ja ik bedoel meer de berekening want hoe ik het nu doe klopt het niet.quote:Op vrijdag 27 april 2018 10:50 schreef Hiddendoe het volgende:
Nee, is onmogelijk.
Misschien is dit nuttig voor jou.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Treksterkte_(materiaal)
dus het is alleen oppervlakte x 800?quote:Op vrijdag 27 april 2018 11:48 schreef bleiblei het volgende:
Dus ja klopt, geen idee waar je die formule vandaan haalt maar er klopt idd. geen zak van.
hij zal toch altijd breken op het kleinste vlak.quote:Op vrijdag 27 april 2018 11:54 schreef spierbal het volgende:
[..]
dus het is alleen oppervlakte x 800?
oké thnx. Kan jij je berekening uitleggen?quote:Op vrijdag 27 april 2018 12:03 schreef dop het volgende:
[..]
hij zal toch altijd breken op het kleinste vlak.
Dus ja de oppervlakte.
(Afschuifvlak)
10newton is 1 kiloquote:Op vrijdag 27 april 2018 12:41 schreef spierbal het volgende:
[..]
oké thnx. Kan jij je berekening uitleggen?
En wil je met die berekening zeggen dat een m16 bij 16 ton aan kilogram kan houden?
ja je hebt gelijkt iddquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Leeswaardig is Technische info Würth."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
dit klopt niet helemaal.quote:Op zaterdag 28 april 2018 17:31 schreef Vallon het volgende:
In de praktijk hanteer je imo vervolgens zeg 25% als uiterste veiligheidsnorm waarmee de maagdelijke bout dus loodrecht in lengterichting, statisch belast/bruikbaar is tot zeg uiterlijk 500/600Kg.
Idd. voor statische (= stabiele) belastingen is die veiligheidsmarge niet strikt nodig.quote:Op zaterdag 28 april 2018 22:04 schreef dop het volgende:
[..]
dit klopt niet helemaal.
uitgaande van een statische belasting die loodrecht loopt heb je geen veiligheidsnorm nodig.
de veiligheidsnormen zijn er juist voor belastingen anders dan de ideale belasting.
verder is bij de berekening van de binnen diameter afhankelijk van de spoed.
quote:Op zaterdag 28 april 2018 17:31 schreef Vallon het volgende:
Wel leuk om hier de weer 's wat dieper over na te denken.
De totale boutsterkte Re bestaat uit treksterkte (1e getal) materiaal Rm in 100N per mm2 en (2e getal) de Rf 1:10 (10%) vervormingssterkte verhouding t.o.v. die treksterkte (Rm) waarbij de bout (permanent) gaat vervormen.
Het resultaat (Newton per mm2) daarvan vermenigvuldig je met de spanningsoppervlakte van de kern At= π/r2 kernstraal wat ca 3/4e van de binnendiameter in kwadraat is.
Uitwerking:
Een 8.8 bout heeft een Rm*Rf = Re eindsterkte van (800*0.8=) 640N/mm2 = 65kg/mm2.
M8 = 8mm buitendiameter heeft ca 6.8mm kern(binnendraad)diameter wat een kernspanningsoppervlakte At geeft van (π/4*d2) 36,3mm2.
Dit vermenigvuldigd met eerdere treksterkte van 640N/mm2 = 23232Newton = ca 2370Kg maximaal (lengterichting bout).
In de praktijk hanteer je imo vervolgens zeg 25% als uiterste veiligheidsnorm waarmee de maagdelijke bout dus loodrecht in lengterichting, statisch belast/bruikbaar is tot zeg uiterlijk 500/600Kg.
Je moet trouwens met tal van factoren rekening houden. Ook de kracht waarmee een bout reeds is aangedraaid, gaat ten koste van de kracht die je er (daarna) nog op kunt loslaten. Ga je er schuin/overdwars aanhangen (diameter halveert feitelijk) zou ik het trekvlak hooguit met in het voorbeeld 125Kg (afnemend gelet hefboomarm) durven te belasten. Ook temperatuur, afstropen schoefdraad(afstand), aanhaalmoment, torsiekrachten en materiaalmoeheid kan een grote rol hebben.thnx voor de uitgebreide uitleg. Dus met de berekening, zou een met bout, tegen de 40ton kilo kunnen houden?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Leeswaardig is Technische info Würth.-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
Je snapt het ws wel maar het spelen met getallen en komma's doet je (en mij soms ook) de das om.quote:Op zondag 29 april 2018 14:25 schreef spierbal het volgende:
[..]
thnx voor de uitgebreide uitleg. Dus met de berekening, zou een met bout, tegen de 40ton kilo kunnen houden?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Leuk link om snel te berekenen: Maximum-Trekkracht
[ Bericht 1% gewijzigd door Vallon op 29-04-2018 15:38:10 ]"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
quote:Op zondag 29 april 2018 15:26 schreef Vallon het volgende:
[..]
Je snapt het ws wel maar het spelen met getallen en komma's doet je (en mij soms ook) de das om.
De M8 van sterkte 8.8 kan afgerond ca 2.4T=2400Kg aan gewicht houden.
Treksterkte druk je beter uit in Newton per mm2. Kilogram is het (Aardse) gewicht, Newton de kracht die dat gewicht ondervindt. Waarbij 1 Newton op onze Aarde overeenkomt met 0,10197 Kilogram.massa toch?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Leuk link om snel te berekenen: Maximum-TrekkrachtIk zeg niets meer, dat was het.
Ojee.... ik voel weer een MSM (MiddelbaarSchoolMomentje) opkomen....quote:
quote:Op zondag 29 april 2018 15:26 schreef Vallon het volgende:
[..]
Je snapt het ws wel maar het spelen met getallen en komma's doet je (en mij soms ook) de das om.
De M8 van sterkte 8.8 kan afgerond ca 2.4T=2400Kg aan gewicht houden.
Treksterkte druk je beter uit in Newton per mm2. Kilogram is het (Aardse) gewicht, Newton de kracht die dat gewicht ondervindt. Waarbij 1 Newton op onze Aarde overeenkomt met 0,10197 Kilogram.hoe bedoel je precies komma doet je de da's om. Die tool kwam ik ook al tegen naar daar wordt het weer uitgedrukt in mpa. Door al die verschillende waardes wordt het alleen maar onoverzichtelijker (voor mij althans).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Leuk link om snel te berekenen: Maximum-Trekkracht
Maar uiteindelijk reken je toch terug naar kg aangezien je er gewicht aan hebt hangen waar je het gewicht ik kg er vanaf weet.
Ik moet wel zeggen mede dankzij je verdere uitleg in de spoiler dat ik er wel meer van opsteek bedankt daarvoor.-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
Eén MPa is 1.000.000Newton per m2.quote:Op zondag 29 april 2018 17:47 schreef spierbal het volgende:
[..]
hoe bedoel je precies komma doet je de da's om. Die tool kwam ik ook al tegen naar daar wordt het weer uitgedrukt in mpa. Door al die verschillende waardes wordt het alleen maar onoverzichtelijker (voor mij althans).
Maar uiteindelijk reken je toch terug naar kg aangezien je er gewicht aan hebt hangen waar je het gewicht ik kg er vanaf weet.
Ik moet wel zeggen mede dankzij je verdere uitleg in de spoiler dat ik er wel meer van opsteek bedankt daarvoor.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wanneer men bij een 8.8M10 (=800*0.8=640) bout spreekt men eigenlijk over een bout met een diameter van 10mm bestand tegen een (druk/)treksterkte van 640MPa (640.0000.000 Pascal per m2) overeenkomend met 640 Newton/mm2.
Die kracht/sterkte vermenigvuldig je vervolgens met de netto (binnendraad) oppervlakte (56,7mm2) om uit te komen wat die bout totaal (36288N ca 3700Kg cq. 3.7Ton) kan hebben.
Om uit te rekenen wat die Kg bij ons op Aarde is, moet je die 36288N waarde t.g.v. de die valversnelling van de Aardse massa heeft op voorwerpen, vermenigvuldigen met 0,102 om op onze 3700Kg's uit te komen.
Voor (ons) dagelijks gebruik maakt het niet zoveel uit maar je moet wel opletten (en dat bedoel ik ) met correct met komma's schuiven. Beetje gevoel voor waarden en afmetingen, is belangrijk om jezelf qua berekening te controleren.
[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 30-04-2018 19:50:32 (1m2=10.000cm2) ]"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |