abonnement Unibet Coolblue
pi_177353321
Mijn scooter ( La Souris Vespelini S ) heeft sinds een paar maanden een aantal problemen. Bij het starten van mijn scooter trilt de scooter heel erg. Ik heb onlangs de scooter weggebracht bij een dealer en die heeft de scooter een grote beurt gegeven. Ook zijn de bougie, luchtfilter, v-snaar, voorband, binnenband voorwiel vervangen. Toch stuurt mijn scooter nog heel raar. Het lijkt alsof de scooter heel veel weerstand biedt als ik naar rechts wil en naar links stuurt die veel makkelijker. Ook heeft de scooter een kleine afwijking naar links als ik mijn handen los laat tijdens het rijden. Ik heb een paar aantal forums doorgelezen en denk dat het misschien aan het te strak aandraaien van mijn balhoofdmoeren ligt, maar heb hier verder geen verstand van. Kan iemand mij helpen?
  donderdag 22 februari 2018 @ 18:37:05 #2
430653 Shittieboy
Allround mafketel
pi_177373261
Bij een auto hebben de banden vaak afwijken wanneer ze er nieuw opgelegd worden en moet dit nog aangepast worden, of dit het geval is bij een brommer weet ik niet maar dat kun je navragen.
Laat ze eventueel kijken naar het stuur, misschien heb je een kuiltje/stoepje verkeerd gepakt en staat er iets scheef/krom.
pi_177373355
Mijn snorbrommer had dit ook. Uiteindelijk is, tijdens het rijden (!), het voorwiel eronder vandaan gerold. De moeren bleken aan die kant niet goed aangedraaid.

Dus laat het alsjeblieft goed nakijken...
  User die overal opduikt 2022 donderdag 22 februari 2018 @ 19:48:12 #4
186611 Haags
pi_177375263
Topic opgeschoond en schopje naar PTA :)
Zonder wrijving geen glans
  Moderator donderdag 22 februari 2018 @ 20:30:28 #5
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_177376353
Zit er nog genoeg lucht in de banden?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 22 februari 2018 @ 20:41:06 #6
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177376684
Balhoofd te strak aangedraaid idd.. nu is het boven- en onderlager aan gort en moet er ff een nieuwe set in.. (ook de cups meenemen) weer losser stellen heeft geen nut..
Er moet altijd een bepaalde speling op zitten, als je er geen ervaring mee hebt zou ik het niet zelf doen.. Te veel speling of te strak is trouwens afkeur bij een WOK melding..

Verder kan het ook goed zijn dat dat er een kabel (1 vd remkabels vaak bij trommelremmen, bij slangen komt het niet zo snel voor) ergens vastgeschroefd zit tussen twee kappen, wat de stuuruitslag belemmert..

Al met al: even goed laten controleren dus..

Het trillen kan werkelijk overal vandaan komen maar kun je ook vrij snel localiseren.. verder geen zinnig woord over te zeggen, alles gewoon even nalopen, je komt vanzelf een scharnierpunt tegen met speling.. losgelopen of versleten blokophanging komt ook nog wel eens voor..

Is gewoon een teken dat het ding nooit een fatsoenlijke beurt heeft gehad.. Dus tijd om een volledige grote beurt/check te laten uitvoeren.. bij een fatsoenlijke dealer.. (dealers die een grote beurt uitvoeren en dat soort dingen niet meenemen/een onveilige scooter meegeven, moet je met een grote boog omheen lopen)

[ Bericht 3% gewijzigd door Zolderkamer op 22-02-2018 20:46:18 ]
  donderdag 22 februari 2018 @ 20:51:26 #7
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177376941
Ooh.. het is een chinees...
Ja dat zijn wegwerpscooters.. net als aanstekers.. zijn ze leeg of is er iets mee dan gooi je ze weg..
Ze kosten ook niets dus haal je gewoon een paar tegelijk..

Zo moet je daar mee omgaan.. of gewoon een honda of een italiaan kopen..
Iets beters kan ik er niet van maken.. oO<
Misschien dat je voor het bamiblok nog een paar euro's krijgt.. maar die staan ook nieuw op ebay voor weinig..

Oh en dat zeg ik niet "want Chinees"
Ik heb zelf ook een aantal Chinese machines die prima zijn hoor.. maar die scooters.. hmm neh.. :N

[ Bericht 9% gewijzigd door Zolderkamer op 22-02-2018 22:13:57 ]
pi_177397295
quote:
14s.gif Op donderdag 22 februari 2018 20:41 schreef Zolderkamer het volgende:
. Te veel speling of te strak is trouwens afkeur bij een WOK melding..
Waarom ga je er van uit dat er een WOK melding op zit of komt?
Of wou je alleen maar even interessant doen?

Maar ik denk ook dat het aan de balhoofdlagers ligt en zoals eerder gezegd moeten bij vervangen ook de lagerschalen vervangen worden want dat spul slijt op elkaar in.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 18:58:14 #9
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177397988
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 18:10 schreef vannelle het volgende:

[..]

Waarom ga je er van uit dat er een WOK melding op zit of komt?
Of wou je alleen maar even interessant doen?

Maar ik denk ook dat het aan de balhoofdlagers ligt en zoals eerder gezegd moeten bij vervangen ook de lagerschalen vervangen worden want dat spul slijt op elkaar in.
Nee wat kom jij doen dan? mij herhalen? Je manier van posten is met de jaren niet beter geworden.. dat is best jammer.. ;)

Maargoed wat ik ermee wil zeggen is dat het dus belangrijk is dat het nagekeken word..

Ook bij een controle door de eerste de beste motoragent die het ding beetpakt zal je dus bijvoorbeeld om te weinig speling een wokmelding krijgen..
Maar een wokmelding kun je op zoveel punten krijgen.. dat je altijd wel kans maakt.. en zeker bij een Chinees.. er hoeft bijv maar een zijreflector af te vallen (en dat doen ze) en je kan een wok krijgen..

Niet mokken.. lekker wokken!
pi_177398298
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 18:58 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Nee wat kom jij doen dan? mij herhalen? Je manier van posten is met de jaren niet beter geworden.. dat is best jammer.. ;)

Maargoed wat ik ermee wil zeggen is dat het dus belangrijk is dat het nagekeken word..

Ook bij een controle door de eerste de beste motoragent die het ding beetpakt zal je dus bijvoorbeeld om te weinig speling een wokmelding krijgen..
Maar een wokmelding kun je op zoveel punten krijgen.. dat je altijd wel kans maakt.. en zeker bij een Chinees.. er hoeft bijv maar een zijreflector af te vallen (en dat doen ze) en je kan een wok krijgen..

Niet mokken.. lekker wokken!
Tuurlijk is het belangrijk dat het nagekeken wordt, puntje veiligheid.
Maar dat met die WOK vind ik nogal overdreven en ik waardeer het ook niet echt dat je me persoonlijk aanspreekt op mijn mening of mijn manier van posten nu of in het verleden.
Blijf bij het topic ajb.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 19:19:46 #11
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177398385
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 19:15 schreef vannelle het volgende:

[..]

Tuurlijk is het belangrijk dat het nagekeken wordt, puntje veiligheid.
Maar dat met die WOK vind ik nogal overdreven en ik waardeer het ook niet echt dat je me persoonlijk aanspreekt op mijn mening of mijn manier van posten nu of in het verleden.
Blijf bij het topic ajb.
Doe je ook bij mij.. en dit hele verhaal heeft geen enkel nut.. Veel plezier verder.. ;)
pi_177398598
Geen idee wat je bedoelt maar het zal wel. Doei! :W
  vrijdag 23 februari 2018 @ 20:00:01 #13
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177399377
Gaat TS nog reageren?

Ik zou trouwens eens kijken of het voorwiel er wel recht in staat. Balhoofdlager te strak is een leuke theorie, maar verklaart niet waarom er verschil in sturen tussen links en rechts is.. Als het wiel er scheef in zit, heb je dat namelijk ook. (of de voorvork is krom/ongelijk).
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 23 februari 2018 @ 21:01:25 #14
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177400503
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 20:00 schreef Sounddragon het volgende:
Gaat TS nog reageren?

Ik zou trouwens eens kijken of het voorwiel er wel recht in staat. Balhoofdlager te strak is een leuke theorie, maar verklaart niet waarom er verschil in sturen tussen links en rechts is.. Als het wiel er scheef in zit, heb je dat namelijk ook. (of de voorvork is krom/ongelijk).
Denk eerder aan een las die ergens geknapt is... (of gewoon random materiaalbreuk)
Je komt echt gekke dingen tegen..

Verschil tussen links rechts met dat balhoofd heeft te maken met indrukken van de kogels en 1 platte kant denk ik..
Vraag me niet waarom, maar ik heb het eerder gezien.. heb nooit precies de oorzaak opgezocht maar gewoon de hele set vervangen..
(het kan ook echt niets hebben, is puur blik.. ook bij de betere merken motoren.. maarja het heeft ook maar 1 functie.. is geen wiellager oid)
pi_177403111
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 20:00 schreef Sounddragon het volgende:
Gaat TS nog reageren?

Ik zou trouwens eens kijken of het voorwiel er wel recht in staat. Balhoofdlager te strak is een leuke theorie, maar verklaart niet waarom er verschil in sturen tussen links en rechts is.. Als het wiel er scheef in zit, heb je dat namelijk ook. (of de voorvork is krom/ongelijk).
Klinkt inderdaad als een kromme vork o.i.d.
Misschien een kleine schade gereden of een stoeprandje meegepakt ofzo.
  zaterdag 24 februari 2018 @ 10:04:46 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177409314
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 23:15 schreef -niemand- het volgende:

[..]

Klinkt inderdaad als een kromme vork o.i.d.
Misschien een kleine schade gereden of een stoeprandje meegepakt ofzo.
ik denk, dat het onstaan is ergens rond 20 Mei vorig jaar. Just a wild guess. *)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177410193
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 18:58 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Nee wat kom jij doen dan? mij herhalen? Je manier van posten is met de jaren niet beter geworden.. dat is best jammer.. ;)

Maargoed wat ik ermee wil zeggen is dat het dus belangrijk is dat het nagekeken word..

Ook bij een controle door de eerste de beste motoragent die het ding beetpakt zal je dus bijvoorbeeld om te weinig speling een wokmelding krijgen..
Maar een wokmelding kun je op zoveel punten krijgen.. dat je altijd wel kans maakt.. en zeker bij een Chinees.. er hoeft bijv maar een zijreflector af te vallen (en dat doen ze) en je kan een wok krijgen..

Niet mokken.. lekker wokken!
'te weinig speling' :')
Een balhoofd moet nooit en te nimmer speling hebben, hoe je daar bijkomt dat een scooter daar een wokmelding voor krijgt is een raadsel. Het balhoofd dient zo te worden afgesteld dat alle speling weg is en nog soepel en vrij kan bewegen.

En TS, kijk eens je T stuk na (ding waar je voorvorkpoten in vastzitten) deze scheuren nog wel eens. :')
Tevens, er staat dat de binnenband is vervangen, lijkt me sterk aangezien je tubeless banden hebt en dus geen binnenband hebt, stond dit echt op je factuur of?
Ebony Day O+
  zaterdag 24 februari 2018 @ 11:01:59 #18
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177410262
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 10:57 schreef EchteZwareVanNelle het volgende:

[..]

'te weinig speling' :')
Een balhoofd moet nooit en te nimmer speling hebben, hoe je daar bijkomt dat een scooter daar een wokmelding voor krijgt is een raadsel. Het balhoofd dient zo te worden afgesteld dat alle speling weg is en nog soepel en vrij kan bewegen.

En TS, kijk eens je T stuk na (ding waar je voorvorkpoten in vastzitten) deze scheuren nog wel eens. :')
Tevens, er staat dat de binnenband is vervangen, lijkt me sterk aangezien je tubeless banden hebt en dus geen binnenband hebt, stond dit echt op je factuur of?
Als je niet weet wat een kroonstuk is, dan zou ik ook niet over de juiste balhoofdspeling beginnen... :N
Geen speling is geen beweging.. dus in geen enkele richting..
Er moet dus altijd speling zijn..

Bij teveel (of te weinig) speling kom je niet door de keuring bij de rdw.. en dus kun je daar ook een wok voor krijgen..

Verder willen Chinese gietstukken wel eens knappen.. en ook frames staan daarom bekend..
pi_177410974
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 11:01 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Als je niet weet wat een kroonstuk is, dan zou ik ook niet over de juiste balhoofdspeling beginnen... :N
Geen speling is geen beweging.. dus in geen enkele richting..
Er moet dus altijd speling zijn..

Bij teveel (of te weinig) speling kom je niet door de keuring bij de rdw.. en dus kun je daar ook een wok voor krijgen..

Verder willen Chinese gietstukken wel eens knappen.. en ook frames staan daarom bekend..
Andere benaming zelfde onderdeel, om dan te insinueren dat ik niet weet wat een juiste balhoofdspeling zou moeten zijn is een beetje discussie voeren op kinderniveau.

Dat er zonder speling geen beweging is is in het geval van een balhoofdlager en andere lagers natuurlijk onzin, dat wordt niet aangeduid in speling. Axiale en radiale speling op een lager daarentegen wel.

Maar goed, om hier nog ellenlange discussies over te gaan voeren heeft niemand wat aan.
Ebony Day O+
  zaterdag 24 februari 2018 @ 11:49:03 #20
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177411193
quote:
17s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 11:39 schreef EchteZwareVanNelle het volgende:
Dat er zonder speling geen beweging is is in het geval van een balhoofdlager en andere lagers natuurlijk onzin,
Ohja? Draai maar lekker vast dan.. ^O^
  zaterdag 24 februari 2018 @ 12:10:30 #21
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177411745
Leuke kiftwedstrijd weer.. Zullen we effe afwachten of topicstarter sowieso nog wel terug komt? Voorlopig geen letter meer gezien van hem na de OP, dus die hele discussie is eigenlijk alleen maar ruis in de vorm van nulletjes en eentjes.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')