Druk en sociale controle vanuit de omgeving noem je een bewuste keuze? Ik heb er nooit voor gekozen om deze religie opgelegd te krijgen van kleins af aan Gianni.quote:
Het lullige is dat ik word geforceerd om mee te doen en vele anderen met mij.quote:Op vrijdag 13 april 2018 15:03 schreef Handleiding het volgende:
Je druk maken om iets waar je zelf niet aan meedoet
je kunt er zelf voor kiezen om die religie aan de kant te schuiven.quote:Op vrijdag 13 april 2018 15:07 schreef Logic91 het volgende:
[..]
Druk en sociale controle vanuit de omgeving noem je een bewuste keuze? Ik heb er nooit voor gekozen om deze religie opgelegd te krijgen van kleins af aan Gianni.
onzinquote:Op vrijdag 13 april 2018 15:08 schreef Logic91 het volgende:
[..]
Het lullige is dat ik word geforceerd om mee te doen en vele anderen met mij.
Ja duh. Dit is meer iets voor de afvalligen onder ons die nog wel te maken krijgen met ideologische verplichtingen vanuit de islam.quote:
Je wordt gedwongen ja?quote:Op vrijdag 13 april 2018 15:08 schreef Logic91 het volgende:
[..]
Het lullige is dat ik word geforceerd om mee te doen en vele anderen met mij.
Ik wou zeggen in be4 Maghrebijnse, maar ben al te laat zie ikquote:Op vrijdag 13 april 2018 15:26 schreef Logic91 het volgende:
[..]
Ja duh. Dit is meer iets voor de afvalligen onder ons die nog wel te maken krijgen met ideologische verplichtingen vanuit de islam.
Niemand die hem verplicht mee te doen aan de ramadan.quote:Op vrijdag 13 april 2018 15:30 schreef LurkJeRot het volgende:
[..]
Ik wou zeggen in be4 Maghrebijnse, maar ben al te laat zie ik
Ja, ik word gedwongen mee te doen aan die collectieve waanzin. Je kunt wel stiekem eten maar dat is zo hypocriet als de pest. Ik hou er niet van om me voor te doen als iemand die ik niet ben. Maar in hoeverre heb je een keuze als dit als verplicht wordt gezien vanuit je omgeving?quote:
Geen ruggengraatquote:Op vrijdag 13 april 2018 15:36 schreef Logic91 het volgende:
[..]
Ja, ik word gedwongen mee te doen aan die collectieve waanzin. Je kunt wel stiekem eten maar dat is zo hypocriet als de pest. Ik hou er niet van om me voor te doen als iemand die ik niet ben. Maar in hoeverre heb je een keuze als dit als verplicht wordt gezien vanuit je omgeving?
Oh maar vasten zonder er achter te staan is niet hypocriet wil je zeggen? Man man, kijk me zielig zijn. Stop er gewoon mee en vast gewoon niet, dan zeg je het maar niet aan jouw omgeving: het is immers een privé gelegenheid.quote:Op vrijdag 13 april 2018 15:36 schreef Logic91 het volgende:
[..]
Ja, ik word gedwongen mee te doen aan die collectieve waanzin. Je kunt wel stiekem eten maar dat is zo hypocriet als de pest. Ik hou er niet van om me voor te doen als iemand die ik niet ben. Maar in hoeverre heb je een keuze als dit als verplicht wordt gezien vanuit je omgeving?
Geloof je wel? Als je gelooft is ramadan easy.quote:Op vrijdag 13 april 2018 15:36 schreef Logic91 het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 13 april 2018 15:03 schreef Handleiding het volgende:
Is 91 je geboortejaar?quote:Op vrijdag 13 april 2018 15:36 schreef Logic91 het volgende:
[..]
Vasten zonder erachter te staan is geen bewuste keuze. Dat komt omdat het vanuit je omgeving wordt opgelegd. Jouw voorstel is om dus heimelijk te eten en me voor te doen als een vrome gelovige? Nah, dan doe ik nog liever geforceerd mee. Dan lieg ik tenminste niet over het vasten.quote:Op vrijdag 13 april 2018 15:37 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Oh maar vasten zonder er achter te staan is niet hypocriet wil je zeggen? Man man, kijk me zielig zijn. Stop er gewoon mee en vast gewoon niet, dan zeg je het maar niet aan jouw omgeving: het is immers een privé gelegenheid.
Maar reageer eens, geloof je of niet?quote:Op vrijdag 13 april 2018 15:52 schreef Logic91 het volgende:
[..]
Vasten zonder erachter te staan is geen bewuste keuze. Dat komt omdat het vanuit je omgeving wordt opgelegd. Jouw voorstel is om dus heimelijk te eten en me voor te doen als een vrome gelovige? Nah, dan doe ik nog liever geforceerd mee. Dan lieg ik tenminste niet over het vasten.
Wat is er mis met gewoon zeggen dat je het onzin vindt en dat je niet mee doet?quote:Op vrijdag 13 april 2018 15:52 schreef Logic91 het volgende:
[..]
Vasten zonder erachter te staan is geen bewuste keuze. Dat komt omdat het vanuit je omgeving wordt opgelegd. Jouw voorstel is om dus heimelijk te eten en me voor te doen als een vrome gelovige? Nah, dan doe ik nog liever geforceerd mee. Dan lieg ik tenminste niet over het vasten.
Wordt meestal niet zo goed opgevangen dit....quote:Op vrijdag 13 april 2018 15:54 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Wat is er mis met gewoon zeggen dat je het onzin vindt en dat je niet mee doet?
Mensen zijn toch vrij om te mogen geloven wat ze zelf willen?quote:Op vrijdag 13 april 2018 15:56 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
Wordt meestal niet zo goed opgevangen dit....
maar als het zo is, hypocriet zijn is nog erger. Of je gelooft en je vast mee, of je gelooft niet en dan tja dan zal je zelf wel zien hoe het ooit met je afloopt.
Simpel
Ja hoor, maar als je niet gelooft hoef je ook niet schijnheilig te doen alsof?quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:00 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Mensen zijn toch vrij om te mogen geloven wat ze zelf willen?
Wat moet TS dan doen als meedoen niet goed is en niet meedoen ook niet goed is?quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:08 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
Ja hoor, maar als je niet gelooft hoef je ook niet schijnheilig te doen alsof?
Hypocriete mensen worden bij ons verafschuwd.
En afvalligen ook ja I know maar goef
Er eerlijk voor uitkomen mocht ie oud genoeg zijn.quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:11 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Wat moet TS dan doen als meedoen niet goed is en niet meedoen ook niet goed is?
Maar je zegt zelf dat afvalligen niet gewaardeerd worden. Daarmee zit TS aardig in een hoek gedrukt nietwaar? Bovendien is het niet heel erg tolerant.quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:13 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
Er eerlijk voor uitkomen mocht ie oud genoeg zijn.
Als hij wel gelooft maar gewoon geen zin heeft in de ramadan, dan niet aanstellen.
Sociale druk is er zeer zeker dus er is niet echt een goede keuze
Heb ik vorig jaar geprobeerd. Resultaat was een heleboel gezeik en hele avonden verplicht mee naar de moskee om die taraweeh gebeden te verrichten. Dat zijn die extra gebeden die moslims verrichten in de Ramadan.quote:Op vrijdag 13 april 2018 15:54 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Wat is er mis met gewoon zeggen dat je het onzin vindt en dat je niet mee doet?
Nee, ik ben een atheïst.quote:Op vrijdag 13 april 2018 15:54 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
Maar reageer eens, geloof je of niet?
Ja, het wordt als schandelijk gezien maar ik heb geen ervaring met afvalligen...quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:15 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Maar je zegt zelf dat afvalligen niet gewaardeerd worden. Daarmee zit TS aardig in een hoek gedrukt nietwaar? Bovendien is het niet heel erg tolerant.
Kun je niet proberen om in de moskee de dialoog aan te gaan over je atheïsme?quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:16 schreef Logic91 het volgende:
[..]
Heb ik vorig jaar geprobeerd. Resultaat was een heleboel gezeik en hele avonden verplicht mee naar de moskee om die taraweeh gebeden te verrichten. Dat zijn die extra gebeden die moslims verrichten in de Ramadan.
Als ouder wil je toch dat je kind gelukkig is?quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:19 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
Ja, het wordt als schandelijk gezien maar ik heb geen ervaring met afvalligen...
Ik snap hem best, maar zijn ouders ook. Je wilt namelijk het beste voor je kind.
Ja, maar niet dat je kind in de hel beland ook lijkt me?quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:20 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Als ouder wil je toch dat je kind gelukkig is?
Zou ik niet proberenquote:Op vrijdag 13 april 2018 16:20 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Kun je niet proberen om in de moskee de dialoog aan te gaan over je atheïsme?
Als het kind niet in een hel gelooft is er weinig hel om heen te gaanquote:Op vrijdag 13 april 2018 16:21 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
Ja, maar niet dat je kind in de hel beland ook lijkt me?
Voornamelijk het feit dat er geen enkel bewijs is voor de God hypothese. En het feit dat sommige mythologische verhalen ontkracht zijn door de wetenschap. Denk aan het verhaal van Adam en Eva waar moslims in geloven. Volledig ontkracht door evolutie.quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:17 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
En waarom? Wat heeft jou doen afkeren tegen het o zo mooie islam?
No fucking way man. Niemand weet überhaupt dat ik niet geloof. Ik vrees voor de consequenties.quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:20 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Nou,hoe lang denk je al zo?quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:22 schreef Logic91 het volgende:
[..]
Voornamelijk het feit dat er geen enkel bewijs is voor de God hypothese. En het feit dat sommige mythologische verhalen ontkracht zijn door de wetenschap. Denk aan het verhaal van Adam en Eva waar moslims in geloven. Volledig ontkracht door evolutie.
Ieder mens is toch vrij om te geloven wat hij of zij wil en om daarvoor uit te komen?quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:23 schreef Logic91 het volgende:
[..]
No fucking way man. Niemand weet überhaupt dat ik niet geloof. Ik vrees voor de consequenties.
Maar vele Nederlanders hebben er wel last van.quote:Op vrijdag 13 april 2018 15:03 schreef Handleiding het volgende:
Ik zou eerlijk gezegd ook not amused zijn mocht een van mijn kinderen beweren niet te geloven.quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:22 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Als het kind niet in een hel gelooft is er weinig hel om heen te gaan
Dit zal de situatie alleen maar verergeren.quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:26 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Ieder mens is toch vrij om te geloven wat hij of zij wil en om daarvoor uit te komen?
Het lijkt me sterk dat ze daar geen begrip voor op zouden kunnen brengen.
Je kunt je kinderen tochtocniet niet jou manier van denken opdringen? Zij zijn toch autonome personenquote:Op vrijdag 13 april 2018 16:27 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
Ik zou eerlijk gezegd ook not amused zijn mocht een van mijn kinderen beweren niet te geloven.
Want als je zelf gelooft weet je wat er gebeurt met afvalligen en dit wil je niet voor je kind.
Maar lisschien zijn zijn ouders net heel streng en keert hij zich daarom af van het geloof? De ene id wat gematigder dan de andere.
Hoezo dan?quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:28 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
Dit zal de situatie alleen maar verergeren.
Ik snap best dat dit moeilijk te vatten is maar zo werkt het helaas niet bik moslimsquote:Op vrijdag 13 april 2018 16:29 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Je kunt je kinderen tochtocniet niet jou manier van denken opdringen? Zij zijn toch autonome personen
Hoe kan dat zomaar dan? Dat is toch in strijd met de grondwet?quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:32 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
Ik snap best dat dit moeilijk te vatten is maar zo werkt het helaas niet bik moslims
quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:17 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
En waarom? Wat heeft jou doen afkeren tegen het o zo mooie islam?
Ik denk dat TS nog langer wil leven.quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:20 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Ja, je hebt gelijk maar cultureel gezien ligt dit anders. Dit is jammer, maar wel begrijpelijk.quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:33 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Hoe kan dat zomaar dan? Dat is toch in strijd met de grondwet?
Ik denk al jaren zo. Ik ben nooit religieus actief geweest als ik eerlijk ben (afgezien van de Ramadan wat ze je verplichten). Ook toen ik klein was had ik een schijthekel aan religie. Iedere keer als de Ramadan op het punt stond te beginnen had ik zoiets van ''Fuck!''. Ik ben gewoon eerlijk met je.quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:25 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
Nou,hoe lang denk je al zo?
Elke gelovige twijfelt. Twijfelen en bepaalde zaken in vraag stellen is net het bewijs dat je een goed imaan hebt en niet zomaar alles voor waar neemt en onderzoekt doet.
Hoe oud ben je?
Dan ken je de gemiddelde conservatie soenniet niet Plomp. Jij bekijkt het vanuit een seculier perspectief en ik begrijp je. Maar de gemiddelde conservatieve moslim kan er heel wat minder begrip voor hebben.quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:26 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Ieder mens is toch vrij om te geloven wat hij of zij wil en om daarvoor uit te komen?
Het lijkt me sterk dat ze daar geen begrip voor op zouden kunnen brengen.
Kunnen we dan concluderen dat de cultuur niet aansluit bij de grondwet?quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:38 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
Ja, je hebt gelijk maar cultureel gezien ligt dit anders. Dit is jammer, maar wel begrijpelijk.
Zo'n vermoeden had ik helaas al. Maar hoe oud ben je nou?quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:39 schreef Logic91 het volgende:
[..]
Ik denk al jaren zo. Ik ben nooit religieus actief geweest als ik eerlijk ben (afgezien van de Ramadan wat ze je verplichten). Ook toen ik klein was had ik een schijthekel aan religie. Iedere keer als de Ramadan op het punt stond te beginnen had ik zoiets van ''Fuck!''. Ik ben gewoon eerlijk met je.
We moesten vaak naar de moskee voor koran lessen waar ik altijd een hekel aan had.Die imam was ook een gestoorde man. Die sloeg erop los met een dikke stok als we ons misdroegen.
Wtf heb ik eraan gehad ? Geïndoctrineerd worden met koranische verzen terwijl ik geen flauw idee heb wtf ik aan het reciteren ben.
Na al die jaren ken ik nog een aantal verzen. Ook nu weet ik niet wat ik zeg.
Neen.quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:41 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Kunnen we dan concluderen dat de cultuur niet aansluit bij de grondwet?
Goh, want als jouw kinderen op een gegeven moment niet meer geloven en het lukt je niet ze om te praten, moeten ze volgens jouw geloof dood. Dan snap ik dat je dat liever niet hebt.quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:27 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
Ik zou eerlijk gezegd ook not amused zijn mocht een van mijn kinderen beweren niet te geloven.
Want als je zelf gelooft weet je wat er gebeurt met afvalligen en dit wil je niet voor je kind.
Maar lisschien zijn zijn ouders net heel streng en keert hij zich daarom af van het geloof? De ene id wat gematigder dan de andere.
Maar je zegt net zelf dat het cultureel anders ligt dan hoe de grondwet het voorschrijftquote:
Wie zei dat ze dood moeten? Als moslim mag je niks of niemand dodenquote:Op vrijdag 13 april 2018 16:43 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Goh, want als jouw kinderen op een gegeven moment niet meer geloven en het lukt je niet ze om te praten, moeten ze volgens jouw geloof dood. Dan snap ik dat je dat liever niet hebt.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om zelf niet meer mee te doen met die ideologie, maar ja, dat is dan weer lastig voor jóuw ouders en andere naasten.
Maar jouw ouders willen wel dat je in de eeuwige spaghettisaus beland, door jou niet de religie van Het Vliegend Spaghettimonsterquote:Op vrijdag 13 april 2018 16:21 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
Ja, maar niet dat je kind in de hel beland ook lijkt me?
Nou, bij hem is de koran/islam er met harde hand ingeramd en dit is vaak nefast. Dan krijg je dit soort situaties.quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:44 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Maar je zegt net zelf dat het cultureel anders ligt dan hoe de grondwet het voorschrijft
Kijk, ik wel best iedereen zijn mening respecteren en normaal in discussie gaan maar wat je nou zegt is gewoon onzin.quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:46 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Maar jouw ouders willen wel dat je in de eeuwige spaghettisaus beland, door jou niet de religie van Het Vliegend Spaghettimonsterop te dringen?
Waarom is mijn onzin meer onzin dan jouw onzin?quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:49 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
Kijk, ik wel best iedereen zijn mening respecteren en normaal in discussie gaan maar wat je nou zegt is gewoon onzin.
Ik volg de analogie niet. Zou je dit kunnen uitleggen?quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:48 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
Nou, bij hem is de koran/islam er met harde hand ingeramd en dit is vaak nefast. Dan krijg je dit soort situaties.
Zou jij iemand vermoorden die je dochter verkracht heeft? Dit strookt ook met de grondwet niet?
Ik ben 26. Dat is niet de reden waarom ik de religie heb verlaten. Het komt eerder doordat ik serieus begon te denken over dit soort fundamentele levensvragen vanaf mijn twintigste ongeveer. Daarvoor zag ik religie meer als ''iets dat erbij hoort''. Maar toen ik echt ben gaan nadenken en boeken begon te lezen over dit onderwerp van Dawkins, Hitchens, Harris onder meer en heel veel video's heb bekeken van debatten tussen verschillende intellectuelen kon ik maar één conclusie trekken: de positie van het islamitische theïsme is niet rationeel gerechtvaardigd.quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:42 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
Zo'n vermoeden had ik helaas al. Maar hoe oud ben je nou?
Je kind te steng islamitisch opvoeden kan dit resultaat geven. Ik snap noj waarom je je er tegen afkeert.
Khair inshallah
Dit meen je nietquote:Op vrijdag 13 april 2018 16:27 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
Waarom verziek je een normale discussie?quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:50 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Waarom is mijn onzin meer onzin dan jouw onzin?
Laat maar ook. Ik wil helemaal niks met de ellende die islam heet te maken hebben.quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:55 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
Waarom verziek je een normale discussie?
Nou, je bent 26 dus lekker op jezelf wonen en je eigen leven leiden.quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:51 schreef Logic91 het volgende:
[..]
Ik ben 26. Dat is niet de reden waarom ik de religie heb verlaten. Het komt eerder doordat ik serieus begon te denken over dit soort fundamentele levensvragen vanaf mijn twintigste ongeveer. Daarvoor zag ik religie meer als ''iets dat erbij hoort''. Maar toen ik echt ben gaan nadenken en boeken begon te lezen over dit onderwerp van Dawkins, Hitchens, Harris onder meer en heel veel video's heb bekeken van debatten tussen verschillende intellectuelen kon ik maar één conclusie trekken: de positie van het islamitische theïsme is niet rationeel gerechtvaardigd.
Het was een harde wake-up call maar wel eentje die nodig was denk ik. Sindsdien ben ik steeds meer anti-theïstisch geworden.
16 meiquote:Op vrijdag 13 april 2018 16:57 schreef haags_kwartiertje het volgende:
De ramadan is toch pas in juni?
Prima, post dan niet in dit topic?quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:55 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Laat maar ook. Ik wil helemaal niks met de ellende die islam heet te maken hebben.
Hij had ook Tartarus, Hades,de Noordse Hel of de maag van Ammit als voorbeeld kunnen noemen. Op Fok! is de religie van het vliegende spaghetti monster nu eenmaal wat populairder en bekender.quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:55 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
Waarom verziek je een normale discussie?
Er zijn zoveel zaken die verboden zijn in de grondwet maar toch gebeuren.quote:Op vrijdag 13 april 2018 16:50 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Ik volg de analogie niet. Zou je dit kunnen uitleggen?
Is elk jaar anders, heeft te maken met de islamitische maankalender.quote:
Omdat je niets te beslissen hebt over een ander en geloven geen weten is.quote:
Ja dat weet ik. Maar dacht eigenlijk dat het dit jaar in juni begon.quote:Op vrijdag 13 april 2018 17:03 schreef Fushia2 het volgende:
[..]
Is elk jaar anders, heeft te maken met de islamitische maankalender.
Binnen enkele jaren is het tijdens de winter
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |