Zolang er voldoende aansluitingen (AOP/ ISRA) zijn op het lokale tv-, telefoon- of glasvezelnetwerk wel.quote:Op woensdag 2 mei 2018 20:15 schreef Jiveje het volgende:
En zo ja, kun je zomaar ongelimiteerd internetabonnementen aanvragen in een huis?
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland ben je in Nederland niet zondermeer aansprakelijk wat er via jouw verbinding gebeurd, zeker als aannemelijk te maken is dat jij niet de overtreding begaan hebt.quote:Op woensdag 2 mei 2018 20:15 schreef Jiveje het volgende:
Al jaren komt in het nieuws voorbij dat illegaal downloaden ook in Nederland strenger wordt aangepakt. Ik heb een vraag over de aansprakelijkheid bij een dergelijke overtreding.
Stel, je woont in een huis (gehuurd) binnen een woonvereniging of VvE en het internetabonnement staat op naam van die woonvereniging (of iemand uit het bestuur). Een huurder uit het huis wordt bestraft voor illegaal downloaden. Vermoedelijk zal dan de boete (of waarschuwing) terechtkomen bij degene op wiens naam het internetabonnement staat? Het lijkt me lastig in dit geval te achterhalen wie de boosdoener was.
Hebben jullie hier ervaring mee of hebben jullie tips hoe hiermee om te gaan? Huurders verplicht stellen hun eigen internetabonnement te regelen en het niet meer centraal regelen? En zo ja, kun je zomaar ongelimiteerd internetabonnementen aanvragen in een huis?
Tips zijn welkom!
Ik ben heel benieuwd of dit zo werkt. Heb je een quote uit het wetboek of een voorbeeld?quote:Op woensdag 2 mei 2018 20:35 schreef shazaam het volgende:
[..]
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland ben je in Nederland niet zondermeer aansprakelijk wat er via jouw verbinding gebeurd, zeker als aannemelijk te maken is dat jij niet de overtreding begaan hebt.
In principe zou je zelfs kunnen stellen dat bewezen moet worden dat jij op de knop drukte om te downloaden en niet de buuan die surft via de open wifi. Al zou een rechter ook anders kunnen oordelen omdat dat praktisch onmogelijk is, er is nog geen jurisprudentie hierin.
In principe geldt hier onschuldig tot schuld bewezen is, en in theorie is dat vrijwel onmogelijk, maar in de praktijk zijn er al wel mensen aangepakt. Ik ben benieuwd naar die zaken.quote:Op woensdag 2 mei 2018 20:45 schreef KimJong-un het volgende:
[..]
Ik ben heel benieuwd of dit zo werkt. Heb je een quote uit het wetboek of een voorbeeld?
Zoals je kan lezen zijn dat schikkingen, en alleen van uploaders (een heel andere categorie dan een thuis downloader)quote:Op woensdag 2 mei 2018 20:59 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
In principe geldt hier onschuldig tot schuld bewezen is, en in theorie is dat vrijwel onmogelijk, maar in de praktijk zijn er al wel mensen aangepakt. Ik ben benieuwd naar die zaken.
Tot nu toe gaan de rechters wel mee in de downloadzaken. Bizarre boetes zijn uitgedeeld. Vooral uploaders.
https://stichtingbrein.nl/nieuws.php?id=390
Meer dan 60.000 euro per persoon aan boetes, en dan zeggen ze erbij : " we hebben gekeken naar de draagkracht"...
Ja misschien liep de kat wel over het toetsenbord, dan is de kat de boosdoener en moet die maar de bak in!quote:Op woensdag 2 mei 2018 20:51 schreef DoubleUU het volgende:
Dan nog is het indirect bewijs. Niemand heeft kunnen zien wat er afspeelde toen men op "downloaden" klikte. Er is meer nodig dan dit denk ik.
Wellicht werd je bedreigd met een vuurwapen.
ALS men überhaupt op "downloaden" heeft geklikt. Bewijs dat maar eens![]()
In civiele zaken is sluitend bewijs niet nodig, het moet voor de rechter aannemelijk zijn.quote:Op woensdag 2 mei 2018 20:59 schreef DoubleUU het volgende:
In principe geldt hier onschuldig tot schuld bewezen is, en in theorie is dat vrijwel onmogelijk
Kattenbak ?quote:Op woensdag 2 mei 2018 22:26 schreef wawowiewa het volgende:
Ja misschien liep de kat wel over het toetsenbord, dan is de kat de boosdoener en moet die maar de bak in!
Dat zou mijn keuze zijn, niet enkel wegens aansprakelijkheid ten opzichte van derde partijen inzake auteursrecht, maar ook inzake de plichten jegens je huurder: ik zou zelf geen zin hebben tijd te verliezen aan huurders die klagen over vage problemen met de internetverbinding. Ik zou ze zelf een contract laten aangaan met een provider voor wie dergelijke problemen de dagelijkse kost zijn.quote:Op woensdag 2 mei 2018 20:15 schreef Jiveje het volgende:
Huurders verplicht stellen hun eigen internetabonnement te regelen en het niet meer centraal regelen?
Zolang er iemand kabels naar je huis legt kan dat.quote:En zo ja, kun je zomaar ongelimiteerd internetabonnementen aanvragen in een huis?
Volgens het artikel in totaal <70.000. Veel geld, maar als ze bijv met 5 man waren toch beduidend minder dan 60.000 per man.quote:Op woensdag 2 mei 2018 20:59 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
In principe geldt hier onschuldig tot schuld bewezen is, en in theorie is dat vrijwel onmogelijk, maar in de praktijk zijn er al wel mensen aangepakt. Ik ben benieuwd naar die zaken.
Tot nu toe gaan de rechters wel mee in de downloadzaken. Bizarre boetes zijn uitgedeeld. Vooral uploaders.
https://stichtingbrein.nl/nieuws.php?id=390
Meer dan 60.000 euro per persoon aan boetes, en dan zeggen ze erbij : " we hebben gekeken naar de draagkracht"...
Volgens mij is het vooral stichting brein die op eigen initiatief dit wilt gaan doen.quote:Op woensdag 2 mei 2018 20:15 schreef Jiveje het volgende:
Al jaren komt in het nieuws voorbij dat illegaal downloaden ook in Nederland strenger wordt aangepakt.
DFW wil zelf ook downloaders aansprakelijk gaan stellen. Beetje naar het Duitse model, en daar werkt het prima geloof ik.quote:Op zaterdag 5 mei 2018 23:14 schreef ITrade het volgende:
[..]
Volgens mij is het vooral stichting brein die op eigen initiatief dit wilt gaan doen.
Je moet de zaken niet om gaan draaien natuurlijk.quote:Op woensdag 2 mei 2018 20:45 schreef KimJong-un het volgende:
[..]
Ik ben heel benieuwd of dit zo werkt. Heb je een quote uit het wetboek of een voorbeeld?
De contractant.quote:
Ja juridisch zou contractant of gebruiker natuurlijk beter zijn; neem aan dat je prima in staat bent om te begrijpen wat Drekkoning bedoelde, er verder op doorzagen wordt gemiereneuk.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 14:01 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Ik snap nog niet hoe die eigenaar wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |