abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 31 maart 2018 @ 18:10:41 #1
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_178216683
Is dat tegenwoordig een beetje te doen? Ik heb al diverse informatie opgezocht en het blijkt dat momenteel de grens tussen Wit Rusland en Rusland gesloten is voor iedereen behalve voor diegene uit die 2 landen. Geen probleem, ga ik gewoon via Litouwen en Letland, beide EU landen. Maar dan, via Letland Rusland in. Doelbestemming is de stad Krasnojarsk. Afstand, via Wit Rusland (wat dus niet kan) = 6.482km. Via Litouwen en Letland komen daar vast nog een paar honderd km bij. Nou ja, benzine in Rusland is goedkoop. Een liter euro 95 daar doet nu 42 roebel, gelijk aan 58 eurocent. Mijn auto rijdt gemiddeld 1 op 15 als ik niet te hard rij in elk geval. Geschatte benzinekosten op en neer: 650 a 700 euro.

Wat zijn nog meer zaken om op te letten tijdens deze roadtrip:
- Visa nodig
- Houden aan specifieke verkeersregels, bepaalde verplichte items nodig in de auto
- Contant geld nodig voor tolheffingen? Moeten dat perse Roebels zijn of mag het ook met euro's/dollars?
- Overnachten, in de auto om je spullen te bewaken of gewoon in een plaatselijke motel?
- Navigatie, nog niet gechecked of er een Rusland kaart beschikbaar is voor mijn TomTom.
- Kilo coke thuis laten :P
- Niet te hard rijden, want hoe corrupt is de politie?
- Mijn auto is niet de nieuwste meer, een Opel Vectra uit 2001, dus een niet een al te opvallende auto voor wat betreft dieven. Denk ik. Wel even grondig nakijken, reserve items meenemen, lampen zou ik voortijdig laten vervangen. Kan het zelf niet zo goed, want kan er zo moeilijk bij. En voor de rest alle overige zaken, oliepeil, koelwatervloeistof, ruitenwisservloeistof, 50 a 60 liter jerrycan, of twee kleinere 25 a 30L jerrycans, zeker als je wat dieper Rusland in gaat en minder tankstations tegen komt.

Ik hoor graag jullie ideeen/suggesties/aanbevelingen.

Vliegtuig heb ik ook al overwogen, maar er zijn meerdere bezwaarpunten aangaande dit:
- Vliegen is veel duurder, behalve de echte budget stunters, maar ik vertrouw dat totaal niet.
- Ik heb nog nooit gevlogen, ik zou waarschijnlijk op Schiphol al verdwalen, laat staan in een vreemde Russische stad, waarbij er ook nog eens overgestapt moet worden in Moskou.
- Geen controle over waar je heen gaat
- Cheap ass vluchten betekenen ook weinig onderhoud aan de toestellen, neerstortingsgevaar is reeel.
- Parkeergeld bij Schiphol, wat kost dat wel niet als je je auto daar 2 weken laat staan?
- Benzinekosten om bij Schiphol te komen tellen ook nog eens mee, ik moet helemaal uit Groningen komen.
- ANWB vragen hoe het zit met pechhulp verlening. Ik ben ANWB lid, maar ik denk niet dat mijn huidige abonnement ook in Rusland voorziet, dus navragen.

Roadtrip is veel leuker, meer avontuurlijker. Ook leuk om te documenteren. Ik heb een kleine notebook waar ik een externe hdd aan kan koppelen om video's en foto's op op te slaan. Alleen het opladen van die notebook is wat lastig. Allicht een 12v -> 220v adapter. Of ik moet al op een of andere manier data rechtstreeks van mijn S7 naar een externe schijf kunnen zetten, maar dat gaat waarschijnlijk ook niet werken, omdat de schijf ook stroom nodig heeft. De S7 kan in 4K opnemen, maar ten omwille van de opslagcapaciteit lijkt me dit niet verstandig. De externe schijf die ik heb is 320GB, in de notebook heb ik een ssd gestopt van maar 60GB. USB sticks zijn ook nog een optie. Documentatie is wel belangrijk, want ik ga niet dagelijks op en neer dwars door Rusland.

De route: Rood is het alternatief door Litouwen en Letland:

[ Bericht 2% gewijzigd door TechnoCat op 31-03-2018 18:16:32 ]
pi_178216836
Externe hdd op telefoon zal wel gaan met een otg kabeltje? Laptop opladen zal toch wel gewoon aan de aansteker van je auto kunnen?

Budget vliegen is niet minder veilig. Vaak zelf nieuwere toestellen. Hoe het met interne Russische maatschappijen zit weet ik niet. Navigeren op een vliegveld is niet zo moeilijk maar met de auto is wel veel leuker natuurlijk.
  zaterdag 31 maart 2018 @ 18:29:20 #3
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_178217098
Je kunt wel stellen dat dit echt een roadtrip is. In Amerika doen ze dat ook regelmatig, zijn ze zo een paar dagen onder de pannen. Het enige waar ik een beetje mee zit is de veiligheid. Zeker als je wat verder oostwaarts gaat. En om nu de hele tijd de pinpas in de bilnaad te houden lijkt me ook niks.
  zaterdag 31 maart 2018 @ 18:51:53 #4
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_178217625
waarom in godsnaam zo ver met de auto. een auto gaat dat echt niet reden hoor. kijk...naar Zweden rijden of Portugal of Frankrijk ofzo..... ja dat is met de auto nog wel te doen. is nog steeds wel erg ver (en ik zou het zelf nooit doen) maar dat kan nog net aan.
maar de reis die jij wil maken TS :') ......ik bedoel....wauw. je rijd bijna helemaal naar China toe. dat gaat je auto echt niet halen.
Maar niet heus.....Daaaag.
  zaterdag 31 maart 2018 @ 19:00:05 #5
475456 Samuel24
pi_178217808
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 18:10 schreef TechnoCat het volgende:

- Vliegen is veel duurder, behalve de echte budget stunters, maar ik vertrouw dat totaal niet.

en dat oude barrel van jouw vertrouw je wel wil je zeggen? :')
pi_178217864
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:00 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

Die gaat niet met bijna 1000 km/h met de neus eerst naar de grond van 10 km hoog :')

OT: vliegen is chill, maar rijden is nog veel chiller _O_
Brutal. Fucking. Metal.
  zaterdag 31 maart 2018 @ 19:04:25 #7
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_178217913
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:00 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

Dat 'oude barrel' heeft nog maar 135k op de teller, als ie nu op 3 ton stond dan zou ik het inderdaad niet doen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 18:51 schreef Samuel24 het volgende:
waarom in godsnaam zo ver met de auto. een auto gaat dat echt niet reden hoor. kijk...naar Zweden rijden of Portugal of Frankrijk ofzo..... ja dat is met de auto nog wel te doen. is nog steeds wel erg ver (en ik zou het zelf nooit doen) maar dat kan nog net aan.
maar de reis die jij wil maken TS :') ......ik bedoel....wauw. je rijd bijna helemaal naar China toe. dat gaat je auto echt niet halen.
Waarom zou dat niet kunnen? Zoals ik al zei, als je maar de nodige voorbereidingen doet en zorgt dat je auto tip in orde is en dat je genoeg reservespullen meeneemt + eventueel wat klein gereedschap.
  zaterdag 31 maart 2018 @ 19:05:11 #8
475456 Samuel24
pi_178217929
quote:
19s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:02 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

Die gaat niet met bijna 1000 km/h met de neus eerst naar de grond van 10 km hoog :')

OT: vliegen is chill, maar rijden is nog veel chiller _O_
de kans dat TS een dodelijk ongeluk krijgt met zijn auto is velelelelelelelelelelelelelelelelelelelelelelelelelelelele maal groter dan dat TS een dodelijk vliegtuigongeluk krijgt met de aller goedkoopste vlucht die er is.
  zaterdag 31 maart 2018 @ 19:06:55 #9
456593 Jinkx
It's Monsoon season!
pi_178217975
Ga je alleen? Spreek je Russisch? Weet je al waar je wil gaan slapen?
  zaterdag 31 maart 2018 @ 19:07:21 #10
475456 Samuel24
pi_178217982
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:04 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Dat 'oude barrel' heeft nog maar 135k op de teller, als ie nu op 3 ton stond dan zou ik het inderdaad niet doen.
weetje (en ik ben nu echt serieus) en raad je het ten zeerste af om deze reis te maken met je auto. even afgezien van het feit dat mensen in Rusland rijden als gekken en jij door heel rusland wilt gaan rijden. en stel nou dat jij auto pech krijgt en je zit ergens in de middle of nowere? wie gaat je helpen dan?
  zaterdag 31 maart 2018 @ 19:08:00 #11
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_178218002
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:06 schreef Jinkx het volgende:
Ga je alleen? Spreek je Russisch? Weet je al waar je wil gaan slapen?
- Ja
- Nee (wel engels en duits)
- Nee (nog niet althans)
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:07 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

weetje (en ik ben nu echt serieus) en raad je het ten zeerste af om deze reis te maken met je auto. even afgezien van het feit dat mensen in Rusland rijden als gekken en jij door heel rusland wilt gaan rijden. en stel nou dat jij auto pech krijgt en je zit ergens in de middle of nowere? wie gaat je helpen dan?
ANWB alarmcentrale heeft Rusland gewoon in hun pakket zitten (of kun je krijgen). Je kunt dan gewoon bellen en afhankelijk van waar je zit wordt de dichtstbijzijnde pechhulp dienst naar je gestuurd.
pi_178218021
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:05 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

de kans dat TS een dodelijk ongeluk krijgt met zijn auto is velelelelelelelelelelelelelelelelelelelelelelelelelelelele maal groter dan dat TS een dodelijk vliegtuigongeluk krijgt met de aller goedkoopste vlucht die er is.
Dat klopt. Maar als je een ongeluk met een vliegtuig krijgt is het doorgaans wel een heel stuk fataler :)
Brutal. Fucking. Metal.
  zaterdag 31 maart 2018 @ 19:09:50 #13
475456 Samuel24
pi_178218032
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:04 schreef TechnoCat het volgende:

Waarom zou dat niet kunnen? Zoals ik al zei, als je maar de nodige voorbereidingen doet en zorgt dat je auto tip in orde is en dat je genoeg reservespullen meeneemt + eventueel wat klein gereedschap.

ben je erg technisch? kan je je auto repareren als je ergens langs de weg staat met pech?
  zaterdag 31 maart 2018 @ 19:11:37 #14
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_178218067
quote:
19s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:09 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar als je een ongeluk met een vliegtuig krijgt is het doorgaans wel een heel stuk fataler :)
Klopt, dat redt je niet met een pleister.

Als ik ooit een keer voor de 1e keer wil vliegen, dan pak ik wel een retourtje Londen of zo, om even het idee te krijgen hoe het allemaal in z'n werk gaat op die vliegvelden, want zoals gezegd ik heb nog nooit gevlogen. Als ik gewoon een keer naar Engeland ga met een goedkope vlucht dan weet ik in elk geval dat ter plekke op het vliegveld in Engeland ik de taal daar kan lezen. In Rusland is dat wat lastiger.
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:09 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

ben je erg technisch? kan je je auto repareren als je ergens langs de weg staat met pech?
Bandje vervangen, vloeistoffen bijvullen, dat soort dingen wel, maar als er een motorstoring is en de auto wil niet meer starten dan houdt het voor mij ook op. Maar dat geldt denk ik voor het gros van de Nederlanders. Als jouw auto niet wil starten kun je em dan ook ter plekke repareren? Bovendien daarvoor heb je de pechhulp dienst. Ik zou zeker eerst heel grondig bij de ANWB gaan informeren over hoe en wat. En waarschijnlijk neem ik ook een tweede (oud mobieltje) mee met een prepaid kaartje er in, voor het geval dat mijn eigen telefoon de geest geeft.
  zaterdag 31 maart 2018 @ 19:11:50 #15
475456 Samuel24
pi_178218071
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:08 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

ANWB alarmcentrale heeft Rusland gewoon in hun pakket zitten (of kun je krijgen). Je kunt dan gewoon bellen en afhankelijk van waar je zit wordt de dichtstbijzijnde pechhulp dienst naar je gestuurd.
en dat zal niet goedkoop zijn ben ik bang. al met al kan je met al dat geld wat je dan moet gaan betalen net zo goed 1e klas reizen met het vliegtuig me dunkt.
  zaterdag 31 maart 2018 @ 19:12:14 #16
475456 Samuel24
pi_178218078
quote:
19s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:09 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

je weet hoe ze in Rusland rijden? :')
  zaterdag 31 maart 2018 @ 19:12:28 #17
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_178218085
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 18:51 schreef Samuel24 het volgende:
Ben jij wereldvreemd ofzo? Natuurlijk kan je zover rijden met de auto, genoeg die het ook doen. Nog wel verder.

Net aan naar Frankrijk? :? Je kan gerust een heel eind verder rijden hoor. Het is niet zo dat je auto uit elkaar valt als je in een week 6000 km rijdt.
pi_178218114
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:12 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

Het is niet dat ik er wekelijks kom, nee.
Ken wel die filmpjes op YT en die programma's op RTL7 :') _O-
Brutal. Fucking. Metal.
  zaterdag 31 maart 2018 @ 19:13:44 #19
475456 Samuel24
pi_178218116
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:11 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Klopt, dat redt je niet met een pleister.

Als ik ooit een keer voor de 1e keer wil vliegen, dan pak ik wel een retourtje Londen of zo, om even het idee te krijgen hoe het allemaal in z'n werk gaat op die vliegvelden, want zoals gezegd ik heb nog nooit gevlogen. Als ik gewoon een keer naar Engeland ga met een goedkope vlucht dan weet ik in elk geval dat ter plekke op het vliegveld in Engeland ik de taal daar kan lezen. In Rusland is dat wat lastiger.
ik snap dat je bang met om te vliegen. ik vind dat zelf ook niks hoor. geef ik heel eerlijk toe.
maar ik denk eerlijk gezegd dat je nu meer bang zou moeten zijn voor de reis die je van plan bent te maken met je auto.
pi_178218130
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:08 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

- Ja
- Nee (wel engels en duits)
- Nee (nog niet althans)

[..]

Bedenk wel dat er in Rusland niet veel mensen Engels of Duits spreken. Ander probleem vind ik dat je bebording aan de wegen niet kunt lezen, Russische letters.
  zaterdag 31 maart 2018 @ 19:14:48 #21
475456 Samuel24
pi_178218139
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:12 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Ben jij wereldvreemd ofzo? Natuurlijk kan je zover rijden met de auto, genoeg die het ook doen. Nog wel verder.

Net aan naar Frankrijk? :? Je kan gerust een heel eind verder rijden hoor. Het is niet zo dat je auto uit elkaar valt als je in een week 6000 km rijdt.
maar de kans op auto pech word aanzienlijk groter als je dagelijks veel kilometers rijd. zeker met een oude auto.
  zaterdag 31 maart 2018 @ 19:15:09 #22
475456 Samuel24
pi_178218150
quote:
19s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:13 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

Het is niet dat ik er wekelijks kom, nee.
Ken wel die filmpjes op YT en die programma's op RTL7 :') _O-
:Y
  zaterdag 31 maart 2018 @ 19:15:57 #23
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_178218168
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:12 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

In ieder geval niet als een stel slakken hier in Nederland die zo verstijfd zijn dat bij 1mm regen er gelijk 500km file staat en bij 2cm sneeuw het hele land plat ligt.

Maar die ongelukken gebeuren doorgaans in de grote steden en niet zo vaak op de autosnelweg. Daar zal ik toch de meeste tijd vertoeven. :)
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:14 schreef Ziewel het volgende:

[..]

Bedenk wel dat er in Rusland niet veel mensen Engels of Duits spreken. Ander probleem vind ik dat je bebording aan de wegen niet kunt lezen, Russische letters.
Ook al stonden ze er in het Nederlands, ik zal toch afhankelijk zijn van navigatie. En met navigatie heb ik geen borden nodig.
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:14 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

maar de kans op auto pech word aanzienlijk groter als je dagelijks veel kilometers rijd. zeker met een oude auto.
Als de auto al 3 ton op de teller heeft, ja. Maar mijn auto heeft nog maar 135.000km gereden. DR is vervangen bij 82.000km, dus die kan ook nog wel even. In 2015 zijn er 4 nieuwe banden onder gekomen, vorig jaar een nieuwe uitlaat en hij is de laatste 2 jaar zonder problemen door de APK gekomen.

Maar zelfs dan nog, zal ik voor zo'n trip begin sowieso de olie laten verversen en misschien ook nieuwe bougies laten plaatsen. Ik heb de auto in 2014 gekocht, toen stond er 84.000km op de teller, dus ik heb er in ongeveer 3,5 jaar tijd zo'n 50.000km mee gereden. Geen idee hoe vaak je de bougies moet vervangen, maar ik vermoed dat het geen overbodige luxe is.

[ Bericht 26% gewijzigd door TechnoCat op 31-03-2018 19:21:31 ]
  zaterdag 31 maart 2018 @ 19:18:16 #24
475456 Samuel24
pi_178218219
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:15 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

In ieder geval niet als een stel slakken hier in Nederland die zo verstijfd zijn dat bij 1mm regen er gelijk 500km file staat en bij 2cm sneeuw het hele land plat ligt.

Maar die ongelukken gebeuren doorgaans in de grote steden en niet zo vaak op de autosnelweg. Daar zal ik toch de meeste tijd vertoeven. :)
je moet het uiteraard zelf weten natuurlijk he. maar uuh....laat je auto goed checken door je dealer of garage voordat je je reis begint.
pi_178218230
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:15 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

[..]

Ook al stonden ze er in het Nederlands, ik zal toch afhankelijk zijn van navigatie. En met navigatie heb ik geen borden nodig.
Euh, je weet dat dingen als voorrangswegen niet op je navigatie weergegeven worden :')
Brutal. Fucking. Metal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')