mime_negert | woensdag 7 februari 2018 @ 09:29 |
Hoi, Toen mijn vriendin gistermiddag naar huis wilde rijden startte haar Ford Focus (Wagon TDCi) niet. Gelukkig was er een collega met startkabels en is uiteindelijk gewoon naar huis kunnen rijden. Zelf heb ik geen startkabels, maar omdat ik ga verhuizen naar een woning met garage wil ik deze wel aanschaffen, maar dan ook meteen voor kwaliteit gaan. (Zo heb ik een tijdje terug al een ctek acculader gekocht) Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een setje startkabels? En welke zouden jullie nemen? | |
RingBewoner | woensdag 7 februari 2018 @ 11:06 |
Ik zou kiezen voor een zwarte en een rode. | |
nogeenoudebekende | woensdag 7 februari 2018 @ 11:09 |
Kijk dat ze genoeg lengte hebben en dat er genoeg Ampère doorheen kan. | |
daNpy | woensdag 7 februari 2018 @ 11:12 |
Let er op dat de aderdikte voldoende is (dus niet alleen de buitenmantel) en degelijke klemmen. Je ziet het verschil meteen bij klemmen, de goedkope hebben een dunne metalen bek met daaromheen de isolatie, de betere klemmen zijn veel massiever en zwaarder. | |
-Richard- | woensdag 7 februari 2018 @ 17:32 |
Ik heb ze van de Action, maar het zijn wel degelijke kabels. Niet de dunne, zoals eerder genoemd is, welke verbuigen als je de klembek helemaal open duwt ![]() Ik zou ze, als je geen gevoel voor goed of slecht hebt, kopen bij een automaterialen zaak. Die kunnen je wel een paar fatsoenlijke leveren die natuurlijk een leven lang mee gaan. Als je ze niet achterlaat in de auto hoef je ze vrijwel nooit weer te vervangen tenzij ze stuk gaan. | |
DJSmiley | woensdag 7 februari 2018 @ 18:35 |
Ligt aan je auto. Dikke kabels zijn beter, maar niet altijd nodig. Een simpele benzine auto krijg je zo aan, een dikke diesel is een ander verhaal. Met echt dikke kabels kun je de auto direct starten, ook al is de accu helemaal leeg. Maar dan praat je wel over professioneel spul. Voor thuisgebruik niet perse nodig. Het is een kleine moeite om eerst even 5-10min het helpende voertuig te laten draaien om zo de lege accu iets op te laden. De echt dunne dropveters kun je beter overslaan. Neem kabels van 16 of 25mm2. Kost iets meer, maar dan kun je altijd vooruit. En idd, goede connectoren. Die kabels koop je 1x en doe je jaren mee. Stuk interessanter dan goedkope dropveters die wegroken als je een keer een wat zwaardere auto moet starten. Belangrijker is imho goed gebruik van de kabels. Dus niet auto starten, kabels eraan, dan met 2 loshangende stekkers naar de andere auto, op de accu klikken en meteen starten. Nee, eerst een goed massapunt vinden, de kabels 1 voor 1 aansluiten (en bij voorkeur niet de massa op de accu maar op een goed massapunt), 5-10min laten 'laden', dan starten. Vervolgens beide auto's wat grootverbruikers aan (lampen, achterruitverwarming) en dan pas de kabels afkoppelen (om te voorkomen dat je elektronica frituurt door spanningspieken) en vervolgens 20+ min rijden met de lege auto om die accu weer op pijl te houden Iets langere startkabels zijn imho wel de meerprijs waard. Liever 1 diameter dikker en 5m dan een dunnere 3m. Vaak genoeg staat de auto net verkeerd geparkeerd en kun je 'm niet starten met een hulpvoertuig. Met wat extra lengte kom je vaak beter weg. | |
KosterT | woensdag 7 februari 2018 @ 18:41 |
Uitgebreid, maar ik mis wel een cruciale stap: eerst plus op plus, dan pas min op min aansluiten. En vice versa bij het loshalen. | |
Sounddragon | woensdag 7 februari 2018 @ 18:52 |
Automaterialenzaak, zeggen wat voor auto je hebt (diesel, dus dikkere kabels nodig ivbm gloeien) en koop goede, met lekkere lange (ook met koud weer) soepele kabels en degelijke klemmen. Ik heb diverse setjes gehad van een tientje of 2 tientjes.. na een paar keer klemmen eraf en stuk en een keer een ietsje te warme kabel (ook met een diesel, bijna fik en sluiting) heb ik een 'duur' setje gekocht een jaar of 10 geleden, en die heb ik nog steeds. Altijd eerst plus-plus aansluiten, dan min-min, en in omgekeerde volgorde weer loshalen; eerst de min eraf, dan de plus. Bij overstarten; de leverende auto met draaiende motor aansluiten, liefst een paar minuten wachten voor je gaat proberen te starten, en verlichting, kachel volgas en liefst de achterruitverwarming ook aan.. en na het overstarten ook weer een paar minuten wachten met de kabels aangesloten. Met de overgestarte auto minstens een half uur rijden voor je hem uit zet. | |
bloemfontein | woensdag 7 februari 2018 @ 21:43 |
Je kan ook los de klemmen en het draad kopen en dan zelf solderen. Dan weet je zeker dat je de juiste dikte hebt! | |
DJSmiley | woensdag 7 februari 2018 @ 21:54 |
Kabels voor hoog vermogen soldeer je nooit. Zijn altijd klemverbindingen. Maar idd, zelf kabels maken van bv neopreen laskabels kan ook prima. Dan heb je hele soepele degelijke kabels. | |
derLudolf | woensdag 7 februari 2018 @ 22:37 |
Is dat ook nodig bij een modern dieselblok. Meesten zijn in NL niet groter dan 1.6, soms es 2.0 tegenwoordig. Laatst nog een 7.4L Sisu zescilinder overgestart met redelijk normale startkabels, gebeurde niets mee. | |
DJSmiley | woensdag 7 februari 2018 @ 23:06 |
Verschilt per situatie. Met een slechte of half lege accu en vantevoren rustig wat bijladen heb je niet zoveel nodig. Wil je een dikke 6L bij -10 met een volledig dooie accu starten dan wordt het een aner verhaal. Maar idd, ook met knakenkabels kun je dus prima een dikke diesel starten. Maar startkabels vallen bij mij onder een eenmalige investering die jaren meegaat. Dan ga ik niet bezuinigen op 10 eur, doe ik t liever goed, zodat ik in alle omstandigheden gewoon kan 'knallen'. Wel met je eens dat veel diesels niet zo zwaar zijn, maar ik wil gewoon, als het nodig is, ook een wat dikkere bak kunnen helpen. Voor mijn eigen belang is dat niet nodig natuurlijk. Als je eigen auto een 1.0 benzine auto is, heeft het ook geen nut, want met zo'n accutje krijg je een echte landrover ofzo toch niet gestart, hoe goed je kabels ook zijn. | |
mime_negert | woensdag 7 februari 2018 @ 23:36 |
Hier zat ik dus ook aan te denken. Alleen vroeg ik me dan af welke klemmen ik dan zou moeten kopen. | |
Sounddragon | donderdag 8 februari 2018 @ 05:43 |
Ligt aan de situatie.. in mijn dieseltje ligt een serieus brokje accu', maar dat is een 6 cilinder, in mijn vorige zat ook best een aardige jongen, en dat was een oldskool 2 liter 4 pitter diesel. Ik heb sowieso liever een maatje te groot als net te licht, en wat DJSmiley zegt: je helpt ook wel eens een ander ![]() | |
Fer | donderdag 8 februari 2018 @ 21:27 |
Mijn advies, zolang op contact de lampjes en schermpjes in je tellerbak nog gaan branden, probeer hem eens aan te duwen, werkt vaak heel goed, zelfs bij zwaardere wagens en busjes. Alleen als hij echt dood is, moet je wel met starthulp moeten werken. | |
Ridocar | vrijdag 9 februari 2018 @ 08:12 |
Je kunt ze beter kant en klaar kopen. Die klemmen krijg je niet fatsoenlijk vast zonder goede krimptang. Als je bij de klemaansluiting naar de draad kijkt ie je vaak goed hoe dik het koper is. Het moet fijndradig koper zijn met een isolatie dat niet van vinyl is. Vinyl wordt hard als de temperatuur onder de 5°C zakt en nul keer raden welk seizoen je het vaakst afhankelijk bent van startkabels. Zit je mooi met opkrullende kabels die praktisch nutteloos zijn. En mocht er meer isolatie dan koper op zitten, loop er dan met een grote boog omheen. Dat zijn geen startkabels, maar verwarmingsdraden (en natuurlijk smelt de dikke isolatie in no-time weg) |