quote:https://yandex.com/company/blog/yandex-launches-the-first-autonomous-ride-hailing-service-in-europe
Today we are thrilled to announce that Yandex.Taxi’s self-driving car is now offering a ride-hailing service to passengers in the university city of Innopolis, Russia. As the first service to offer autonomous ride-hailing in Europe, we are not only excited to help users safely and efficiently navigate to destinations but also to help the public adopt driverless technology and the future of transportation.
Residents can order rides to multiple set destinations such as the university, the stadium, residential blocks, and the local business center. Currently, approximately 100 passengers have agreed to participate in the testing of our driverless ride-hailing service and received a link to order rides through a Telegram chatbot.
The young city, centered around the tech-focused Innopolis University, offers Yandex a great urban environment to take the next significant step in publicly testing our self-driving cars that combines our expertise operating on busy public streets and our experience offering passenger rides on test tracks.
In Innopolis, Yandex will first operate two self-driving vehicles to specific destinations within the city free of charge and keep a safety engineer in the passenger seat. Our Yandex self-driving team plans to later expand the autonomous ride-hailing service to include more destinations, additional vehicles, and removing the safety driver in addition to improving the service based on user feedback.
ik geloof er wel zeker inquote:Op dinsdag 28 augustus 2018 21:06 schreef Nismo91 het volgende:
Geloof ik niet in.. in mijn ogen werken autonome autos alleen als er alleen maar autonome autos rijden dus niet in combinatie met ouderwetse antieke autos die door ons ouderwetse mensen worden bestuurd. En je zal altijd autoliefhebbers houden. Ik geloof er persoonlijk niet in. Al zou een oplossing voor al die k*d files wel top zijn , een verplichte adaptive cruise controll voor op de snelweg bijvoorbeeld. Ik weet het niet, laat mij maar lekker zelf rijden in de auto die ik zelf kies.
Zelfrijdende auto's zullen de gewone auto niet snel geheel vervangen maar ze komen er.quote:Op dinsdag 28 augustus 2018 21:06 schreef Nismo91 het volgende:
Geloof ik niet in.. in mijn ogen werken autonome autos alleen als er alleen maar autonome autos rijden dus niet in combinatie met ouderwetse antieke autos die door ons ouderwetse mensen worden bestuurd. En je zal altijd autoliefhebbers houden. Ik geloof er persoonlijk niet in. Al zou een oplossing voor al die k*d files wel top zijn , een verplichte adaptive cruise controll voor op de snelweg bijvoorbeeld.
Zolang dat mag, kan het.quote:Ik weet het niet, laat mij maar lekker zelf rijden in de auto die ik zelf kies.
quote:https://tweakers.net/nieuws/142681/zelfrijdende-autos-van-waymo-hebben-allerlei-gebreken.html
'Zelfrijdende auto's van Waymo hebben allerlei gebreken'
De zelfrijdende Chrysler Pacifica-minivans die Google-zusterbedrijf Waymo in Phoenix laat rondrijden, kampen met veel technische gebreken, zo melden bronnen aan The Information. De auto's creëren een onveilige situatie op de weg, door bijvoorbeeld ineens hard te remmen.
Volgens de bronnen van The Information moeten de back-upchauffeurs nog regelmatig de controle over het stuur overnemen om een eventuele botsing of een onveilige situatie te vermijden. Deze chauffeurs zitten in de autonoom rijdende Chrysler Pacifica-minivans om te kunnen ingrijpen als dat nodig is. Verschillende mensen uit het veld melden dat de pogingen van bijvoorbeeld Waymo, Ford, en General Motors om te komen tot volledig autonoom rijdende auto's die menselijke bestuurders kunnen vervangen, nog niet vergevorderd zijn. Er worden wel incrementele verbeteringen doorgevoerd, maar de vorderingen zijn 'nog niet ver voorbij de startlijn'.
Een weggebruiker uit Phoenix vertelde bijvoorbeeld dat ze achter een zelfrijdende Waymo-auto reed en dat de Pacifica bij een t-splitsing abrupt tot stilstand kwam tijdens het maken van een bocht naar rechts. Daardoor kwam ze vast te zitten in haar bocht naar links. Het blijkt dat de Chrysler Pacifica-minivans moeite hebben om een t-splitsing vloeiend te passeren en daar twijfelachtig weggedrag vertonen. De auto's zijn geprogrammeerd om de verkeersregels heel precies op te volgen, wat in de praktijk ook nog wel eens tot frustraties leidt, omdat ze minstens drie seconden stil staan bij een stopbord.
Verder blijkt dat de Waymo-minivans moeite hebben met links afslaan op een punt zonder voorrangsregels. Ook blijken de auto's niet zonder problemen te kunnen invoegen in druk verkeer, met name op snelwegen. Soms blijken de voertuigen zelfs moeite te hebben met basisaspecten van het wegverkeer; zo hebben de auto's naar verluidt moeite om de rode en groene verkeerslichten te begrijpen die de toestroom naar een snelweg reguleren.
In de Amerikaanse stad Phoenix rijdt een testvloot van Chrysler Pacifica-minivans en het overgrote deel van de auto's heeft nog back-upchauffeurs aan boord die het rijden nauwlettend in de gaten houden. Volgens The Information zijn er ook beperkingen aangebracht bij de zelfrijdende auto's. Zo mochten de voertuigen geen bochten naar links nemen om op een weg te komen waar een relatief hoge maximumsnelheid geldt. Een persoon die bij het testen betrokken is, zei dat de auto's 'hyper-gecontroleerd' worden. Waymo zou niet openbaar hebben gemaakt dat de tests zonder chauffeur zijn beperkingen hebben.
De tests vinden plaats in de Amerikaanse stad Phoenix, waar het wegverkeer relatief rustig is. Waymo heeft duizenden minivans aangeschaft van Fiat Chrysler en deze voertuigen moeten later dit jaar officieel worden ingezet voor Waymo's taxidienst.
men zei ook dat auto nooit de paard en wagen zouden gaan vervangenquote:Op dinsdag 28 augustus 2018 22:00 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zelfrijdende auto's zullen de gewone auto niet snel geheel vervangen maar ze komen er.
[..]
Zolang dat mag, kan het.
Gewoon ff op de blote voetjesquote:Op dinsdag 2 oktober 2018 19:54 schreef Sounddragon het volgende:
Moet je gofterdomme nog steeds je schoenen aantrekken om die ding uit de auto te gaan trekken.
Je moet het denk ik meer zien als prestige, leuk voor de media-aandacht maar ook om kilometers (of miles) te maken.quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 21:53 schreef YoshiBignose het volgende:
Zoveel voordelen aan zelfrijdende auto's en dan maken ze er zoiets van??? Wat kost een 16 jarige op een scooter nou in godsnaam. Een auto is vaak trager in de binnenstad... enige voordeel is meer ruimte maar dan zouden er heel veel pizza's in geladen moeten worden en hij verschillende adressen afrijden = koude pizza. En dat klepje moet wel de juiste pizza geven aan de juiste persoon. Meh....
Jij denkt dat techniek en computers 100% veilig zijn?quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 22:27 schreef michaelmoore het volgende:
Ik denk dat auto's nog veel lichter kunnen als ze zelf-rijdend zijn , omdat de schade kans met 99% afneemt net als de boete kans voor rijden onder alcohol of snelheid overtreding
ik denk dat zelfrijdende autos niet te hard rijden , niet spookrijden , in mist beter rijden, niet onder invloed , niet door rood en op exact de aanbevolen snelheid rijden, minder schade en dus veel veiligerquote:Op donderdag 4 oktober 2018 00:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Jij denkt dat techniek en computers 100% veilig zijn?
klopt, taxi en monteur en autoverkoperquote:Op donderdag 4 oktober 2018 00:06 schreef DevFreak het volgende:
Dit topic maakt mij verdrietig. Ik zie ontzettend veel (leuke) banen verdwijnen omdat het weer zo nodig geautomatiseerd moet worden... Kansloos.
Monteurs zie ik niet snel verdwijnen, die krengen moeten gerepareerd worden zodra ze defect zijnquote:Op donderdag 4 oktober 2018 00:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt, taxi en monteur en autoverkoper
In de luchtvaart wordt 80% van de ongevallen toegewezen aan human error en 20% aan andere factoren; het schokkende percentage is de 20%, niet de 80%.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 00:04 schreef michaelmoore het volgende:
ik denk dat zelfrijdende autos niet te hard rijden , niet spookrijden , in mist beter rijden, niet onder invloed en op exact de aanbevolen snelheid rijden, minder schade en dus veel veiliger
quote:Op donderdag 4 oktober 2018 00:28 schreef DevFreak het volgende:
[..]
Monteurs zie ik niet snel verdwijnen, die krengen moeten gerepareerd worden zodra ze defect zijn
zullen er wel veel minder zijn, door veeel minder schadequote:Op donderdag 4 oktober 2018 00:28 schreef DevFreak het volgende:
[..]
Monteurs zie ik niet snel verdwijnen, die krengen moeten gerepareerd worden zodra ze defect zijn
en de human error is nu al haast onmogelijk, een piloot die zelfmoord wil plegen of 1000 vogels die de motor in vliegen, of een terroristquote:Op donderdag 4 oktober 2018 00:31 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
In de luchtvaart wordt 80% van de ongevallen toegewezen aan human error en 20% aan andere factoren; het schokkende percentage is de 20%, niet de 80%.
Nee, hoor. Jij weet niet hoe de luchtvaart in elkaar zit.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 07:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en de human error is nu al haast onmogelijk, een piloot die zelfmoord wil plegen of 1000 vogels die de motor in vliegen, of een terrorist
binnenkort kan de piloot alleen nog ingrijpen als hij toestemming van de grond krijgt , verder is hij gewoon een gratis passagier, en zet de control op slot verder
jij leeft in het verledenquote:Op vrijdag 5 oktober 2018 00:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, hoor. Jij weet niet hoe de luchtvaart in elkaar zit.
Nee, hoor. Ik zie dagelijks hoe het er aan toe gaat. En dat is niet zoals jij omschrijft.quote:
probleem is meer dat een zelfrijdende auto voor ieder bewegend object zal remmen ,zelfs een haas of een hertquote:Op vrijdag 5 oktober 2018 00:59 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Toch zie ik het niet gebeuren zelfrijdende auto`s in een wereld van fietsers en voetgangers die alle regels aan hun laars lappen. Dan komt er van rijden niet veel terecht denk ik. Of de wet moet zo verandert worden dat de voetganger of fietser voor 100% schuldig is aan een ongeval in plaats van dat het nu andersom is. Want een zelfrijdende auto kan immers geen fouten maken (toch?) maar dan moet alles worden vastgelegd met camera systemen voor de bewijslast lijkt mij. Of de hele infrastructuur moet zo worden aangepast dat deze groepen strikt gescheiden blijven.
.quote:Op vrijdag 5 oktober 2018 01:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, hoor. Ik zie dagelijks hoe het er aan toe gaat. En dat is niet zoals jij omschrijft.
quote:Pilootloos vliegen gaat luchtvaartmaatschappijen in de toekomst miljarden besparen.
De Zwitserse bank UBS heeft dat berekend en stelt dat vliegtuigen die door een automatische piloot worden bestuurd niet alleen goedkoper, maar ook veiliger zullen zijn.
De bank heeft een rapport opgesteld waaruit blijkt dat zowel personeelskosten, verzekeringspremies en brandstofkosten lager uitvallen.
VEEL AL AUTOMATISCH
De technologie om zonder piloot door het luchtruim te gaan is al aanwezig, zo heeft ook vliegtuigbouwer Boeing al aangegeven.
Op dit moment is landen en opstijgen automatisch te regelen en worden tal van andere functies door computers uitgevoerd.
Je moet niet alles geloven wat je in de krant leest.quote:Op vrijdag 5 oktober 2018 01:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
.
https://www.metronieuws.n(...)er-piloot-komt-eraan
[..]
[ afbeelding ]
Heb je nog steeds die 740 eigenlijk?quote:
Dat is een ver verleden inmiddels... rij al sinds 2014 een V50, daarvoor kort een 940 Estate gehad, heerlijke bakquote:Op woensdag 10 oktober 2018 19:07 schreef Monsieur-Mouette het volgende:
[..]
Heb je nog steeds die 740 eigenlijk?
Ik mis denk ik iets. Waarom heb jij het over OV? Het gaat om zelfrijdende auto's.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 19:02 schreef suizebol het volgende:
Zolang er 's morgens vroegom 00.4 uur nog geen OV rijdt blijf ik een auto besturen bij leven en welzijn .
