Het hangt ervan af hoeveel je ermee rijdt hé. Als je per jaar 6000 kilometer fietst, lijkt het me begrijpelijk dat je fiets na 10 jaar versleten is.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:32 schreef Werkman het volgende:
Tegenwoordig zien de fietsen er hip en modern uit, met een mooie vorm, een flitsend kleurtje en een wirwar van kabels.
Helaas is mijn ondervinding dat deze na geruime tijd al gaan rammelen.
kennissen van me zeggen ook dat een nieuwe fiets gemiddeld maar 10 jaar mee gaat.
Ik wil hem wel voor je overspuiten hoor.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:40 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik wil een zwart rood gele fiets maar die kan je hier niet krijgen.
dat zei ik net nog tegen je zusjequote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:46 schreef Werkman het volgende:
[..]
Ik wil hem wel voor je overspuiten hoor.
Terechte verklaging WMquote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:32 schreef Werkman het volgende:
Tegenwoordig zien de fietsen er hip en modern uit, met een mooie vorm, een flitsend kleurtje en een wirwar van kabels.
Helaas is mijn ondervinding dat deze na geruime tijd al gaan rammelen.
kennissen van me zeggen ook dat een nieuwe fiets gemiddeld maar 10 jaar mee gaat.
Zwengelen bij zware gewichten, moeilijk te demonteren onderdelen, laat staan als je er kinderen of zware lasten mee wilt vervoeren .
Vroeger toen je een fiets kocht kon men er gerust van uit gaan dat deze dertig jaar mee ging, deze dagen lijken voorgoed vervlogen. ook de moderne E-bikes lijken na drie jaar met accu-problemen te kampen.
Ben ik alleen in deze ervaring? of speelt het ook mee hoe men tegenwoordig met zijn/haar spullen om gaat?
Klacht: Goede ouderwetse Hollandse degelijkheid zoals die lompe maar o zo betrouwbare jaren 50 karren bestaat niet meer.
quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:32 schreef Werkman het volgende:
Tegenwoordig zien de fietsen er hip en modern uit, met een mooie vorm, een flitsend kleurtje en een wirwar van kabels.
Helaas is mijn ondervinding dat deze na geruime tijd al gaan rammelen.
kennissen van me zeggen ook dat een nieuwe fiets gemiddeld maar 10 jaar mee gaat.
Zwengelen bij zware gewichten, moeilijk te demonteren onderdelen, laat staan als je er kinderen of zware lasten mee wilt vervoeren .
Vroeger toen je een fiets kocht kon men er gerust van uit gaan dat deze dertig jaar mee ging, deze dagen lijken voorgoed vervlogen. ook de moderne E-bikes lijken na drie jaar met accu-problemen te kampen.
Ben ik alleen in deze ervaring? of speelt het ook mee hoe men tegenwoordig met zijn/haar spullen om gaat?
Klacht: Goede ouderwetse Hollandse degelijkheid zoals die lompe maar o zo betrouwbare jaren 50 karren bestaat niet meer.
Ik vind een terugtraprem verschrikkelijk onpraktisch. Je kunt de trappers niet achteruitdraaien en ik rem vaak onbedoeld.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:43 schreef Jordy-B het volgende:
Cortina U4 met één versnelling en terugtraprem. Prima fiets.
Waarom zou je de trappers achteruitdraaien? Behalve dan om te remmen...quote:Op zondag 6 mei 2018 21:28 schreef Wandeling het volgende:
[..]
Ik vind een terugtraprem verschrikkelijk onpraktisch. Je kunt de trappers niet achteruitdraaien en ik rem vaak onbedoeld.
Om de trapper weer op de juiste positie te zetten voor als je weer weg wilt fietsen bij het stoplicht?quote:Op zondag 6 mei 2018 22:00 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Waarom zou je de trappers achteruitdraaien? Behalve dan om te remmen...
Als je met een terugtraprem remt, staat je trapper in de juiste positie om weer weg te fietsen. Tenzij je een prutser bent.quote:Op zondag 6 mei 2018 22:54 schreef schaapblaat het volgende:
[..]
Om de trapper weer op de juiste positie te zetten voor als je weer weg wilt fietsen bij het stoplicht?
Als je met je rechtervoet remt maar je linkervoet aan de grond zet dan staat je trapper verkeerd.quote:Op zondag 6 mei 2018 23:28 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Als je met een terugtraprem remt, staat je trapper in de juiste positie om weer weg te fietsen. Tenzij je een prutser bent.
En daarna wissel je van voet aan de grond.quote:Op zondag 6 mei 2018 23:32 schreef schaapblaat het volgende:
[..]
Als je met je rechtervoet remt maar je linkervoet aan de grond zet dan staat je trapper verkeerd.
Beetje jammer dat de klacht is dat fietsen nog maar een jaar of 10 mee gaan, en jij hier nu een mooi betoog neerzet dat je wel 10 jaar met een fiets kan doen als je deze goed onderhoudtquote:Op zondag 6 mei 2018 23:36 schreef Farenji het volgende:
Fietsen gaan heel lang mee, als je ze goed onderhoudt. En dat doen de meeste mensen niet. Als je ziet in wat voor kutstaat veel fietsen zijn, slappe kettingen, slecht afgestelde versnellingen en remmen, zachte banden, slagen in de wielen, krakende trapas; allemaal prima te verhelpen en dan is je fiets weer als nieuw. Maar mensen kopen liever een nieuwe, zonde.
Mijn huidige fiets is een simpele batavus blockbuster van een jaar of 5 oud. Kostte nieuw 600 euro ofzo. Heeft altijd buiten gestaan, in weer en wind, en ik heb er elk jaar gemiddeld zo'n 5000km mee gereden. Heb er ook een fietstocht door heel NL mee gemaakt van 1300km. In die jaren af en toe wat kabels vervangen, wat nieuwe bandjes, soms ketting spannen en een keer vervangen, de boel eens smeren, en laatst heb ik er een nieuwe trapas in laten zetten want die was nu wel echt op. Kostte me 65 euro!! Duurste reparatie ever. Maar hij rijdt nog steeds als een zonnetje, alles doet het nog perfect. Kan nog best 5 jaar mee. Topfiets.
Precies. Onder meer daarom vind ik een terugtraprem zeer onhandig. Volgens mij is dit een typisch Nederlands verschijnsel, in België ben ik zo'n fiets nog nooit tegengekomen.quote:Op zondag 6 mei 2018 22:54 schreef schaapblaat het volgende:
[..]
Om de trapper weer op de juiste positie te zetten voor als je weer weg wilt fietsen bij het stoplicht?
Het is goedkoop, slijtvast, doet niet lastig als het regent en is onderhoudsarm. Erg geschikt voor Nederland wegens ons gebrek aan hellingen.quote:Op maandag 7 mei 2018 07:01 schreef Wandeling het volgende:
[..]
Precies. Onder meer daarom vind ik een terugtraprem zeer onhandig. Volgens mij is dit een typisch Nederlands verschijnsel, in België ben ik zo'n fiets nog nooit tegengekomen.
En dan wil je zeker ook de trappers in de juiste positie kunnen draaien als je stilstaat en je hebt een helling voor je.quote:Op maandag 7 mei 2018 08:02 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Zodra er hellingen in het spel komen, wil je al gauw een hele rits aan versnellingen en een rem die niet oververhit raakt bij lange afdalingen.
Ja dat bedacht ik me ookquote:Op zondag 6 mei 2018 23:58 schreef macuscam het volgende:
[..]
Beetje jammer dat de klacht is dat fietsen nog maar een jaar of 10 mee gaan, en jij hier nu een mooi betoog neerzet dat je wel 10 jaar met een fiets kan doen als je deze goed onderhoudt![]()
quote:Op maandag 7 mei 2018 09:45 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja dat bedacht ik me ookmaar mijn fietsgebruik is misschien niet gemiddeld, als ie gewoon altijd binnenstaat en je 100km per maand ipv per week rijdt dan gaat ie vast wel drie keer zo lang mee.
En natuurlijk zijn er genoeg fietsen die daadwerkelijk ook met intensief gebruik tientallen jaren meegaan, maar daar betaal je dan ook voor. Voor een top of the line koga of santos leg je zo duizenden euro's neer.
Dan staat die van jou buiten, en die van haar binnen. Gek joh.quote:Op vrijdag 4 mei 2018 22:12 schreef ITrade het volgende:
Mijn Gazelle is helemaal verroest terwijl de fiets van mijn oma ernaast er nog prima uit ziet.
Nope ze staan in dezelfde garage namelijk.quote:Op maandag 7 mei 2018 10:52 schreef Myrr het volgende:
[..]
Dan staat die van jou buiten, en die van haar binnen. Gek joh.
Vind het knap dat je een roestige Gazelle hebt als hij altijd droog binnen staat.quote:Op maandag 7 mei 2018 10:53 schreef ITrade het volgende:
[..]
Nope ze staan in dezelfde garage namelijk.
Rijden zat fietsen rond van 30+ Helaas zijn veel mensen te lui / onhandig om de boel een beetje te onderhouden. Dus rijden ze of de fiets "op" in een paar jaar. (is niet "op" kun je gewoon weer goed krijgen met een beetje moeite)quote:Op vrijdag 4 mei 2018 20:32 schreef Werkman het volgende:
Tegenwoordig zien de fietsen er hip en modern uit, met een mooie vorm, een flitsend kleurtje en een wirwar van kabels.
Helaas is mijn ondervinding dat deze na geruime tijd al gaan rammelen.
kennissen van me zeggen ook dat een nieuwe fiets gemiddeld maar 10 jaar mee gaat.
Zwengelen bij zware gewichten, moeilijk te demonteren onderdelen, laat staan als je er kinderen of zware lasten mee wilt vervoeren .
Vroeger toen je een fiets kocht kon men er gerust van uit gaan dat deze dertig jaar mee ging, deze dagen lijken voorgoed vervlogen. ook de moderne E-bikes lijken na drie jaar met accu-problemen te kampen.
Ben ik alleen in deze ervaring? of speelt het ook mee hoe men tegenwoordig met zijn/haar spullen om gaat?
Klacht: Goede ouderwetse Hollandse degelijkheid zoals die lompe maar o zo betrouwbare jaren 50 karren bestaat niet meer.
Wat voor tweedehands fiets kost 50 euro dan die ook nog oerdegelijk is?quote:Op maandag 7 mei 2018 11:19 schreef autoknutselaar het volgende:
[..]
Rijden zat fietsen rond van 30+ Helaas zijn veel mensen te lui / onhandig om de boel een beetje te onderhouden. Dus rijden ze of de fiets "op" in een paar jaar. (is niet "op" kun je gewoon weer goed krijgen met een beetje moeite)
Ik woon in een studentenstad en sinds kort hebben de studenten voor een groot deel leasefietsen. Neem aan dat het gewoon desinteresse is. Als je aan de uni kunt studeren zou je imho ook in staat moeten zijn een fiets te onderhouden. Het is echt niet moeilijk.
Zo'n leasefiets is ook niet heel goedkoop. Als ik het goed heb betaal je 15 euro per maand. Dus zeg dat je 4 jaar studeert ben je 720 euro kwijt. Een goede 2de hands kost je 50 euro en zeg 2 tientjes per jaar aan onderdelen. Dus zit je op 130 euro.
En ik ga dan uit van 4 jaar omdat studenten als excuus gebruiken dat ze maar "tijdelijk" in deze stad zijn en het dan onhandig is een fiets te kopen ofzo. Maar na je studie heb je ook gewoon een fiets nodig. Verplaatsen met de trein kost je als ik het goed heb 6 euro.
Gewoon een oude gazelle met 3 versnellingen en trommelremmen. Boel doorsmeren, kabeltjes vervangen e.d. Maar dat is kennelijk te veel moeite voor de moderne student.quote:Op maandag 7 mei 2018 11:21 schreef Myrr het volgende:
[..]
Wat voor tweedehands fiets kost 50 euro dan die ook nog oerdegelijk is?
Waarschijnlijk wordt er ook wel eens op gefietst, buiten, en gazelles hebben tegenwoordig best gare componenten die al gaan roesten als er twee druppels water op vallen.quote:Op maandag 7 mei 2018 10:55 schreef Myrr het volgende:
[..]
Vind het knap dat je een roestige Gazelle hebt als hij altijd droog binnen staat.
Je begrijpt dat de fiets er is om op te fietsen? Dus ook al regent het zéér sporadisch in Nederland de fiets komt ook dan wel eens buiten. En nee ik ga de fiets niet achteraf droog maken met een fluweel doekje of haardroger.quote:Op maandag 7 mei 2018 10:55 schreef Myrr het volgende:
[..]
Vind het knap dat je een roestige Gazelle hebt als hij altijd droog binnen staat.
En zelfs dan wip je binnen een fractie van een seconde je achterwiel een stukje op terwijl je met je voet de trapper naar voren of achteren haalt.quote:Op zondag 6 mei 2018 23:28 schreef Jordy-B het volgende:
Als je met een terugtraprem remt, staat je trapper in de juiste positie om weer weg te fietsen. Tenzij je een prutser bent.
Of nog beter: ik rij 60km per week op een Batavus herenfiets zonder versnellingen uit 1972. Hufterproof, snel en onderhoudsvrij, perfect!quote:Op maandag 7 mei 2018 11:26 schreef autoknutselaar het volgende:
[..]
Gewoon een oude gazelle met 3 versnellingen en trommelremmen. Boel doorsmeren, kabeltjes vervangen e.d. Maar dat is kennelijk te veel moeite voor de moderne student.
Mijn terugtrap fiets heeft laatst een aanvaring gehad met een auto. Dus ik moet nog een nieuwe voorvork. Nu dus even met versnellingen maar het voordeel zie ik niet echt. Je komt iets makkelijker weg bij het stoplicht.quote:Op maandag 7 mei 2018 13:10 schreef Yozzz het volgende:
[..]
Of nog beter: ik rij 60km per week op een Batavus herenfiets zonder versnellingen uit 1972. Hufterproof, snel en onderhoudsvrij, perfect!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |