abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 26 februari 2018 @ 10:18:19 #1
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_177455334




Over Lissabon

Lissabon (Lisboa in het Portugees) is de hoofdstad van Portugal. De agglomeratie telt zo'n 2.900.000 inwoners. De stad ligt op de rechteroever van de Taag, op korte afstand van de Atlantische Oceaan, in de streek Estremadura.

Bestuurlijke indeling Lissabon



Valuta

Valuta is net als in Nederland de Euro.
Geld kan je pinnen bij Multibanco's door heel Lissabon!

Openbaar Vervoer



- Metro. Rijdt van 06:30 - 01:00, kaartje kost ¤1.90 (enkeltje) (¤1.40 bij een volgende keer dat je het kaartje oplaadt) of ¤6.00 voor een 24-uurs kaart.
- Trein. Er zijn een aantal treinstations in Lissabon die je door Lissabon vervoeren, of richting Estoríl/Cascais/Sintra/Alverca etc.
- Bus. Bussen rijden zo'n beetje 24/7 in Lissabon. Maar de dienstregeling is niet super betrouwbaar, je kunt dit dus beter ter plekke regelen.

Metro kaart:



Groene lijn
Blauwe lijn
Rode lijn
Gele lijn

Inclusief trein kaart:



Site van CP (NS van Portugal): https://www.google.nl/#q=CP+portugal

Bezienswaardigheden

- Bairro Alto: uitgaansgebied in Lissabon

(C) Toto69

- Sacavem: Authentiek wijkje in Noord-Lissabon

(C) Toto69

- Parque das Nacoes / Oceanario de Lisboa

(C) Toto69

- Vasco da Gama shopping mall Oriente

(C) Toto69

- Cascais:

(C) Toto69

De hele reeks (inclusief vorige delen)

Topicreeks: Lissabon

Vragen?

Toto69 heeft in Lissabon gewoond, stuur een DM door op chaticon.png naast zijn naam te klikken
Uiteraard zijn er ook andere FOK!kers in Lissabon en omstreken geweest en kan je hen ook gewoon vragen stellen in dit topic.

[ Bericht 1% gewijzigd door UIO_AMS op 26-02-2018 10:36:10 ]
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator maandag 26 februari 2018 @ 10:20:06 #2
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_177455381
Laatste posts:

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 10:26 schreef UIO_AMS het volgende:
Must eats in Lissabon:

Bacalhau (200 variaties bij Casa do Bacalhau!)
Bifana (middernachtsnack ná een avond stappen)
Pasteis de Belem / pastel de nata (als je de tijd hebt om in de rij te staan)
Arroz de Marisco (soort paella)
Cozido (vlees/stoof/worst/groenten in buffetvorm)
quote:
14s.gif Op woensdag 31 januari 2018 15:59 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:
Na carnaval 6 dagen naar Lissabon, ben benieuwd :7 . Valt me nu in ieder geval al op dat het allemaal geen drol kost. Ben voor bijna 2 weken 300 euro pp kwijt voor vlucht en Airbnb's. In Lissabon balkonnetje, 2 bedden, skitterend uitzichtje, loopafstand van Bairro Alto. Nu even de restaurant- en uitgaanstips hier nog doornemen. Bwoooh dat wordt genieten _O_
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 19:43 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik ga begin april. Even inlezen hier. *O*
quote:
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_177457725
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 22:15 schreef Smash-it het volgende:

[..]

Ik ben net geweest. Leukste restaurant was Palácio do Chiado. Zalige cocktails gedronken (happy hour 2 voor prijs van 1) en lekkerste t-bone steak in tijden. Rekening was lekker laag na een topavond!

. Voor Pastis de Belem hoef je niet perse in de rij te gaan staan. Te toeristisch.
Palacio do Chiado _O_ _O_ _O_ Wat een topplek _O_ thanks voor deze tip heb er van genoten _O_ 2 maal :+

Heb sowieso vrij veel toeristische rijen overgeslagen. Een overvolle tram 28. Een lift midden in het centrum. Belem broodje (of wat was het). Dit kon je ook af doen met een goede wandeling, aantal uitzichtpunten bovenaan de heuvel (wat volgens mij een zelfs een nog mooier uitzicht gaf) en gewoon overal vreten waar je iets tegenkomt :9

Top stadje iig
If you're absent during my struggle, don't expect to be present during my succes. - Will Smith
  maandag 26 februari 2018 @ 13:59:52 #4
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_177460219
quote:
14s.gif Op maandag 26 februari 2018 12:10 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:

Palacio do Chiado _O_ _O_ _O_ Wat een topplek _O_ thanks voor deze tip heb er van genoten _O_ 2 maal :+

Oh wat goed! Ja, wij waren er bij toeval beland en ik vond het echt super. Leuk dat je bent gegaan!
pi_177464045
wij gaan volgende week voor een weekje naar lissabon en omgeving.
mensen nog een leuke route? tips voor lissabon? Zal dat Palacio wel in de groep gooien.
oude topics zal ik ook nog wel doorkijken.

planning is 2.5 dagen Lissabon en dan met de auto wat rondtrekken. Kennis in de buurt van Faro dus waarschijnlijk gaan we ook die kant op, mocht iemand voor die omgeving ook nog leuke dingen hebben :)

zelf kwam ik tot dit, echter gaat dat 't waarschijnlijk niet worden omdat we dan niet langs het zuiden gaan.
Lissabon>sintra>coimbra>porto/braga>penada geres>de serra da estrele>monsanto>evora>lissabon
'If you really think that the environment is less important than the economy try holding your breath while you count your money'
  donderdag 5 april 2018 @ 20:15:20 #6
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_178330634
Ik ben er! _O_

Lekker weertje, net gearriveerd in het hotel (bij Rossio om de hoek). Zo maar eens even wat eten. :9
Snobs have more fun!
KLIK!
  Moderator vrijdag 6 april 2018 @ 10:37:07 #7
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_178342035
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 20:15 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik ben er! _O_

Lekker weertje, net gearriveerd in het hotel (bij Rossio om de hoek). Zo maar eens even wat eten. :9
Leuk!!!

Wat heb je gegeten? Wat ga je vandaag doen?

Veel plezier!!!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_178361985
Ik ga vrijdag die kant op. Daarvoor ga ik nog een paar dagen naar Porto. Eerste keer Portugal, ben heel benieuwd! *O*
diseased rhinoceros pizzle
  vrijdag 4 januari 2019 @ 16:14:52 #9
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_184201714
Dikke bump, maar wij gaan eind februari voor een weekje naar Lissabon. Eerste keer daar. Al een hele waslijst met bezienswaardigheden. Sintra doen we het liefst ook, maar denk dat we al een week zoet zijn met alle bezienswaardigheden die we genoteerd hebben...en we willen ook gewoon lekker chillen natuurlijk :+ Een van de main doelen wordt fotograferen. Al heel wat mooie uitzichtpunten opgezocht dus :Y Sintra doen we alsnog als we sneller gaan dan gedacht. Maar in februari sowieso ook rekening houden met kans op wat slechter weer. Iemand nog verdere mooie uitzichtpunten die ik niet mag missen?

We zijn vrij moeilijke eters. Zitten sowieso een Hardrock Cafe (waar we eigenlijk in elke stad wel 1-2x naar toe gaan - heerlijk eten), maar voor de andere 5-6 dagen dus nog wat tips nodig. Waar zijn we dol op? Zelf eet ik graag Italiaans (man dan weer niet), hij juist sandwiches. Simpele dingen als steaks, frietjes (fish & chips ook prima),vele soorten groente, rijstgerechten, en nog wel wat dingetjes. Iemand nog tips? Budget voor avond eten is max 60 euro per avond.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_184236812
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 16:14 schreef AlwaysHappy het volgende:
Dikke bump, maar wij gaan eind februari voor een weekje naar Lissabon. Eerste keer daar. Al een hele waslijst met bezienswaardigheden. Sintra doen we het liefst ook, maar denk dat we al een week zoet zijn met alle bezienswaardigheden die we genoteerd hebben...en we willen ook gewoon lekker chillen natuurlijk :+ Een van de main doelen wordt fotograferen. Al heel wat mooie uitzichtpunten opgezocht dus :Y Sintra doen we alsnog als we sneller gaan dan gedacht. Maar in februari sowieso ook rekening houden met kans op wat slechter weer. Iemand nog verdere mooie uitzichtpunten die ik niet mag missen?

We zijn vrij moeilijke eters. Zitten sowieso een Hardrock Cafe (waar we eigenlijk in elke stad wel 1-2x naar toe gaan - heerlijk eten), maar voor de andere 5-6 dagen dus nog wat tips nodig. Waar zijn we dol op? Zelf eet ik graag Italiaans (man dan weer niet), hij juist sandwiches. Simpele dingen als steaks, frietjes (fish & chips ook prima),vele soorten groente, rijstgerechten, en nog wel wat dingetjes. Iemand nog tips? Budget voor avond eten is max 60 euro per avond.
Wat wil je in vredesnaam een week in Lissabon doen? Dan heb je alles echt wel drie keer gezien. Ik zou ook 2 of 3 dagen een auto huren en een beetje rondrijden langs de kust O+
  zondag 6 januari 2019 @ 11:28:47 #11
40566 Ericr
Livewrong
pi_184236957
Dag Belem en omgeving
Dag Expo terrein
Dag centrum
Dag Estoril en Cascais
Dag dierentuin
Dag Sintra
Halve dag Gulbenkian museum

Heb je op sommige dagen genoeg tijd om te chillen. Natuurlijk kan je activiteiten combineren maar dan heb je veel drukkere dagen
  zondag 6 januari 2019 @ 11:48:10 #12
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_184237363
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:20 schreef MCH het volgende:

[..]

Wat wil je in vredesnaam een week in Lissabon doen? Dan heb je alles echt wel drie keer gezien. Ik zou ook 2 of 3 dagen een auto huren en een beetje rondrijden langs de kust O+
Genoeg te doen daar voor een week als je je er een beetje in verdiept hebt en er ook met de kennis naartoe gaat dat je ook tijd wil hebben om te relaxen.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  zondag 6 januari 2019 @ 11:50:11 #13
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_184237433
Ga naar de Time Out Market als je lekker wilt eten. Het is super gezellig, er is ongelooflijk veel keuze, en het is ook nog eens super lekker. Echt een aanrader.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zondag 6 januari 2019 @ 11:51:05 #14
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_184237465
quote:
14s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:50 schreef Faux. het volgende:
Ga naar de Time Out Market als je lekker wilt eten. Het is super gezellig, er is ongelooflijk veel keuze, en het is ook nog eens super lekker. Echt een aanrader.
Thanks! Dat is inderdaad wel een goeie O+
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  zondag 6 januari 2019 @ 11:57:44 #15
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_184237641
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:51 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Thanks! Dat is inderdaad wel een goeie O+
Wij hebben er meerdere avonden gegeten. Ze mogen alleen een kraampje daar als ze minimaal twee jaar in Lissabon als regulier restaurant open waren, en aan de (hoge) kwaliteitsnormen van Time Out voldeden. Ook moeten ze na een tijdje weer weg. Het is als het ware een representatie van alles dat actueel en lekker is in Lissabon, inclusief een sfeer met muziek en barren, alsof je op een buurt-bbq bent. Geen enkele keer zijn we teleurgesteld vertrokken.

Het enige nadeel is wellicht dat het niet extreem goedkoop is.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zondag 6 januari 2019 @ 12:04:53 #16
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_184237786
quote:
14s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:57 schreef Faux. het volgende:

[..]

Wij hebben er meerdere avonden gegeten. Ze mogen alleen een kraampje daar als ze minimaal twee jaar in Lissabon als regulier restaurant open waren, en aan de (hoge) kwaliteitsnormen van Time Out voldeden. Ook moeten ze na een tijdje weer weg. Het is als het ware een representatie van alles dat actueel en lekker is in Lissabon, inclusief een sfeer met muziek en barren, alsof je op een buurt-bbq bent. Geen enkele keer zijn we teleurgesteld vertrokken.

Het enige nadeel is wellicht dat het niet extreem goedkoop is.
Vet :D En wegens de vele keuze zit er altijd wel iets lekkers tussen. Kosten maken verder niet heel veel uit, zolang het maar gewoon lekker is. Dankje nogmaals ^O^
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  zondag 6 januari 2019 @ 12:12:18 #17
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_184237939
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 12:04 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Vet :D En wegens de vele keuze zit er altijd wel iets lekkers tussen. Kosten maken verder niet heel veel uit, zolang het maar gewoon lekker is. Dankje nogmaals ^O^
Geen probleem :) Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust, wij zijn er afgelopen zomer een week geweest. Lissabon is een stad die je rustig moet bezoeken, en waar je je zeker niet hoeft te haasten. Voel je niet schuldig als je na een paar dagen het meeste wel gezien hebt en je dingen opnieuw wilt bezoeken; dat deden wij ook, en dan gingen we er nog gewoon een drankje doen.

Mijn tips - naast de standaardbezienswaardigen - zijn het kasteel (met prachtige uitzichten) en de kerkruine.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_184238147
quote:
14s.gif Op zondag 6 januari 2019 12:12 schreef Faux. het volgende:

[..]

Geen probleem :) Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust, wij zijn er afgelopen zomer een week geweest. Lissabon is een stad die je rustig moet bezoeken, en waar je je zeker niet hoeft te haasten. Voel je niet schuldig als je na een paar dagen het meeste wel gezien hebt en je dingen opnieuw wilt bezoeken; dat deden wij ook, en dan gingen we er nog gewoon een drankje doen.

Mijn tips - naast de standaardbezienswaardigen - zijn het kasteel (met prachtige uitzichten) en de kerkruine.
grillen ze in de zomer vis op straat in Lissabon?
  zondag 6 januari 2019 @ 13:08:39 #19
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_184238980
quote:
14s.gif Op zondag 6 januari 2019 12:12 schreef Faux. het volgende:

[..]

Geen probleem :) Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust, wij zijn er afgelopen zomer een week geweest. Lissabon is een stad die je rustig moet bezoeken, en waar je je zeker niet hoeft te haasten. Voel je niet schuldig als je na een paar dagen het meeste wel gezien hebt en je dingen opnieuw wilt bezoeken; dat deden wij ook, en dan gingen we er nog gewoon een drankje doen.

Mijn tips - naast de standaardbezienswaardigen - zijn het kasteel (met prachtige uitzichten) en de kerkruine.
Je tips staan inderdaad op ons lijstje O+ Ik heb aardig wat filmpjes bekeken van Lissabon, denk dat we ons er inderdaad prima een week kunnen vermaken (waarschijnlijk zelfs wel meer), fijne stad met sfeer heb ik het idee. Als ik nog vragen heb laat ik 't weten!

Vast eentje met betrekking tot OV: We worden met vooraf bestelde taxi naar hotel gebracht, maar ik neem aan dat je bij elk metro station zo'n OV kaart kan halen? En die kan je elke dag opladen met een dagkaart? Of moet je elke dag gewoon los een dagkaart halen? Vinden we altijd fijner dan losse ritjes betalen. En weet je of zo'n dagkaart zowel in de metro als bus te gebruiken is?
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_184239416
Je hebt kartonnen ov kaarten voor 'n klein bedrag en daar kun je 'n dagkaart op zetten, dagkaart is overal geldig ook in de Santa junta lift, kabeltrams etc
  zondag 6 januari 2019 @ 13:33:25 #21
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_184239427
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:32 schreef Memento-Mori het volgende:
Je hebt kartonnen ov kaarten voor 'n klein bedrag en daar kun je 'n dagkaart op zetten, dagkaart is overal geldig ook in die liften.
En die kun je gewoon bij elke metro stop halen? Top, thanks!
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_184239453
quote:
14s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:33 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

En die kun je gewoon bij elke metro stop halen? Top, thanks!
ja bij elk station uit de automaat eruit halen en opladen
  zondag 6 januari 2019 @ 13:59:43 #23
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_184239935
Zie die historische trams als een attractie trouwens en niet als een manier van (betrouwbaar) transport. 9 van de 10 keer zitten ze vol en rijden ze doodleuk je halte voorbij, en 10 van de 10 keer zijn ze te laat.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zondag 6 januari 2019 @ 14:02:09 #24
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_184239997
quote:
9s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:59 schreef Faux. het volgende:
Zie die historische trams als een attractie trouwens en niet als een manier van (betrouwbaar) transport. 9 van de 10 keer zitten ze vol en rijden ze doodleuk je halte voorbij, en 10 van de 10 keer zijn ze te laat.
We waren alleen van plan om tram 28 een keer te pakken om richting dat kasteel te gaan. Maar wellicht naar andere route kijken dan :P
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_184240156
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 14:02 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

We waren alleen van plan om tram 28 een keer te pakken om richting dat kasteel te gaan. Maar wellicht naar andere route kijken dan :P
28 moet je sowieso doen maar dan wel bij het beginpunt instappen (bij metro Martim Moniz) en helemaal afrijden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2019 14:12:09 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')