Werkman | vrijdag 4 mei 2018 @ 20:32 |
Tegenwoordig zien de fietsen er hip en modern uit, met een mooie vorm, een flitsend kleurtje en een wirwar van kabels. Helaas is mijn ondervinding dat deze na geruime tijd al gaan rammelen. kennissen van me zeggen ook dat een nieuwe fiets gemiddeld maar 10 jaar mee gaat. Zwengelen bij zware gewichten, moeilijk te demonteren onderdelen, laat staan als je er kinderen of zware lasten mee wilt vervoeren . Vroeger toen je een fiets kocht kon men er gerust van uit gaan dat deze dertig jaar mee ging, deze dagen lijken voorgoed vervlogen. ook de moderne E-bikes lijken na drie jaar met accu-problemen te kampen. Ben ik alleen in deze ervaring? of speelt het ook mee hoe men tegenwoordig met zijn/haar spullen om gaat? Klacht: Goede ouderwetse Hollandse degelijkheid zoals die lompe maar o zo betrouwbare jaren 50 karren bestaat niet meer. ![]() | |
Geerd | vrijdag 4 mei 2018 @ 20:33 |
Ik zit alleen maar op de witte tuinstoel schultenbrau te klappen 1x in de maand komt thuisbezorgt met 45 trayen halve liters scheelt weer fietsen | |
macuscam | vrijdag 4 mei 2018 @ 20:34 |
Daar zit wel wat in ja, bagagedragers die max 25 kg kunnen dragen ![]() | |
Nobu | vrijdag 4 mei 2018 @ 20:37 |
Batavus personal bike, oerlelijk maar ook oerdegelijk. ![]() | |
vogeltjesdans | vrijdag 4 mei 2018 @ 20:40 |
Ik wil een zwart rood gele fiets maar die kan je hier niet krijgen. | |
#ANONIEM | vrijdag 4 mei 2018 @ 20:42 |
Je hebt nog wel goede kwaliteit transportfietsen hoor. | |
Jordy-B | vrijdag 4 mei 2018 @ 20:43 |
Cortina U4 met één versnelling en terugtraprem. Prima fiets. | |
#ANONIEM | vrijdag 4 mei 2018 @ 20:43 |
Geen DM gehad, niet gelezen. | |
Wandeling | vrijdag 4 mei 2018 @ 20:45 |
Het hangt ervan af hoeveel je ermee rijdt hé. Als je per jaar 6000 kilometer fietst, lijkt het me begrijpelijk dat je fiets na 10 jaar versleten is. Maar als je per jaar slechts 2000 kilometer rijdt met dezelfde fiets, en die gaat pas na 30 jaar kapot, dat is die uiteindelijk toch niet langer meegegaan dan in het eerste geval? | |
#ANONIEM | vrijdag 4 mei 2018 @ 20:45 |
Gewoon een Schindelhauer kopen. | |
Werkman | vrijdag 4 mei 2018 @ 20:46 |
Ik wil hem wel voor je overspuiten hoor. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 4 mei 2018 @ 21:08 |
dat zei ik net nog tegen je zusje | |
TheNightIsFullOfTerrors | vrijdag 4 mei 2018 @ 22:01 |
Het idee is toch dat je af en toe gewoon een nieuwe fiets koopt, niet telkens een fiets oplapt.. net zoals je niet telkens een computer op gaat lappen maar gewoon een nieuwe koopt om de 3 jaar. | |
ITrade | vrijdag 4 mei 2018 @ 22:12 |
Mijn Gazelle is helemaal verroest terwijl de fiets van mijn oma ernaast er nog prima uit ziet. ![]() | |
Graf..Coudenhove..Kalergi | zaterdag 5 mei 2018 @ 08:33 |
Terechte verklaging WM ![]() Al die hipsterzooi en bejaarden accuhulpfietsen troep is het ![]() | |
Andros | zaterdag 5 mei 2018 @ 09:33 |
![]() | |
Basutei | zaterdag 5 mei 2018 @ 09:42 |
Planned obsolescence heet dat gewoon. Als ze je drie fietsen kunnen verkopen in dertig jaar in plaats van een komt hun dat natuurlijk goed uit. Dit is vaak zo bij producten waar je mensen niet kan aansporen een nieuwe to kopen door een kek nieuw model to introduceren. | |
Geralt | zaterdag 5 mei 2018 @ 09:44 |
Dat komt allemaal omdat we tegenwoordig nogal een wegwerpmaatschappij hebben. Vroeger was alles degelijk. Tegenwoordig is alles 1 dag na de wettelijke garantie kapot zo een beetje ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 5 mei 2018 @ 10:36 |
![]() Bovenstaand model bedoel je? Ik heb die nog steeds, gewoon goed kijken en kopen. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat. En gaan jaren mee. Die van mij heb ik nu al meer dan 22 jaar en nog steeds goed. | |
Copycat | zaterdag 5 mei 2018 @ 11:19 |
Mijn Kronan uit 1999 is nog steeds in puickende conditie. | |
Wandeling | zondag 6 mei 2018 @ 21:28 |
Ik vind een terugtraprem verschrikkelijk onpraktisch. Je kunt de trappers niet achteruitdraaien en ik rem vaak onbedoeld. ![]() | |
Jordy-B | zondag 6 mei 2018 @ 22:00 |