Welke trein of bus zet mij met gereedschap en materieel af bij mijn werk? Ziet iemand al een stadsbus met aanhanger met boor en compressie en explosieve cardoezen en meetapparatuur door de stad rijden naar die plek waar ik mijn werk moet verrichten? Ik dacht het niet!
Het is onvermijdelijk. Politiek gezien. De meeste brokken en verkeersdoden zullen uiteindelijk, als de technologie volwassen is, van zelfbestuurders komen. Dus er komt politieke druk om zelfrijden te verbieden.quote:Op dinsdag 28 augustus 2018 22:00 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zelfrijdende auto's zullen de gewone auto niet snel geheel vervangen maar ze komen er.
Heb je enig idee waar het topic over gaat?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 19:02 schreef suizebol het volgende:
Zolang er 's morgens vroegom 00.4 uur nog geen OV rijdt blijf ik een auto besturen bij leven en welzijn .
Welke trein of bus zet mij met gereedschap en materieel af bij mijn werk? Ziet iemand al een stadsbus met aanhanger met boor en compressie en explosieve cardoezen en meetapparatuur door de stad rijden naar die plek waar ik mijn werk moet verrichten? Ik dacht het niet!
Ik vind de vergelijking niet heel sterk. Er zijn ook amper pogingen gedaan sinds de ruimtewedloop tot z'n eind kwam.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 23:07 schreef funnywell het volgende:
Hou van deze topics. Net zo als de mensen die in 1969 riepen dat we in 1980 Mars zouden gaan bewonen. Heb er hier een boek van liggen. Tja tis 2018 en we krijgen amper nog een raket in de lucht. Dus eerder achteruitgang dan vooruitgang.
Waymo is op sommige vlakken al verder dan dat maar op sommige vlakken ook nog mijlenver van een release.quote:Net als met die zelfrijdende voertuigen, idee is prachtig en t kan ook werken. Maar dan moeten net zo gecontroleerd gaan wonen als op een rangeerterrein van een grote haven waar bij sommige al sinds begin jaren 80 alles autonoom rondscheurt.
quote:'Waymo begint in december met commerciële inzet van zelfrijdende auto's'
Volgens persbureau Bloomberg begint Waymo begin december in de Verenigde Staten met de commerciële inzet van zijn zelfrijdende auto's. Dit wordt een soort taxidienst die in principe moet concurreren met de niet-zelfrijdende diensten van Uber en Lyft.
Bloomberg meldt zich te baseren op een bron die bekend is met de plannen van Waymo. De nieuwe dienst zou gaan opereren onder een nieuwe naam. Volgens de bron wil Waymo de nieuwe naam strikt geheimhouden tot de officiële aankondiging. Desgevraagd wilde een Waymo-woordvoerder niets zeggen over de naam van de dienst.
De bron van Bloomberg gaf al wel enkele nadere details prijs. Zo zei hij dat er geen groot, flitsend media-evenement is gepland om de dienst te introduceren. Ook wordt voor de taxidienst voorlopig nog geen speciale app uitgebracht; het idee is om klein te beginnen. Het ligt voor de hand dat de dienst in eerste instantie wordt beperkt tot de buitenwijken van de stad Phoenix, aangezien Waymo daar al langer met zelfrijdende auto's aan het testen is. Uiteindelijk wil Waymo de dienst uitbrengen in meer stedelijke gebieden in de VS.
Vermoedelijk krijgt een relatief klein aantal rijders toestemming om van de auto's gebruik te maken, waarbij de eerste klanten geselecteerd zullen worden uit Waymo's Early Rider Program. Dit zijn enkele honderden vrijwilligers die al langer meedoen aan tests met de zelfrijdende auto's van Waymo. Op dit moment mogen zij conform een overeenkomst nog niets zeggen over hun ervaringen, maar dat verandert waarschijnlijk zodra de zelfrijdende auto's commercieel inzetbaar worden.
Waymo maakt voor de commerciële dienst waarschijnlijk gebruik van de in Phoenix uitvoerig geteste Chrysler Pacifica-minivans. Het bedrijf zal in de beginfase in sommige auto's nog gebruikmaken van back-upchauffeurs. Op die manier wordt het voor klanten gemakkelijker om aan de dienst te wennen en kan er in noodgevallen worden ingegrepen. Lang niet alle auto's zullen echter een back-upchauffeur krijgen; het is ook de bedoeling dat de voertuigen vrijwel alle kilometers geheel autonoom afleggen.
bron: https://tweakers.net/nieuws/145707/waymo-begint-in-december-met-commerciele-inzet-van-zelfrijdende-autos.html
quote:Waymo to Start First Driverless Car Service Next Month
Under a new name, the Google sibling plans to methodically build a futuristic rival to Uber and Lyft. This is how it will unfold.
By Tom Randall
13 november 2018 07:00 CET
In just a few weeks, humanity may take its first paid ride into the age of driverless cars.
Waymo, the secretive subsidiary of Google’s parent company, Alphabet Inc., is planning to launch the world’s first commercial driverless car service in early December, according to a person familiar with the plans. It will operate under a new brand and compete directly with Uber and Lyft.
Waymo is keeping the new name a closely guarded secret until the formal announcement, said the person, who asked not to be identified because the plans haven’t been made public.
“Waymo has been working on self-driving technology for nearly a decade, with safety at the core of everything we do,” the company said in an emailed statement. A Waymo spokesperson declined to comment on the name of the new service or timing of the launch.
It’s a big milestone for self-driving cars, but it won’t exactly be a “flip-the-switch” moment. Waymo isn’t planning a splashy media event, and the service won’t be appearing in an app store anytime soon, according to the person familiar with the program. Instead, things will start small—perhaps dozens or hundreds of authorized riders in the suburbs around Phoenix, covering about 100 square miles.
The first wave of customers will likely draw from Waymo’s Early Rider Program—a test group of 400 volunteer families who have been riding Waymos for more than a year. The customers who move to the new service will be released from their non-disclosure agreements, which means they’ll be free to talk about it, snap selfies, and take friends or even members of the media along for rides. New customers in the Phoenix area will be gradually phased in as Waymo adds more vehicles to its fleet to ensure a balance of supply and demand.
The launch of a commercial ride-hailing service will mark an end to the intense secrecy that’s surrounded Waymo’s program—and self-driving research in general—since Google first started working on it a decade ago. “This positions Waymo really far ahead of everyone else,” said Nick Albanese, an intelligent mobility analyst at Bloomberg New Energy Finance. “GM is the other leader, and they’re probably more than a year away from doing this. It’s very impressive.”
Being first has its advantages. It establishes credibility and allows Waymo to build out a network of vehicles, maintenance depots and support services robust enough to draw customers away from Uber and Lyft. The early start also makes Waymo’s ride-hailing service worth about $80 billion—even before the service is launched—according to an analysis by six Morgan Stanley analysts in August.
Opportunities in driverless trucking and technology licensing add another $96 billion in current value, according to the analysts. Those lines of business will still fall under the Waymo umbrella. The new brand launching in December will only apply to the ride-hailing app and is meant to differentiate it from the other services, according to a person familiar with the company’s strategy.
Still, Waymo’s head start isn’t insurmountable. GM plans to start a similar ride-hailing service late next year, while Tesla, Daimler, Volkswagen and other competitors aren’t far behind—each with their own approach to solving the technological and social challenges of taking human drivers out of the car.
What to Expect in December
When Waymo starts its commercial program, there will be backup drivers in some cars to help ease customers into the service and to take over if necessary, according to the person familiar with the plans. The fleet of heavily modified Chrysler Pacifica minivans will drive themselves more than 99.9 percent of the time, based on data from Waymo’s test program submitted to California regulators.
Some volunteers in the Phoenix Early Rider Program won’t switch over to the new commercial program, the person said. Instead, they’ll continue to test new features and offer feedback to the company. For example, volunteers may receive cars with no backup driver with increasing frequency.
Hop on in.Photographer: Caitlin O'Hara/Bloomberg
Waymo’s plan is to plant the seeds of these drivereless car programs in different metro areas across the U.S., and to gradually expand outward. It’s a careful, almost plodding process meant to avoid the bad customer experiences and avoidable crashes that could set a program back by years. By the time Waymo’s service becomes a household name in the U.S., like industry giants Lyft or Uber, the company will have mapped and tested every road in excruciating detail.
Waymo’s turtle approach is in marked contrast to Tesla Inc.’s hare strategy. Elon Musk’s trailblazing electric carmaker is working on a self-driving approach that would activate almost simultaneously across a nationwide fleet of hundreds of thousands of cars.
