abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 8 maart 2018 @ 19:10:20 #1
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177690911
Ik heb van de Belastingdienst een aanslag gekregen dat ik bijna 1.000 euro aan teveel ontvangen huurtoeslag moet terugbetalen. Echter, wij/ik hebben nooit teveel huurtoeslag gekregen.

De situatie was als volgt

Mijn ex partner heeft in 2017 tot 1 september bij me gewoond. Ik had in die periode geen inkomen. Haar inkomen was net iets meer dan minimumloon. Op basis van die gegevens, met 2 mensen rondkomen van een minimumloon is gelijk aan bijstandsniveau. De huurtoeslag is daar ook op gebaseerd.

Mijn ex partner is per 1 september 2017 uitgeschreven. Vanaf dat moment heb ik een bijstandsuitkering aangevraagd. Doordat ik alleen op bijstandsniveau zat veranderde er niets aan de huurtoeslag.

Maar nu zegt de Belastingdienst doodleuk:
- Het jaarinkomen van uw ex partner in geheel 2017 = 20.000 euro
- Uw jaarinkomen van geheel 2017 = 6.800 euro
Totaal heeft u als jaarinkomen dus 26.800 euro.
Dus u moet 1.000 euro huurtoeslag terugbetalen.

Ik zeg, ho even, mijn ex partner is per 1 september uitgeschreven en heeft haar inkomen meegenomen en ik heb Bijstand aangevraagd. Ik zei, u kunt toch niet het totale inkomen van haar van 2017 nemen, mijn Bijstand er op gooien en dan vervolgens zeggen dat ik nu alleen moet opdraaien voor haar volledige jaarinkomen? Ik zei tegen die mevrouw: Wat als mijn ex hier nog had gewoond? Dan had ik ook geen bijstand aangevraagd, en het inkomen was hetzelfde gebleven, namelijk die 20.000 euro. Voor 2 personen dan, wat dan neerkomt op bijstandsniveau. Wij hebben met z'n tweeën van 1-1-2017 tm 31-8-2017 op bijstandsniveau geleefd en ik heb alleen van 1-9-2017 tm 31-12-2017 op bijstandsniveau geleefd, de huurtoeslag was conform bijstandsniveau, maar nu tellen ze haar inkomen van 1-9-2017 tm 31-12-2017 er simpelweg nog bij op. Dat kan toch niet?

Ze heeft tegen mij gezegd dat haar collega gaat kijken of ik in aanmerking kom voor de 10% regeling. Die zou inhouden dat als mijn inkomen voor vertrek van mijn ex partner aanzienlijk lager was dan dat van haar, dat ik daar dan voor in aanmerking zou komen. Nou dat lijkt me logisch, want mijn inkomen was op dat moment 0. De Belastingdienst maakt hier wel een hele grove fout, maar werk jezelf maar eens door die papiermolen heen....
  donderdag 8 maart 2018 @ 19:22:59 #2
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177691180
Kunnen we aub even inhoudelijk gaan? Aan geflame en getrol heb ik niets. Dit is gewoon een serieuze vraag.
[bedankt @moderator(s) voor het verwijderen van de trolls en flames]

Ik lees hier:
https://www.belastingdien(...)-een-toeslagpartner/

"Uw toeslag berekenen we altijd over uw gezamenlijke jaarinkomen. Maar hebt u maar een deel van het jaar een toeslagpartner of een medebewoner? Dan telt het jaarinkomen van die persoon alleen mee over die periode."

Dat is dus wat de Belastingdienst niet doet. Die pakt gewoon haar volledige jaarinkomen, terwijl ze hier op 1 september 2017 was uitgeschreven en doet mijn bijstandsinkomen daar nog eens bovenop. En dan net doen alsof we nog met z'n tweeën zijn en mij alleen laten opdraaien voor een gezamenlijk inkomen van 26.000 euro? Dat klopt gewoon niet. Want als zij hier nog had gewoond had ik geen bijstand gehad en was het inkomen gewoon met z'n tweeën nog wel 20.000 euro geweest. Dat is zo'n beetje rond bijstandsniveau.

[ Bericht 1% gewijzigd door TechnoCat op 08-03-2018 19:55:01 ]
pi_177691324
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 19:22 schreef TechnoCat het volgende:


"Uw toeslag berekenen we altijd over uw gezamenlijke jaarinkomen. Maar hebt u maar een deel van het jaar een toeslagpartner of een medebewoner? Dan telt het jaarinkomen van die persoon alleen mee over die periode."

Die pakt gewoon haar volledige jaarinkomen, terwijl ze hier op 1 september 2017 was uitgeschreven en doet mijn bijstandsinkomen daar nog eens bovenop.
Wanneer heb je die wijziging doorgegeven?
  donderdag 8 maart 2018 @ 19:35:45 #4
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177691411
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 19:31 schreef Bucketlist het volgende:

[..]

Wanneer heb je die wijziging doorgegeven?
Dat doet de gemeente, zodra iemand elders staat ingeschreven geeft de gemeente dit ook door aan de Belastingdienst. En dat zal ze zelf ook wel gedaan hebben want ze moest voor haar nieuwe flatje zelf ook Huurtoeslag aanvragen, dus de Belastingdienst was wel op de hoogte van haar nieuwe woonlocatie.
pi_177691557
Toch jammer om gelijk te krijgen.
  donderdag 8 maart 2018 @ 19:44:13 #6
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_177691612
Zelf moeten aangeven op toeslagen.nl , belastingdienst kan dat niet ruiken he.

Verder staat er op de aanslag hoe je in bezwaar kan.
Dum de dum
pi_177691693
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 19:44 schreef Fe2O3 het volgende:
Zelf moeten aangeven op toeslagen.nl , belastingdienst kan dat niet ruiken he.

Verder staat er op de aanslag hoe je in bezwaar kan.
Is het echt zo'n bureaucratische rotzooi dat de BD dat niet kan inzien in de BRP?
pi_177691696
Volgens mijn krijg je tot 1 september huurtoeslag op basis van een jaarinkomen van 26800¤ en vanaf 1 september op basis van 6800¤.
.
  donderdag 8 maart 2018 @ 19:48:00 #9
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177691697
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 19:44 schreef Fe2O3 het volgende:
Zelf moeten aangeven op toeslagen.nl , belastingdienst kan dat niet ruiken he.

Verder staat er op de aanslag hoe je in bezwaar kan.
Dat hebben wij destijds ook gedaan. In het begin van 2017, hebben wij aangegeven dat "WIJ" een geschat jaarinkomen zouden hebben van 20.000 euro.
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 19:47 schreef Fer het volgende:
Volgens mijn krijg je tot 1 september huurtoeslag op basis van een jaarinkomen van 26800¤ en vanaf 1 september op basis van 6800¤.
Ja maar tot 1 september zouden wij maar een jaarinkomen van 20.000 hebben gehad. Stel nu als zij hier was gebleven. Je moet het zo zien. Zij heeft haar inkomen meegenomen vanaf 1 september en ik heb het weer bij de bijstand gehaald om alleen van te leven. Dat de Belastingdienst vervolgens het volledige jaarinkomen van mijn ex partner pakt is toch van den zot. Stel, ze was op op 31 januari 2017 vertrokken, en krijgt op 2 februari bij wijze van een hele goed betaalde functie. Zou de belastingdienst dan nog steeds beide jaarinkomens bij elkaar optellen, terwijl ik "bij wijze van" 11 maanden lang van de sociale dienst heb geleefd en volgens deze regels dan helemaal geen recht op huurtoeslag zou hebben?

De Belastingdienst moet niet langer kijken naar jaarinkomens, maar naar maandinkomens.
Wij hebben met z'n tweeën geleefd op bijstandsniveau van 1-jan - 31-aug
Ik heb in mijn eentje geleefd op bijstandsniveau van 1-sep - 31-dec.

Nadat mijn ex officieel was uitgeschreven per 1-9-2017 is zij ook verdwenen uit de administratie van Mijn Toeslagen. Ik heb toen aan Belastingdienst doorgegeven dat IK alleen op dat moment een geschat jaarinkomen had van 6000 euro. Dat was op dat moment mijn schatting, 4 x een bijstandsuitkering + een uitbetaling klein pensioen eerder dat jaar. Dus ook daar werd een volledige huurtoeslag op gebaseerd.

[ Bericht 20% gewijzigd door TechnoCat op 08-03-2018 19:58:48 ]
pi_177691705
https://www.belastingdien(...)/10-procent-regeling

Als ik dit lees, snap ik niet helemaal hoe die regeling op TS van toepassing zou zijn.
  donderdag 8 maart 2018 @ 19:53:35 #11
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177691823
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 19:48 schreef Physsic het volgende:
https://www.belastingdien(...)/10-procent-regeling

Als ik dit lees, snap ik niet helemaal hoe die regeling op TS van toepassing zou zijn.
Het gaat me ook meer om de link die helemaal onderaan staat. Waarin ook staat dat de Belastingdienst alleen het inkomen mee mag tellen over de periode dat zij hier ingeschreven stond.
pi_177691898
Het lastige met dingen als inkomen is het toekennen aan een bepaalde periode. Dingen als vakantiegeld, bonussen,13e maand en forfaitair rendement box 3 zijn bijvoorbeeld voor een jaar bedoeld.

Wat staat er in de AWIR hierover?
  donderdag 8 maart 2018 @ 19:59:46 #13
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_177691937
quote:
10s.gif Op donderdag 8 maart 2018 19:47 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Is het echt zo'n bureaucratische rotzooi dat de BD dat niet kan inzien in de BRP?
Als ik nog een geschatte inkomstenbelastingaanslag krijg voor 2018 voor mijn in 2017 overleden moeder dan gok ik dat eea aan systemen niet gelinked is nee :')
Dum de dum
pi_177691963
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 19:53 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Het gaat me ook meer om de link die helemaal onderaan staat. Waarin ook staat dat de Belastingdienst alleen het inkomen mee mag tellen over de periode dat zij hier ingeschreven stond.
De belastingdienst kijkt per maand wie er in een huis heeft gewoon en bekijkt per maand hoeveel recht op toeslag je hebt aan de hand van de jaarinkomens van de mensen die er dan hebben gewoond.
quote:
Uw toeslag berekenen we altijd over uw gezamenlijke jaarinkomen. Maar hebt u maar een deel van het jaar een toeslagpartner of een medebewoner? Dan telt het jaarinkomen van die persoon alleen mee over die periode.
pi_177691993
Ja maar ze rekenen alleen met jaarinkomens.

Dus:

Jan - Aug: 26800¤
Sep - Dec: 6800¤

Dat is hoe de belastingdienst het bekijkt.
.
pi_177692008
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 19:48 schreef Physsic het volgende:
https://www.belastingdien(...)/10-procent-regeling

Als ik dit lees, snap ik niet helemaal hoe die regeling op TS van toepassing zou zijn.
Dat is inderdaad kansloos, aangezien TS zijn eigen inkomen is gestegen, niet die van de ex.
  donderdag 8 maart 2018 @ 20:09:28 #17
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177692115
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:02 schreef Fer het volgende:
Ja maar ze rekenen alleen met jaarinkomens.

Dus:

Jan - Aug: 26800¤
Sep - Dec: 6800¤

Dat is hoe de belastingdienst het bekijkt.
Dat is echt gigantisch krom te noemen. Je leeft eigenlijk het hele jaar door op bijstandsniveau en vervolgens zeggen ze dat in de periode Jan-Aug ''ik", het gaat immers om mijn aanslag, een gezamenlijk jaarinkomen had van 26.800. Het klopt gevoelsmatig gewoon niet. Het hoort zo te zijn:

Jan-Aug: 20.000 euro* (voor 2 personen op 1 adres) - Recht op volle huurtoeslag
Sep-Dec: 6.800 euro (voor 1 persoon op 1 adres) - Recht op volle huurtoeslag
* daadwerkelijk inkomen over deze periode is maar 13.333 als je het op 8 maanden baseert.

