abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 8 maart 2018 @ 16:56:37 #1
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177688210
En natuurlijk downloaden we wel eens wat 720p tv-series, wat zeg ik, ik hou er zelfs een collectie op na op mijn server, voor persoonlijk gebruik uiteraard.

Wat mij de laatste tijd nogal opvalt is dat de 720p series steeds groter lijken te worden. Had ik in het begin nog gewoon afleveringen die 800 a 900MB waren, en prima te bekijken, zijn ze nu 2,5GB gemiddeld.

Ik kan ze natuurlijk in Handbrake wel in een queue gooien en ze zelf allemaal her-encoderen, maar dat kost zo verschrikkelijk veel tijd. Maar het viel me gewoon op de laatste tijd.

Wat vinden jullie 2,5GB voor een 720p serie van 43 minuten?
Ik heb 1080p films van 1.2GB die er zelfs beter uit zien.

Hmm...wat te doen. Anders dan op de pc zelf is de ruimte op de server beperkt, heb maar 6TB opslag dus...en dat vult gauw hoor..
pi_177688271
Je hoeft ze dan ook niet allemaal te bewaren na het kijken :') :')
  Moderator donderdag 8 maart 2018 @ 17:06:28 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177688389
Ligt d'r aan, heeft die serie toevallig een 5.1 audio track er bij zitten? Want dan wordt het al snel groter, maar het is wel groot ja.

Zeker omdat je ook h265 hebt, waardoor de files juist de helft kleiner worden.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177688792
Ja hoor, hoge kwaliteit trekt nogal wat GB's
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_177690390
Tja. zonder verdere info zegt het helemaal niets.

Codec en bitrate bepalen de kwaliteit.

Een 720p opname in MPEG1 of AVI kan 4Gb groot zijn en er toch beroerder uitzien dan dezelfde opname in een 500Mb H265 file.
pi_177693181
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 16:56 schreef TechnoCat het volgende:
En natuurlijk downloaden we wel eens wat 720p tv-series, wat zeg ik, ik hou er zelfs een collectie op na op mijn server, voor persoonlijk gebruik uiteraard.

Wat mij de laatste tijd nogal opvalt is dat de 720p series steeds groter lijken te worden. Had ik in het begin nog gewoon afleveringen die 800 a 900MB waren, en prima te bekijken, zijn ze nu 2,5GB gemiddeld.

Ik kan ze natuurlijk in Handbrake wel in een queue gooien en ze zelf allemaal her-encoderen, maar dat kost zo verschrikkelijk veel tijd. Maar het viel me gewoon op de laatste tijd.

Wat vinden jullie 2,5GB voor een 720p serie van 43 minuten?
Ik heb 1080p films van 1.2GB die er zelfs beter uit zien.

Als ik het goed uitreken ligt de overall bitrate van die bestanden rond de 7,5 Mbps en dat is niet ongewoon voor digitale televisie met 720p. Controleer dit eens met MediaInfo. Wellicht zijn ze rechtstreeks omgezet vanaf opgenomen .ts bestanden (transportstreams), dat doe ik zelf ook wel met eigen (HD) opnamen van digitale televisie. De reden daarvoor is dat de uitzendingen zo zonder codecconversie en daarmee ook zonder kwaliteitsverlies naar .mp4 of .mkv zijn om te zetten. Omdat er geen codecconversie aan te pas komt gaat de omzetting zo bijzonder snel. Je geeft zelf al aan dat hercoderen veel tijd kost, maar die overweging geldt uiteraard niet alleen voor jou maar ook voor de uploaders. Dat zal dus de reden zijn dat je steeds meer van die 'grote' bestanden ziet.
  donderdag 8 maart 2018 @ 21:16:31 #7
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177693616
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 17:06 schreef CoolGuy het volgende:
Ligt d'r aan, heeft die serie toevallig een 5.1 audio track er bij zitten? Want dan wordt het al snel groter, maar het is wel groot ja.

Zeker omdat je ook h265 hebt, waardoor de files juist de helft kleiner worden.
Die gedachte heeft al door me heen gespookt om al mijn favoriete series te coderen met H.265, maar deze codering gaat NOG langzamer dan H.264, daar is geen beginnen aan. Het is dan makkelijker en misschien ook wel goedkoper omdat een extra schijf te kopen. (Als je kijkt hoeveel stroom een pc slurpt als deze aan het coderen is, dan staan die 6 cores op 4,5Ghz flink te stampen). Handbrake vreet CPU, en CPU vreet stroom.
pi_177697556
*denk terug aan de tijd dat een serie maar 200MB per aflevering was
  vrijdag 9 maart 2018 @ 00:05:34 #9
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177697859
Maar toch, ik heb hier op de server zat films staan die 1080p zijn, twee keer zo lang duren en maar 1,2 a 1,3 GB zijn. En nu kom ik steeds vaker 720p series tegen die tegen de 4GB aantikken. Het is alsof de scene releasers die ze uitbrengen dit zo snel mogelijk willen doen, om als eerste er te zijn, en dat kan alleen maar door zo snel mogelijk coderen.
pi_177697928
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 00:05 schreef TechnoCat het volgende:
Maar toch, ik heb hier op de server zat films staan die 1080p zijn, twee keer zo lang duren en maar 1,2 a 1,3 GB zijn. En nu kom ik steeds vaker 720p series tegen die tegen de 4GB aantikken. Het is alsof de scene releasers die ze uitbrengen dit zo snel mogelijk willen doen, om als eerste er te zijn, en dat kan alleen maar door zo snel mogelijk coderen.
films van die grootte zijn ook bedroevend in kwaliteit als je er eens een normale versie (~8-12GB) naast aanzet, althans dat is mijn ervaring
  vrijdag 9 maart 2018 @ 00:29:56 #11
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177698065
Valt reuze mee. Heb hier Titanic, duurt 3 uur, is 2,2GB, 1080p, beeld kwaliteit is prima. En dan kijk ik het ook nog op een 4K tv.

Als iemand de tijd neemt om een film degelijk te coderen zijn kleinere bestandsgroottes makkelijk haalbaar.
pi_177698288
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 00:29 schreef TechnoCat het volgende:
Valt reuze mee. Heb hier Titanic, duurt 3 uur, is 2,2GB, 1080p, beeld kwaliteit is prima. En dan kijk ik het ook nog op een 4K tv.

Als iemand de tijd neemt om een film degelijk te coderen zijn kleinere bestandsgroottes makkelijk haalbaar.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat je nog veel 'kwaliteit' overhoudt met een dergelijke bitrate, maar goed, om dat te beoordelen zou je er eigenlijk de originele bron (Blu-ray) naast moeten zien. Speelfilms in HD die van een Blu-ray worden overgenomen zijn trouwens een heel ander verhaal dan de TV-series waar je het in je OP over hebt.

Bij een speelfilm op Blu-ray is een uploader gemotiveerd om tijd te steken in een goede re-encoding omdat een dubbellaags Blu-ray 'untouched' al gauw zo'n 50 GB aan data bevat, en het is voor de meeste uploaders geen pretje om zoveel data steeds te moeten uploaden, tenzij ze over een bloedsnelle (glasvezel)verbinding beschikken. Ook het downloaden van dergelijke grote bestanden is niet altijd even eenvoudig, al was het maar vanwege een gebrek aan opslagcapaciteit, waar je zelf ook over mee kunt praten.

TV-series die van digitale TV zijn overgenomen zijn echter een heel ander verhaal. Een uurtje digitale HD TV levert lang niet zulke grote bestanden op als een uurtje Blu-ray, en dus is de motivatie om dit te gaan hercoderen om het zo nog kleiner te krijgen hier ook een stuk minder. Dan is het veel eenvoudiger om een opgenomen en getrimd .ts bestand even snel - zonder hercodering - met FFMPEG naar een .mp4 of een .mkv te converteren. Dat de kwaliteit je desondanks tegenvalt kan heel goed kloppen, de kwaliteit van de bron die met name commerciėle TV-zenders gebruiken is vaak niet optimaal.
pi_177704628
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 00:29 schreef TechnoCat het volgende:

Als iemand de tijd neemt om een film degelijk te coderen zijn kleinere bestandsgroottes makkelijk haalbaar.
Het punt is ook dat het behoorlijk ondankbaar werk is en je het nooit goed kan doen. Altijd tig zeikers die een bepaalde codec, (audio)formaat, ondertiteling en zo 'eisen'.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  vrijdag 9 maart 2018 @ 17:59:36 #14
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177710125
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 13:11 schreef Mr_Belvedere het volgende:

Het punt is ook dat het behoorlijk ondankbaar werk is en je het nooit goed kan doen. Altijd tig zeikers die een bepaalde codec, (audio)formaat, ondertiteling en zo 'eisen'.
Als je een scene releaser bent wel ja, maar voor eigen gebruik zou je dat niet hebben.

Ik zal eens wat gaan testen met H.265. Op zich heb ik wel een vrij snelle computer, en ik wil eens weten hoe lang Handbrake bezig is met het omzetten. Ik zet em niet op de allerlangzaamste setting, maar iets dat een vergelijkbare kwaliteit geeft en een bestand van 3GB kan omzetten naar bv. 800MB.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')