Het maakt niet zoveel uit of je de isolatielaag nou aan de binnen- of buitenzijde maakt. De totale isolatie wordt bepaald door de soort materiaal (Lambda) en de dikte D, waarbij de totale weerstand R = D/Lambda. Denk dat PIR beter isoleert dan peipschuim.quote:Op zondag 6 mei 2018 11:04 schreef archito het volgende:
Is het de moeite waard om dit te vervangen voor een voorzetwand met PIR isolatie? Of kan ik het geld beter investeren door in het gangetje de wand aan de buitenzijde te isoleren? Zo ja, kan dan het wandje aan de binnenzijde blijven staan?
Het eigendom van het gangetje is een beetje onduidelijk, onze slaapkamers zitter erboven en de buren hebben een steensmuur aan het gangetje die tot het dak loopt. Dus het is of half van ons of helemaal. Maar het gangetje is nu krap 90 cm, dus wat isolatie met plaatmateriaal kan er nog net vanaf. Een nieuw gemetselde muur is net te dik om het gangetje nog bruikbaar te houden.quote:Op zondag 6 mei 2018 11:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Het maakt niet zoveel uit of je de isolatielaag nou aan de binnen- of buitenzijde maakt. De totale isolatie wordt bepaald door de soort materiaal (Lambda) en de dikte D, waarbij de totale weerstand R = D/Lambda. Denk dat PIR beter isoleert dan peipschuim.
Wat je ook zou kunnen doen, is een de buitenzijde isoleren (i.d.d. met PIR platen) en een extra muur metselen (als dat kan/mag). Dan heb je een echte geïsoleerde spouwmuur.
Warmtetechnisch wel ja.quote:Op zondag 6 mei 2018 12:01 schreef archito het volgende:
Maar het is kostentechnisch dus aantrekkelijker om aan de buitenzijde pir toe te voegen omdat ik dan het voorzetwandje aan de binnenzijde kan behouden? Dan kan ik de isolatiewaardes optellen. Scheelt ook behoorlijk wat rotzooi binnen.
een geïsoleerde spouwmuur met twee stenen bladen isoleert niet per definitie beter dan isolatie aan de buitenzijde met stucwerk.quote:Op zondag 6 mei 2018 11:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Het maakt niet zoveel uit of je de isolatielaag nou aan de binnen- of buitenzijde maakt. De totale isolatie wordt bepaald door de soort materiaal (Lambda) en de dikte D, waarbij de totale weerstand R = D/Lambda. Denk dat PIR beter isoleert dan peipschuim.
Wat je ook zou kunnen doen, is een de buitenzijde isoleren (i.d.d. met PIR platen) en een extra muur metselen (als dat kan/mag). Dan heb je een echte geïsoleerde spouwmuur.
Dat beweer ik ook niet, maar ik vind een spouwmuur wat soliderder dan alleen een halfsteens muur met 2 lage isolatiequote:Op zondag 6 mei 2018 19:31 schreef lipje het volgende:
De isolatie levert de grootste bijdrage, de stenen doen vrijwel niets.
Voor fietsen stallen in het gangetje en dergelijke is stucwerk idd niet het meest geschikt. Stenen nemen te veel ruimte in. Misschien een soort plaatmateriaal?quote:Op zondag 6 mei 2018 19:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat beweer ik ook niet, maar ik vind een spouwmuur wat soliderder dan alleen een halfsteens muur met 2 lage isolatie
tja een halfsteensmuur is sterk genoeg voor de functie die hij daar heeft. Maak er niet gelijk een bunker van, alleen omdat de naam iel aanvoelt.quote:Op zondag 6 mei 2018 19:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat beweer ik ook niet, maar ik vind een spouwmuur wat soliderder dan alleen een halfsteens muur met 2 lage isolatie
je hebt een vezelversterkte stuclaag, die stoot je niet zo snel stuk.quote:Op zondag 6 mei 2018 20:21 schreef archito het volgende:
[..]
Voor fietsen stallen in het gangetje en dergelijke is stucwerk idd niet het meest geschikt. Stenen nemen te veel ruimte in. Misschien een soort plaatmateriaal?
Gangetje gaat naar onze poort en die van de buren. Recht van overpad is volgens de notaris nooit vastgelegd en zit dus ook niet in de akte. Gewoonterecht zou kunnen gelden maar de buren gebruiken die poort al jaren niet. De vorige bewoner gebruikte het gangetje als fietsenstalling en klikoplaats. Dat geeft ons geen rechten natuurlijk, maar een dunne isolatielaag zou moeten kunnen zonder de doorgang te belemmeren.quote:Op zondag 6 mei 2018 20:49 schreef lipje het volgende:
[..]
tja een halfsteensmuur is sterk genoeg voor de functie die hij daar heeft. Maak er niet gelijk een bunker van, alleen omdat de naam iel aanvoelt.
@TS: waar gaat dat gangetje naartoe? lopen de buren er wel eens door heen?
Het kan een brandgang zijn, maar er kan ook recht van overpad op gelden.
Er is nogal een verschil tussen een spouwmuur en een betonbunker. Overigens begrijp ik dat er slaapkamers boven zitten; een extra muurtje kan geen kwaad.quote:Op zondag 6 mei 2018 20:49 schreef lipje het volgende:
tja een halfsteensmuur is sterk genoeg voor de functie die hij daar heeft. Maak er niet gelijk een bunker van, alleen omdat de naam iel aanvoelt.
Daar zou je de spouw kunnen (laten) vullen. Overigens is 620 mm toch niet zo smal dat er geen voorzetwand voor kan?quote:Op woensdag 9 mei 2018 09:34 schreef archito het volgende:
Mijn probleem is een beetje dat de dagkanten van de erker niet fatsoenlijk te isoleren zijn omdat de kozijn daar erg smal zijn. Ik ben bang dat wanneer ik de muurdammen links en rechts isoleer en de dagkant niet dat er vochtproblemen op deze hoeken ontstaan.
[ afbeelding ]
Ik bedoel de dagkant van de erker zelf. Het idee is dus inderdaad om die muurdammen van 620 en 670mm te isoleren. Bij de blauwe pijl ben ik bang voor vochtproblemen:quote:Op woensdag 9 mei 2018 09:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar zou je de spouw kunnen (laten) vullen. Overigens is 620 mm toch niet zo smal dat er geen voorzetwand voor kan?
En dan geen voorzetwand?quote:Op woensdag 9 mei 2018 09:49 schreef blomke het volgende:
Evt. spouwmuur vullen. Verder geen probleem.
Mijn huis uit 1925 is ook in de spouw nageïsoleerd (piepschuim) zonder enig probleem. Punt is wel, dat evt. gruis onderin de spouw eerst verwijderd moet worden.quote:Op woensdag 9 mei 2018 09:51 schreef archito het volgende:
De horrorverhalen rond spouwmuren vullen schrikken mij nog een beetje af omdat het onomkeerbaar is. Zeker in een jaren 30 huis dat vol verrassingen zit. Is daar tegenwoordig een soort garantie dat dat gewoon goed gaat?
Een betrouwbaar bedrijf zoeken dus die goed onderzoek doet vooraf. Ik ga me eens oriënteren!quote:Op woensdag 9 mei 2018 09:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Mijn huis uit 1925 is ook in de spouw nageïsoleerd (piepschuim) zonder enig probleem. Punt is wel, dat evt. gruis onderin de spouw eerst verwijderd moet worden.
Jawel, maar het netto effect is minder. Als zeg 5 cm 30% minder warmteverlies geeft, geeft een volgende 5 cm nog maar 30% van 70% = 21% minder warmteverlies (51%in totaal).quote:Op woensdag 9 mei 2018 12:32 schreef archito het volgende:
Bovenop die eventuele 5 cm spouwisolatie heeft een voorzetwand van zeg 60mm pir nog steeds wel nut denk ik dan?
Hoe weet jij dat?quote:Op woensdag 9 mei 2018 12:34 schreef machtpen het volgende:
Blomke heeft een huis wat op zand is gebouwd, dat werkt veel gemakkelijker met vocht.
PIR is wel significant duurder dan glas- of steenwol. Omdat ik bij het plafond de ruimte heb leek het me geen probleem glas of -steenwol te gebruiken. Het dampdicht maken tussen de balken is nog wel een uitdaging aangezien ik dat van onderaf moet doen. Moet ik dan tussen de vloerbalken folie plakken en aftapen tegen de balken?quote:Op donderdag 31 januari 2019 11:04 schreef blomke het volgende:
Over de isolatie: als je toch met PIR aan de gang gaat, kan je beter dat ook tegen het plafond toepassen, i.p.v. het (gore) glaswol. Of steenwol.
Verder is het principe dat dampdichte folie aan de warme kant van de isolatielaag wordt geplaatst en dampopen folie aan de koude kant van de isolatielaag.
In jouw geval zou de dampopen folie dus tussen de rabat delen en de isolatie komen en aan de onderzijde van de plafond isolatie.
Wat die bodemisolatie betreft: die zou ik afdekken met een dampdichte folie, dus folie tussen de grondlaag en je PIR.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |