'Gasloos Nederland is een illusie, dus zet in op alternatieven'quote:
Gepubliceerd: 27 april 2018 12:05 Laatste update: 27 april 2018 13:41Nederland komt nooit helemaal van het gas af. Daarom moet er worden ingezet op groen gas.
Foto: ANPDat staat volgens
Trouw in een studie van milieu-expert Jan Paul van Soest. Volgens Van Soest is groen gas de enige mogelijkheid om kleinere fabrieken en oude huizen duurzaam te maken.
Als ''laatste redmiddel'' om historische huizen milieuvriendelijk te maken, noemt de studie de inzet op duurzaam gas, gemaakt van afval: ''Dat kan gft-afval zijn, rioolslib of snoeiresten.''
Verder oppert Van Soest de kweek van groen gas van zeewier via windmolens in de Noordzee. Ook bulkafval uit de voedingsindustrie, zoals zetmeel, en zelfs windenergie kunnen worden getransformeerd in groen waterstofgas.
De studie gaat komende week naar het kabinet.
![hoe-gaan-we-wonen-zonder-aardgas]()
©
https://www.nu.nl/economi(...)n-alternatieven.html
Ik groet u,
Mijn partner en ik genoten gisteren uiteraard van het zonnetje en alle binnen- en buiten festiviteiten.

Hoogstpersoonlijk sprak ik vorige week tijdens kantooruren op de Amsterdamse Zuidas met een waardig raadslid van de gemeente Groningen. Een warme handdruk en een vruchtbaar gesprek volgde.

En uiteraard zag men daar vorige week sowieso al reikhalzend uit naar het bezoek van de koninklijke familie, ingevolge alle festiviteiten

die daar vorig etmaal hebben plaatsgevonden.
![smokey2.gif]()
Uiteraard speelde daar gisteren op de achtergrond ook de kwestie omtrent de gaswinning

, maar alles was tenminste eventjes in een rustig vaarwater bij een overvloed aan zonneschijn.

In ambtelijke sferen zijn we het er al geruime tijd unaniem over eens dat er bruikbare alternatieven moeten komen voor het oppompen van Gronings gas. Er bestaan zelfs ideeën over nieuwe gaswinning bij Pieterburen en er waren onlangs proefboringen op een andere locatie.
Maar overeenkomstig alle afwegingen en besluiten in politiek Den Haag (uit hoofde van de VVD), in samenspraak met de provincie Noord Holland, zullen de pompen pas volledig stoppen rond 2030. Daarover waren we het roerend eens

, temeer omdat het uitvouwen van andere warmtebronnen helaas nog wat meer tijd zal gaan vergen.

Afgelopen werkweek was er nog contact met gemeenteraadsleden van de provincie Groningen over deze netelige kwestie, waarover eerder dit jaar de gemoederen zo hoog opspeelden.
Afijn, gisteren werd de stad een hart onder de riem gestoken bij het verschijnen van koninklijke pracht en praal.

Overigens deed het de de meeste Groningers goed om letterlijk en figuurlijk zo in het zonnetje te worden gezet tijdens Koningsdag 2018.

De ernstige veronderstelling dat NL nooit helemaal van het gas af kunnen, schatten wij samen met Haagse beleidsmakers in als uiterst geloofwaardig, mij dunkt.
![smokey2.gif]()
Aan het bouwen van een stikstoffabriek en het bewerken van geïmporteerd gas hangt echter een fors prijskaartje. Derhalve kan een door diverse afvalsoorten en -zeewier geproduceerd gas mogelijk enige 'versterking' bieden in de zoektocht naar een volledige vervanging van het Groningse aardgas

, waarna de kraan pas definitief kan sluiten en het plaatselijke bier zowel van overheidswege als onder de plaatselijke bevolking daar zal kunnen vloeien.
![drinky.gif]()
Goed, allen 'n fijn weekend!!
Scjvb