Ik had het beter 4 maanden later moeten uitmaken met mijn ex.
pi_177692256
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 19:53 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Het gaat me ook meer om de link die helemaal onderaan staat. Waarin ook staat dat de Belastingdienst alleen het inkomen mee mag tellen over de periode dat zij hier ingeschreven stond.
Ja, maar ik snap dus ook niet waarom de medewerker van de Belastingdienst komt aanzetten met die 10%-regeling. Heeft ze geen antwoord gegeven op het feit dat het volledige jaarinkomen van je ex is meegenomen?
pi_177692319
Nou ja in principe gaat het zo:

Jan - Aug: 26800¤ (hoger dan 20000, dus minder recht op toeslag)
Sep - Dec: 6800¤ (lager dan 20000, dusmeer recht op toeslag)

Maar omdat je bij 20000¤ al de maximale toeslag krijgt, gaat deze niet meer verder omhoog voor de periode Sep - Dec.
.
  donderdag 8 maart 2018 @ 20:26:17 #20
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177692433
Ik snap er de ballen van, je leeft het gehele jaar door op bijstandsniveau, eerst met twee personen waarvan 1 loon heeft en de ander niets. Dat loon is het minimumloon en was exact het bedrag dat een gehuwd echtpaar of samenwonend stel in de Bijstand zou krijgen, vervolgens kom je alleen, leef je ook op Bijstandsniveau, is je huurtoeslag de hele jaar door op bijstandsniveau gehanteerd, en nu in 1x tellen ze het inkomen dat mijn ex in sep-dec heeft verdiend gewoon mee en ik alleen kan opdraaien voor de teveel ontvangen huurtoeslag, waar zij ook van 'genoten' heeft? 1.000 euro terugbetalen....weet je wel hoeveel geld dat is voor iemand alleen in de bijstand?
pi_177692525
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:20 schreef Fer het volgende:
Nou ja in principe gaat het zo:

Jan - Aug: 26800¤ (hoger dan 20000, dus minder recht op toeslag)
Sep - Dec: 6800¤ (lager dan 20000, dusmeer recht op toeslag)

Maar omdat je bij 20000¤ al de maximale toeslag krijgt, gaat deze niet meer verder omhoog voor de periode Sep - Dec.
Hoezo jan - aug: 26800 en niet 20000?
pi_177692686
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:30 schreef Physsic het volgende:

[..]

Hoezo jan - aug: 26800 en niet 20000?
Dat is hoe het op de link staat die Ts geeft, van de belastingdienst. Ieder geval hoe ik het begrijp.

quote:
Wordt het jaarinkomen van uw ex-toeslagpartner of ex-medebewoner na zijn vertrek hoger?

Dan kan dat toch gevolgen hebben voor de toeslag die u dit jaar al hebt gekregen. Dit kan vervelend voor u uitpakken. Want misschien moet u daardoor toeslag terugbetalen.

Voorbeeld
U krijgt samen met uw toeslagpartner zorgtoeslag. Uw geschatte jaarinkomen is ¤ 15.000 en dat van uw partner ¤ 20.000. Vanaf 1 juli bent u na een scheiding geen toeslagpartners meer. Uw partner is na de scheiding meer gaan verdienen. Zijn jaarinkomen is gestegen naar ¤ 35.000. Uw zorgtoeslag tot 1 juli berekenen we opnieuw met een gezamenlijk jaarinkomen van ¤ 50.000. U krijgt dan minder toeslag.
.
pi_177692723
Vergeet niet dat de huurtoeslag grens met 2 personen hoger ligt dan wanneer je in je uppie woont.

Even uit het hoofd: voor 2 personen tegen de ¤27000 aan, voor 1 persoon ¤22400.

Jullie hadden een gezamenlijk inkomen van x, tot en met eind augustus. Daarna had je meteen de wijziging door moeten geven via toeslagen.nl.

Indien je dat niet gedaan hebt, krijg je nog tm eind van het jaar je volledige huurtoeslag. En dat is teveel (als je met 2 personen méér toeslag krijgt, dan een alleenstaande), dus moet dat retour.
pi_177692745
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:37 schreef Fer het volgende:

[..]

Dat is hoe het op de link staat die Ts geeft, van de belastingdienst. Ieder geval hoe ik het begrijp.

[..]

Ik las het inderdaad. Bizar. Dan begrijp ik niet waarom de Belastingdienst dat zo berekent..
  donderdag 8 maart 2018 @ 20:45:05 #25
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177692846
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:39 schreef weethetevennietmeer het volgende:
Jullie hadden een gezamenlijk inkomen van x, tot en met eind augustus. Daarna had je meteen de wijziging door moeten geven via toeslagen.nl.

Indien je dat niet gedaan hebt, krijg je nog tm eind van het jaar je volledige huurtoeslag. En dat is teveel (als je met 2 personen méér toeslag krijgt, dan een alleenstaande), dus moet dat retour.
Maar dat heb ik gedaan. Per 1 september heb ik MIJN geschat jaarinkomen opgegeven als zijnde 6000 euro (in werkelijkheid was het een paar honderd euro meer). De gegevens van mijn ex zag ik niet meer, dus wat had ik verder nog kunnen doen? Niets. Want voor 1 september was MIJN inkomen 0. En mijn ex had van jan-aug feitelijk 13.333 euro aan inkomen en 6.666 euro over sep-dec, wat het totaal in geheel 2017 maakt op 20.000 voor haar dan.
pi_177693117
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:45 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Maar dat heb ik gedaan. Per 1 september heb ik MIJN geschat jaarinkomen opgegeven als zijnde 6000 euro (in werkelijkheid was het een paar honderd euro meer). De gegevens van mijn ex zag ik niet meer, dus wat had ik verder nog kunnen doen? Niets. Want voor 1 september was MIJN inkomen 0. En mijn ex had van jan-aug feitelijk 13.333 euro aan inkomen en 6.666 euro over sep-dec, wat het totaal in geheel 2017 maakt op 20.000 voor haar dan.
Oké, dan heb je dat goed gedaan ^O^. En je ex, heeft zij het ook aangepast?

Dan zit de fout bij de belastingdienst en kunnen ze dat zo corrigeren (kan wel wat tijd kosten, maar alles is te staven neem ik aan?).
pi_177693303
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:09 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Dat is echt gigantisch krom te noemen. Je leeft eigenlijk het hele jaar door op bijstandsniveau en vervolgens zeggen ze dat in de periode Jan-Aug ''ik", het gaat immers om mijn aanslag, een gezamenlijk jaarinkomen had van 26.800. Het klopt gevoelsmatig gewoon niet. Het hoort zo te zijn:

Jan-Aug: 20.000 euro* (voor 2 personen op 1 adres) - Recht op volle huurtoeslag
Sep-Dec: 6.800 euro (voor 1 persoon op 1 adres) - Recht op volle huurtoeslag
* daadwerkelijk inkomen over deze periode is maar 13.333 als je het op 8 maanden baseert.

Ik had het beter 4 maanden later moeten uitmaken met mijn ex.
Zelfs als je pas op 31 december toeslagpartners wordt, wordt je toeslagpartners over het gehele jaar.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)eslagen-terugbetalen
  donderdag 8 maart 2018 @ 21:05:36 #28
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177693326
Dat nog even terzijde, bij de aangifte Inkomsten belasting wordt mijn ex partners' inkomen ook niet meegenomen, omdat wij geen Fiscale partners zijn. Ik heb nogmaals de criteria voor "fiscale partners" opgezocht en hieronder staat het rijtje waarvan je minimaal aan 1 moet voldoende om als fiscale partners te worden gezien:

Wanneer bent u fiscale partners?

U bent fiscale partners als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:

- U bent getrouwd.
- U hebt een geregistreerd partnerschapEen samenlevingsvorm die wettelijk is geregeld en is vastgelegd bij de burgerlijke stand van de gemeente..
- U bent ongetrouwd, u staat allebei op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente en u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden:
- U bent allebei meerderjarig en u hebt samen een notarieel samenlevingscontractEen contract dat door een notaris is opgesteld. In het contract staan afspraken die u met uw partner hebt gemaakt, bijvoorbeeld over kostenverdeling, gemeenschappelijke eigendommen of aansprakelijkheid bij schulden. afgesloten.
- U hebt samen een kind.
- 1 van u heeft een kind van de ander erkend.
- U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
- U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u beiden woonde.--
- U bent allebei meerderjarig. Op het adres waar u en uw huisgenoot staan ingeschreven, staat een minderjarig kind (jonger dan 18) van 1 van u beiden ingeschreven.
Let op! Hiervoor gelden uitzonderingen. Zie Verhuur op zakelijke gronden en Samenwonen in een Wmo-opvangwoning.
- U was ook het vorige jaar fiscale partners met deze persoon.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Op al deze vragen heb ik bij de aangifte Inkomstenbelasting "NEE" geantwoord, en dat klopt ook.
En omdat ik 'maar' 6.800 euro aan inkomsten heb gehad en deze inkomsten wel volledig zijn belast, krijg ik hier een bedrag van ongeveer 1.700 euro terug. Aldus de berekening van de aangifte die ik een paar dagen geleden heb verzonden. Ik heb in deze aangifte aangeven dat ik een medebewoner had (want ze stond niet als zijnde huurder op mijn adres) en doordat geen van bovenstaande van toepassing was op ons waren wij geen fiscale partners.

Als wij geen fiscale partners zijn hoe kan de Belastingdienst dan wel het inkomen van mijn ex meetellen betreffende de Huurtoeslag maar niet bij de Aangifte Inkomsten Belasting?

Schiet mij maar lek.

[ Bericht 1% gewijzigd door TechnoCat op 08-03-2018 21:13:22 ]
  Moderator donderdag 8 maart 2018 @ 21:14:27 #29
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_177693549
Juist doorgegeven op toeslagen.nl?
Even bellen met het gratis nummer?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_177693611
Bij huurtoeslag gaat het er om wie er op het adres ingeschreven staan. Niet met wie je fiscaal partner bent
pi_177693727
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:56 schreef weethetevennietmeer het volgende:

[..]

Oké, dan heb je dat goed gedaan ^O^. En je ex, heeft zij het ook aangepast?

Dan zit de fout bij de belastingdienst en kunnen ze dat zo corrigeren (kan wel wat tijd kosten, maar alles is te staven neem ik aan?).
Er is geen fout, de berekeningen kloppen van de belastingdienst.
Er is alleen onbegrip over de regels.

Maar de belastingdienst kan niet bijhouden wie hoeveel per maand verdient en hoe zit vakantiegeld en 1e maand er dan? Daarom doen ze alles per jaar.

Kut voor iemand als TS die al weinig geld heeft.

Wij hebben een zelfde situatie gehad in het studentenhuis. Iemand studeert af verhuis en gaat fulltime werken, en het huis mag opeens geld terug betalen. Gelukkig betaalde de verhuisde gewoon mee.
  donderdag 8 maart 2018 @ 21:25:51 #32
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177693918
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 21:19 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Er is geen fout, de berekeningen kloppen van de belastingdienst.
Er is alleen onbegrip over de regels.

Maar de belastingdienst kan niet bijhouden wie hoeveel per maand verdient en hoe zit vakantiegeld en 1e maand er dan? Daarom doen ze alles per jaar.

Kut voor iemand als TS die al weinig geld heeft.

Wij hebben een zelfde situatie gehad in het studentenhuis. Iemand studeert af verhuis en gaat fulltime werken, en het huis mag opeens geld terug betalen. Gelukkig betaalde de verhuisde gewoon mee.
Als het inderdaad waar is, dan is het gewoon 'klote', maar als dan toch even kan, dan heb ik liever dat ze dat openstaande bedrag van de Huurtoeslag in mindering brengen op de teruggave van de inkomstenbelasting. Immers, als ik dat bedrag ontvang moet ik dat opgeven bij de Sociale Dienst, die ongetwijfeld daar een groot deel van gaat inpikken. Dan liever dat de Belastingdienst deze twee met elkaar verrekend en mij het restant overmaakt. Hoef ik ook minder op te geven bij de Sociale Dienst.
pi_177695131
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 21:25 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Als het inderdaad waar is, dan is het gewoon 'klote', maar als dan toch even kan, dan heb ik liever dat ze dat openstaande bedrag van de Huurtoeslag in mindering brengen op de teruggave van de inkomstenbelasting. Immers, als ik dat bedrag ontvang moet ik dat opgeven bij de Sociale Dienst, die ongetwijfeld daar een groot deel van gaat inpikken. Dan liever dat de Belastingdienst deze twee met elkaar verrekend en mij het restant overmaakt. Hoef ik ook minder op te geven bij de Sociale Dienst.
Aangezien die teruggave nog niet is opgelegd kunnen ze moeilijk verrekenen he :). Je kunt trouwens prima verzoeken om die met elkaar te laten verrekenen als je dat handiger zou vinden
pi_177696782
Niemand die het gek vindt dat je in 4 maanden blijkbaar ¤ 6800 bijstand krijgt? Dat kan toch niet kloppen, dat is meer dan minimumloon...
pi_177696877
quote:
5s.gif Op donderdag 8 maart 2018 23:06 schreef BEFEM het volgende:
Niemand die het gek vindt dat je in 4 maanden blijkbaar ¤ 6800 bijstand krijgt? Dat kan toch niet kloppen, dat is meer dan minimumloon...
Hij had het ook nog over een uitbetaling van een klein pensioen.
  donderdag 8 maart 2018 @ 23:12:15 #36
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177696896
quote:
5s.gif Op donderdag 8 maart 2018 23:06 schreef BEFEM het volgende:
Niemand die het gek vindt dat je in 4 maanden blijkbaar ¤ 6800 bijstand krijgt? Dat kan toch niet kloppen, dat is meer dan minimumloon...
Je hebt het topic niet goed gelezen, ik heb inderdaad 4 maanden bijstand gehad, en een eenmalige klein pensioen uitbetaling. Dit bedroeg ongeveer zo'n 2100 euro bruto en de bijstand was zo'n 4700 euro bruto. :)

edit: Spiritbus was me net voor... :7

[ Bericht 2% gewijzigd door TechnoCat op 08-03-2018 23:31:29 ]
pi_177696954
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 23:12 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Je hebt het topic niet goed gelezen vriend, ik heb inderdaad 4 maanden bijstand gehad, en een eenmalige klein pensioen uitbetaling. Dit bedroeg ongeveer zo'n 2100 euro bruto en de bijstand was zo'n 4700 euro bruto. :)
Ah excuus, overeen gelezen. Hoewel ik 1200 euro bruto bijstand nog steeds veel vind :+

Overigens telt een afkoop klein pensioen volgens mij niet mee voor je huurtoeslag. Uit 2014:

quote:
Bijzonder inkomen is inkomen dat u, uw toeslagpartner of medebewoner krijgt naast het gebruikelijke loon of uitkering. U kunt ons vragen om deze inkomsten niet mee te tellen voor de huurtoeslag. Het gaat dan om:

een afkoopsom van een klein pensioen (ouderdoms- of nabestaandenpensioen)
De totale afkoopsom telt niet mee als het pensioen dat u jaarlijks zou krijgen ¤ 458,06 of lager is. Is het pensioen hoger? Dan telt de totale afkoopsom wel mee.
  donderdag 8 maart 2018 @ 23:18:29 #38
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177697052
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 23:14 schreef BEFEM het volgende:
Ah excuus, overeen gelezen. Hoewel ik 1200 euro bruto bijstand nog steeds veel vind :+
Geeft niet, foutjes maken doen we allemaal.

Nee maar serieus, ik heb de jaaropgave hier voor me, en er staat:

• Tijdvak : 1-9 tot en met 31-12
• Belastbaar loon : 4723
• Waarvan meebelaste alimentatie : 0
• Loonheffing : 976
• Loon voor de Zvw : 4723
• Ingehouden bijdragen Zvw : 0
• Ingehouden werkgeversheffing : 315
• Toegepaste loonheffingskorting: JA
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 23:14 schreef BEFEM het volgende:
Overigens telt een afkoop klein pensioen volgens mij niet mee voor je huurtoeslag. Uit 2014
Hmm, heb ik dat dus wel gedaan (als brave burger) en de Belastingdienst heeft die informatie natuurlijk maar wat graag overgenomen.

In ieder geval bedankt voor deze informatie. Ik heb de betreffende PDF formulier al gevonden voor het Verzoek Bijzondere Situatie Huurtoeslag. Als deze wordt toegekend kan dit alleen maar beter uitpakken voor het uiteindelijke resultaat voor wbt. de Huurtoeslag.

Zeer bedankt voor deze informatie. ^O^ _O_

[ Bericht 19% gewijzigd door TechnoCat op 08-03-2018 23:32:55 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')