abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 7 februari 2018 @ 09:29:09 #1
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_177008215
Hoi,

Toen mijn vriendin gistermiddag naar huis wilde rijden startte haar Ford Focus (Wagon TDCi) niet. Gelukkig was er een collega met startkabels en is uiteindelijk gewoon naar huis kunnen rijden.

Zelf heb ik geen startkabels, maar omdat ik ga verhuizen naar een woning met garage wil ik deze wel aanschaffen, maar dan ook meteen voor kwaliteit gaan. (Zo heb ik een tijdje terug al een ctek acculader gekocht)

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een setje startkabels?
En welke zouden jullie nemen?
  woensdag 7 februari 2018 @ 11:06:39 #2
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_177009842
Ik zou kiezen voor een zwarte en een rode.
UI Made bij VanilleKwark.
  woensdag 7 februari 2018 @ 11:09:56 #3
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177009908
Kijk dat ze genoeg lengte hebben en dat er genoeg Ampère doorheen kan.
And so is the past
  woensdag 7 februari 2018 @ 11:12:17 #4
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177009946
Let er op dat de aderdikte voldoende is (dus niet alleen de buitenmantel) en degelijke klemmen.
Je ziet het verschil meteen bij klemmen, de goedkope hebben een dunne metalen bek met daaromheen de isolatie, de betere klemmen zijn veel massiever en zwaarder.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 7 februari 2018 @ 17:32:37 #5
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_177016764
Ik heb ze van de Action, maar het zijn wel degelijke kabels. Niet de dunne, zoals eerder genoemd is, welke verbuigen als je de klembek helemaal open duwt :'). Ze zijn ook relatief stug, wat suggereert dat er voldoende aderdikte aanwezig is, maar het zegt ook genoeg over de goedkope isolatie mantel.
Ik zou ze, als je geen gevoel voor goed of slecht hebt, kopen bij een automaterialen zaak. Die kunnen je wel een paar fatsoenlijke leveren die natuurlijk een leven lang mee gaan. Als je ze niet achterlaat in de auto hoef je ze vrijwel nooit weer te vervangen tenzij ze stuk gaan.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_177017828
Ligt aan je auto. Dikke kabels zijn beter, maar niet altijd nodig. Een simpele benzine auto krijg je zo aan, een dikke diesel is een ander verhaal.

Met echt dikke kabels kun je de auto direct starten, ook al is de accu helemaal leeg. Maar dan praat je wel over professioneel spul. Voor thuisgebruik niet perse nodig. Het is een kleine moeite om eerst even 5-10min het helpende voertuig te laten draaien om zo de lege accu iets op te laden.

De echt dunne dropveters kun je beter overslaan. Neem kabels van 16 of 25mm2. Kost iets meer, maar dan kun je altijd vooruit. En idd, goede connectoren. Die kabels koop je 1x en doe je jaren mee. Stuk interessanter dan goedkope dropveters die wegroken als je een keer een wat zwaardere auto moet starten.

Belangrijker is imho goed gebruik van de kabels. Dus niet auto starten, kabels eraan, dan met 2 loshangende stekkers naar de andere auto, op de accu klikken en meteen starten.

Nee, eerst een goed massapunt vinden, de kabels 1 voor 1 aansluiten (en bij voorkeur niet de massa op de accu maar op een goed massapunt), 5-10min laten 'laden', dan starten. Vervolgens beide auto's wat grootverbruikers aan (lampen, achterruitverwarming) en dan pas de kabels afkoppelen (om te voorkomen dat je elektronica frituurt door spanningspieken) en vervolgens 20+ min rijden met de lege auto om die accu weer op pijl te houden

Iets langere startkabels zijn imho wel de meerprijs waard. Liever 1 diameter dikker en 5m dan een dunnere 3m. Vaak genoeg staat de auto net verkeerd geparkeerd en kun je 'm niet starten met een hulpvoertuig. Met wat extra lengte kom je vaak beter weg.
pi_177017947
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 18:35 schreef DJSmiley het volgende:
Ligt aan je auto. Dikke kabels zijn beter, maar niet altijd nodig. Een simpele benzine auto krijg je zo aan, een dikke diesel is een ander verhaal.

Met echt dikke kabels kun je de auto direct starten, ook al is de accu helemaal leeg. Maar dan praat je wel over professioneel spul. Voor thuisgebruik niet perse nodig. Het is een kleine moeite om eerst even 5-10min het helpende voertuig te laten draaien om zo de lege accu iets op te laden.

De echt dunne dropveters kun je beter overslaan. Neem kabels van 16 of 25mm2. Kost iets meer, maar dan kun je altijd vooruit. En idd, goede connectoren. Die kabels koop je 1x en doe je jaren mee. Stuk interessanter dan goedkope dropveters die wegroken als je een keer een wat zwaardere auto moet starten.

Belangrijker is imho goed gebruik van de kabels. Dus niet auto starten, kabels eraan, dan met 2 loshangende stekkers naar de andere auto, op de accu klikken en meteen starten.

Nee, eerst een goed massapunt vinden, de kabels 1 voor 1 aansluiten (en bij voorkeur niet de massa op de accu maar op een goed massapunt), 5-10min laten 'laden', dan starten. Vervolgens beide auto's wat grootverbruikers aan (lampen, achterruitverwarming) en dan pas de kabels afkoppelen (om te voorkomen dat je elektronica frituurt door spanningspieken) en vervolgens 20+ min rijden met de lege auto om die accu weer op pijl te houden

Iets langere startkabels zijn imho wel de meerprijs waard. Liever 1 diameter dikker en 5m dan een dunnere 3m. Vaak genoeg staat de auto net verkeerd geparkeerd en kun je 'm niet starten met een hulpvoertuig. Met wat extra lengte kom je vaak beter weg.
Uitgebreid, maar ik mis wel een cruciale stap: eerst plus op plus, dan pas min op min aansluiten. En vice versa bij het loshalen.
  woensdag 7 februari 2018 @ 18:52:28 #8
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177018172
Automaterialenzaak, zeggen wat voor auto je hebt (diesel, dus dikkere kabels nodig ivbm gloeien) en koop goede, met lekkere lange (ook met koud weer) soepele kabels en degelijke klemmen.

Ik heb diverse setjes gehad van een tientje of 2 tientjes.. na een paar keer klemmen eraf en stuk en een keer een ietsje te warme kabel (ook met een diesel, bijna fik en sluiting) heb ik een 'duur' setje gekocht een jaar of 10 geleden, en die heb ik nog steeds.

Altijd eerst plus-plus aansluiten, dan min-min, en in omgekeerde volgorde weer loshalen; eerst de min eraf, dan de plus.

Bij overstarten; de leverende auto met draaiende motor aansluiten, liefst een paar minuten wachten voor je gaat proberen te starten, en verlichting, kachel volgas en liefst de achterruitverwarming ook aan.. en na het overstarten ook weer een paar minuten wachten met de kabels aangesloten. Met de overgestarte auto minstens een half uur rijden voor je hem uit zet.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177023823
Je kan ook los de klemmen en het draad kopen en dan zelf solderen. Dan weet je zeker dat je de juiste dikte hebt!
pi_177024192
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 21:43 schreef bloemfontein het volgende:
Je kan ook los de klemmen en het draad kopen en dan zelf solderen. Dan weet je zeker dat je de juiste dikte hebt!
Kabels voor hoog vermogen soldeer je nooit. Zijn altijd klemverbindingen.

Maar idd, zelf kabels maken van bv neopreen laskabels kan ook prima. Dan heb je hele soepele degelijke kabels.
  Moderator woensdag 7 februari 2018 @ 22:37:46 #11
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_177025341
quote:
14s.gif Op woensdag 7 februari 2018 18:52 schreef Sounddragon het volgende:
Automaterialenzaak, zeggen wat voor auto je hebt (diesel, dus dikkere kabels nodig ivbm gloeien) en koop goede, met lekkere lange (ook met koud weer) soepele kabels en degelijke klemmen.

Is dat ook nodig bij een modern dieselblok. Meesten zijn in NL niet groter dan 1.6, soms es 2.0 tegenwoordig.

Laatst nog een 7.4L Sisu zescilinder overgestart met redelijk normale startkabels, gebeurde niets mee.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_177026026
Verschilt per situatie. Met een slechte of half lege accu en vantevoren rustig wat bijladen heb je niet zoveel nodig. Wil je een dikke 6L bij -10 met een volledig dooie accu starten dan wordt het een aner verhaal.

Maar idd, ook met knakenkabels kun je dus prima een dikke diesel starten. Maar startkabels vallen bij mij onder een eenmalige investering die jaren meegaat. Dan ga ik niet bezuinigen op 10 eur, doe ik t liever goed, zodat ik in alle omstandigheden gewoon kan 'knallen'.

Wel met je eens dat veel diesels niet zo zwaar zijn, maar ik wil gewoon, als het nodig is, ook een wat dikkere bak kunnen helpen. Voor mijn eigen belang is dat niet nodig natuurlijk.

Als je eigen auto een 1.0 benzine auto is, heeft het ook geen nut, want met zo'n accutje krijg je een echte landrover ofzo toch niet gestart, hoe goed je kabels ook zijn.
  woensdag 7 februari 2018 @ 23:36:39 #13
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_177026545
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 21:54 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Kabels voor hoog vermogen soldeer je nooit. Zijn altijd klemverbindingen.

Maar idd, zelf kabels maken van bv neopreen laskabels kan ook prima. Dan heb je hele soepele degelijke kabels.
Hier zat ik dus ook aan te denken. Alleen vroeg ik me dan af welke klemmen ik dan zou moeten kopen.
  donderdag 8 februari 2018 @ 05:43:29 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177028269
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 22:37 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Is dat ook nodig bij een modern dieselblok. Meesten zijn in NL niet groter dan 1.6, soms es 2.0 tegenwoordig.

Laatst nog een 7.4L Sisu zescilinder overgestart met redelijk normale startkabels, gebeurde niets mee.
Ligt aan de situatie.. in mijn dieseltje ligt een serieus brokje accu', maar dat is een 6 cilinder, in mijn vorige zat ook best een aardige jongen, en dat was een oldskool 2 liter 4 pitter diesel.
Ik heb sowieso liever een maatje te groot als net te licht, en wat DJSmiley zegt: je helpt ook wel eens een ander :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177042923
Mijn advies, zolang op contact de lampjes en schermpjes in je tellerbak nog gaan branden, probeer hem eens aan te duwen, werkt vaak heel goed, zelfs bij zwaardere wagens en busjes.

Alleen als hij echt dood is, moet je wel met starthulp moeten werken.
.
pi_177048973
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 23:36 schreef mime_negert het volgende:

[..]

Hier zat ik dus ook aan te denken. Alleen vroeg ik me dan af welke klemmen ik dan zou moeten kopen.
Je kunt ze beter kant en klaar kopen. Die klemmen krijg je niet fatsoenlijk vast zonder goede krimptang.
Als je bij de klemaansluiting naar de draad kijkt ie je vaak goed hoe dik het koper is. Het moet fijndradig koper zijn met een isolatie dat niet van vinyl is. Vinyl wordt hard als de temperatuur onder de 5°C zakt en nul keer raden welk seizoen je het vaakst afhankelijk bent van startkabels. Zit je mooi met opkrullende kabels die praktisch nutteloos zijn.
En mocht er meer isolatie dan koper op zitten, loop er dan met een grote boog omheen. Dat zijn geen startkabels, maar verwarmingsdraden (en natuurlijk smelt de dikke isolatie in no-time weg)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')