abonnement Unibet Coolblue
pi_177763594
Hallo,

Ik heb jullie advies nodig bij de volgende situatie: Ik heb in 2017 mijn huis verkocht met 60.000 euro overwaarde, vervolgens ben ik gaan reizen (1jaar) en heb een persoonlijke lening moeten terugbetalen. Nu wil ik een nieuw huis gaan kopen maar men verwacht dat ik 60.000 euro overwaarde van de toekomstige hypotheek ga aftrekken. Echter, heb ik dit geld niet meer (de helft) en wil bovendien dit geld gaan gebruiken om de toekomstige woning te moderniseren.

Ik heb met verschillende adviseurs gesproken maar sommige willen zich er niet eens aan branden. Klopt het dat ik dadelijk 2 hypotheken moet afsluiten waarvan een gedeelte (60.000) euro in box3 valt en het ander in Box1? Ik ging er vanuit dat ik gewoon over mijn overwaarde geen hypotheekrenteaftrek meer kon krijgen?

Wie kan mij adviseren?

Gr.
  maandag 12 maart 2018 @ 11:04:03 #2
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_177763863
Adviseurs die zich niet willen branden aan iets wat doodnormaal werk voor ze zou zijn? Het is nogsteeds zéér droevig gesteld in de financiële wereld.

De links hierboven zijn vrij duidelijk en elke hypotheekadviseur moet die tekst zo'n beetje uit zijn hoofd kennen, anders is het een prutser waar je beter ruim uit de buurt kunt blijven.

Je hoeft geen 2 aparte hypotheken af te sluiten. Je kan gewoon 1 hypotheek afsluiten, als je maar bij je belastingaangifte aangeeft dat 60.000 euro in box 3 valt.

Een derde optie is om het spaargeld wat je nog hebt in een bouwdepot te zetten en van daaruit te gebruiken voor verbetering van de nieuwe woning. Je kan daarmee alsnog aantonen dat je het resterende geld van de eigenwoningreserve voor de aanschaf of verbetering van je woning hebt gebruikt, dus je hoeft dat dan niet in box 3 te zetten maar kan meer rente aftrekken in box 1.
pi_177764599
Bedankt heren,

Ik heb inderdaad 60.000 eigenwoningreserve. Ik heb inmiddels een adviseur gevonden die goed op de hoogte lijkt te zijn van de regelgevingen maar hij laat mij nadrukkelijk weten dat ik officieel gezien niet goed bezig ben. Dit snap ik niet helemaal aangezien deze constructie volgens mij gewoon mogelijk is.

Wat zijn de gevolgen voor mijn maximaal te lenen bedrag als ik 60K in box 3 moet opgeven? Kan ik gewoon kijken hoeveel ik bruto misloop en dit doorberekenen?

Hoe kan ik deze 60k in box 3 afbouwen?

Een bouwdepot wil ik nog maar voor een klein gedeelte aangezien ik veel zelf doe (of zwart). Dit heeft er bij mijn oude woning ook voor gezorgd dat ik 10k prive heb moeten lenen (niet genoeg eigen geld).

Bedankt voor het advies
  Moderator maandag 12 maart 2018 @ 11:56:04 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177764720
Maar, je HAD 60k overwaarde, en de helft van die 60k is na je wereldreis nog over, en nu verwachten ze dat je die 60k aan overwaarde in je huis steekt, terwijl jij de helft al opgemaakt hebt.

En nu wil je doen alsof je die 60k er in steekt terwijl je dat geld officieel helemaal niet hebt? Of lees ik het nu totaal verkeerd?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177765795
Die 10 die je privé hebt geleend, heb je die ook afgelost of staat die schuld nog steeds? (als je die als box I lening hebt aangegeven doet die net zo goed mee in het bepalen van je EWR).

Ga voor de impact op orientatiegesprek.., Je zal inderdaad een box III lening hebben voor het verschil tussen: alle kosten die je in box I kan plaatsen tbv aankoop nieuwe woning -/- je hypotheekschuld en de gecreëerde EWR. Dat is geen hogere wiskunde en zou ELKE financieel adviseur moeten weten..

[ Bericht 5% gewijzigd door soepkoe op 12-03-2018 22:36:26 ]
pi_177770060
Als je die 30k die je nog hebt gebruikt voor de kosten koper of verbouwing is alleen de andere 30k niet aftrekbaar. Zou niet al te veel invloed op je max hypotheek moeten hebben.
pi_177775917
Ja, het probleem bij de oriëntatie gesprekken was dat ze er niet dieper op in wilden gaan omdat dat veel verder ging dan een standaard half uur oriëntatiegesprek. Bovendien wisten ze vaak niet hun standaard excel worksheet programma zo in te stellen welke rekening hield met mijn situatie.

Deze week heb ik een vervolg gesprek met een adviseur welke wel een goede indruk heeft achter gelaten maar wil gewoon wat meer geïnformeerd zijn zodat ik beter gerichte vragen kan stellen.

Mijn dank is groot en mocht iemand nog goede suggesties hebben, laat maar komen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')