quote:
Op donderdag 29 maart 2018 17:32 schreef Bivox.Silentic het volgende:Studeren en bidden. Het blijft een wonderlijke combinatie.
Zoiets als varen met een motorboot, maar tegelijkertijd met houten spanen de andere kant op willen roeien.
Individuen moeten het zelf weten, of ze nu moslim of christen of wat dan ook zijn. Dat is niet per se incompatibel. Het lijkt me zelfs moeilijk te vermijden als je theologie studeert of zo. Is dat nog steeds de manier om dominee te worden?
Ze moeten alleen niet verwachten dat ze gefaciliteerd worden buiten de plekken waar het niet relevant is voor de studie, ze doen het maar in hun eigen tijd. De geloofsneutrale stilteruimte die door veel hogescholen geboden wordt vind ik al een grote luxe. Ik zou hier in Grunn in het academiegebouw of op de letterenfaculteit echt niet weten waar ik met een groepje zou moeten bidden als ik de behoefte ooit zou voelen. Nu zitten die gebouwen in een centrum waar je op loopafstand prachtige historische kerken en hofjes hebt. Die luxe heb je nu eenmaal niet overal. Rotjeknor lijkt me nu niet echt een stad waar gebeden, genoten of de liefde bedreven wordt. Maar moskeeėn zijn er toch wel dacht ik. En anders lijkt het me typisch iets voor het verenigingsleven van de studenten om zelf de handen uit de mouwen te steken om te voorzien in een behoefte die kennelijk bestaat.
Afijn, we moeten elkaar ook niet voor de gek houden en doen alsof het over 'religie' in het algemeen of 'stilteruimtes' in het algemeen gaat. De kwestie gaat om moslims, en alleen om moslims, die een specifieke soort ruimte willen waar ze specifieke gebruiken kunnen beoefenen, bijvoorbeeld segregatie op basis van geslacht. En die ze zich dan maar toe-eigenen in andermans gebouw. Als mensen van andere of geen religies er wat aan hebben is dat puur een nevenwerking en niet op zichzelf de bedoeling.
Het is niet een erg verheffende discussie maar het is op zich goed dat het zo naar voren komt. Dan worden mensen tenminste met de neus op de feiten gedrukt van wat er aan de hand is. De groep islamistische studenten zal toenemen en veeleisender en agressiever worden. En dat is 100% het gevolg van die zogenaamde tolerantie. Ben wel blij dat ik het zelf niet meer mee hoef te maken, zeker niet in het hoge noorden.