bron https://nos.nl/artikel/22(...)loma-onder-druk.htmlquote:De manier waarop examens in het voortgezet onderwijs worden afgenomen moet anders, vindt de VO-raad. Volgens de belangenorganisatie ligt de nadruk nu te veel op het maken van examens en te weinig op de inhoud. Daardoor zou de waarde van het diploma onder druk staan.
"Waar examinering het onderwijs zou moeten volgen, is het in de praktijk zo dat het het onderwijs stuurt", zegt voorzitter Paul Rosenmöller van de VO-raad. "Het examen lijkt een doel op zichzelf geworden, in plaats van een middel om in kaart te brengen of een leerling klaar is voor een vervolgstap."
De grote aandacht voor examenvoorbereidingen gaat volgens de VO-raad ten koste van de diepgang in het onderwijs. Ook het eigen maken van vaardigheden, socialisatie en persoonlijke ontwikkeling lijden er volgens de raad onder, terwijl die onderdelen juist belangrijker zijn geworden in het vervolgonderwijs op het mbo, het hbo, de universiteit en in de maatschappij.
Onnodige prestatiedruk
"De druk op leerlingen om op dat ene moment in mei te presteren, is onnodig groot", zegt Rosenmöller. "Met het flexibiliseren van de examens slaan we een grote slag om het onderwijs te verbeteren." Hij vindt dat een voorbeeld kan worden genomen aan het beroepsgericht vmbo, waar flexibilisering het mogelijk maakt om beter in te spelen op de ontwikkelingen van leerlingen.
In een reactie wijst ook het College voor Toetsen en Examens (CvTE), verantwoordelijk voor de centrale examens, op de vernieuwingen bij het vmbo. De examens in de zogeheten profielvakken kunnen in het derde en het vierde jaar worden afgenomen. Ook ontwikkelt het college een digitale opgavenbank die vmbo-scholen het hele jaar de mogelijkheid geven om praktijkexamens af te nemen. Het CvTE zegt dus al druk bezig te zijn met flexibele en vernieuwende vormen van examinering.
Ander tempo
Dat is in lijn met het advies van de VO-raad aan scholen om het op korte termijn mogelijk te maken vakken op meerdere momenten af te ronden. Op sommige scholen is het al mogelijk vakken in afwijkende tempo's of niveaus te volgen, maar die komen door de bestaande examenmethodes in de knoop. In het kader van flexibilisering wil de VO-raad ook dat gezakte leerlingen hun behaalde vakken kunnen behouden.
Op langere termijn wil de raad verkennen hoe er bijvoorbeeld meer keuzeruimte kan komen voor leerlingen en minder versnippering in het examenprogramma. Om leren en de algemene ontwikkeling beter te combineren, zou ook meer gekeken kunnen worden naar het vervolgonderwijs bij het bepalen wat leerlingen nodig hebben. De organisatie adviseert ook te investeren in eigentijdse toetsvormen.
Daar had ik nog niet eens aangedacht.quote:Op zaterdag 12 mei 2018 00:15 schreef Kyubey het volgende:
Ja, de druk ligt het meest op het maken van het examen. Aan de andere kant legt flexibiliseren het nog meer onder druk doordat docenten het eindcijfer kunnen bepalen in plaats van een toets die voor iedereen gelijk is en waar niet mee gesjoemeld kan worden (op het inkijken van de antwoorden na, Ibn Ghaldoun).
Dan krijgen scholen teveel invloedquote:Op zaterdag 12 mei 2018 00:30 schreef Goudenvis het volgende:
Gewoon helemaal afschaffen. Als je 5 jaar lang havo hebt gedaan en het 5e jaar ook voldoende afsluit zit je toch op het niveau. Door die examens kan je het compleet verknallen door 1 weekje. Lijkt me niet de bedoeling.
Momenten waarop je moet presteren zul je altijd krijgen in je leven. Je verknalt een examen niet zomaar.quote:Op zaterdag 12 mei 2018 00:30 schreef Goudenvis het volgende:
Gewoon helemaal afschaffen. Als je 5 jaar lang havo hebt gedaan en het 5e jaar ook voldoende afsluit zit je toch op het niveau. Door die examens kan je het compleet verknallen door 1 weekje. Lijkt me niet de bedoeling.
quote:Op donderdag 17 mei 2018 16:59 schreef la_perle_rouge het volgende:
Wie gaat al die examens maken en zorgen dat ze ongeveer een gelijk niveau zijn door het hele land heen? Wie regelt surveillanten en rustige ruimten door het hele jaar heen?
Het resultaat van allemaal door individuele scholen zelf gemaakte examens zal zijn: toelatingsexamens bij Universiteiten en HBO- en MBO-opleidingen, omdat ze totaal niet kunnen inschatten aan welke eisen de studenten / de afgelegde toetsen hebben voldaan.
Laat je zo'n 6 keer per jaar een examen maken door een instituut als CITO, dan moet je zorgen dat scholen 6 keer per jaar allemaal op hetzelfde moment die examens aan leerlingen voorschotelen, met alle organisatorische problemen van dien.
Kijk, iets roepen in de media en weer even lekker in de schijnwerpers staan is wel gemakkelijk (en Rosenmöller loves it). Ik zou willen dat journalisten niet alleen braaf aanhoorden wat die roeptoeters nu weer uitkramen, maar ook eens wat kritische vragen stelden over welk organisatiemodel de heren Roeptoeter voor de geest staat.
En of het niet als gevolg zou kunnen hebben dat je nadat je voorwaardelijk tot een opleiding bent toegelaten, alsnog met zijn allen op hetzelfde moment, maar nu aan het begin van het schooljaar, in een examensetting terecht komt, zonder mogelijkheid tot herkansen, maar wel met de kans dat je als je niet slaagt maar moet zien of je nog op een andere opleiding terecht kan (want daar zijn dan natuurlijk ook de instroomtoetsen al geweest).
Kortom: leg mij eens uit hoe dit georganiseerd gaat worden. En leg mij dan ook eens uit waarom het dan beter wordt dan nu.
Je kan dat examen ook als een soort initiatie-rite zien, de meeste culturen hebben zulke rites. En hoe erg is het nu helemaal?
ben ook benieuwdquote:Op donderdag 17 mei 2018 16:59 schreef la_perle_rouge het volgende:
Wie gaat al die examens maken en zorgen dat ze ongeveer een gelijk niveau zijn door het hele land heen? Wie regelt surveillanten en rustige ruimten door het hele jaar heen?
Het resultaat van allemaal door individuele scholen zelf gemaakte examens zal zijn: toelatingsexamens bij Universiteiten en HBO- en MBO-opleidingen, omdat ze totaal niet kunnen inschatten aan welke eisen de studenten / de afgelegde toetsen hebben voldaan.
Laat je zo'n 6 keer per jaar een examen maken door een instituut als CITO, dan moet je zorgen dat scholen 6 keer per jaar allemaal op hetzelfde moment die examens aan leerlingen voorschotelen, met alle organisatorische problemen van dien.
Kijk, iets roepen in de media en weer even lekker in de schijnwerpers staan is wel gemakkelijk (en Rosenmöller loves it). Ik zou willen dat journalisten niet alleen braaf aanhoorden wat die roeptoeters nu weer uitkramen, maar ook eens wat kritische vragen stelden over welk organisatiemodel de heren Roeptoeter voor de geest staat.
En of het niet als gevolg zou kunnen hebben dat je nadat je voorwaardelijk tot een opleiding bent toegelaten, alsnog met zijn allen op hetzelfde moment, maar nu aan het begin van het schooljaar, in een examensetting terecht komt, zonder mogelijkheid tot herkansen, maar wel met de kans dat je als je niet slaagt maar moet zien of je nog op een andere opleiding terecht kan (want daar zijn dan natuurlijk ook de instroomtoetsen al geweest).
Kortom: leg mij eens uit hoe dit georganiseerd gaat worden. En leg mij dan ook eens uit waarom het dan beter wordt dan nu.
Je kan dat examen ook als een soort initiatie-rite zien, de meeste culturen hebben zulke rites. En hoe erg is het nu helemaal?
De vmbo-flex examens zijn nu ook al door de scholen zelf in te plannen, maar worden wel centraal gemaakt. Het kan dus wel, het gebeurt namelijk nu ook al.quote:Op donderdag 17 mei 2018 16:59 schreef la_perle_rouge het volgende:
Wie gaat al die examens maken en zorgen dat ze ongeveer een gelijk niveau zijn door het hele land heen? Wie regelt surveillanten en rustige ruimten door het hele jaar heen?
Lekken die dan niet uit?quote:Op zaterdag 19 mei 2018 22:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De vmbo-flex examens zijn nu ook al door de scholen zelf in te plannen, maar worden wel centraal gemaakt. Het kan dus wel, het gebeurt namelijk nu ook al.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |