abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 28 april 2018 @ 17:48:19 #1
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_178793781
'Gasloos Nederland is een illusie, dus zet in op alternatieven'

quote:
Gepubliceerd: 27 april 2018 12:05 Laatste update: 27 april 2018 13:41

Nederland komt nooit helemaal van het gas af. Daarom moet er worden ingezet op groen gas.

Foto: ANP

Dat staat volgens Trouw in een studie van milieu-expert Jan Paul van Soest. Volgens Van Soest is groen gas de enige mogelijkheid om kleinere fabrieken en oude huizen duurzaam te maken.

Als ''laatste redmiddel'' om historische huizen milieuvriendelijk te maken, noemt de studie de inzet op duurzaam gas, gemaakt van afval: ''Dat kan gft-afval zijn, rioolslib of snoeiresten.''

Verder oppert Van Soest de kweek van groen gas van zeewier via windmolens in de Noordzee. Ook bulkafval uit de voedingsindustrie, zoals zetmeel, en zelfs windenergie kunnen worden getransformeerd in groen waterstofgas.

De studie gaat komende week naar het kabinet.

© https://www.nu.nl/economi(...)n-alternatieven.html
Ik groet u,

Mijn partner en ik genoten gisteren uiteraard van het zonnetje en alle binnen- en buiten festiviteiten. :Y) B:)B Hoogstpersoonlijk sprak ik vorige week tijdens kantooruren op de Amsterdamse Zuidas met een waardig raadslid van de gemeente Groningen. Een warme handdruk en een vruchtbaar gesprek volgde. *) En uiteraard zag men daar vorige week sowieso al reikhalzend uit naar het bezoek van de koninklijke familie, ingevolge alle festiviteiten B:)B die daar vorig etmaal hebben plaatsgevonden.

Uiteraard speelde daar gisteren op de achtergrond ook de kwestie omtrent de gaswinning :s) :s) :s), maar alles was tenminste eventjes in een rustig vaarwater bij een overvloed aan zonneschijn. *) In ambtelijke sferen zijn we het er al geruime tijd unaniem over eens dat er bruikbare alternatieven moeten komen voor het oppompen van Gronings gas. Er bestaan zelfs ideeën over nieuwe gaswinning bij Pieterburen en er waren onlangs proefboringen op een andere locatie. :s) :s) :s)

Maar overeenkomstig alle afwegingen en besluiten in politiek Den Haag (uit hoofde van de VVD), in samenspraak met de provincie Noord Holland, zullen de pompen pas volledig stoppen rond 2030. Daarover waren we het roerend eens *), temeer omdat het uitvouwen van andere warmtebronnen helaas nog wat meer tijd zal gaan vergen. ;) Afgelopen werkweek was er nog contact met gemeenteraadsleden van de provincie Groningen over deze netelige kwestie, waarover eerder dit jaar de gemoederen zo hoog opspeelden. :o

Afijn, gisteren werd de stad een hart onder de riem gestoken bij het verschijnen van koninklijke pracht en praal. ^) Overigens deed het de de meeste Groningers goed om letterlijk en figuurlijk zo in het zonnetje te worden gezet tijdens Koningsdag 2018. *) De ernstige veronderstelling dat NL nooit helemaal van het gas af kunnen, schatten wij samen met Haagse beleidsmakers in als uiterst geloofwaardig, mij dunkt.

Aan het bouwen van een stikstoffabriek en het bewerken van geïmporteerd gas hangt echter een fors prijskaartje. Derhalve kan een door diverse afvalsoorten en -zeewier geproduceerd gas mogelijk enige 'versterking' bieden in de zoektocht naar een volledige vervanging van het Groningse aardgas :s) :s) :s), waarna de kraan pas definitief kan sluiten en het plaatselijke bier zowel van overheidswege als onder de plaatselijke bevolking daar zal kunnen vloeien.

Goed, allen 'n fijn weekend!!

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  zaterdag 28 april 2018 @ 17:48:56 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_178793788
Russisch gas _O_
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 28 april 2018 @ 17:49:26 #3
345631 Scjvb
pi_178793794
Onder andere, ja.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_178793859
Zo de dag na Koningsdag produceer ik ook een aanzienlijke hoeveelheid groen gas.
  zaterdag 28 april 2018 @ 17:59:09 #5
345631 Scjvb
pi_178793973
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 17:53 schreef SebbeSwensje het volgende:
Zo de dag na Koningsdag produceer ik ook een aanzienlijke hoeveelheid groen gas.
Verloren energie, helaas. :o
  zaterdag 28 april 2018 @ 18:37:23 #6
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_178794583
“Nooit”? Lijkt me sterk
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  zaterdag 28 april 2018 @ 18:43:01 #7
345631 Scjvb
pi_178794689
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 18:37 schreef richolio het volgende:
“Nooit”? Lijkt me sterk
Mij ook.

Laten we het erop houden dat het moeizaam is, en we vast nog een langere weg te gaan hebben alvorens het Groningse gas volledig op te kunnen doeken.
pi_178797189
quote:
11s.gif Op zaterdag 28 april 2018 18:43 schreef Scjvb het volgende:
Mij ook.

Laten we het erop houden dat het moeizaam is, en we vast nog een langere weg te gaan hebben alvorens het Groningse gas volledig op te kunnen doeken.
Oh, dat kan makkelijk, genoeg landen die gas willen verkopen hoor.
Of bouw LNG plants en haal schaliegas uit de VS.
Methaan (belangrijkste bestanddeel in aardgas) is ook een belangrijke grondstof in de industrie.

Denken dat wij op korte termijn zonder aardgas kunnen is echt een illusie.
Ja, of je moet die fabrieken die methaan als grondstof gebruiken het land uittrappen,
Die verhuizen dan naar landen die ze graag zien komen, en waar ze het misschien niet zo nauw nemen met milieu en emissie eisen.
Maar dan houd je alleen jezelf voor de gek natuurlijk.
pi_178797297
Duitsland is het onderhand bijna gelukt, heeft dan wel 20 jaar geduurd.
pi_178797593
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:57 schreef machtpen het volgende:
:')
Bijna 30% van de Duitse stroomvoorziening komt van bruinkoolcentrales, ongeveer 15% van steenkool https://de.wikipedia.org/(...)emix_Deutschland.svg

Duitsland was nooit zo afhankelijk van aardgas omdat ze dat zelf amper hebben/winnen.
Wat hebben/hadden ze wel ? bruinkool en steenkool.....
  zaterdag 28 april 2018 @ 21:44:45 #11
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_178798461
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:57 schreef machtpen het volgende:
Hetzelfde Duitsland dat groen licht gegeven heeft voor de aanleg van de Nord Stream 2?
are we infinite or am I alone
pi_178798731
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2018 21:08 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

:')
Bijna 30% van de Duitse stroomvoorziening komt van bruinkoolcentrales, ongeveer 15% van steenkool https://de.wikipedia.org/(...)emix_Deutschland.svg

Duitsland was nooit zo afhankelijk van aardgas omdat ze dat zelf amper hebben/winnen.
Wat hebben/hadden ze wel ? bruinkool en steenkool.....
Plaats het plaatje dan. Je ziet zelf dat het gestaag afneemt.

Met extra vezels!
pi_178800070
Nog steeds meer dan 45% afkomstig van bruin en steenkool, ik zou maar niet zo hoog van de toren blazen als ik Dld was.....
pi_178800127
Gasloos NL is ook weer zo'n politieke wapen. NL zet juist wel vol in op gas om gas transporteur van dat Russische gas te zijn in de EU, maar de burgers moeten vooral van dat gas af!
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_178800348
Nederland is het land van verboden en de alternatieven zijn altijd duurder, nooit goedkoper. En als ze goedkoper zijn dan heffen we dusdanig belasting dat je niet goedkoper bent. Afgelopen week weer een Philips spaarlamp weg kunnen gooien die 15000 uren mee zou moeten gaan maar de 500 nog niet haalde.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_178800375
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2018 23:06 schreef ITrade het volgende:
Gasloos NL is ook weer zo'n politieke wapen. NL zet juist wel vol in op gas om gas transporteur van dat Russische gas te zijn in de EU, maar de burgers moeten vooral van dat gas af!
Mooi. Rusland is een goede partner om te hebben. En het is goedkoop dus win win :)
pi_178800389
Niet een paar duizend hamsters hebben die alle energie opwekken in hun tredmolens :')
pi_178800511
Tuurlijk is gasloos Nederland een illusie. Maar dat betekent niet dat we alternatieven moeten hebben. Niks mis met gas. Laat die klimaatgekkies maar huilen, we betalen al meer dan genoeg aan duurzaamheid.
  zondag 29 april 2018 @ 00:39:49 #19
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_178801829
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2018 23:29 schreef JaJammerJan het volgende:
Tuurlijk is gasloos Nederland een illusie. Maar dat betekent niet dat we alternatieven moeten hebben. Niks mis met gas. Laat die klimaatgekkies maar huilen, we betalen al meer dan genoeg aan duurzaamheid.
Die verduurzaming levert anders meer dan genoeg op ook
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_178802520
quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2018 00:39 schreef richolio het volgende:

[..]

Die verduurzaming levert anders meer dan genoeg op ook
Het levert niet meer op dan dat het gemiddelde levenskwaliteit doet laten dalen doordat alles duurder wordt.
pi_178803030
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2018 21:55 schreef Volkorenbrood het volgende:

[..]

Plaats het plaatje dan. Je ziet zelf dat het gestaag afneemt.

[ afbeelding ]
Je hebt het toch niet over aardgas mag ik hopen he? :X
pi_178805678
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2018 23:29 schreef JaJammerJan het volgende:
Kan nooit genoeg. Ten eerste ter behoud van den planeet, ten tweede ter onafhankelijkwording van Rusland, Saudi-Arabië, VS en andere proletenstaten met fossiele brandstoffen in de grond. Geniet er nu eigenlijk al van dat die hele economie bij met name die eerste twee landen finaal gaat klappen.
pi_178808355
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 11:28 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Kan nooit genoeg. Ten eerste ter behoud van den planeet
De planeet gaat echt niet kapot doordat we wat langer op fossiele brandstoffen doorgaan.

quote:
, ten tweede ter onafhankelijkwording van Rusland, Saudi-Arabië, VS en andere proletenstaten met fossiele brandstoffen in de grond. Geniet er nu eigenlijk al van dat die hele economie bij met name die eerste twee landen finaal gaat klappen.
Handel is afhankelijkheid van 2 kanten. Die landen die jij noemt zijn net zo afhankelijk van ons voor hun inkomsten en hun onderhandelingspositie is dan ook niet zo sterk als de media je wilt doen geloven.

Ik vind de argumenten die worden aangedragen om nog meer miljarden in duurzaamheid te pompen zeer zwak. We hebben het hier over tientallen miljarden waarvoor je dus ook grote resultaten voor verwacht, anders is het verspild geld. Ik snap dat al het extra geld helpt, maar we hebben het hier niet over een liefdadigheidsinstelling. Geld staat gelijk aan mensenlevens en kwaliteit van leven. En je kunt het maar één keer uitgeven.
pi_178818333
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 13:35 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

De planeet gaat echt niet kapot doordat we wat langer op fossiele brandstoffen doorgaan.

[..]

Handel is afhankelijkheid van 2 kanten. Die landen die jij noemt zijn net zo afhankelijk van ons voor hun inkomsten en hun onderhandelingspositie is dan ook niet zo sterk als de media je wilt doen geloven.

Ik vind de argumenten die worden aangedragen om nog meer miljarden in duurzaamheid te pompen zeer zwak. We hebben het hier over tientallen miljarden waarvoor je dus ook grote resultaten voor verwacht, anders is het verspild geld. Ik snap dat al het extra geld helpt, maar we hebben het hier niet over een liefdadigheidsinstelling. Geld staat gelijk aan mensenlevens en kwaliteit van leven. En je kunt het maar één keer uitgeven.
Beg to differ.
pi_178822179
Er zijn andere landen met grote voorraden gas die graag aan Nederlandse bedrijven en consumenten willen leveren. Dat hoeft niet duurder te worden, aangezien men in Nederland al momenteel de hoofdprijs voor gas betaald.

Nieuwe woonwijken moet je inderdaad, zo snel als mogelijk is, niet meer aansluiten op een gasnetwerk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')