abonnement Unibet Coolblue
pi_177832912
Dit lijkt me wel nieuwswaardig

Zie dit schermafbeelding in het twitter bericht. Hij had een email gestuurd naar verkiezingen@utrecht.nl met de vraag of hij bij de totalisering van de stemtotalen aanwezig mocht zijn. Daar wordt de verkiezingsuitslag bepaald. Als antwoord kreeg hij "Het totaliseren van de stemtotalen van alle stembureaus is niet openbaar. Daar kunt u dus helaas niet bij aanwezig zijn".

Lijkt me wel gewenst dat er iemand aanwezig is. Zou dit volgens jullie fraude in de hand kunnen werken?

sruwhof twitterde op dinsdag 13-03-2018 om 21:32:04 Gemeente Utrecht wil in een achterkamertje de verkiezingsuitslag berekenen met slecht beveiligde software. Bezorgde burgers mogen niet meekijken of alles wel democratisch en integer verloopt. Bizar! https://t.co/JOYvwVxwE2 reageer retweet
Vervolgens schrijft hij dat dit voor alle gemeenten telt.

sruwhof twitterde op woensdag 14-03-2018 om 18:20:48 Het gaat trouwens niet alleen om gemeente Utrecht: alle gemeentes totaliseren stemtotalen in besloten kring. Niemand mag meekijken als de verkiezingsuitslag berekend wordt. reageer retweet
  donderdag 15 maart 2018 @ 10:08:53 #2
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_177833140
Dit past in de trend van het steeds minder transparant worden van onze democratie, onder toeziend oog van D66.

Wie weet waar dit gaat eindigen.

[ Bericht % gewijzigd door sp3c op 15-03-2018 10:35:07 ]
pi_177833288
Nee. Dat hele gezeik over dat software lek is zo'n onzin. De software wordt enkel gebruikt om de voorlopige uitslag zo snel mogelijk te hebben. De definitieve uitslag gaat helemaal niet over de digitale snelweg.
pi_177833303
Het Centrale Stembureau stelt de uitslag toch gewoon vast?

Je mag als kiezer wel aanwezig zijn bij het daadwerkelijke tellen van de stemmen, overigens. Daarnaast krijg je ook inzage in de processen-verbaal van de stembureaus en een afschrift van de optelling.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  donderdag 15 maart 2018 @ 10:31:45 #5
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_177833477
Tegenwoordig is een willekeurige tweet van iemand die er niks van snapt, nieuws? :') :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_177833583
EUhm, wacht even, 'tot het redelijke aantal personen' mogen ze dit volgens mij niet weigeren...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_177833584
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 10:18 schreef Tja..1986 het volgende:
Nee. Dat hele gezeik over dat software lek is zo'n onzin. De software wordt enkel gebruikt om de voorlopige uitslag zo snel mogelijk te hebben. De definitieve uitslag gaat helemaal niet over de digitale snelweg.
Het is toch wel gewenst dat er iemand bij is die dit proces controleert?
pi_177833599
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 10:37 schreef polderturk het volgende:

[..]

Het is toch wel gewenst dat er iemand bij is die dit proces controleert?
Daar kijken dan ook tal van mensen naar. Dit gaat nooit door maar 1 paar ogen. Dus dat is al geregeld.
pi_177833600
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_177833636
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 10:37 schreef Red_85 het volgende:
EUhm, wacht even, 'tot het redelijke aantal personen' mogen ze dit volgens mij niet weigeren...
Dat is het daadwerkelijke stemmen tellen. Daar mogen inderdaad gewoon mensen bij zijn, ook nu.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_177833689
quote:
Het gaat dus om dit proces uit jouw link. Bij dit proces mocht de persoon niet bij zijn. Dit lijkt me een cruciaal proces.

quote:
Vaststellen stemtotalen gemeente

Als de burgemeester alle processen-verbaal van de stembureaus heeft ontvangen, stelt hij vast hoeveel stemmen er in de gemeente op alle partijen en op elke afzonderlijke kandidaat zijn uitgebracht. Zie Kieswet art. N 11. Het resultaat van deze optelling legt hij vast in een formulier dat hij, samen met de processen-verbaal van de stembureaus, overbrengt naar het hoofdstembureau. Ook worden afschriften van dit formulier en de processen-verbaal ter inzage gelegd in het gemeentehuis. Zie Kieswet art. N 12.
pi_177833765
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 10:44 schreef polderturk het volgende:

[..]

Het gaat dus om dit proces uit jouw link. Bij dit proces mocht de persoon niet bij zijn. Dit lijkt me een cruciaal proces.

[..]

Valt ook wel mee. De uitslagen van de tellingen worden daar slechts opgeteld. In theorie kan je daar best mee frauderen natuurlijk, maar aangezien zowel de losse tellingen als de opgetelde uitslag na afloop openbaar worden gemaakt kan je direct zien of daar een verschil tussen zit.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_177833866
quote:
2s.gif Op donderdag 15 maart 2018 10:47 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Valt ook wel mee. De uitslagen van de tellingen worden daar slechts opgeteld. In theorie kan je daar best mee frauderen natuurlijk, maar aangezien zowel de losse tellingen als de opgetelde uitslag na afloop openbaar worden gemaakt kan je direct zien of daar een verschil tussen zit.
Als alle tellingen openbaar zijn gemaakt, en als de optelsommen volledig reproduceerbaar zijn voor iedereen, dan lijkt me dat er geen probleem is.
pi_177833876
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 10:51 schreef polderturk het volgende:

[..]

Als alle tellingen openbaar zijn gemaakt, en als de optelsommen volledig reproduceerbaar zijn voor iedereen, dan lijkt me dat er geen probleem is.
Joh.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_177834116
Nu weet je hoe de vvd steeds wint, niet onafhankelijk en zeer partijdige toezichthouders en hoppa.
pi_177834484
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 10:37 schreef Red_85 het volgende:
EUhm, wacht even, 'tot het redelijke aantal personen' mogen ze dit volgens mij niet weigeren...
Jawel, je hebt het recht om aanwezig te zijn bij het tellen van de stemmen meer niet, aangezien elk stembureau openbaar de stemmen telt is enige vorm van fraude bij het totaliseren uitgesloten.
speak only if it improves the silence.
pi_177834522
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:03 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Nu weet je hoe de vvd steeds wint, niet onafhankelijk en zeer partijdige toezichthouders en hoppa.
:') .
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_177834708
quote:
9s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:23 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

:') .
:P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')