FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / Kapotte kop van borgbout cilinderslot
blomkedonderdag 22 maart 2018 @ 12:50
Het is weer zover: probleem met het vervangen van het cilinderslot. De dwarsbout zit godsgruwelijk vast en ook herhaalde pogingen hebben 'm niet losgekregen, zie foto, twee boutkop van onderen.

27082580088_1b61fd8e2f.jpg

Iemand tips om deze bout te verwijderen en/of cilinderslot fatsoenlijk te verwijderen???
ikbenmoedonderdag 22 maart 2018 @ 13:05
probeer deze tips eens:

schroefverwijdersetje heeft hier altijd gewerkt!


https://www.gamma.nl/klus(...)-schroef-verwijderen
MrDrakodonderdag 22 maart 2018 @ 13:23
Ik heb vaak succes gehad met een dremel en dun slijpschijfje, daarna met platte schroevendraaier los draaien. Dit is wel een beetje last resort, slijp je te ver dan kan de kop afbreken.
Nico987donderdag 22 maart 2018 @ 14:29
Met een post elastiek tussen de schroevendraaier en de kop.

Werkt dat niet dan is er nog een speciaal bitje op de markt die je in de schroefdraad. Werkt dat niet de haakseslijper er op om de kop er af te slijpen. Slot er uit en restanten wegslikken. De kans dat je het nee slot op dezelfde plek vast zet is niet zo groot hij ik.
Klepper272donderdag 22 maart 2018 @ 14:32

Misschien dezelfde truc gebruiken als het inbrekersgilde ?

In jou geval ff het beslag netjes verwijderen.
Gieliovddonderdag 22 maart 2018 @ 14:32
5171D.JPG

Sleufje slijpen met je dremel.

Slagschroevendraaier pakken en tats losbreken.

Dan draai je hem er wel uit.

Wel gek overigens, gezien slotcilinders gebruikelijk van messing zijn en dus niet echt "rotten".
blomkedonderdag 22 maart 2018 @ 15:11
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 14:32 schreef Gieliovd het volgende:
Wel gek overigens, gezien slotcilinders gebruikelijk van messing zijn en dus niet echt "rotten".
Het gaat om het (stalen?) boutje. Overigens zit ik pal aan de kust; zelfs RVS 304 oxideert hier
drahcir058donderdag 22 maart 2018 @ 15:58
Het is ook niet zo vreemd dat RVS 304 oxideert. RVS 316 is minder gevoelig voor corrosie ten gevolge van chloriden en zuren. Je hebt hier nu niet veel aan aangezien het boutje er eerst uit zal moeten.

Ik zou het ook met een elastiek proberen en anders een met een schroefverwijder setje. Lukt dat niet, dan rest er maar één oplossing en dat is boren.
#ANONIEMdonderdag 22 maart 2018 @ 16:22
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 12:50 schreef blomke het volgende:
Het is weer zover: probleem met het vervangen van het cilinderslot. De dwarsbout zit godsgruwelijk vast en ook herhaalde pogingen hebben 'm niet losgekregen, zie foto, twee boutkop van onderen.

[ afbeelding ]

Iemand tips om deze bout te verwijderen en/of cilinderslot fatsoenlijk te verwijderen???
Slagschroevendraaier, zou ik het eerst proberen, die tik laat gelijk die schroef schrikken.
blomkedonderdag 22 maart 2018 @ 16:48
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 16:22 schreef john2406 het volgende:

[..]

Slagschroevendraaier, zou ik het eerst proberen, die tik laat gelijk die schroef schrikken.
Blijkbaar was dat het; ik heb een paar klappen op het cilinderslot gegeven en toen kwam ie een beetje los en was ie een beetje krom. Dus steeds halve slag draaien, cilinder klap aan de ene kant, bout halve slag verder, cilinder klap aan de andere kant etc. Toen de cilinder uitgeboord, i.d.d. messing.
Ferdonderdag 22 maart 2018 @ 18:16
IMAL en een nachtje geduld doet soms ook wonderen. Ik neem aan dat jij wel het verschil tussen een Pozidrive en een Philips weet toch?
slangpiedinsdag 27 maart 2018 @ 22:40
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 15:58 schreef drahcir058 het volgende:
Het is ook niet zo vreemd dat RVS 304 oxideert. RVS 316 is minder gevoelig voor corrosie ten gevolge van chloriden en zuren. Je hebt hier nu niet veel aan aangezien het boutje er eerst uit zal moeten.

Ik zou het ook met een elastiek proberen en anders een met een schroefverwijder setje. Lukt dat niet, dan rest er maar één oplossing en dat is boren.
Met tig apparaat m5 boutje eraan vloeien is ook nog een oplossing..
blomkewoensdag 28 maart 2018 @ 08:32
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 22:40 schreef slangpie het volgende:

Met tig apparaat m5 boutje eraan vloeien is ook nog een oplossing..
Bedankt voor de tip, helaas ben geen lasser. Overigens is het met enig gepast geweld al gelukt de oude te verwijderen en nieuwe draait.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 28-03-2018 08:50:06 ]