abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 22 maart 2018 @ 11:42:11 #1
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_178008481
Hier weer verder met alle kleuter- tot puberperikelen.

Tafeltests, judotoernooien en broodjes knakworst.....
  donderdag 22 maart 2018 @ 12:09:09 #2
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_178009117
haha Gao, ik moest erg lachen om je 'zinnige test' opmerking in 't vorige deel.
in de haak.
  donderdag 22 maart 2018 @ 12:12:33 #3
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_178009183
En dat vergeten broodje knakworst was ook hilarisch, amaranta! :D

Onze Willem zit momenteel in Frankrijk, in 't kader van een uitwisseling. Ik vind 't maar spannend hoor. Gelukkig zijn de berichten positief. Maar ik vermoed wel dat hij echt uitgeput is als hij terugkomt komend weekend. Afgelopen week waren de buitenlandse gasten al hier, dus dat was al behoorlijk vermoeiend, en dan meteen door daarnaartoe. Met tal van feestjes en erg vol geprogrammeerde dagen.
in de haak.
pi_178010035
Gaoxing geeft die prof ook tips hoe je wel tafels leert?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_178010130
Toch wel handig als je de tafeltjes geautomatiseerd hebt.
  donderdag 22 maart 2018 @ 15:25:17 #6
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_178013050
quote:
1s.gif Op donderdag 22 maart 2018 13:00 schreef Vanyel het volgende:
Gaoxing geeft die prof ook tips hoe je wel tafels leert?
:D Net het artikel weer opgeborgen |:( (het lag toevallig nog op m'n bureau, waar het niet hoorde).

Volgens mij hebben we het hier een paar maanden geleden ook over gehad (trui? toch?). Het gaat om het verschil tussen dingen uit je hoofd leren en gevoel voor getallen ontwikkelen. Zij schrijft dat je die feiten uiteindelijk wel leert, als je getallen in heel veel verschillende situaties tegenkomt. Dus heel veel verschillende activiteiten, spellen, vaak in een groepje. En ja, daar geeft ze ook heel concrete voorbeelden voor. Eigenlijk hetzelfde als dat we onze kinderen Nederlands leren: om goed te lezen en schrijven moet je heel veel woorden kennen, maar we laten zevenjarigen (toch? O is toch 7?) ook het woordenboek niet uit hun hoofd leren.

Tafeltjes automatiseren is uiteindelijk hartstikke nuttig, denk ik. Maar zij schrijft dat veel scholen er veel meer energie in stoppen dan dat verstandig is (want je kunt je tijd maar 1 keer gebruiken, en zij geeft dus de voorkeur aan de verschillende activiteiten). En dat we het vaak kinderen veel vroeger willen laten doen dan dat hun hersenen er klaar voor zijn. Wat haar betreft gaat dus experimenteren met cijfers en getallen voor. Als we boos worden op leerlingen omdat ze niet geautomatiseerd hebben, maar het op een andere manier berekenen, geven we ze het signaal dat er maar 1 manier is om het goed te doen, en het zijn juist leerlingen die heel veel manieren hebben ontwikkeld (en verschillende paden in de hersenen) die uiteindelijk de beste rekenaars worden.

Waar ze heel duidelijk in is, is dat snelheid niet leidend moet zijn: goede wiskundigen zijn zelden snel, volgens haar. Daarmee kom je ook op het gebied van rekenangst (is dat Nederlands? Maths anxiety....). Toen mijn kinderen in Bangkok op een hele goede school zaten hadden we een keer op een avond uitleg over hoe ze daar rekenen leerden. De avond begon met een test: "Laten we eens kijken wat jullie nog weten van de lagere school." Leraren liepen rond en spoorden ons aan om op te schieten, want de test was eigenlijk net te lang om in de aangegeven tijd op de lossen. Toen de tijd was afgelopen gingen we niet de antwoorden bekijken, maar was de vraag: "Hoe voel je je nu?" Opgejaagd en onzeker dus. Heb je de laatste tijd zoiets gedaan? Je kunt je de stomste dingen niet meer herinneren. Kinderen gebruiken maar een heel beperkt gedeelte van hun hersenen als ze onder invloed van adrenaline zijn, en het duurt nog best een tijdje (ik meen me 40 minuten te herinneren, maar het is een tijdje geleden dat ik dat heb gelezen) voordat dat effect voorbij is. Al die tijd kun je het dus bekijken, met je leren :P

En nu moet ik jongste verbinden want z'n duim is blauw, maar hij kan heus best wel naar basketball ;)
  donderdag 22 maart 2018 @ 15:48:49 #7
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_178013491
quote:
7s.gif Op donderdag 22 maart 2018 13:05 schreef amaranta het volgende:
Toch wel handig als je de tafeltjes geautomatiseerd hebt.
Handig ja. Maar ik heb twee kinderen waarvan er één de tafels geautomatiseerd heeft en tot nog toe geen voldoende voor haar rekentoets gehaald heeft en de ander die de tafels niet geautomatiseerd heeft, maar die heel erg goed is in rekenen.

Mijn jongste berekent nog steeds de tafels, maar dan wel volgens een methode. Hij heeft de tafel van 1, van 5 en van 10 wel geautomatiseerd en berekent elke andere tafel aan de hand van de tafels die hij geautomatiseerd heeft.

Hij heeft het me wel eens uitgelegd en toen ik vervolgens zijn methode probeerde te begrijpen en ik op internet ging zoeken vond ik dit plaatje en toen zag ik dus pas wat hij me probeerde uit te leggen. Dit dus zo'n beetje. Het gaat misschien iets langzamer, maar hij doet het wel foutloos en wat misschien nog het belangrijkste is; hij vindt rekenen leuk. Hij gaat voor zijn lol rekenen als hij zich verveelt. Dus ja, geautomatiseerd is handig, maar niet persé noodzakelijk.



meer info
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_178013600
Zo doet mijn man het volgens mij ook Livelink. En die is ook heel goed in rekenen. Ik niet, ik moet het zelf van automatiseren hebben. Maar we komen er maar niet uit wat voor onze oudste werkt. Het automatiseren wil ook niet echt bij hem. ‘Mijn hoofd is al zo vol’ zegt hij
ti amo più di ieri ma meno di domani
  donderdag 22 maart 2018 @ 16:00:20 #9
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_178013759
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 15:53 schreef Estrys het volgende:
Zo doet mijn man het volgens mij ook Livelink. En die is ook heel goed in rekenen. Ik niet, ik moet het zelf van automatiseren hebben. Maar we komen er maar niet uit wat voor onze oudste werkt. Het automatiseren wil ook niet echt bij hem. ‘Mijn hoofd is al zo vol’ zegt hij
Ach gossie :D
Ik kan me die verzuchting zo goed voorstellen. Eigenlijk moeten die kinderen van ons ook best heel veel. Geen wonder dat zijn hoofd soms te vol zit.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  donderdag 22 maart 2018 @ 16:00:38 #10
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_178013766
O is inderdaad 7, goed onthouden Gao :Y
Automatiseren van de tafels zit er wel in maar inderdaad 3 seconden per som daar voelt hij zich onzeker en opgejaagd door.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_178013993
quote:
1s.gif Op donderdag 22 maart 2018 16:00 schreef laziness het volgende:
O is inderdaad 7, goed onthouden Gao :Y
Automatiseren van de tafels zit er wel in maar inderdaad 3 seconden per som daar voelt hij zich onzeker en opgejaagd door.
Dat heeftie van mij ook. Vandaar dat haar DMT voor de cito ver beneden haar en het gemiddelde niveau ligt.
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_178019866
Mijn oudste heeft de tafels ook niet geautomatiseerd, berekend ze. Voordeel is dat ze wel weet hoe ze iets uit moet rekenen, dus het duurt soms wat langer, maar ze komt er wel.

Jongste heeft ze wel aardig geautomatiseerd, waardoor het iets vlotter lukt.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_178030675
Mijn oudste heeft de tafels ook lang gerekend. Nu in groep 7 lijken de meeste toch te blijven plakken, of hij kan zo snel rekenen dat het weinig verschil maakt. Ook prima, juf vindt het vooral belangrijk dat ze het antwoord vlot vinden, en of je dat rekent of opdreunt maakt dan weinig uit. Als het je maar niet beperkt in je sommen maken..

Gisteren ouder gesprek voor de jongste.. En eigenlijk gaat hij vliegend. Als jong guppie binnengekomen in de 3-4-5 groep, moest in december nog 6 worden. Maar sociaal emotioneel trekt hij dat prima. En toen het cognitieve deel. We wisten dat het best een pienter jochie was, maar hij heeft juf ook verbaasd. Met spelling groep 3 is er een probleem, schoolbreed, waarschijnlijk omdat ze te weinig taal krijgen in groep 2. Ze zouden een DLE(zie spoiler) moeten hebben van 5, maar de meeste kinderen halen dat niet. Daan haalde een 9, dus scoorde net zo goed als een eind groep 3-er, prima dus. Zijn DMT, leestest, haalde hij 20 DLE, dus hij leest technisch net zo goed als een eind groep 4-er. Niet onverwacht, wel hoog. En toen kwam zijn rekenen. En dat had juf nog niet vaak meegemaakt, hij scoorde een DLE van 34. Dus hij heeft zijn cito zo goed gemaakt als je van een doorsnee groep 6-er zou verwachten. Hij is echt een autodidact, want heeft zichzelf inmiddels ook simpel engels leren lezen, en kan nieuwe info ook toepassen op andere situaties. Dan leer je ook heel snel nieuwe dingen natuurlijk
Het is nu dus alle hens aan dek om te kijken wat ze hier nou mee kunnen. De juf heeft zowel een interne als externe IB-er betrokken, en die zijn hem nu aan het doortoetsen. En dan kijken waar het schip strand. Hoever hij nou werkelijk is qua stof, en wat hij dus kan overslaan/compacten. Daarna kijken hoeveel tijd hij over houdt en wat je in die tijd aanbied. Hij wordt in ieder geval aangemeld voor de plusklas, maar dat is misschien niet genoeg voor hem.. Gelukkig zit juf er bovenop, en hoef ik zelf eigenlijk weinig te doen, school pikt dit echt zelf op.
En ondertussen heb ik een blij kind, gaat huppelend naar school en lijkt op alle gebieden zich prima te ontwikkelen.. Dus maar eens kijken waar dit hem gaat brengen..

DLE
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_178031691
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 16:00 schreef livelink het volgende:

[..]

Ach gossie :D
Ik kan me die verzuchting zo goed voorstellen. Eigenlijk moeten die kinderen van ons ook best heel veel. Geen wonder dat zijn hoofd soms te vol zit.
Zijn hoofd zit altijd heel vol met vanalles volgens mij. Hij is negen en doet nu voor de tweede keer groep 4. Hij is nu in de molen voor een intelligentie test. Want juf weet het ook niet zo goed meer. In groep 3 dachten ze dat het misschien dyslexie was. Gingen ze dat onderzoeken. Veel aandacht voor het lezen. Maar als je niet goed kan lezen begin groep 4 dan loop je al snel achter de feiten aan. Daardoor miste aan het einde de basis voor groep 5. Manneke heeft het hele jaar op zijn tenen gelopen. En mooi weer gespeeld. ‘Ik vind school wel leuk mama. Ja hoor het was heel leuk.’ Einde van het jaar beter lezen maar nog altijd weinig resultaten met rekenen en spelling en hij was ontroostbaar. ‘Ik kan het niet, ik vind het niet leuk, het is zoooo moeilijk.’ Ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan. En het maakt me zo verdrietig. Ik gun het hem zo dat het allemaal wat makkelijker gaat.

Nu is hij echt de oudste want hij wordt in januari 10. En zit dan in groep 5. Ik zeg steeds tegen mezelf dat leeftijd niks zegt maar ik vind het lastig. In zijn klas zitten ook kinderen van net 7. Het zegt niks, niet naar anderen kijken. Ik weet het wel maar het voelt toch ergens als falen. Wat ik dan ook weer stom vind van mezelf dat het zo voelt. Verwachtingen bijstellen. Het valt niet altijd mee.

Als ik nou wist waar het aan lag. Als het zijn niveau is dan is dat zi maar wat als het soort onderwijs (is ervaringsgericht onderwijs) niet bij hem past? En hebben we verkeerd gekozen? En als het dat laatste is... Is hij blijven zitten, zonder zijn allerbeste vriend (al vanaf dat ze 2 zijn) wat hem al ontroostbaar maakte en dan blijkt het straks de verkeerde schoolkeus te zijn, kan hij ook nog naar een andere school. Hoop dat de intelligentie test ons gaat helpen.

Positief afsluiten: De score van zijn DMT was wel van -V naar I gegaan laatste keer. *trots*
ti amo più di ieri ma meno di domani
  vrijdag 23 maart 2018 @ 11:38:48 #15
171422 LadyBlack
paint it black
pi_178031859
Oh Estrys, ik kan me zo goed voorstellen dat je aan het eind van zo'n jaar dan wel tegen de muur kunt lopen van ellende.... Maar je hebt natuurlijk gevolgd wat de school het beste leek, dat is toch heel logisch?

Ik hoop dat die test wat duidelijkheid verschaft. Het kan zoveel zijn he....
  vrijdag 23 maart 2018 @ 11:41:07 #16
171422 LadyBlack
paint it black
pi_178031903
Wij hebben voor E (nu bijna 5) allerlei vragenlijsten in moeten vullen en die gaat nu op woensdag met een aantal andere kleuters naar een andere juf en daar gaan ze dan spelletjes doen. Maar dan meer tactisch spel kreeg ik te horen, Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik me erbij voor moet stellen. Ook komt ze met tekeningen / kleurplaten thuis waar 'kleuteruniversiteit' op staat. Staan dan twee vensterruiten op waar ze wat in heeft getekend. Klinkt dat iemand bekend in de oren?

Kleuter vertelt er natuurlijk niks over :') en ik heb niet zoveel met de juf dus die spreek ik ook niet snel.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 15:09:02 #17
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_178035945
Die vragenlijsten zegt me niks maar de spelletjes klinkt een beetje als wat ze bij ons 'signaleren noemen. Spelletjes 1 op 1 of in kleine groepjes om een beetje het niveau te bepalen, kijken waar het kind staat.

Estys :* ik kan het me heel goed voorstellen. Maar eens met LB, jullie hebben echt gedaan wat je kon. Niet schuldig voelen maar blijf alert op wat het beste is voor je kind.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 15:40:53 #18
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_178036656
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 11:41 schreef LadyBlack het volgende:
... en ik heb niet zoveel met de juf dus die spreek ik ook niet snel.
Dat zou geen reden mogen zijn om het niet over de voortgang van je kind te hebben.
Kan je partner anders niet met haar in gesprek gaan? Als het je zo tegen staat?
  vrijdag 23 maart 2018 @ 15:42:55 #19
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_178036691
Ik had bij de laatste oudergesprekken een papa die wat over de flos ging omdat ik vertelde dat zijn zoon een DLE van rond de 20 had, waar het nu om en nabij 25 zou moeten zijn
pi_178038016
Ik heb geen idee van DLE. Meten ze dat standaard?
ti amo più di ieri ma meno di domani
  vrijdag 23 maart 2018 @ 16:47:37 #21
171422 LadyBlack
paint it black
pi_178038202
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 15:40 schreef amaranta het volgende:

[..]

Dat zou geen reden mogen zijn om het niet over de voortgang van je kind te hebben.
Kan je partner anders niet met haar in gesprek gaan? Als het je zo tegen staat?
Nee klopt hoor, ik heb het op de 10 minutengesprekken ook wel gevraagd, maar kreeg er niet heel veel uit. En die kleurplaten had ze toen nog niet mee.

Sowieso vind ik de tijd die je hebt om met een leerkracht te praten zo weinig is. Ook wel logisch want iedereen is er natuurlijk op hetzelfde moment, dus als je echt iets hebt moet je je er ook voorgooien en je vraag stellen. Gewoon even een praatje aan het eind van de dag is echt niet aan de orde. Dat is overal zo denk ik?
pi_178038435
Bij ons kan je gewoon binnenlopen voor een gesprekje hoor einde van de dag. Vinden ze bij ons zeker niet erg.
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 17:10:31 #23
171422 LadyBlack
paint it black
pi_178038685
Hier komen de kleuterklassen met juf naar buiten, alle ouders wachten dus op het schoolplein. Helpt ook niet dat ik dus 2 wegrennende koters in de gaten moet houden.

Maar juf zit dus niet rustig in de klas waar ik dan aan zou kunnen kloppen.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 17:15:00 #24
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_178038767
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 17:10 schreef LadyBlack het volgende:
Hier komen de kleuterklassen met juf naar buiten, alle ouders wachten dus op het schoolplein. Helpt ook niet dat ik dus 2 wegrennende koters in de gaten moet houden.

Maar juf zit dus niet rustig in de klas waar ik dan aan zou kunnen kloppen.
Ik vraag dan 's ochtends of ze 's middags even tijd hebben. Kinderen kunnen dan gewoon in het lokaal of buiten op de gang spelen (daar is de bouwhoek).
  vrijdag 23 maart 2018 @ 17:15:51 #25
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_178038787
Ik zou even een mailtje sturen naar de juf met alvast je punt en vragen of ze na school even kort tijd wilt maken.
Hier komen ze ook allemaal naar buiten met juf en met 30 kinderen is het geen doen daar het gesprek aan te gaan.
Ik heb je lief mijn hele leven
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')