abonnement Unibet Coolblue
pi_177737633
De vraag is eigenlijk: Kun je je in Amsterdam bij verschillende studentenverenigingen aanmelden of alleen de vereningen waar je studie bij betrokken is?

Ik wil namelijk beginnen aan een studie Informatica maar ken verder niemand in Amsterdam. Nu wordt er over het algemeen gezegd dat Informatica studenten een beetje saaie/nerdy mensen zijn (Geen idee of het waar is) en 90% is man/jongen. Ik zou toch graag weten of er de mogelijkheid is om ook buiten de studie contacten te leggen mochten mijn toekomstige klasgenoten me niet zo liggen.

Wanneer iemand die hier ervaring mee heeft, zou t graag horen.
pi_177738872
Van een studentenvereniging kan je gewoon lid worden.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
  zondag 11 maart 2018 @ 09:14:56 #3
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_177741107
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 23:37 schreef Pokerslam556 het volgende:
De vraag is eigenlijk: Kun je je in Amsterdam bij verschillende studentenverenigingen aanmelden of alleen de vereningen waar je studie bij betrokken is?

Ik wil namelijk beginnen aan een studie Informatica maar ken verder niemand in Amsterdam. Nu wordt er over het algemeen gezegd dat Informatica studenten een beetje saaie/nerdy mensen zijn (Geen idee of het waar is) en 90% is man/jongen. Ik zou toch graag weten of er de mogelijkheid is om ook buiten de studie contacten te leggen mochten mijn toekomstige klasgenoten me niet zo liggen.

Wanneer iemand die hier ervaring mee heeft, zou t graag horen.
"saai" ligt er maar aan wat je saai vindt. Nerdy klopt zeker wel (is een prototype van een nerd niet een informaticus?)
pi_177741403
Blijkbaar is er wat verwarring over het verschil tussen een "studievereniging" en een "studentenvereniging".

• Een studievereniging is er idd voor jou en je studiegenoten. Ze organiseren dus vooral dingen die daar mee te maken hebben zoals borrels op jouw faculteit, een intreeweek met je medestudenten, korting op syllabi en boeken, excursies naar bedrijven die iets met je studie te maken hebben (microsoft, ibm, google) of studiereizen naar grote wetenschappelijke instellingen waar je misschien ooit komt te werken (bijv. CERN).
Voor de UvA zou je als informaticastudent bij https://svia.nl/ uitkomen.

• Een studentenvereniging heeft eigenlijk niets met je studie zelf te maken. Deze richt zich op gezelligheid en netwerken. Je hebt ze met een bepaalde insteek (christelijk, kunstzinnig, dol op debatten, sport etc.) of gewoon het ordinaire "wij zijn het corps en kunnen goed zuipen, later worden wij de leiders van dit land".
Door hun georganiseerde evenementen zijn vaak grootschaliger en de borrels minimaal 1x per week. In Amsterdam kunnen ze je ook vaak helpen met huisvesting (de verenigingen bezitten kamers).

• Daarnaast bestaat er ook nog iets als "studentenpolitiek" - via studentenraden (http://www.studentenraad.nl/fnwi/wat-doen-wij/) , studentenvakbond (lsvb), de ASVA etc. Bij de betas is dat een redelijk door vrouwen gedomineerd terrein :P

En je kan voor je sociale leven ook ruimer denken. Ga sporten buiten een vereniging (als roeien niet jouw ding is :p), word lid van een orkest, ga werk doen waarbij je je collega's gezellig vindt etc.

[ Bericht 3% gewijzigd door Kassamiep op 11-03-2018 19:40:22 ]
pi_177741439
Voor buiten je studie zou ik voor een studentenvereniging gaan. Zelfs zit ik op een studentenvereniging waar debatteren en sport centraal staan en het is heel gezellig :)
Get right witcha
pi_177753624
Ik ga volgend jaar ook studeren in Amsterdam, aan de UvA (EBE). Ik had ook al gehoord dat je niet echt snel vrienden maakt tijdens colleges, dus een studentenvereniging lijkt mij ook wel wat. Zelf zat ik te denken aan Unitas of LANX
pi_177798322
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:24 schreef AuroraEenden het volgende:
Ik had ook al gehoord dat je niet echt snel vrienden maakt tijdens colleges,
Van wie? Hangt van je opleiding af (type, grootte etc.) en jouw eigen sociale skills. Mijn ervaring is dat je prima vrienden maakt bij de studie. Tip: doe de introductieweek.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_177798677
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 19:03 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Van wie? Hangt van je opleiding af (type, grootte etc.) en jouw eigen sociale skills. Mijn ervaring is dat je prima vrienden maakt bij de studie. Tip: doe de introductieweek.
Ook waar.
Get right witcha
pi_177799673
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 19:03 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Van wie? Hangt van je opleiding af (type, grootte etc.) en jouw eigen sociale skills. Mijn ervaring is dat je prima vrienden maakt bij de studie. Tip: doe de introductieweek.
Vaak wordt er gezegd dat je tijdens je studie meer 'kennissen' maakt dan echt vrienden, en dat een studentenvereniging vaak helpt om serieuzere vrienden te maken. De introductieweek ga ik zeker doen! :Y
pi_177811320
Volgens mij kun je die relatie ook omdraaien: mensen die bij een studentenvereniging gaan hebben minder de neiging om (ook) bij hun studie vrienden te maken.

Ik heb bij de twee studies die ik gedaan heb zowel vrienden gemaakt op de opleiding zelf als bij mijn studievereniging. En in beide gevallen heeft de introductieweek hier enorm bij geholpen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_177823812
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 09:56 schreef DireStraits7 het volgende:
Volgens mij kun je die relatie ook omdraaien: mensen die bij een studentenvereniging gaan hebben minder de neiging om (ook) bij hun studie vrienden te maken.

Ik heb bij de twee studies die ik gedaan heb zowel vrienden gemaakt op de opleiding zelf als bij mijn studievereniging. En in beide gevallen heeft de introductieweek hier enorm bij geholpen.
Ik neem aan dat je dan niet bij een studentenvereniging bent gegaan? Geen behoefte aan oid?
pi_177864647
Deels stereotypering en deels vond ik genoeg heil bij mijn opleiding en aanverwante studievereniging.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  maandag 2 april 2018 @ 10:43:41 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_178252043
Vrienden maken kan overal. Maar studentenverenigingen zijn qua setting toch wel wat tandjes leuker.

Zeker wanneer je informatica studeert (hier spreekt een ervaringsdeskundige)

[ Bericht 30% gewijzigd door Hexagon op 02-04-2018 12:01:44 ]
pi_178267039
Introweek lopen en kijken wat je aanspreekt. Je kan trouwens zowel van een studentenvereniging als studievereniging lid worden. Het verschil is al eerder goed uitgelegd.
pi_178267350
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 22:11 schreef LekkerKopjeKoffie het volgende:
Je kan trouwens zowel van een studentenvereniging als studievereniging lid worden.
Deed ik ook en het was echt goed te doen :)
Get right witcha
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')