abonnement Unibet Coolblue
pi_178213958
Wij hebben sinds een tijdje best wel wat vierkante meters om te maaien, dit is gedeeltelijk gazon en gedeeltelijk weide. Ik wil beide met de zelfde machine maaien maar nu twijfel ik of ik gewoon een zitmaaier moet kopen of een mini/tuintractor.

Tuintractoren zijn wat zwaarder uitgevoerd en hebben meer uitbreidingsmogelijkheden (aftakas en hefinrichting) Het liefst ga ik dus voor het tweede, maar ben bang dat het gazon niet goed blijft onder de tractorbanden.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zo'n mini/tuintractor?

Voorbeeld van een mini/tractor:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voorbeeld van een zitmaaier:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Edit: Ik zie net dat je ook gewoon 'gazonbanden' onder kunt zetten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat maakt natuurlijk best veel verschil, maar is natuurlijk nog steeds een zware machine..
pi_178214154
Is het mogelijk om die andere dingen als ploegen en zaaimachines geschikt voor zo'n minitractor te huren? Dan zou ik voor zo'n minitractor gaan, ben je veel flexibeler mee.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_178214171
Minitractor is te zwaar voor gazon en die kubota modellen zijn ondingen.
Een gazonmaaier is ongeschikt voor wei, het gras is te zwaar/lang.

Goede tussenweg is een zware iseki ofzo
Iets in deze richting

https://www.rientiestuinm(...)37-subcompacttrekker
  zaterdag 31 maart 2018 @ 16:24:13 #4
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_178214858
Daar hebben ze zogenaamde gazonbanden voor.
Fade to Black
pi_178215092
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 15:47 schreef -niemand- het volgende:
Minitractor is te zwaar voor gazon en die kubota modellen zijn ondingen.
Een gazonmaaier is ongeschikt voor wei, het gras is te zwaar/lang.

Goede tussenweg is een zware iseki ofzo
Iets in deze richting

https://www.rientiestuinm(...)37-subcompacttrekker
Waarom zijn die Kubota's ondingen dan? Ik heb er juist positieve dingen over gehoord. Zo'n Kubota B7001 is trouwens zo'n 150 kilo lichter dan die Iseki TXG 237, dus je zou denken dat zo'n ding op gazonbandjes juist beter voor je gazon is. (is ook geen Engels perfectie gazonnetje hoor)
pi_178215107
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 15:46 schreef Resistor het volgende:
Is het mogelijk om die andere dingen als ploegen en zaaimachines geschikt voor zo'n minitractor te huren? Dan zou ik voor zo'n minitractor gaan, ben je veel flexibeler mee.
Dat is inderdaad de reden dat ik er zo eentje wil, maar doen moet het gazon het wel trekken.
  zaterdag 31 maart 2018 @ 17:12:11 #7
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_178215808
Alles valt of staat met de banden.. Je kunt overal mee over gras rijden, als de goede banden er onder zitten. Die kambanden zakken zo door je graslaag heen; je wilt brede banden met niet te grof profiel, dan kan er best veel.
Wil je gaan ploegen of echt grond bewerken waarvoor je wat tractie nodig hebt zul je de banden of complete wielen moeten wisselen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_178215960
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 17:12 schreef Sounddragon het volgende:
Alles valt of staat met de banden.. Je kunt overal mee over gras rijden, als de goede banden er onder zitten. Die kambanden zakken zo door je graslaag heen; je wilt brede banden met niet te grof profiel, dan kan er best veel.
Wil je gaan ploegen of echt grond bewerken waarvoor je wat tractie nodig hebt zul je de banden of complete wielen moeten wisselen.
Dat ben ik vooralsnog niet van plan, maar dan kun je natuurlijk altijd nog een tweede set velgen met tractorbanden kopen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo moet het inderdaad denk ik wel goed gaan..
pi_178216072
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 16:37 schreef MrSoreto het volgende:

[..]

Waarom zijn die Kubota's ondingen dan? Ik heb er juist positieve dingen over gehoord. Zo'n Kubota B7001 is trouwens zo'n 150 kilo lichter dan die Iseki TXG 237, dus je zou denken dat zo'n ding op gazonbandjes juist beter voor je gazon is. (is ook geen Engels perfectie gazonnetje hoor)
Geen doordraaiende aftakas. Dus als je ontkoppelt draait je maaidek je versnellingsbak nog aan -> je tractor rijd gewoon door.
En de aftakas draait linksom :') dus je kunt er geen gangbare bloter of andere machines aan hangen, maar alleen machines speciaal geschikt voor zulk een kubota.

Daarbij kun je met een bloter geen gazon kwaliteit maaien. Het zal er altijd grof uit zien.
pi_178216533
Mini Tractor gewoon omdat dat gaaf is :D 8-) *O*

Maar even serieus, ook inzetbaar voor andere klussen die je misschien nog te doen krijgt.
  zaterdag 31 maart 2018 @ 18:53:44 #12
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_178217666
Gazonmaaier en nog een aparte ruwterreinmaaier voor de wei misschien een optie?

Zo doen wij het, de ruwterreinmaaier is een maaier waar je achter aan moet lopen maar heeft een breder maaivlak dan zo'n zitmaaier en trekt zichzelf vooruit. Wel zwaar om door de bochten te duwen.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_178217696
Heeft de grasmeester van de lokale FC geen bruikbare tips?
Eenzame Cambuur fan op Fok! forum.
pi_178217743
Gazonmaaier en een boer vragen om je stukje wei mee te pakken? Moet het wel groot genoeg zijn voor minimaal een baaltje. Of anders een tractor met bloter lenen/huren.
pi_178218392
Met een zitmaaier kun je prima weiland maaien desnoods in 2 keer.

Koop je er gewoon een oldtimer trekker bij voor het grove werk, onverwoestbaar ook met aftakassen en hef eventueel nog een maaibalk erbij, dan kun je alles.
pi_178218642
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 17:28 schreef -niemand- het volgende:

[..]

Geen doordraaiende aftakas. Dus als je ontkoppelt draait je maaidek je versnellingsbak nog aan -> je tractor rijd gewoon door.
En de aftakas draait linksom :') dus je kunt er geen gangbare bloter of andere machines aan hangen, maar alleen machines speciaal geschikt voor zulk een kubota.

Daarbij kun je met een bloter geen gazon kwaliteit maaien. Het zal er altijd grof uit zien.
Dat zijn wel argumenten ja, dat van die aftakas is inderdaad onhandig. Maar het gazon hoeft niet perse met een bloter toch? Zou ook met een cirkel- of kooimaaier kunnen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 18:53 schreef embedguy het volgende:
Gazonmaaier en nog een aparte ruwterreinmaaier voor de wei misschien een optie?

Zo doen wij het, de ruwterreinmaaier is een maaier waar je achter aan moet lopen maar heeft een breder maaivlak dan zo'n zitmaaier en trekt zichzelf vooruit. Wel zwaar om door de bochten te duwen.
Hoeveel vierkante meters moeten jullie doen met die ruwterreinmaaier? Wij zitten denk ik aan zo'n 1000m² gazon en 6000m² weide, dat vind ik wat veel om achter een machine te lopen.

quote:
2s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:25 schreef machtpen het volgende:
Met een zitmaaier kun je prima weiland maaien desnoods in 2 keer.

Koop je er gewoon een oldtimer trekker bij voor het grove werk, onverwoestbaar ook met aftakassen en hef eventueel nog een maaibalk erbij, dan kun je alles.
Ja, maar ik wil het wel allemaal onderdak kunnen zetten, en dat gaat dan niet lukken.
pi_178218957
[quote]0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:36 schreef MrSoreto het volgende:

[..]

Dat zijn wel argumenten ja, dat van die aftakas is inderdaad onhandig. Maar het gazon hoeft niet perse met een bloter toch? Zou ook met een cirkel- of kooimaaier kunnen.

Een gazon heeft de voorkeur voor een cirkel of kooimaaier, maar zulke aanbouwdelen zijn niet gangbaar voor tractoren.

Daarom stelde ik al zo'n overmaatse gazonmaaier voor met maaidek in het midden.

Deze zijn vaak ook hydrostaat dus veel makkelijker in gebruik.
pi_178219228
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 19:49 schreef -niemand- het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op zaterdag 31 maart 2018 19:36 schreef MrSoreto het volgende:

[..]

Dat zijn wel argumenten ja, dat van die aftakas is inderdaad onhandig. Maar het gazon hoeft niet perse met een bloter toch? Zou ook met een cirkel- of kooimaaier kunnen.

Een gazon heeft de voorkeur voor een cirkel of kooimaaier, maar zulke aanbouwdelen zijn niet gangbaar voor tractoren.

Daarom stelde ik al zo'n overmaatse gazonmaaier voor met maaidek in het midden.

Deze zijn vaak ook hydrostaat dus veel makkelijker in gebruik.
Die Iseki heeft ook gewoon een aftakas zie ik, geeft toch best wat mogelijkheden.. Misschien niet eens zo gekke optie, maar eens kijken wat die dingen kosten op de 2ehands markt.
pi_178227134
Zit maaier voor je gazon en stuk of wat autonome maaiers voor je stuk wei.
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
pi_178228063
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 03:05 schreef Clicks_nl het volgende:
Zit maaier voor je gazon en stuk of wat autonome maaiers voor je stuk wei.
[ afbeelding ]
Nog wat voor op de BBQ ook nog na een tijdje :D :Y)

* Maar ja dieren hebben verzorging nodig dat kost tijd en geld daar moet je zin in hebben.
pi_178228091
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 03:05 schreef Clicks_nl het volgende:
Zit maaier voor je gazon en stuk of wat autonome maaiers voor je stuk wei.
[ afbeelding ]
Ja, dat overwegen we inderdaad. Om er beesten op te zetten, maar nu is niet het moment, misschien over een paar jaar. Bovendien moet je die in de winter weer bijvoeren en moeten ze een stalletje hebben.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')