Waymo’s Phoenix program may seem modest compared with that plan, but last week Waymo won approval to begin testing cars with no backup drivers in California’s Silicon Valley, where Tesla’s Autopilot team is based. Waymo already has dozens of self-driving vans operating out of Alphabet’s X lab in Mountain View to provide a daytime taxi service for employees. The next step will be to start an Early Rider Program based on the Phoenix model and eventually launch a commercial program in Musk’s backyard.
There are other ways to quantify Waymo’s early advantage against its rivals. California requires detailed reporting from every company testing cars there, and the results show Waymo far ahead of competitors testing on public roads in the state. The chart below shows the number of miles driven, on average, before a human took control of the car.
bron: https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-11-13/waymo-to-start-first-driverless-car-service-next-month
https://www.volkswagen.nl/nieuws/volkswagen-investeert-44-miljard-euro-in-elektrische-en-digitale-toekomst/quote:Volkswagen gaat de komende vijf jaar bijna 44 miljard investeren in elektrische mobiliteit, autonoom rijden, mobiliteitsdiensten en digitalisering. Daarnaast is verdere invulling aan de voorgestelde samenwerking met Ford gegeven.
Als onderdeel van de geplande investeringen zullen de productielocaties in Emden en Hannover geschikt worden gemaakt voor de bouw van elektrische voertuigen. De productie van de Passat wordt om die reden verplaatst.
De Passat rolt op dit moment in het Duitse Emden van de band. Daar zullen vanaf 2022 echter de kleine en middelgrote elektrische auto's van de Volkswagen Group worden gebouwd.
De productie van de Passat wordt verplaatst naar de Skoda-fabriek in de Tsjechische plaats Kvasiny. Daar zal het model vanaf 2023 naast de Skoda Superb en de Kodiaq van de band lopen.
De Passat neemt de plaats in van de Skoda Karoq en diens zustermodel, de Seat Ateca. Volkswagen is nog op zoek naar een nieuwe productielocatie voor deze twee modellen.
Eerder op vrijdag zei een woordvoerder tegen persbureau Reuters dat Volkswagen in staat is de komende jaren vijftien miljoen elektrische auto's op de weg te krijgen.
De samenwerking met Ford zal volgens het persbericht van Volkswagen draaien om de gezamenlijke ontwikkeling en bouw van kleine bestelwagens. Hiermee kunnen volgens het Duitse concern besparingen gerealiseerd worden.
Volkswagen benadrukt echter dat de bedrijven concurrenten zullen blijven.
ja autonoom rijden gaat echt komenquote:Op vrijdag 30 november 2018 11:35 schreef MaGNeT het volgende:
Ook Volkswagen investeert in autonoom rijden:
https://www.nu.nl/economie/5577428/volkswagen-steekt-44-miljard-in-elektrisch-en-autonoom-rijden.html
[..]
https://www.volkswagen.nl/nieuws/volkswagen-investeert-44-miljard-euro-in-elektrische-en-digitale-toekomst/
Ja het kunnen niet gewoon liefhebbers van auto’s en autorijden zijn he.quote:Op vrijdag 30 november 2018 12:55 schreef SeLang het volgende:
Ik zal één van de eersten worden die zijn auto wegdoet zodra dit werkelijkheid is.
Privé auto bezit zal echter nooit totaal verdwijnen, aangezien auto's ook nodig zijn om piemel lengtes te compenseren en dergelijke.
Ik zei "en dergelijke". Natuurlijk zijn er ook liefhebbers en hobbyisten.quote:Op vrijdag 30 november 2018 13:09 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ja het kunnen niet gewoon liefhebbers van auto’s en autorijden zijn he.
Dat zag ik ook, maar ‘en dergelijke’ suggereert dat ze in dezelfde groep als de conpenseerders vallen. Daar zag ik de liefhebbers niet in thuis horen. My bad.quote:Op vrijdag 30 november 2018 13:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik zei "en dergelijke". Natuurlijk zijn er ook liefhebbers en hobbyisten.
quote:bron: https://tweakers.net/nieuws/146571/google-zusterbedrijf-waymo-begint-met-aanbieden-zelfrijdende-taxis.html
Google-zusterbedrijf Waymo begint met aanbieden zelfrijdende taxi's
Google-zusterbedrijf Waymo is begonnen met het aanbieden van zijn taxidienst met zelfrijdende auto's in de Amerikaanse stad Phoenix. De dienst Waymo One is vooralsnog voor enkele honderden mensen te gebruiken.
Hoewel de auto zelfrijdend is, zit er wel een chauffeur achter het stuur om in te grijpen als dat nodig is, schrijft Waymo. De dienst Waymo One moet komend jaar voor steeds meer mensen beschikbaar komen, als er eenmaal meer auto's op de weg zijn. Gebruikers kunnen een taxi boeken via een app, waarmee ze communiceren met de dienst. Op die manier kunnen ze bijvoorbeeld ook onderweg de bestemming veranderen.
Waymo doet al anderhalf jaar een bètatest met de zelfrijdende auto's in Phoenix. Het gaat vermoedelijk om Chrysler Pacifica-minivans, die Waymo heeft uitgerust met allerlei sensoren en camera's om de omgeving waar te nemen.
Het is onbekend wanneer Waymo precies zal uitbreiden naar andere regio's. Het lijkt erop dat het bedrijf zich eerst richt op de Verenigde Staten. Wanneer en of de dienst naar Europa zal komen, is vooralsnog onduidelijk. Waymo kwam voort uit Googles experimentele project om een zelfrijdende auto te bouwen.
Het gaat er ook niet zozeer om wat jij of ik willen.quote:Op donderdag 6 december 2018 22:35 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Van mij hoeft het niet. Rijden is leuk, waarom zou ik dat willen automatiseren.
nee ubers worden autonoomquote:Op donderdag 6 december 2018 22:42 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het gaat er ook niet zozeer om wat jij of ik willen.
Eerst gaat dit taxi's en Ubers vervangen.
Ik vind autorijden niet leuk , en velen met mijquote:Op donderdag 6 december 2018 22:35 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Van mij hoeft het niet. Rijden is leuk, waarom zou ik dat willen automatiseren.
Dat is wel de ambitie van Uber maar voorlopig gaan ze nog niet zo lekkerquote:
Uber heeft het grootste netwerkquote:Op vrijdag 7 december 2018 10:22 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is wel de ambitie van Uber maar voorlopig gaan ze nog niet zo lekker
Ik zou m'n geld op dit moment op Waymo zetten.
Maar die was in 1980 nog lang niet op zn einde, de spaceshuttle kwam net om de hoek kijken. Wat daar de doodsteek is geweest was het overlijden van Herr von Braun. Ja die nazi. Zonder hem liep t allemaal een beetje dood. Zelfs de space shuttle is nog van zijn hand.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 23:16 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik vind de vergelijking niet heel sterk. Er zijn ook amper pogingen gedaan sinds de ruimtewedloop tot z'n eind kwam.
Juist de laatste jaren zie je nieuwe bedrijven opkomen die het goedkoper en beter kunnen dan de NASA, zoals SpaceX van Musk, die daarmee het ISS bevoorraadt. En zijn plannen zijn ambitieus.
[..]
Waymo is op sommige vlakken al verder dan dat maar op sommige vlakken ook nog mijlenver van een release.
Ik vind de resultaten al indrukwekkend. Herkenning van fietsers, voetgangers, dieren en voorwerpen is ook al zeer vergevorderd. Bij wegwerkzaamheden begrijpt hij hoe hij langs de pionnen moet manoeuvreren of hoe instructies van een verkeersregelaar moeten worden uitgevoerd. Ze kunnen dan ook miljoenen kilometers per jaar rijden op dit moment en daarnaast nog een veelvoud daarvan simuleren met de data uit die kilometers.
De stand is nu al voorbij de 10 miljoen Miles op de weg en 5 miljard Miles in simulaties.
Ben wel blij als dit er komt. Zal voor significant minder files zorgen. De snelheid op snelwegen kan omhoog zonder dat dit tot meer ongelukken leidt. Minder ongelukken. En je kunt de tijd die je kwijt bent aan rijden anders besteden. Als ik dan echt zelf nog een stukkie wil rijden pak ik de (elektrische?) fiets of ik zoek een nabij gelegen kartbaan op.quote:Op donderdag 6 december 2018 22:35 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Van mij hoeft het niet. Rijden is leuk, waarom zou ik dat willen automatiseren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |