abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_178733703
Nee, ik ga er nog niet één kopen, dat is een volgend stadium. Eerst wil ik weten waar ik op moet letten bij een gitaar. Welke merken wel/niet. Welke houtsoorten wel/niet en welke features zijn belangrijk of handig om op te letten (uitgezonderd de versterker natuurlijk).

Nu ben ik een groot liefhebber van bijvoorbeeld Mark Knopfler en Eric Clapton. Maar ook gitaarmuziek uit andere hoek zoals Metallica en Guns en Roses lijkt me leuk om na te kunnen pingelen.

Daarbij is een LesPaul imitatie mijn eerste voorkeur. Als eerste de sound en diversiteit moeten een beetje in de buurt komen van de legendarische LesPaul.
Een tijd geleden bij Sacksioni geweest en het merk Vintage heeft gelijksoortige gitaren qua sound, niet zozeer met de kenmerkende LP looks.

Van Epiphone heb ik wisselende indrukken en reviews van gezien.

Voor een gitaar in de categorie 100/200 euro een heel degelijk geluid en mooie beginners gitaar denk ik. Om een indicatie te geven. De sunburst zou dan mijn voorkeur hebben.

Maar er zijn nog zoveel anderen.
Bij BaxShop hebben ze bijvoorbeeld Fazley gitaren in de FLP reeks, of Stagg.. Die wel die echte LP look hebben. Reviews lopen uiteen, een opmerkelijke naam die voorbij komt is die van de Harley Benton (SC550). Een gitaar die de zelfde onderdelen heeft als de duurdere Epiphone gitaren, maar voor een lagere prijs op bv AliExpress te koop staat.

Zeg het maar, waar moeten we (eventuele lurkers met zelfde wens) opletten bij het vinden van juiste gitaar ?!

Bij latere aanschaf zat ik aan max ¤ 200,- te denken, inclusief versterker. Of het dan 2e hands wordt of nieuw laat ik op dat moment afhangen van het aanbod + de kennis die ik heb opgedaan dankzij dit topic !

Note; Ik heb teveel hobbies, dat zegt vriendlief ook en dat kan ik alleen maar erkennen. Daarbij denk ik dus ook aan het eventueel opgeven van de ene hobby (simracing) om de andere wat meer ruimte te geven. Leuke is wel, als er een gitaartje komt, kan ik mijn eigen plectrums en accessoires printen :D 8-)

[ Bericht 10% gewijzigd door Meike26 op 25-04-2018 15:20:53 ]
pi_178733731
Een gitaar moet goed aanvoelen. Je kunt wel een gitaar kopen van 2000 euro, maar als die voor jou niet lekker speelt dan heb je er nog niks aan.

Dus gewoon uitproberen in een winkel
pi_178733817
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 15:08 schreef Antaris het volgende:
Een gitaar moet goed aanvoelen. Je kunt wel een gitaar kopen van 2000 euro, maar als die voor jou niet lekker speelt dan heb je er nog niks aan.

Dus gewoon uitproberen in een winkel
Weet je dat ik dat nog niet durf om te doen? Gisteren moest ik op de Rozengracht in Adam zijn, eventjes wachten en bij gitaarwinkel Dijksma naar binnen gelopen. Machtig mooi spul, ook onder andere resonators bekeken, dat trekt mij ook wel. Maar als ik er nu één vast pak, welke gitaar ook, dan trek ik waarschijnlijk gelijk m'n pinpas _O-
pi_178734470
De sound van een electrische gitaar zit voor een groot gedeelte in je vingers en in je versterker en effecten. Voor de rest wordt ie toch vooral bepaald door het type elementen, en voor een veel kleiner deel het type hout en dan met name dat van het fretboard.

Als je Knopfler en Clapton zo tof vindt dan is een strat (achtige) de meest logische keuze. Single coil elementen geven een wat dunner, helderder geluid met meer definitie. Een Les Paul (achtige) heeft meestal (dubbele) humbuckers en die geven een vetter geluid met meer bas en midden, meer geschikt voor rock/metal met een stevige overdrive/distortion. Als je "best of both worlds" wil hebben kun je een gitaar nemen met humbuckers die je kan splitten of alleen een humbucker in de brugpositie, en single coils in nek-/middenpositie.

Maar staar je niet teveel blind op merken, en al helemaal niet op filmpjes van muzikanten met die gitaar, maar ga voor het gevoel in je handen, en het geluid als je er *zelf* op speelt. Dus ga inderdaad wel naar die winkel en probeer zoveel mogelijk gitaren uit. Anders heb je de kans dat je een gitaar kiest die er wel mooi uitziet maar die voor de rest minder goed bij je past.

Overigens als je budget voor gitaar+versterker 200 euro is.... daar vind je (nieuw) waarschijnlijk alleen gare troep voor hoor. Met rammelende frets, inferieure elementen, kromme hals, slechte hardware, en een body/neck gemaakt van brandhout (als je geluk hebt) maar meestal spaanplaat met nul sustain. Goede manier om in heel korte tijd je plezier in gitaarspelen naar de knoppen te helpen. Ik zou op minimaal het dubbele rekenen.
pi_178735055
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 15:46 schreef Farenji het volgende:
De sound van een electrische gitaar zit voor een groot gedeelte in je vingers en in je versterker en effecten. Voor de rest wordt ie toch vooral bepaald door het type elementen, en voor een veel kleiner deel het type hout en dan met name dat van het fretboard.

Als je Knopfler en Clapton zo tof vindt dan is een strat (achtige) de meest logische keuze. Single coil elementen geven een wat dunner, helderder geluid met meer definitie. Een Les Paul (achtige) heeft meestal (dubbele) humbuckers en die geven een vetter geluid met meer bas en midden, meer geschikt voor rock/metal met een stevige overdrive/distortion. Als je "best of both worlds" wil hebben kun je een gitaar nemen met humbuckers die je kan splitten of alleen een humbucker in de brugpositie, en single coils in nek-/middenpositie.

Maar staar je niet teveel blind op merken, en al helemaal niet op filmpjes van muzikanten met die gitaar, maar ga voor het gevoel in je handen, en het geluid als je er *zelf* op speelt. Dus ga inderdaad wel naar die winkel en probeer zoveel mogelijk gitaren uit. Anders heb je de kans dat je een gitaar kiest die er wel mooi uitziet maar die voor de rest minder goed bij je past.

Overigens als je budget voor gitaar+versterker 200 euro is.... daar vind je (nieuw) waarschijnlijk alleen gare troep voor hoor. Met rammelende frets, inferieure elementen, kromme hals, slechte hardware, en een body/neck gemaakt van brandhout (als je geluk hebt) maar meestal spaanplaat met nul sustain. Goede manier om in heel korte tijd je plezier in gitaarspelen naar de knoppen te helpen. Ik zou op minimaal het dubbele rekenen.
Je zal ongetwijfeld gelijk hebben op meerdere vlakken, toch een paar opmerkingen ;)

Een Strat interesseert mij veel minder. Juist als ik naar nummers luister van Mark Knopfler, hoor ik de warme klanken van de LP er in terug. Speedway at Nazareth, Song for Sonny Liston of Hill Farmers Blues om er een paar te noemen.
Zover ik weet is de Les Paul in eerste instantie juist een bleus/country gitaar, waarbij zijn diversiteit door de vele mogelijkheden wbt distortion ook in de rock en metal scene geliefd is.

Het geluid van een Strat zoals in Sultans of Swing of Tears in Heaven vind ik vlakker, minder warm/emo. Standaard elektrisch gitaar geluid.
De enige Strat achtige die ik zou overwegen, is een Höfner Supersolid V2, maar ook alleen omdat dat Knopfler zijn eerste gitaar was en dan ook mijn eerste gitaar is _O- :@

Het dubbele uitgeven ? Waarom? Ik verwacht er niet teveel van en het is puur om te kunnen pingelen, ik ga er niet mee optreden of iets. Die Höfner zou de enige reden zijn om mijn budget te verdubbelen.
Én je bent volgens mij een beetje bevooroordeeld, ook de goedkopere gitaren geven voor beginners volgens mij een prima geluid af + prima kwaliteit voor hun prijs. Natuurlijk is het geen premium kwaliteit, maar dat moet je er ook niet van verwachten.

[ Bericht 6% gewijzigd door Meike26 op 25-04-2018 16:35:53 ]
  woensdag 25 april 2018 @ 16:40:36 #6
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178735222
Er is qua geluid een hoop mogelijk met versterkers, effecten en, bij opnamen, productie. Daarom moet je gewoon naar de winkel gaan en zelf luisteren. Bij voorkeur natuurlijk met de versterker die je wilt kopen erop aangesloten.

Belangrijkste zijn de elementen waar Farenji het over heeft.

Laat je ook informeren over de snaren. Die kunnen ook nog het verschil maken qua geluid.
pi_178735947
quote:
1s.gif Op woensdag 25 april 2018 16:29 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben op meerdere vlakken, toch een paar opmerkingen ;)

Een Strat interesseert mij veel minder. Juist als ik naar nummers luister van Mark Knopfler, hoor ik de warme klanken van de LP er in terug. Speedway at Nazareth, Song for Sonny Liston of Hill Farmers Blues om er een paar te noemen.
Zover ik weet is de Les Paul in eerste instantie juist een bleus/country gitaar, waarbij zijn diversiteit door de vele mogelijkheden wbt distortion ook in de rock en metal scene geliefd is.

Het geluid van een Strat zoals in Sultans of Swing of Tears in Heaven vind ik vlakker, minder warm/emo. Standaard elektrisch gitaar geluid.
De enige Strat achtige die ik zou overwegen, is een Höfner Supersolid V2, maar ook alleen omdat dat Knopfler zijn eerste gitaar was en dan ook mijn eerste gitaar is _O- :@

Het dubbele uitgeven ? Waarom? Ik verwacht er niet teveel van en het is puur om te kunnen pingelen, ik ga er niet mee optreden of iets. Die Höfner zou de enige reden zijn om mijn budget te verdubbelen.
Én je bent volgens mij een beetje bevooroordeeld, ook de goedkopere gitaren geven voor beginners volgens mij een prima geluid af + prima kwaliteit voor hun prijs. Natuurlijk is het geen premium kwaliteit, maar dat moet je er ook niet van verwachten.
Je moet het natuurlijk zelf weten, koop lekker wat je wil, maar ga asjeblieft niet te veel van merken/types uit maar ga echt gitaren uitproberen in de winkel. Dan merk je vanzelf wel het verschil tussen de el cheapo beginnerplankjes en een duurdere gitaar.
pi_178736032
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 17:16 schreef Farenji het volgende:

[..]

Je moet het natuurlijk zelf weten, koop lekker wat je wil, maar ga asjeblieft niet te veel van merken/types uit maar ga echt gitaren uitproberen in de winkel. Dan merk je vanzelf wel het verschil tussen de el cheapo beginnerplankjes en een duurdere gitaar.
Het was zeker niet als commentaar op je kennis bedoeld hoor ;) Jij weet er meer van dan ik, dat is duidelijk. Alleen ik was het niet helemaal eens wat betreft de keuze tussen Strat of LP kloon. Dat van die humbuckers etc neem ik zeker mee ^O^ Al zal ik met mijn budget ook niet te kieskeurig zijn.. Dat van die (eigen) versterker meenemen is ook wel een goede tip :)
pi_178737003
Je budget is te beperkt.

Zelfs goedkope namaakgitaren zitten daar al boven, en dan heb je nog niet eens een versterker.

Iets als een Vox Valvetronix VTX20, wat een prima klein oefenversterkertje met veel verschillende geluiden is, zit ook al op zo'n ¤150-180.

Dus ik zou nog even blijven sparen en je budget verdubbelen. De versterker kan je prima tweedehands kopen, maar voor de gitaar is dat wel echt hit-or-miss.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_178739595
Nee, ik ga mijn budget niet aanpassen. Daar is het ook veel te vroeg voor, slechts in een oriënterende fase.

Daarbij is het ook niet uitgesloten als ik voor een kant en klaar setje ga van iemand anders. Wegens beëindiging hobby of iets dergelijks, daar zijn er zat van op MP en dan kan ik altijd er nog voor kiezen om de desbetreffende gitaar te upgraden met nieuwe snaren, andere humbuckers of iets dergelijks.. Ik verwacht dus helemaal geen premium materiaal binnen het gestelde budget, gewoon een acceptabele set van gitaar + versterker en eventueel tas en/of standaard.

Deze bijvoorbeeld ? :
https://www.marktplaats.n(...)0c1b&previousPage=lr

Natuurlijk is het dan nog afwachten hoe het speelt, maar als beginner ben je denk ik sowieso niet heel kritisch... Ik weet welk geluid ik zoek en als het bevalt qua spelen en prijs ben ik tevreden.. Dat van die humbuckers bijvoorbeeld, dat is toch ook achteraf aan te passen (upgraden) ?
pi_178740169
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 19:54 schreef Meike26 het volgende:
Nee, ik ga mijn budget niet aanpassen. Daar is het ook veel te vroeg voor, slechts in een oriënterende fase.
Dat moet je natuurlijk zelf weten, maar ik denk dat je jezelf daarmee in je vingers snijdt. Het is heus niet zo dat budgetgitaren slecht zijn, maar er zit wel een duidelijk verschil tussen de allergoedkoopste en een stapje hoger.

En bij tweedehandsgitaren weet je niet hoe mensen ermee omgesprongen zijn (bij versterkers ook niet, maar daar is een probleem eerder duidelijk).
quote:
Daarbij is het ook niet uitgesloten als ik voor een kant en klaar setje ga van iemand anders. Wegens beëindiging hobby of iets dergelijks, daar zijn er zat van op MP en dan kan ik altijd er nog voor kiezen om de desbetreffende gitaar te upgraden met nieuwe snaren, andere humbuckers of iets dergelijks.. Ik verwacht dus helemaal geen premium materiaal binnen het gestelde budget, gewoon een acceptabele set van gitaar + versterker en eventueel tas en/of standaard.
Snaren vallen onder standaard onderhoud. Een setje slinky's kost 5-6 euro, dat is het geld niet.

Nieuwe humbuckers kosten al gauw ¤150 per set. Koop dan gewoon gelijk een gitaar waar dat al op zit.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_179069847
Update... *O*

Nou ja, het zat er natuurlijk wel aan te komen, maar zó snel had ik zelf ook niet verwacht :D
We liepen vanmiddag door het centrum van Lowestoft, Engelse Oostkust. Ziet mijn vriend ineens een sandwich bord staan van een muziek winkel die en die kant op.

Zonder al te veel verwachtingen lopen we het kleine winkeltje binnen. Hij heeft van alles een beetje staan, één kerel is op zoek naar een grote alt saxofoon, doet het best aardig.

Van de elektrische gitaren heeft hij alles bij elkaar denk ik ik net 20 stuks staan, akoestische gitaren in de meerderheid. In de showroom zie ik de rode achterkant van een LesPaulkloon staan, ik ben de naam alweer vergeten.

Daarna pakt hij een zwarte, zelfde kenmerken, iets anders dan een LesPaul, maar een solidbody, aan de zware kant en een originele Höfner, binnen budget. Het gaat hier om een Club Solid die inmiddels uit de collectie is. Opslag verliefd *;

Gitaar op knie voelde gelijk fijn, zwaar maar comfortabel, met het geluid wat ik er van verwachte.. originele Höfner humbuckers (Diamond) en overige Hofner onderdelen. Van de verkoper er ook nog gratis een Vox mini(headphone) versterkertje bij gekregen ^O^

Enige nadeel(tje), rest van vakantie reist er een koffertje extra mee door Engeland.. :s)

Edit : Plaatje van internet toegevoegd om een idee van het model te krijgen..

[ Bericht 3% gewijzigd door Meike26 op 10-05-2018 20:07:16 ]
pi_179070311
Dat is een prachtige gitaar.

Quanto costa? Dat was immers het hele eieren eten.
pi_179070882
Ik ga trouwens zaterdag een gitaar kopen, een Eastman AC320L.
Kan niet wachten...
pi_179071201
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 20:14 schreef Jordy-B het volgende:
Dat is een prachtige gitaar.

Quanto costa? Dat was immers het hele eieren eten.
Nog geen 300...

Pond O-)
pi_179071599
Dat was dan een koopje. En dan een Vox amplug erbij, die ook al gauw rond de ¤40 zit. En als je er ook nog daadwerkelijk een koffer bij ontvangen hebt (in plaats van een tas), is het bijna diefstal.

Maar je had natuurlijk onwijs ongelijk over dat je budget niet te beperkt was en dat "ik ga mijn budget niet aanpassen"-gelul. :*
pi_179073890
Die fretmarkers zijn wel supergaaf, trouwens.
pi_179074054
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 20:57 schreef Jordy-B het volgende:
Dat was dan een koopje. En dan een Vox amplug erbij, die ook al gauw rond de ¤40 zit. En als je er ook nog daadwerkelijk een koffer bij ontvangen hebt (in plaats van een tas), is het bijna diefstal.

Maar je had natuurlijk onwijs ongelijk over dat je budget niet te beperkt was en dat "ik ga mijn budget niet aanpassen"-gelul. :*
Daar heb je gelijk in. Dat stukje informatie vergeten te geven, daar ben ik dus vergeten een update over te geven vóór onze vakantie.

Mijn budget was ¤150 tot 200. Een week voor onze vakantie heb ik besloten mijn stuurtje voor het simracing te gaan verkopen, hier hoop ik alsnog 170 tot 200 euro voor te vangen. Ook als ik er máár 150 euro voor vang, ben ik er in principe al uit :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')