Waarom zou je de trappers achteruitdraaien? Behalve dan om te remmen... | |
schaapblaat | zondag 6 mei 2018 @ 22:54 |
Om de trapper weer op de juiste positie te zetten voor als je weer weg wilt fietsen bij het stoplicht? | |
Jordy-B | zondag 6 mei 2018 @ 23:28 |
Als je met een terugtraprem remt, staat je trapper in de juiste positie om weer weg te fietsen. Tenzij je een prutser bent. | |
schaapblaat | zondag 6 mei 2018 @ 23:32 |
Als je met je rechtervoet remt maar je linkervoet aan de grond zet dan staat je trapper verkeerd. Klopt, ik ben een prutser, elke keer als ik mijn fatsoenlijke fiets wegbreng krijg ik zo'n pruts terugtraprem leenfiets mee en dan sta ik te prutsen bij het stoplicht ![]() | |
Farenji | zondag 6 mei 2018 @ 23:36 |
Fietsen gaan heel lang mee, als je ze goed onderhoudt. En dat doen de meeste mensen niet. Als je ziet in wat voor kutstaat veel fietsen zijn, slappe kettingen, slecht afgestelde versnellingen en remmen, zachte banden, slagen in de wielen, krakende trapas; allemaal prima te verhelpen en dan is je fiets weer als nieuw. Maar mensen kopen liever een nieuwe, zonde. Mijn huidige fiets is een simpele batavus blockbuster van een jaar of 5 oud. Kostte nieuw 600 euro ofzo. Heeft altijd buiten gestaan, in weer en wind, en ik heb er elk jaar gemiddeld zo'n 5000km mee gereden. Heb er ook een fietstocht door heel NL mee gemaakt van 1300km. In die jaren af en toe wat kabels vervangen, wat nieuwe bandjes, soms ketting spannen en een keer vervangen, de boel eens smeren, en laatst heb ik er een nieuwe trapas in laten zetten want die was nu wel echt op. Kostte me 65 euro!! Duurste reparatie ever. Maar hij rijdt nog steeds als een zonnetje, alles doet het nog perfect. Kan nog best 5 jaar mee. Topfiets. ![]() | |
Lunatiek | zondag 6 mei 2018 @ 23:41 |
Terechte klacht maar geldt vooral voor de hippere merken. | |
Jordy-B | zondag 6 mei 2018 @ 23:52 |
En daarna wissel je van voet aan de grond. *tadaaa* Al zet ik persoonlijk meestal direct de rem-voet aan de grond. | |
macuscam | zondag 6 mei 2018 @ 23:58 |
Beetje jammer dat de klacht is dat fietsen nog maar een jaar of 10 mee gaan, en jij hier nu een mooi betoog neerzet dat je wel 10 jaar met een fiets kan doen als je deze goed onderhoudt ![]() ![]() Verder heb je overigens wel gelijk wat betreft de staat van de meeste fietsen ![]() | |
Wandeling | maandag 7 mei 2018 @ 07:01 |
Precies. Onder meer daarom vind ik een terugtraprem zeer onhandig. Volgens mij is dit een typisch Nederlands verschijnsel, in België ben ik zo'n fiets nog nooit tegengekomen. | |
Jordy-B | maandag 7 mei 2018 @ 08:02 |
Het is goedkoop, slijtvast, doet niet lastig als het regent en is onderhoudsarm. Erg geschikt voor Nederland wegens ons gebrek aan hellingen. Zodra er hellingen in het spel komen, wil je al gauw een hele rits aan versnellingen en een rem die niet oververhit raakt bij lange afdalingen. | |
Wandeling | maandag 7 mei 2018 @ 09:41 |
En dan wil je zeker ook de trappers in de juiste positie kunnen draaien als je stilstaat en je hebt een helling voor je. In het Nederlandstalige deel van België komen ook weinig hellingen voor, maar toch is ook hier een terugtraprem (vrijwel) onbekend. | |
Farenji | maandag 7 mei 2018 @ 09:45 |
Ja dat bedacht ik me ook ![]() ![]() En natuurlijk zijn er genoeg fietsen die daadwerkelijk ook met intensief gebruik tientallen jaren meegaan, maar daar betaal je dan ook voor. Voor een top of the line koga of santos leg je zo duizenden euro's neer. | |
macuscam | maandag 7 mei 2018 @ 10:23 |
![]() Sowieso helpt binnen stallen op zich al enorm. Mijn fiets is nu een jaar of 10 oud, op de corossie aan de voorvork na weinig aan te zien. Fiets nu wel weinig, maar tot een jaar of 2/3 terug denk ik een km of 80 per week. Ondanks dat deze fiets het prima doet met wat onderhoud, vind ik toch dat de kwaliteit her en der wat te wensen over laat. 1. Kettingkast verwijderen vereist engelengeduld anders breekt het af. 2. Kettingspanners zijn van plastic, dat wordt oud en knapt. Toen ik een nieuwe kocht werd erbij gezegd "voorzichtig aandraaien, die dingen breken nogal snel". Tja, daarom wil ik ook een nieuwe ![]() 3. Spatborden zitten met irritante klikdingetjes vast die nooit normaal passen. 4. Achterlicht is van gegoten plastic, niet uit elkaar te halen en kostte 35 euro om te vervangen. Met wat onderhoud gaat je fiets wel een tijd mee, het is alleen essentieel dat er dan niets van plastic afbreekt tijdens dat onderhoud ![]() Eigenlijk is mijn klacht gewoon "houd eens op alles van plastic te maken dat niks kan verdragen" | |
Wrick | maandag 7 mei 2018 @ 10:49 |
geen fixie hebben om mee naar de starbucks te gaan met je macbook air op je rug | |
#ANONIEM | maandag 7 mei 2018 @ 10:52 |
Dan staat die van jou buiten, en die van haar binnen. Gek joh. | |
ITrade | maandag 7 mei 2018 @ 10:53 |
Nope ze staan in dezelfde garage namelijk. | |
#ANONIEM | maandag 7 mei 2018 @ 10:55 |
Vind het knap dat je een roestige Gazelle hebt als hij altijd droog binnen staat. | |
autoknutselaar | maandag 7 mei 2018 @ 11:19 |
Rijden zat fietsen rond van 30+ Helaas zijn veel mensen te lui / onhandig om de boel een beetje te onderhouden. Dus rijden ze of de fiets "op" in een paar jaar. (is niet "op" kun je gewoon weer goed krijgen met een beetje moeite) Ik woon in een studentenstad en sinds kort hebben de studenten voor een groot deel leasefietsen. Neem aan dat het gewoon desinteresse is. Als je aan de uni kunt studeren zou je imho ook in staat moeten zijn een fiets te onderhouden. Het is echt niet moeilijk. Zo'n leasefiets is ook niet heel goedkoop. Als ik het goed heb betaal je 15 euro per maand. Dus zeg dat je 4 jaar studeert ben je 720 euro kwijt. Een goede 2de hands kost je 50 euro en zeg 2 tientjes per jaar aan onderdelen. Dus zit je op 130 euro. En ik ga dan uit van 4 jaar omdat studenten als excuus gebruiken dat ze maar "tijdelijk" in deze stad zijn en het dan onhandig is een fiets te kopen ofzo. Maar na je studie heb je ook gewoon een fiets nodig. Verplaatsen met de trein kost je als ik het goed heb 6 euro. | |
#ANONIEM | maandag 7 mei 2018 @ 11:21 |
Wat voor tweedehands fiets kost 50 euro dan die ook nog oerdegelijk is? | |
autoknutselaar | maandag 7 mei 2018 @ 11:26 |
Gewoon een oude gazelle met 3 versnellingen en trommelremmen. Boel doorsmeren, kabeltjes vervangen e.d. Maar dat is kennelijk te veel moeite voor de moderne student. | |
Farenji | maandag 7 mei 2018 @ 11:28 |
Waarschijnlijk wordt er ook wel eens op gefietst, buiten, en gazelles hebben tegenwoordig best gare componenten die al gaan roesten als er twee druppels water op vallen. Heb ook wel eens een gazelle gehad en het frame was echt slap met een laklaag die al kapot ging bij het minste of geringste. Met die fiets heb ik een keer een botsinkje gehad waardoor de hele voorvork compleet verboog, alsof het om papier ging. Toen was ik klaar met die fiets. Dat is ook de reden dat je nog wel prima rijdende gazelles van 20+ jaar oud ziet, maar veel moderne gazelles houden het niet meer zo lang uit. | |
ITrade | maandag 7 mei 2018 @ 12:34 |
Je begrijpt dat de fiets er is om op te fietsen? Dus ook al regent het zéér sporadisch in Nederland de fiets komt ook dan wel eens buiten. En nee ik ga de fiets niet achteraf droog maken met een fluweel doekje of haardroger. | |
Copycat | maandag 7 mei 2018 @ 12:37 |
En zelfs dan wip je binnen een fractie van een seconde je achterwiel een stukje op terwijl je met je voet de trapper naar voren of achteren haalt. | |
Yozzz | maandag 7 mei 2018 @ 13:10 |
Of nog beter: ik rij 60km per week op een Batavus herenfiets zonder versnellingen uit 1972. Hufterproof, snel en onderhoudsvrij, perfect! | |
autoknutselaar | maandag 7 mei 2018 @ 13:44 |
Mijn terugtrap fiets heeft laatst een aanvaring gehad met een auto. Dus ik moet nog een nieuwe voorvork. Nu dus even met versnellingen maar het voordeel zie ik niet echt. Je komt iets makkelijker weg bij het stoplicht. | |
marzman | maandag 7 mei 2018 @ 14:30 |
Ik rijdt op een Giant van 30 jaar oud die zomer en winter buiten staat (geen berging). Alles wat kan roesten is ook wel verroest maar hij blijft het verder prima doen. De versnelling zaten op een gegeven moment wel vast maar na smeren en schoonmaken werkt dat ook weer goed. |