beantwoorden? Dat zou ik zeer waarderen.
Overigens kun je veel van deze vragen ook wel googlen. Maar vooruit.
pi_179179119
Bedankt voor je antwoord. Met betrekking tot het economisch aspect van fiscaal recht kon ik niet veel vinden op google, vandaar mijn vraag.
Nog wel een opmerking op jouw antwoord. Je geeft aan dat je na een hbo bachelor vereiste kennis mist voor een wo master fiscaal recht, maar na de hbo studie ben ik van plan om in Nijmegen de pre-master te volgen en daarbij heb je een vak inleiding belastingrecht. Mocht je die vak halen, dan word je toegelaten tot de master.
In Nijmegen is er ook geen bachelor fiscaal recht, alleen een bachelor rechtsgeleerdheid en voor de wo bachelor rechtsgeleerdheid geldt ook dat je wordt toegelaten tot de master fiscaal recht als je het vak inleiding belastingrecht haalt.
Daarom vraag ik mij af in hoeverre je de vereiste kennis mist... zou de universiteit daar geen rekening mee houden?
  Moderator dinsdag 15 mei 2018 @ 18:43:19 #6
446803 crew  Tagliano
Wenn es lauft, dann lauft es
pi_179181243
Je hebt fiscaal recht niet zoveel met economie te maken inderdaad (ik heb fiscale economie gedaan en dus logischerwijs wel :P ). Desalniettemin is enige kennis van (bedrijfs)economie wel bijzonder prettig is mijn ervaring, ook voor na je studie
Maargoed ook hier heb ik geen verstand van
pi_179185797
Let wel op dat je zonder juridische bachelor geen civiel effect hebt en dus niet de togaberoepen (advocaat, rechter, enz.) in kunt. Misschien dat een premaster de voor civiel effect benodigde vakken biedt, maar dat lijkt me niet.
pi_179186807
Ja, maar gelukkig spreken de togaberoepen mij niet aan. Heb jij fiscaal recht gestudeerd waterdrinker?
pi_179223541
Hey @black-soldier ik wil graag reageren op je PM, maar ik ben nog maar drie dagen lid van dit forum en om een PM te sturen moet je zeven dagen lid zijn. In ieder geval heel erg bedankt voor je PM en over vier dagen zal ik je PM’en.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hborechtenstudent op 17-05-2018 17:37:27 ]
pi_179223982
-

[ Bericht 99% gewijzigd door Hborechtenstudent op 17-05-2018 17:37:16 ]
pi_179223991
-
pi_179298520
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2018 22:54 schreef Hborechtenstudent het volgende:
Hoi mensen,

Momenteel studeer ik HBO-Rechten en zit in de afrondende fase van mijn studie. Ik heb echter nog wek een minor belastingrecht en ik heb al rondgekeken op verschillende universiteiten of het mogelijk is om een master fiscaal recht te studeren na een HBO-Rechten. Nu zie ik dat de Radboud Universiteit in Nijmegen een pre-master aanbiedt aan HBO-Rechten studenten met als keuzevak inleiding belastingrecht, waarna de mogelijkheid bestaat om in te stromen in de master fiscaal recht. De Vrije Universiteit in Amsterdam biedt een vergelijkbaar programma aan, maar ook met vakken als bedrijfseconomie 1 en bedrijfseconomie 2.

Kortom heb ik de volgende vragen:
-is een fiscaal recht studie economisch? Ik heb namelijk bijna geen economie gehad op de middelbare school en ben er behoorlijk slecht in. Vraag me echter af of economische kennis noodzakelijk is voor fiscaal recht.
-is het verstandig om een master fiscaal recht te volgen na een HBO-Rechten studie of is een belangrijk fiscaal recht toch echt noodzakelijk? Ook in verband met de mogelijkheid tot werk in de toekomst.
-waarom wordt op het HBO fiscaal recht samengenomen met de studie bedrijfseconomie en maakt het bij WO onderdeel uit van de studie rechtsgeleerdheid?
-zijn er universiteiten die een pre-master notarieel recht aanbieden na een HBO-Rechten studie, want ik zie online dat geen enkele universiteit dat aanbiedt? Notarieel recht lijkt mij namelijk ook leuk.
Zouden degenen die fiscaal recht hebben gestudeerd of kennis hebben van dit vraagstuk mijn vragen kunnen beantwoorden? Dat zou ik zeer waarderen.
- Het is economischer dan gewoon rechten maar het valt mee. Het is een juridische studie en geen economische. Ik ben bijna klaar maar had een 5 voor economie op mijn eindlijst. Kan echt prima hoor!
- Ik zou je echt aanraden zowel de WO bachelor als de master te volgen. Strikt genomen hoeft het niet, maar je basis is echt veel steviger dan met alleen een master.
- Premasters doen we op mijn uni niet aan, je moet gewoon in bachelor 1 beginnen na je hbo.
- Verschil tussen hbo en wo fiscaal recht is met name dat je na je hbo vaak aangiftemedewerker wordt en na je wo opleiding belastingadviseur. Er zijn natuurlijk nog meer opties zoals de Belastingdienst, het Ministerie van Financiën of bijvoorbeeld een verzekeraar, maar dit is waar de meesten terecht komen. Wil je advies gaan geven zou ik zeker voor wo gaan. Ik heb hbo stagiaires jaar 3 en 4 gezien die de hele dag IB aangiften zaten af te handelen. Lijkt mij niet erg uitdagend.
pi_179303089
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2018 11:06 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

- Het is economischer dan gewoon rechten maar het valt mee. Het is een juridische studie en geen economische. Ik ben bijna klaar maar had een 5 voor economie op mijn eindlijst. Kan echt prima hoor!
- Ik zou je echt aanraden zowel de WO bachelor als de master te volgen. Strikt genomen hoeft het niet, maar je basis is echt veel steviger dan met alleen een master.
- Premasters doen we op mijn uni niet aan, je moet gewoon in bachelor 1 beginnen na je hbo.
- Verschil tussen hbo en wo fiscaal recht is met name dat je na je hbo vaak aangiftemedewerker wordt en na je wo opleiding belastingadviseur. Er zijn natuurlijk nog meer opties zoals de Belastingdienst, het Ministerie van Financiën of bijvoorbeeld een verzekeraar, maar dit is waar de meesten terecht komen. Wil je advies gaan geven zou ik zeker voor wo gaan. Ik heb hbo stagiaires jaar 3 en 4 gezien die de hele dag IB aangiften zaten af te handelen. Lijkt mij niet erg uitdagend.
Bedankt voor je antwoord. Ik stond ook een 5 voor economie en op het hbo wordt fiscaal recht samengenomen met de opleidingen bedrijfseconomie en accountancy, vandaar dat ik er niet voor heb gekozen. Ik heb echter niet de mogelijkheid om te kiezen voor een wo bachelor, want ik ben al begonnen aan een hbo bachelor die ik graag wil afronden. Zou ik beginnen aan een wo bachelor volgen, dan moet ik instellingsgeld betalen. Waar studeer jij fiscaal recht? En denk je dat het met een master fiscaal recht zonder bachelor stukken lastiger is om aan een baan te komen?
pi_179346800
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2018 16:21 schreef Hborechtenstudent het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord. Ik stond ook een 5 voor economie en op het hbo wordt fiscaal recht samengenomen met de opleidingen bedrijfseconomie en accountancy, vandaar dat ik er niet voor heb gekozen. Ik heb echter niet de mogelijkheid om te kiezen voor een wo bachelor, want ik ben al begonnen aan een hbo bachelor die ik graag wil afronden. Zou ik beginnen aan een wo bachelor volgen, dan moet ik instellingsgeld betalen. Waar studeer jij fiscaal recht? En denk je dat het met een master fiscaal recht zonder bachelor stukken lastiger is om aan een baan te komen?
Als je nog geen bachelor hebt afgerond kan je prima een wo bachelor gaan doen. Eerst kan je dan je hbo-p halen, dan bachelor wo doen en dan de master er achteraan. Dan betaal je geen instellingscollegegeld.

Ik studeer in Leiden. Baankansen zijn altijd goed. Waar je hebt gestudeerd maakt voor je baankans niet veel uit, maar ik denk wel dat je met een betere basis aan het werkende leven begint als je de bachelor ook hebt. Neemt niet weg dat je een eventuele achterstand wel weg kan werken, maar je maakt het jezelf imo makkelijker als je de volledige studie hebt gedaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')