FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / MRB, is die eigenlijk ooit aangepast door de jaren heen?
Geraltdinsdag 17 april 2018 @ 23:47
Vroeger woog een middenklasser zo een beetje wat nu een klein boodschappen autootje weegt.
Is de wegenbelasting ooit eens aangepast naar het formaat wagen wat we tegenwoordig hebben?

Ik heb het idee dat die kilo's nooit zijn aangepast of wel? Vroeger woog een klein autootje 750 kilo; tegenwoordig zit "datzelfde" kleine autootje misschien op 1000 kilo.

Zou het niet eerlijk zijn om, nu al jaren lang de auto's steeds zwaarder worden, al die treden eens op te schuiven of iets dergelijks?

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? :@
Ferdinsdag 17 april 2018 @ 23:52
Ssst ik zou ze niet wakker maken. Strak verzinnen ze iets om het juist te verhogen.
#ANONIEMdinsdag 17 april 2018 @ 23:54
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 23:52 schreef Fer het volgende:
Ssst ik zou ze niet wakker maken. Strak verzinnen ze iets om het juist te verhogen.
Het zou eerlijker zijn naar Duits of Belgies systeem, dat is inhoud motor of pk s.
Het liefste nog hetzelfde tarief en of lpg benzine of het afkeurende diesel.
Dan wordt Nederland echt milieu bewust, lpg stoot veel minder uit als benzine of diesel!

Maar ja tot nog toe hebben lpg rijders de stempel veel rijders, niet milieu bewust rijders, alsof men voor de hobby door Nederland rijden doet, dan is men toch wel op zwaar op zijn achterhoofd gevallen denk ik of niet?

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2018 23:56:44 ]
Ferdinsdag 17 april 2018 @ 23:57
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 23:54 schreef john2406 het volgende:

[..]

Het zou eerlijker zijn naar Duits of Belgies systeem, dat is inhoud motor of pk s.
Het liefste nog hetzelfde tarief en of lpg benzine of het afkeurende diesel.
Dan wordt Nederland echt milieu bewust, lpg stoot veel minder uit als benzine of diesel!
lpg maakt meer kilometers, belast de wegen dus meer.
#ANONIEMdinsdag 17 april 2018 @ 23:59
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 23:57 schreef Fer het volgende:

[..]

lpg maakt meer kilometers, belast de wegen dus meer.
Er zijn er maar weinige die meer km maken dan, diezelfde welke die nu ook maken, zie het eerder als een opstapje naar electro rijden, die maken straks ook kilometers en belasten ook wegen rijden echter tot nog toe eerste tijd belastingvrij.

Die spoorvorming op de wegen komt trouwens door zwaar verkeer!

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2018 00:01:56 ]
#ANONIEMwoensdag 18 april 2018 @ 00:00
Ik heb vaak nog geen tijd om tv te kijken laat staan om door Nederland te rijden, en al helemaal niet om mijn tijd in een file te verdoen.
Geraltwoensdag 18 april 2018 @ 00:06
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 23:52 schreef Fer het volgende:
Ssst ik zou ze niet wakker maken. Strak verzinnen ze iets om het juist te verhogen.
Nouja omdat de auto's door de jaren heen steeds zwaarder zijn geworden hebben ze niets hoeven verhogen om elk jaar steeds meer geld te vangen. De auto's vallen gewoon telkens in een hogere trede qua belasting.

Ik vind dat niet eerlijk en volgens mij, maar dat weet ik dus niet zeker, is dit nooit aangepast. Ja misschien wat inflatie erbij of verhoging of iets over de hele linie, maar het is toch raar dat je, procentueel gezien, nu meer moet dokken voor een auto uit dezelfde klasse als 20 jaar geleden? Overigens is de binnenruimte van de auto's volgens mij niet echt toegenomen. Een kleine auto toen is nu een nieuwe kleine ook nog steeds klein.
#ANONIEMwoensdag 18 april 2018 @ 00:07
quote:
7s.gif Op woensdag 18 april 2018 00:06 schreef Geralt het volgende:

[..]

Nouja omdat de auto's door de jaren heen steeds zwaarder zijn geworden hebben ze niets hoeven verhogen om elk jaar steeds meer geld te vangen. De auto's vallen gewoon telkens in een hogere trede qua belasting.

Ik vind dat niet eerlijk en volgens mij, maar dat weet ik dus niet zeker, is dit nooit aangepast. Ja misschien wat inflatie erbij of verhoging of iets over de hele linie, maar het is toch raar dat je, procentueel gezien, nu meer moet dokken voor een auto uit dezelfde klasse als 20 jaar geleden? Overigens is de binnenruimte van de auto's volgens mij niet echt toegenomen. Een kleine auto toen is nu een nieuwe kleine ook nog steeds klein.
Mijn eerste Kadett had een zee van ruimte hoor!

http://autos.tweedehands.(...)&utm_medium=referral

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2018 00:09:11 ]
#ANONIEMwoensdag 18 april 2018 @ 00:14
https://auto-en-vervoer.i(...)ng-in-duitsland.html

Stel je hebt een BMW 318i uit 2001 op je Duitse oprit staan. Deze auto stoot 175g co2/km uit dit betekent dat er over (175-120) 55 g co2/km belasting moet worden betaalt. Dat is dus ¤2,- X 55= ¤110,- per jaar voor de co2 belasting. Daarbij komt nog eens (1995cm3/100)x¤2,- = ¤40,- per jaar op basis van de cilinderinhoud. Totaal kost deze auto uit 2001 dus ¤150,- aan wegenbelasting per jaar.

Let op jaar bedrag niet per kwartaal.

Zo eenzelfde wagen hier!

http://www.wegenbelasting.nl/resultaat

1395 kg

Groningen 199 796
Friesland 181 724
Drenthe 202 808
Overijssel 190 760
Flevoland 190 760
Gelderland 199 796
Utrecht 184 736
Noord-Holland 179 716
Zuid-Holland 200 800
Zeeland 193 772
Noord-Brabant 187 748
Limburg 189 756

[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2018 01:15:21 ]
LoveAtFirstDrivewoensdag 18 april 2018 @ 00:16
Auto’s worden inderdaad zwaarder, door luxe en veiligheidsvoorzieningen.

Maar de MRB gaat alleen maar omhoog, de auto is een melkkoe in NL dus maak je maar geen illusies. Als je diesel rijdt ben je over 2 jaar helemaal aan de beurt.
Carlos93woensdag 18 april 2018 @ 13:14
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 00:14 schreef john2406 het volgende:
https://auto-en-vervoer.i(...)ng-in-duitsland.html

Stel je hebt een BMW 318i uit 2001 op je Duitse oprit staan. Deze auto stoot 175g co2/km uit dit betekent dat er over (175-120) 55 g co2/km belasting moet worden betaalt. Dat is dus ¤2,- X 55= ¤110,- per jaar voor de co2 belasting. Daarbij komt nog eens (1995cm3/100)x¤2,- = ¤40,- per jaar op basis van de cilinderinhoud. Totaal kost deze auto uit 2001 dus ¤150,- aan wegenbelasting per jaar.

Let op jaar bedrag niet per kwartaal.

Zo eenzelfde wagen hier!

http://www.wegenbelasting.nl/resultaat

1395 kg

Groningen 199 796
Friesland 181 724
Drenthe 202 808
Overijssel 190 760
Flevoland 190 760
Gelderland 199 796
Utrecht 184 736
Noord-Holland 179 716
Zuid-Holland 200 800
Zeeland 193 772
Noord-Brabant 187 748
Limburg 189 756
Idd, voor mijn diesel 296 per 3 maanden, voor diezelfde auto hier op Brits kenteken, 110 pond per jaar. |:(
Maar eens tijd om naar een UK auto te gaan kijken, na al die tijd dat ik hier nu woon

[ Bericht 2% gewijzigd door Carlos93 op 18-04-2018 13:28:38 ]
Sounddragonwoensdag 18 april 2018 @ 16:54
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 13:14 schreef Carlos93 het volgende:

[..]

Idd, voor mijn diesel 296 per 3 maanden, voor diezelfde auto hier op Brits kenteken, 110 pond per jaar. |:(
Maar eens tijd om naar een UK auto te gaan kijken, na al die tijd dat ik hier nu woon
koopie! Ik betaal 165 per máánd :')
#ANONIEMwoensdag 18 april 2018 @ 16:56
quote:
1s.gif Op woensdag 18 april 2018 16:54 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

koopie! Ik betaal 165 per máánd :')
Hummer is nog goedkoper, wel vrachtwagen rijbewijs.
#ANONIEMwoensdag 18 april 2018 @ 16:58
quote:
1s.gif Op woensdag 18 april 2018 16:54 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

koopie! Ik betaal 165 per máánd :')
44 Euri en ik kom net zo goed overal. Per kwartaal.
Voor speciale gelegenheden rijd ik iets anders.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2018 16:58:27 ]
Carlos93woensdag 18 april 2018 @ 16:59
quote:
1s.gif Op woensdag 18 april 2018 16:54 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

koopie! Ik betaal 165 per máánd :')
Maar persoonlijk vind ik een diesel het meer dan waard. Vind het prettiger rijden vergeleken met een benzine.
#ANONIEMwoensdag 18 april 2018 @ 17:01
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 16:59 schreef Carlos93 het volgende:

[..]

Maar persoonlijk vind ik een diesel het meer dan waard. Vind het prettiger rijden vergeleken met een benzine.
Diesel is wat mij betreft nog niet duur genoeg, ik ben geen diesel fan, stam nog uit de tijd dat buitenlanders met diesels reden.
Diqiu-Longwoensdag 18 april 2018 @ 17:22
Ja auto's met energielabel A zijn een tijdje belastingvrij geweest: nu niet meer helaas, want dat is maar een paar jaar geweest.
oldfordwoensdag 18 april 2018 @ 18:44
Op dit moment geldt het nul-tarief voor volledig elektrische auto's. Maar dat gaat in 2021 veranderen.
Plug-in hybride voertuigen betalen nu nog het half-tarief, maar ook dat gaat in 2021 veranderen.
Zie: https://www.rijksoverheid(...)elasting-2018---2020
#ANONIEMwoensdag 18 april 2018 @ 18:48
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 18:44 schreef oldford het volgende:
Op dit moment geldt het nul-tarief voor volledig elektrische auto's. Maar dat gaat in 2021 veranderen.
Plug-in hybride voertuigen betalen nu nog het half-tarief, maar ook dat gaat in 2021 veranderen.
Zie: https://www.rijksoverheid(...)elasting-2018---2020
Ships ik mag nog schorsen tot (denken) van 1985 tot 2025 hoop dat er dan nog benzine te krijgen is of lpg. Als niet maak ik, als ik nog ben, een Flintstone auto ervan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2018 18:49:24 ]
#ANONIEMwoensdag 18 april 2018 @ 18:59
quote:
1s.gif Op woensdag 18 april 2018 16:54 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

koopie! Ik betaal 165 per máánd :')
Als jij in een beerput springen doet moet ik dan ook?
Hyperdudewoensdag 18 april 2018 @ 19:02
¤10 per maand.
Overgangsregeling. *O*
#ANONIEMwoensdag 18 april 2018 @ 19:02
quote:
1s.gif Op woensdag 18 april 2018 19:02 schreef Hyperdude het volgende:
¤10 per maand.
Overgangsregeling. *O*
Netjes die kan je nog goed verkopen nu in die regeling.
LoveAtFirstDrivewoensdag 18 april 2018 @ 19:34
quote:
1s.gif Op woensdag 18 april 2018 16:54 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

koopie! Ik betaal 165 per máánd :')
Phoe, hoeveel weegt dat ding? Mijn duurste was volgens mij 135 euro pm, A4 B6 Avant 1.9 TDI quattro. De BMW op LPG kost 125 euro per maand (1737kg). Zit wel in NH, goedkoopste provincie zover ik weet.

quote:
1s.gif Op woensdag 18 april 2018 19:02 schreef Hyperdude het volgende:
¤10 per maand.
Overgangsregeling. *O*
Porker? 🤤
oldfordwoensdag 18 april 2018 @ 19:55
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 18:48 schreef john2406 het volgende:
Ships ik mag nog schorsen tot (denken) van 1985 tot 2025 hoop dat er dan nog benzine te krijgen is of lpg. Als niet maak ik, als ik nog ben, een Flintstone auto ervan.
Voorlopig kun je nog doorrijden, zoals het er nu uit ziet tot 2050.
Zie: https://www.rijksoverheid(...)/de-autobrief-ii.pdf

1 ding is wel zeker, autorijden gaat flink duurder worden. Men verwacht in 2020 bijna 3 maal zoveel te ontvangen aan MRB, BPM en bijtelling t.o.v. van 2017.
Zie: https://www.rijksoverheid(...)ettaire-effecten.pdf

[ Bericht 0% gewijzigd door oldford op 19-04-2018 10:22:37 ]
Hyperdudewoensdag 18 april 2018 @ 20:13
quote:
1s.gif Op woensdag 18 april 2018 19:34 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]
...

Porker? 🤤
Jah.

5 is ¤80 per maand ongeveer,1695 Kg.
Hyperdudewoensdag 18 april 2018 @ 20:14
kleine fok!-storing :(

[ Bericht 40% gewijzigd door Hyperdude op 18-04-2018 20:45:20 ]
LoveAtFirstDrivewoensdag 18 april 2018 @ 20:59
quote:
1s.gif Op woensdag 18 april 2018 20:13 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Jah.

5 is ¤80 per maand ongeveer,1695 Kg.
Geinig, mijne was dat ook toen ‘ie nog alleen op benzine reed 😄 Zit jij ook in NH?
Hyperdudewoensdag 18 april 2018 @ 21:17
quote:
1s.gif Op woensdag 18 april 2018 20:59 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Geinig, mijne was dat ook toen ‘ie nog alleen op benzine reed 😄 Zit jij ook in NH?
Dat bedrag zegt niks. In alle provincies wordt je uitgeperst.
LoveAtFirstDrivewoensdag 18 april 2018 @ 21:43
quote:
1s.gif Op woensdag 18 april 2018 21:17 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Dat bedrag zegt niks. In alle provincies wordt je uitgeperst.
Dat is een feit! Maar aangezien deze gewichtsklasse in NH het goedkoopste is met 81 euro. Was dat mijn, verder onschuldige, observatie 😉
Sounddragonwoensdag 18 april 2018 @ 23:16
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 16:56 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hummer is nog goedkoper, wel vrachtwagen rijbewijs.
Niet als je (gemiddeld) honderd kilometer per dag woon-werk rijdt.

En ik heb ABCE, dus er mag nog een aanhangertje achter die hummer ook :P
#ANONIEMwoensdag 18 april 2018 @ 23:18
quote:
14s.gif Op woensdag 18 april 2018 23:16 schreef Sounddragon het volgende:
Niet als je (gemiddeld) honderd kilometer per dag woon-werk rijdt.
Dichterbij gaan wonen en het milieu sparen, jij staat met een grijnzend gezicht in de file?

Jij hebt ja immers airco toch, evt automaat dan is het toch een plezier om erin te staan immers.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2018 23:18:52 ]
oranjevogel1woensdag 18 april 2018 @ 23:20
Belastingen zijn nooit eerlijk. Ik vind het eigenlijk veel storender dat de rijbewijscategorieen niet worden aangepast. Met een rijbewijs B zou je gewoon 7,5 ton moeten kunnen rijden.
#ANONIEMwoensdag 18 april 2018 @ 23:23
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 23:20 schreef oranjevogel1 het volgende:
Belastingen zijn nooit eerlijk. Ik vind het eigenlijk veel storender dat de rijbewijscategorieen niet worden aangepast. Met een rijbewijs B zou je gewoon 7,5 ton moeten kunnen rijden.
Bedoel je kunnen of mogen?
oranjevogel1woensdag 18 april 2018 @ 23:25
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 23:23 schreef john2406 het volgende:

[..]

Bedoel je kunnen of mogen?
Mogen.
Sounddragonwoensdag 18 april 2018 @ 23:29
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 16:58 schreef john2406 het volgende:

[..]

44 Euri en ik kom net zo goed overal. Per kwartaal.
Voor speciale gelegenheden rijd ik iets anders.
Geen idee wat voor karretje je rijdt voor je geld, maar stel je even voor: zondagnacht om een uurtje of 3 rijd je thuis weg, effe 450 km doen, om 07.00 daar zijn voor een werkdag van 12 - 16 uur, hele week volhouden, en op vrijdagavond aansluitend weer effe terug naar huis. U kiest: een Fiat Panda of een wat luxer automobiel waarin je geen oordopjes in hoeft op de snelweg, omdat je die de hele week al in hebt?

Ik heb ook een heel wagenpark gehad.. bijna een fulltime baan bovenop je fulltime baan om ze allemaal te rijden en te onderhouden.Zonder is beter, maar ook saai :+
LoveAtFirstDrivewoensdag 18 april 2018 @ 23:29
Vind genoeg automobilisten in een a-segmenter al een gevaar op de weg, laat ze alsjeblieft niet met een 7,5 tonner gaan rijden!
#ANONIEMwoensdag 18 april 2018 @ 23:30
quote:
14s.gif Op woensdag 18 april 2018 23:29 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Geen idee wat voor karretje je rijdt voor je geld, maar stel je even voor: zondagnacht om een uurtje of 3 rijd je thuis weg, effe 450 km doen, om 07.00 daar zijn voor een werkdag van 12 - 16 uur, hele week volhouden, en op vrijdagavond aansluitend weer effe terug naar huis. U kiest: een Fiat Panda of een wat luxer automobiel waarin je geen oordopjes in hoeft op de snelweg, omdat je die de hele week al in hebt?

Ik heb ook een heel wagenpark gehad.. bijna een fulltime baan bovenop je fulltime baan om ze allemaal te rijden en te onderhouden.Zonder is beter, maar ook saai :+
Zo een afstand rijd ik iets anders, is wel dorstig. 1 op 5km
Sounddragonwoensdag 18 april 2018 @ 23:37
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 23:30 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zo een afstand rijd ik iets anders, is wel dorstig. 1 op 5km
Sja, de mijne doet 1 op 10.. als ik de cc op 200 zet..
#ANONIEMwoensdag 18 april 2018 @ 23:44
quote:
14s.gif Op woensdag 18 april 2018 23:37 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Sja, de mijne doet 1 op 10.. als ik de cc op 200 zet..
Bij iedere dag zo een afstand kan ik mij dat goed voorstellen, ik hoef het ja niet, ik ben milieu vriendelijk. Daar ik niet eraan mee hoef te doen.
Op 200 dus jij gaat naar het Oosten over de grens.
oranjevogel1woensdag 18 april 2018 @ 23:48
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 23:29 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Vind genoeg automobilisten in een a-segmenter al een gevaar op de weg, laat ze alsjeblieft niet met een 7,5 tonner gaan rijden!
Tja, uiteindelijk zal iedere bestuurder zelf voordat hij in een voertuig stapt een overweging moeten maken in hoeverre hij zichzelf in staat acht deze te besturen. Verder denk ik dat het overbeladen van 3,5 tons voertuigen en het rijden met aanhangers veel gevaarlijker zijn, wat je grotendeels zou kunnen elimineren met een rijbewijscategorie die standaard 7,5 ton toe laat.
RealBizkit666woensdag 18 april 2018 @ 23:53
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 23:44 schreef john2406 het volgende:

[..]

Bij iedere dag zo een afstand kan ik mij dat goed voorstellen, ik hoef het ja niet, ik ben milieu vriendelijk. Daar ik niet eraan mee hoef te doen.
Op 200 dus jij gaat naar het Oosten over de grens.
Ik tik graag 170 per maand neer voor mijn gebakje. Alle luxe en weelde voor korte en lange stukken. Op hoge of lage snelheid.
#ANONIEMwoensdag 18 april 2018 @ 23:53
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 23:48 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Tja, uiteindelijk zal iedere bestuurder zelf voordat hij in een voertuig stapt een overweging moeten maken in hoeverre hij zichzelf in staat acht deze te besturen. Verder denk ik dat het overbeladen van 3,5 tons voertuigen en het rijden met aanhangers veel gevaarlijker zijn, wat je grotendeels zou kunnen elimineren met een rijbewijscategorie die standaard 7,5 ton toe laat.
En die 7,5 ton verplaats je waarmee?
Hoeveel pk en hoeveel koppel?
#ANONIEMwoensdag 18 april 2018 @ 23:54
quote:
1s.gif Op woensdag 18 april 2018 23:53 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Ik tik graag 170 per maand neer voor mijn gebakje. Alle luxe en weelde voor korte en lange stukken. Op hoge of lage snelheid.
Daar heb ik er drie voor rijden in alle soorten, bij ieder passende gelegenheid een auto, buiten die op stalling.

En ja ik ben een groene letterlijk en figuurlijk. Jij weet wat men onder groene verstaan doet, een gierigaard, als eentje stuk gaat neem ik gewoon een andere.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2018 23:58:55 ]
LoveAtFirstDrivedonderdag 19 april 2018 @ 00:36
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 23:48 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Tja, uiteindelijk zal iedere bestuurder zelf voordat hij in een voertuig stapt een overweging moeten maken in hoeverre hij zichzelf in staat acht deze te besturen. Verder denk ik dat het overbeladen van 3,5 tons voertuigen en het rijden met aanhangers veel gevaarlijker zijn, wat je grotendeels zou kunnen elimineren met een rijbewijscategorie die standaard 7,5 ton toe laat.
Maar die overweging kunnen er al genoeg niet maken voor een gewone auto, laat staan in eem vrachtwagen. Check de dashcam vids maar eens of rijd gewoon een dagje rond. Mensen zoeken altijd de grenzen op. Dus een zwaar beladen bus wordt dan gewoon een zwaar beladen vrachtwagen. Idem voor de aanhangers.
oranjevogel1donderdag 19 april 2018 @ 16:03
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 23:53 schreef john2406 het volgende:

[..]

En die 7,5 ton verplaats je waarmee?
Met een Iveco Daily, die je ook gewoon op 3,5 ton kan zetten, bijvoorbeeld.
oranjevogel1donderdag 19 april 2018 @ 16:05
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 00:36 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Maar die overweging kunnen er al genoeg niet maken voor een gewone auto, laat staan in eem vrachtwagen. Check de dashcam vids maar eens of rijd gewoon een dagje rond. Mensen zoeken altijd de grenzen op. Dus een zwaar beladen bus wordt dan gewoon een zwaar beladen vrachtwagen.
Kans dat mensen genoeg lading meenemen voor een zwaar beladen vrachtwagen is natuurlijk kleiner dan voor een zwaar beladen bus,
[/quote]
Idem voor de aanhangers.
[/quote]
Idee is dus dat mensen minder met aanhangers gaan rijden.
Sounddragondonderdag 19 april 2018 @ 16:19
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 23:44 schreef john2406 het volgende:

[..]

Bij iedere dag zo een afstand kan ik mij dat goed voorstellen, ik hoef het ja niet, ik ben milieu vriendelijk. Daar ik niet eraan mee hoef te doen.
Op 200 dus jij gaat naar het Oosten over de grens.
mjah, of het is donker en heel rustig O-) .. Maar in de regel gooi je in NL idd niet de cc op 200 nee.
vaginabeheerderzaterdag 28 april 2018 @ 20:15
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 16:56 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hummer is nog goedkoper, wel vrachtwagen rijbewijs.
Regels zijn aangepast.
Laadruimte moet langer zijn dan cabine anders betaal je gewoon voor geel.
#ANONIEMzaterdag 28 april 2018 @ 20:45
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:15 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

Regels zijn aangepast.
Laadruimte moet langer zijn dan cabine anders betaal je gewoon voor geel.
Is wel geen hummer echter het kan nog toch.
https://www.telegraaf.nl/(...)ntjes-wegenbelasting
vaginabeheerderzaterdag 28 april 2018 @ 20:51
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2018 20:45 schreef john2406 het volgende:

[..]

Is wel geen hummer echter het kan nog toch.
https://www.telegraaf.nl/(...)ntjes-wegenbelasting
Die video is van 2015.
https://www.autoblog.nl/n(...)s-zo-werkt-het-70367
Het kan nog wel maar dan moet je een F-350 hebben of een pickup met enkele cabine.
KeesBromfietswoensdag 2 mei 2018 @ 00:49
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 23:54 schreef john2406 het volgende:

[..]

Het zou eerlijker zijn naar Duits of Belgies systeem, dat is inhoud motor of pk s.
Het liefste nog hetzelfde tarief en of lpg benzine of het afkeurende diesel.
Dan wordt Nederland echt milieu bewust, lpg stoot veel minder uit als benzine of diesel!

Maar ja tot nog toe hebben lpg rijders de stempel veel rijders, niet milieu bewust rijders, alsof men voor de hobby door Nederland rijden doet, dan is men toch wel op zwaar op zijn achterhoofd gevallen denk ik of niet?
Nee beter blijft het gewoon zo, betaal liever naar gewicht dan vermogen. De belasting over de benzine dekt het vermogen wel :p
Anders word je dubbel gestraft...
ACT-Fzaterdag 19 mei 2018 @ 16:53
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 00:16 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Als je diesel rijdt ben je over 2 jaar helemaal aan de beurt.
Wat heb ik gemist? :o

EDIT:

https://www.rijksoverheid(...)elasting-2018---2020

O, voor mij is het maar 15% extra :') Op een grijs kenteken :') :')

[ Bericht 16% gewijzigd door ACT-F op 19-05-2018 17:01:34 ]
LoveAtFirstDrivezaterdag 19 mei 2018 @ 19:55
quote:
11s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 16:53 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Wat heb ik gemist? :o

EDIT:

https://www.rijksoverheid(...)elasting-2018---2020

O, voor mij is het maar 15% extra :') Op een grijs kenteken :') :')
Op grijs kenteken zou ik me niet al te veel zorgen maken nee ;)
Rockefellowzaterdag 19 mei 2018 @ 20:08
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 00:14 schreef john2406 het volgende:
https://auto-en-vervoer.i(...)ng-in-duitsland.html

Stel je hebt een BMW 318i uit 2001 op je Duitse oprit staan. Deze auto stoot 175g co2/km uit dit betekent dat er over (175-120) 55 g co2/km belasting moet worden betaalt. Dat is dus ¤2,- X 55= ¤110,- per jaar voor de co2 belasting. Daarbij komt nog eens (1995cm3/100)x¤2,- = ¤40,- per jaar op basis van de cilinderinhoud. Totaal kost deze auto uit 2001 dus ¤150,- aan wegenbelasting per jaar.

Let op jaar bedrag niet per kwartaal.

Zo eenzelfde wagen hier!

http://www.wegenbelasting.nl/resultaat

1395 kg

Groningen 199 796
Friesland 181 724
Drenthe 202 808
Overijssel 190 760
Flevoland 190 760
Gelderland 199 796
Utrecht 184 736
Noord-Holland 179 716
Zuid-Holland 200 800
Zeeland 193 772
Noord-Brabant 187 748
Limburg 189 756
In Spanje betaal je ook een paar tientjes per jaar.

Altijd interessant dat als het op dit soort zaken aankomt je het kabinet nooit hoort over 'moet gelijkgetrokken worden met anderen lidstaten' of 'moet van de EU omlaag'. :')
Sounddragonzaterdag 19 mei 2018 @ 20:31
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 20:08 schreef Rockefellow het volgende:

[..]

In Spanje betaal je ook een paar tientjes per jaar.

Altijd interessant dat als het op dit soort zaken aankomt je het kabinet nooit hoort over 'moet gelijkgetrokken worden met anderen lidstaten' of 'moet van de EU omlaag'. :')
nog interessanter is dat 'het volk' het zonder mopperen gewoon blijft lappen. 50 jaar geleden hadden de Nederlanders gewoon het hele land platgegooid.
eXplorer1zondag 20 mei 2018 @ 01:20
quote:
3s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 20:31 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

nog interessanter is dat 'het volk' het zonder mopperen gewoon blijft lappen. 50 jaar geleden hadden de Nederlanders gewoon het hele land platgegooid.
klopt, sterker nog, de fransen slopen een stad voor minder :')

door dat diesel geouwehoer zit ik te denken om weer terug te gaan naar LPG.
TamVRzondag 20 mei 2018 @ 01:48
quote:
3s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 20:31 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

nog interessanter is dat 'het volk' het zonder mopperen gewoon blijft lappen. 50 jaar geleden hadden de Nederlanders gewoon het hele land platgegooid.
Komt ook omdat we een stel mietjes geworden zijn, dat alles slikt en bukt als we genomen worden. Dat wordt er steeds meer, en we kijken ernaar en nemen het voor lief.

Als je een kikker in een pan met kokend water gooit, springt-ie eruit. Maar als je hem in een pan met lauw water gooit, en dan vervolgens steeds warmer maakt, dan went-ie eraan en doet-ie niets.
Sounddragonzondag 20 mei 2018 @ 18:03
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 01:20 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

klopt, sterker nog, de fransen slopen een stad voor minder :')

door dat diesel geouwehoer zit ik te denken om weer terug te gaan naar LPG.
ja, die 25 cent erbij in een paar maanden tijd word je ook niet vrolijk van. In Bels was hij kunstmatig opgeschroefd, die kwamen nu massaal bij ons tanken in plaats van andersom. In .be was de diesel een maandje of anderhalf geleden al 1.30, maar daarentegen was de benzine 1.32, die kost bij ons gewoon 1.60+. Ergens worden er prijsafspraakjes gemaakt, en die zijn niet bepaald in ons voordeel.

Maja, as said; wie gaat er mee staken? En wie van die mensen zijn bereid (en financieel draagkrachtig genoeg) om domweg een maand lang vol te houden als dat nodig is?
Sounddragonzondag 20 mei 2018 @ 18:03
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2018 01:48 schreef TamVR het volgende:

[..]

Komt ook omdat we een stel mietjes geworden zijn, dat alles slikt en bukt als we genomen worden. Dat wordt er steeds meer, en we kijken ernaar en nemen het voor lief.

Als je een kikker in een pan met kokend water gooit, springt-ie eruit. Maar als je hem in een pan met lauw water gooit, en dan vervolgens steeds warmer maakt, dan went-ie eraan en doet-ie niets.
very true :Y
#ANONIEMzondag 20 mei 2018 @ 18:07
quote:
3s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 20:31 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

nog interessanter is dat 'het volk' het zonder mopperen gewoon blijft lappen. 50 jaar geleden hadden de Nederlanders gewoon het hele land platgegooid.
50 jr geleden was er minder verschil en ging alles met de hooivorken in staking, nu is dat niet meer, maar het zal wel terug komen, en dan begint men van voor af aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2018 18:07:57 ]
Sounddragonzondag 20 mei 2018 @ 18:51
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2018 18:07 schreef john2406 het volgende:

[..]

50 jr geleden was er minder verschil en ging alles met de hooivorken in staking, nu is dat niet meer, maar het zal wel terug komen, en dan begint men van voor af aan.
wegblokkades, heel Den Haag dicht, vrachtwagens op verkeersknooppunten, Brienenoord afgesloten, tunnels dicht, gewoon met tigduizend man sitdowns doen op/voor/rondom het binnenhof.. Manieren te over om die door ons gesubsidieerde maatpakken duidelijk te maken dat ze moeten nokken met stelen en/of betuttelen van het volk..

Alleen niemand doet het.
#ANONIEMzondag 20 mei 2018 @ 23:48
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2018 18:51 schreef Sounddragon het volgende:
Alleen niemand doet het.
Ik zou zeggen begin misschien trek je er meerdere naartoe?