Weet je dat ik dat nog niet durf om te doen? Gisteren moest ik op de Rozengracht in Adam zijn, eventjes wachten en bij gitaarwinkel Dijksma naar binnen gelopen. Machtig mooi spul, ook onder andere resonators bekeken, dat trekt mij ook wel. Maar als ik er nu één vast pak, welke gitaar ook, dan trek ik waarschijnlijk gelijk m'n pinpasquote:Op woensdag 25 april 2018 15:08 schreef Antaris het volgende:
Een gitaar moet goed aanvoelen. Je kunt wel een gitaar kopen van 2000 euro, maar als die voor jou niet lekker speelt dan heb je er nog niks aan.
Dus gewoon uitproberen in een winkel
Je zal ongetwijfeld gelijk hebben op meerdere vlakken, toch een paar opmerkingenquote:Op woensdag 25 april 2018 15:46 schreef Farenji het volgende:
De sound van een electrische gitaar zit voor een groot gedeelte in je vingers en in je versterker en effecten. Voor de rest wordt ie toch vooral bepaald door het type elementen, en voor een veel kleiner deel het type hout en dan met name dat van het fretboard.
Als je Knopfler en Clapton zo tof vindt dan is een strat (achtige) de meest logische keuze. Single coil elementen geven een wat dunner, helderder geluid met meer definitie. Een Les Paul (achtige) heeft meestal (dubbele) humbuckers en die geven een vetter geluid met meer bas en midden, meer geschikt voor rock/metal met een stevige overdrive/distortion. Als je "best of both worlds" wil hebben kun je een gitaar nemen met humbuckers die je kan splitten of alleen een humbucker in de brugpositie, en single coils in nek-/middenpositie.
Maar staar je niet teveel blind op merken, en al helemaal niet op filmpjes van muzikanten met die gitaar, maar ga voor het gevoel in je handen, en het geluid als je er *zelf* op speelt. Dus ga inderdaad wel naar die winkel en probeer zoveel mogelijk gitaren uit. Anders heb je de kans dat je een gitaar kiest die er wel mooi uitziet maar die voor de rest minder goed bij je past.
Overigens als je budget voor gitaar+versterker 200 euro is.... daar vind je (nieuw) waarschijnlijk alleen gare troep voor hoor. Met rammelende frets, inferieure elementen, kromme hals, slechte hardware, en een body/neck gemaakt van brandhout (als je geluk hebt) maar meestal spaanplaat met nul sustain. Goede manier om in heel korte tijd je plezier in gitaarspelen naar de knoppen te helpen. Ik zou op minimaal het dubbele rekenen.
Je moet het natuurlijk zelf weten, koop lekker wat je wil, maar ga asjeblieft niet te veel van merken/types uit maar ga echt gitaren uitproberen in de winkel. Dan merk je vanzelf wel het verschil tussen de el cheapo beginnerplankjes en een duurdere gitaar.quote:Op woensdag 25 april 2018 16:29 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Je zal ongetwijfeld gelijk hebben op meerdere vlakken, toch een paar opmerkingen![]()
Een Strat interesseert mij veel minder. Juist als ik naar nummers luister van Mark Knopfler, hoor ik de warme klanken van de LP er in terug. Speedway at Nazareth, Song for Sonny Liston of Hill Farmers Blues om er een paar te noemen.
Zover ik weet is de Les Paul in eerste instantie juist een bleus/country gitaar, waarbij zijn diversiteit door de vele mogelijkheden wbt distortion ook in de rock en metal scene geliefd is.
Het geluid van een Strat zoals in Sultans of Swing of Tears in Heaven vind ik vlakker, minder warm/emo. Standaard elektrisch gitaar geluid.
De enige Strat achtige die ik zou overwegen, is een Höfner Supersolid V2, maar ook alleen omdat dat Knopfler zijn eerste gitaar was en dan ook mijn eerste gitaar is![]()
Het dubbele uitgeven ? Waarom? Ik verwacht er niet teveel van en het is puur om te kunnen pingelen, ik ga er niet mee optreden of iets. Die Höfner zou de enige reden zijn om mijn budget te verdubbelen.
Én je bent volgens mij een beetje bevooroordeeld, ook de goedkopere gitaren geven voor beginners volgens mij een prima geluid af + prima kwaliteit voor hun prijs. Natuurlijk is het geen premium kwaliteit, maar dat moet je er ook niet van verwachten.
Het was zeker niet als commentaar op je kennis bedoeld hoorquote:Op woensdag 25 april 2018 17:16 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je moet het natuurlijk zelf weten, koop lekker wat je wil, maar ga asjeblieft niet te veel van merken/types uit maar ga echt gitaren uitproberen in de winkel. Dan merk je vanzelf wel het verschil tussen de el cheapo beginnerplankjes en een duurdere gitaar.
Dat moet je natuurlijk zelf weten, maar ik denk dat je jezelf daarmee in je vingers snijdt. Het is heus niet zo dat budgetgitaren slecht zijn, maar er zit wel een duidelijk verschil tussen de allergoedkoopste en een stapje hoger.quote:Op woensdag 25 april 2018 19:54 schreef Meike26 het volgende:
Nee, ik ga mijn budget niet aanpassen. Daar is het ook veel te vroeg voor, slechts in een oriënterende fase.
Snaren vallen onder standaard onderhoud. Een setje slinky's kost 5-6 euro, dat is het geld niet.quote:Daarbij is het ook niet uitgesloten als ik voor een kant en klaar setje ga van iemand anders. Wegens beëindiging hobby of iets dergelijks, daar zijn er zat van op MP en dan kan ik altijd er nog voor kiezen om de desbetreffende gitaar te upgraden met nieuwe snaren, andere humbuckers of iets dergelijks.. Ik verwacht dus helemaal geen premium materiaal binnen het gestelde budget, gewoon een acceptabele set van gitaar + versterker en eventueel tas en/of standaard.
Nog geen 300...quote:Op donderdag 10 mei 2018 20:14 schreef Jordy-B het volgende:
Dat is een prachtige gitaar.
Quanto costa? Dat was immers het hele eieren eten.
Daar heb je gelijk in. Dat stukje informatie vergeten te geven, daar ben ik dus vergeten een update over te geven vóór onze vakantie.quote:Op donderdag 10 mei 2018 20:57 schreef Jordy-B het volgende:
Dat was dan een koopje. En dan een Vox amplug erbij, die ook al gauw rond de ¤40 zit. En als je er ook nog daadwerkelijk een koffer bij ontvangen hebt (in plaats van een tas), is het bijna diefstal.
Maar je had natuurlijk onwijs ongelijk over dat je budget niet te beperkt was en dat "ik ga mijn budget niet aanpassen"-gelul.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |