Uitgebreid, maar ik mis wel een cruciale stap: eerst plus op plus, dan pas min op min aansluiten. En vice versa bij het loshalen.quote:Op woensdag 7 februari 2018 18:35 schreef DJSmiley het volgende:
Ligt aan je auto. Dikke kabels zijn beter, maar niet altijd nodig. Een simpele benzine auto krijg je zo aan, een dikke diesel is een ander verhaal.
Met echt dikke kabels kun je de auto direct starten, ook al is de accu helemaal leeg. Maar dan praat je wel over professioneel spul. Voor thuisgebruik niet perse nodig. Het is een kleine moeite om eerst even 5-10min het helpende voertuig te laten draaien om zo de lege accu iets op te laden.
De echt dunne dropveters kun je beter overslaan. Neem kabels van 16 of 25mm2. Kost iets meer, maar dan kun je altijd vooruit. En idd, goede connectoren. Die kabels koop je 1x en doe je jaren mee. Stuk interessanter dan goedkope dropveters die wegroken als je een keer een wat zwaardere auto moet starten.
Belangrijker is imho goed gebruik van de kabels. Dus niet auto starten, kabels eraan, dan met 2 loshangende stekkers naar de andere auto, op de accu klikken en meteen starten.
Nee, eerst een goed massapunt vinden, de kabels 1 voor 1 aansluiten (en bij voorkeur niet de massa op de accu maar op een goed massapunt), 5-10min laten 'laden', dan starten. Vervolgens beide auto's wat grootverbruikers aan (lampen, achterruitverwarming) en dan pas de kabels afkoppelen (om te voorkomen dat je elektronica frituurt door spanningspieken) en vervolgens 20+ min rijden met de lege auto om die accu weer op pijl te houden
Iets langere startkabels zijn imho wel de meerprijs waard. Liever 1 diameter dikker en 5m dan een dunnere 3m. Vaak genoeg staat de auto net verkeerd geparkeerd en kun je 'm niet starten met een hulpvoertuig. Met wat extra lengte kom je vaak beter weg.
Kabels voor hoog vermogen soldeer je nooit. Zijn altijd klemverbindingen.quote:Op woensdag 7 februari 2018 21:43 schreef bloemfontein het volgende:
Je kan ook los de klemmen en het draad kopen en dan zelf solderen. Dan weet je zeker dat je de juiste dikte hebt!
Is dat ook nodig bij een modern dieselblok. Meesten zijn in NL niet groter dan 1.6, soms es 2.0 tegenwoordig.quote:Op woensdag 7 februari 2018 18:52 schreef Sounddragon het volgende:
Automaterialenzaak, zeggen wat voor auto je hebt (diesel, dus dikkere kabels nodig ivbm gloeien) en koop goede, met lekkere lange (ook met koud weer) soepele kabels en degelijke klemmen.
Hier zat ik dus ook aan te denken. Alleen vroeg ik me dan af welke klemmen ik dan zou moeten kopen.quote:Op woensdag 7 februari 2018 21:54 schreef DJSmiley het volgende:
[..]
Kabels voor hoog vermogen soldeer je nooit. Zijn altijd klemverbindingen.
Maar idd, zelf kabels maken van bv neopreen laskabels kan ook prima. Dan heb je hele soepele degelijke kabels.
Ligt aan de situatie.. in mijn dieseltje ligt een serieus brokje accu', maar dat is een 6 cilinder, in mijn vorige zat ook best een aardige jongen, en dat was een oldskool 2 liter 4 pitter diesel.quote:Op woensdag 7 februari 2018 22:37 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Is dat ook nodig bij een modern dieselblok. Meesten zijn in NL niet groter dan 1.6, soms es 2.0 tegenwoordig.
Laatst nog een 7.4L Sisu zescilinder overgestart met redelijk normale startkabels, gebeurde niets mee.
Je kunt ze beter kant en klaar kopen. Die klemmen krijg je niet fatsoenlijk vast zonder goede krimptang.quote:Op woensdag 7 februari 2018 23:36 schreef mime_negert het volgende:
[..]
Hier zat ik dus ook aan te denken. Alleen vroeg ik me dan af welke klemmen ik dan zou moeten kopen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |