abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_178898644
Al jaren komt in het nieuws voorbij dat illegaal downloaden ook in Nederland strenger wordt aangepakt. Ik heb een vraag over de aansprakelijkheid bij een dergelijke overtreding.

Stel, je woont in een huis (gehuurd) binnen een woonvereniging of VvE en het internetabonnement staat op naam van die woonvereniging (of iemand uit het bestuur). Een huurder uit het huis wordt bestraft voor illegaal downloaden. Vermoedelijk zal dan de boete (of waarschuwing) terechtkomen bij degene op wiens naam het internetabonnement staat? Het lijkt me lastig in dit geval te achterhalen wie de boosdoener was.

Hebben jullie hier ervaring mee of hebben jullie tips hoe hiermee om te gaan? Huurders verplicht stellen hun eigen internetabonnement te regelen en het niet meer centraal regelen? En zo ja, kun je zomaar ongelimiteerd internetabonnementen aanvragen in een huis?

Tips zijn welkom!
  woensdag 2 mei 2018 @ 20:26:43 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_178898920
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 20:15 schreef Jiveje het volgende:
En zo ja, kun je zomaar ongelimiteerd internetabonnementen aanvragen in een huis?
Zolang er voldoende aansluitingen (AOP/ ISRA) zijn op het lokale tv-, telefoon- of glasvezelnetwerk wel.
So we just called him Fred
pi_178899130
De boete zal dan bij degene komen op wiens naam het internet staat, want internet is gebonden aan een IP-adres en waar dat IP-adres zit, is niet zo moeilijk te achterhalen voor een internetprovider.
Of je de huurders verplicht stelt om hun eigen internetabonnement te regelen hangt natuurlijk af van je keuze hoe je het huurcontract opstelt, of dat de internetkosten in de prijs zit of niet. Als het een incl-prijs is, dan is de verhuurder aansprakelijk voor de eventuele gevolgen aan het gebruik van internet. Indien het een excl-prijs is, dient de huurder het zelf te regelen en zijn de kosten (en de aansprakelijkheid) voor hem. Wat betreft je laatste vraag, dat zal ongetwijfeld van de internetprovider afhangen.
pi_178899193
quote:
Al jaren komt in het nieuws voorbij dat illegaal downloaden ook in Nederland strenger wordt aangepakt. Ik heb een vraag over de aansprakelijkheid bij een dergelijke overtreding.

Stel, je woont in een huis (gehuurd) binnen een woonvereniging of VvE en het internetabonnement staat op naam van die woonvereniging (of iemand uit het bestuur). Een huurder uit het huis wordt bestraft voor illegaal downloaden. Vermoedelijk zal dan de boete (of waarschuwing) terechtkomen bij degene op wiens naam het internetabonnement staat? Het lijkt me lastig in dit geval te achterhalen wie de boosdoener was.

Hebben jullie hier ervaring mee of hebben jullie tips hoe hiermee om te gaan? Huurders verplicht stellen hun eigen internetabonnement te regelen en het niet meer centraal regelen? En zo ja, kun je zomaar ongelimiteerd internetabonnementen aanvragen in een huis?

Tips zijn welkom!
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland ben je in Nederland niet zondermeer aansprakelijk wat er via jouw verbinding gebeurd, zeker als aannemelijk te maken is dat jij niet de overtreding begaan hebt.

In principe zou je zelfs kunnen stellen dat bewezen moet worden dat jij op de knop drukte om te downloaden en niet de buuan die surft via de open wifi. Al zou een rechter ook anders kunnen oordelen omdat dat praktisch onmogelijk is, er is nog geen jurisprudentie hierin.
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
  woensdag 2 mei 2018 @ 20:45:23 #5
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_178899436
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 20:35 schreef shazaam het volgende:

[..]

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland ben je in Nederland niet zondermeer aansprakelijk wat er via jouw verbinding gebeurd, zeker als aannemelijk te maken is dat jij niet de overtreding begaan hebt.

In principe zou je zelfs kunnen stellen dat bewezen moet worden dat jij op de knop drukte om te downloaden en niet de buuan die surft via de open wifi. Al zou een rechter ook anders kunnen oordelen omdat dat praktisch onmogelijk is, er is nog geen jurisprudentie hierin.
Ik ben heel benieuwd of dit zo werkt. Heb je een quote uit het wetboek of een voorbeeld?
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_178899585
Dan nog is het indirect bewijs. Niemand heeft kunnen zien wat er afspeelde toen men op "downloaden" klikte. Er is meer nodig dan dit denk ik.
Wellicht werd je bedreigd met een vuurwapen.
ALS men überhaupt op "downloaden" heeft geklikt. Bewijs dat maar eens :P
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_178899839
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 20:45 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Ik ben heel benieuwd of dit zo werkt. Heb je een quote uit het wetboek of een voorbeeld?
In principe geldt hier onschuldig tot schuld bewezen is, en in theorie is dat vrijwel onmogelijk, maar in de praktijk zijn er al wel mensen aangepakt. Ik ben benieuwd naar die zaken.
Tot nu toe gaan de rechters wel mee in de downloadzaken. Bizarre boetes zijn uitgedeeld. Vooral uploaders.
https://stichtingbrein.nl/nieuws.php?id=390
Meer dan 60.000 euro per persoon aan boetes, en dan zeggen ze erbij : " we hebben gekeken naar de draagkracht"...

[ Bericht 8% gewijzigd door DoubleUU op 02-05-2018 21:05:08 ]
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_178902260
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 20:59 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

In principe geldt hier onschuldig tot schuld bewezen is, en in theorie is dat vrijwel onmogelijk, maar in de praktijk zijn er al wel mensen aangepakt. Ik ben benieuwd naar die zaken.
Tot nu toe gaan de rechters wel mee in de downloadzaken. Bizarre boetes zijn uitgedeeld. Vooral uploaders.
Meer dan 60.000 euro per persoon aan boetes, en dan zeggen ze erbij : " we hebben gekeken naar de draagkracht"...

Zoals je kan lezen zijn dat schikkingen, en alleen van uploaders (een heel andere categorie dan een thuis downloader)

In Nederland komt de rechter niet te pas bij een schikking, dus het is nog steeds glazen bol kijken wat het oordeel van een rechter zou zijn (er zijn tot nu toe nog geen zaken geweest tegen gewone downloaders in Nederland)
pi_178902623
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 20:51 schreef DoubleUU het volgende:
Dan nog is het indirect bewijs. Niemand heeft kunnen zien wat er afspeelde toen men op "downloaden" klikte. Er is meer nodig dan dit denk ik.
Wellicht werd je bedreigd met een vuurwapen.
ALS men überhaupt op "downloaden" heeft geklikt. Bewijs dat maar eens :P
Ja misschien liep de kat wel over het toetsenbord, dan is de kat de boosdoener en moet die maar de bak in!
  donderdag 3 mei 2018 @ 11:28:44 #11
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_178909759
quote:
In principe geldt hier onschuldig tot schuld bewezen is, en in theorie is dat vrijwel onmogelijk
In civiele zaken is sluitend bewijs niet nodig, het moet voor de rechter aannemelijk zijn.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_178956247
quote:
Op woensdag 2 mei 2018 22:26 schreef wawowiewa het volgende:
Ja misschien liep de kat wel over het toetsenbord, dan is de kat de boosdoener en moet die maar de bak in!
Kattenbak ? 11.gif
pi_178956388
quote:
Huurders verplicht stellen hun eigen internetabonnement te regelen en het niet meer centraal regelen?
Dat zou mijn keuze zijn, niet enkel wegens aansprakelijkheid ten opzichte van derde partijen inzake auteursrecht, maar ook inzake de plichten jegens je huurder: ik zou zelf geen zin hebben tijd te verliezen aan huurders die klagen over vage problemen met de internetverbinding. Ik zou ze zelf een contract laten aangaan met een provider voor wie dergelijke problemen de dagelijkse kost zijn.
quote:
En zo ja, kun je zomaar ongelimiteerd internetabonnementen aanvragen in een huis?
Zolang er iemand kabels naar je huis legt kan dat.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  zaterdag 5 mei 2018 @ 18:11:53 #14
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_178956415
Tja, als niet bekend is wie de inbreuk gepleegd heeft wordt het lastig geld verhalen voor de rechthebbenden.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_178961552
quote:

[..]

Volgens het artikel in totaal <70.000. Veel geld, maar als ze bijv met 5 man waren toch beduidend minder dan 60.000 per man.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_178962167
quote:
Al jaren komt in het nieuws voorbij dat illegaal downloaden ook in Nederland strenger wordt aangepakt.
Volgens mij is het vooral stichting brein die op eigen initiatief dit wilt gaan doen.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  zaterdag 5 mei 2018 @ 23:16:16 #17
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_178962209
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 23:14 schreef ITrade het volgende:

[..]

Volgens mij is het vooral stichting brein die op eigen initiatief dit wilt gaan doen.
DFW wil zelf ook downloaders aansprakelijk gaan stellen. Beetje naar het Duitse model, en daar werkt het prima geloof ik.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_178968715
Dank voor de reacties.
  zondag 6 mei 2018 @ 14:19:00 #19
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_178969548
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 20:45 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Je moet de zaken niet om gaan draaien natuurlijk.

Degene die de schade of inbreuk veroorzaakt is degene die aansprakelijk gesteld moet worden door de rechthebbende.
Dat is dus niet de eigenaar van de verbinding. Mocht dat wel zo zijn, dan zou juist daarvan een aanwijzing moeten zijn in een rechtsbron. En die is er niet.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_179012474
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 14:19 schreef Drekkoning het volgende:
eigenaar van de verbinding.
leg eens uit wie dat is.
pi_179012598
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 13:56 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

leg eens uit wie dat is.
De contractant.

En in Duitsland ben je als contractant dus automatisch aansprakelijk voor alles wat via jouw verbinding gebeurd (ook dus de reden dat er nauwelijks open wifi hotspots in DE zijn); In Nederland ben je dat niet zondermeer.
pi_179012633
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 14:00 schreef shazaam het volgende:

[..]

De contractant.
Ik snap nog niet hoe die eigenaar wordt. :{
pi_179012675
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 14:01 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Ik snap nog niet hoe die eigenaar wordt. :{
Ja juridisch zou contractant of gebruiker natuurlijk beter zijn; neem aan dat je prima in staat bent om te begrijpen wat Drekkoning bedoelde, er verder op doorzagen wordt gemiereneuk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')