abonnement Unibet Coolblue
pi_178720476
Een kennis van mij gaat scheiden (geregistreerd partnerschap), gemeenschappelijke woning.

Als de ene partner de andere uitkoopt , betaalt die dan alleen overdrachtsbelasting over dat deel?

Ik neem aan dat als de partners het niet eens worden over de waarde van de woning een taxatie uitkomst biedt?

Als iemand nog tips heeft voor deze situatie, dan hou ik me aanbevolen.

Bedankt...
pi_178720817
Er is toch juist geen overdrachtsbelasting bij uitkopen? In ieder geval niet bij gemeenschap van goederen en getrouwd.
Je hebt we notariskosten.
Volgens mij is een taxatie nagenoeg verplicht. Je moet wel eens worden hoe je de waarde bepaalt. Bijv een taxateur en die waarde hanteren, of onafhankelijk 2 taxateurs en de gemiddelde ervan nemen etc.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_178720990
Ohh, dat weet ik niet. Maar ze zijn dus niet getrouwd en ieder heeft gewoon 50% eigendom.....

Maar dat zou helemaal mooi zijn....
pi_178721081
Wanneer géén overdrachtsbelasting?

Een overdracht is vrij van overdrachtsbelasting bij een eigendomsverhouding tussen de 40 en 60 procent. Op een huis van vier ton scheelt dat 8.000 euro. Zolang u nog fiscaal partner bent, geldt er daarnaast ook een ruime fiscale vrijstelling.

las ik net........

Vraag beantwoord...
pi_178722426
De overdrachtswaarde moet marktconform zijn, dus ik denk dat er aan een taxatie niet te ontkomen valt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sometimes op 26-04-2018 07:57:08 ]
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_178748667
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 21:09 schreef wtkoos het volgende:
Ohh, dat weet ik niet. Maar ze zijn dus niet getrouwd en ieder heeft gewoon 50% eigendom.....

Maar dat zou helemaal mooi zijn....
Ik weet dat de vraag al beantwoord is enzo maar een geregistreerd partnerschap is qua rechten en plichten nagenoeg gelijk aan getrouwd zijn.. alleen hoef je niet naar de rechter bij een scheiding.
Just once I want my life to be like an eighties movie..
pi_178748935
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 21:52 schreef Sometimes het volgende:
De overdrachtswaarde moet marktconform zijn, dus ik denk dat er aan een taxatie niet te ontkomen valt.
Dat ligt er aan. Als er in de buurt net 3 vergelijkbare woningen zijn verkocht en je neemt het gemiddelde van verkoopprijzen als "reële waarde" kom je daar wel mee weg.

Je kan ook de WOZ waarde nemen en daar de gemiddelde prijsmutatie sinds de peildatum op loslaten.

Stel dat de peildatum 1-1-2017 is, WOZ-waarde 3 ton en in de betreffende woonplaats zijn volgens de statistieken de prijzen met 12 procent gestegen sinds de peildatum. Dan kun je als fiscale woningwaarde gewoon 3 ton + 12% aanhouden.

Als je er onderling zo uit komt, kan de taxateur thuis blijven.
  donderdag 26 april 2018 @ 10:26:31 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_178750249
Zelf ervaring mee. Je hoeft geen overdrachtsbelasting te betalen.

Taxatie is sowieso verplicht om het met de hypotheekverstrekker te regelen. Op basis daarvan kun je het uitkoopbedrag baseren. Maar mocht dat moeilijker liggen kun je meerdere taxaties nemen.
  donderdag 26 april 2018 @ 10:51:31 #9
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_178750516
Niet verplicht om te taxeren hoor. Mijn hex is akkoord gegaan met het eerste bedrag dat ik op tafel legde. Uitkoopwaarde nihil...
  donderdag 26 april 2018 @ 10:55:27 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_178750563
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2018 10:51 schreef Hi_flyer het volgende:
Niet verplicht om te taxeren hoor. Mijn hex is akkoord gegaan met het eerste bedrag dat ik op tafel legde. Uitkoopwaarde nihil...
Bij mij eiste de hypotheekverstrekker dat, maar wellicht verschilt dat per aanbieder
pi_178752650
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2018 10:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Bij mij eiste de hypotheekverstrekker dat, maar wellicht verschilt dat per aanbieder
Bij mij hoefde het ook niet van de hypotheekverstrekker, dus denk inderdaad dat het verschilt.

Als je samen een bepaalde waarde vast kan stellen is dat prima, echter is een taxateur wel handig om eventueel gedoe te voorkomen.
  Moderator donderdag 26 april 2018 @ 13:52:18 #12
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_178752755
Taxateur moet toch ook om een nieuwe hypotheek af te sluiten over een eventueel verhoogd deel. Wellicht is dat wel waarom een hupotheekadviseur dat verplicht?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_178754253
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2018 13:52 schreef Renesite het volgende:
Taxateur moet toch ook om een nieuwe hypotheek af te sluiten over een eventueel verhoogd deel. Wellicht is dat wel waarom een hupotheekadviseur dat verplicht?
Hoezo wordt je hypotheek eventueel hoger? In mijn geval werd die juist lager, omdat de bankspaarrekening die vrij kwam linea recta van de hypotheek af ging. Als ik dat vrijgekomen geld niet in mijn hypotheek had willen stoppen, dan viel ik ook niet meer onder de (flexibelere) scheidingsregels mbt hypotheek, maar werd mijn aanvraag als een normale aanvraag behandeld (waarbij ik de woning zeker niet kon aanhouden obv mijn inkomen).
Uitkoop van ex partner was in mijn geval niet mogelijk om in de hypotheek mee te financieren
pi_178754440
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2018 13:52 schreef Renesite het volgende:
Taxateur moet toch ook om een nieuwe hypotheek af te sluiten over een eventueel verhoogd deel. Wellicht is dat wel waarom een hupotheekadviseur dat verplicht?
1) Voor een nieuwe hypotheek is lang niet altijd een taxatie noodzakelijk
2) Een hypotheekadviseur kan dat niet verplichten, alleen de hypotheeknemer
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')