abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7478592
Pitchforkmedia.com komt ook met een top 50 van het afgelopen jaar en volgens hen was 2002 helemaal niet zo bar slecht als al door een aantal mensen gepropageerd is.
quote:
Last year, we bullshitted you guys. "There's no such thing as a bad year for music!" was just rhetoric that, frankly, betrayed our optimism. The more we look back on it, 2001 sucked. Maybe it's just that 2002 saw such a steady influx of Top 20 contenders that we never had a moment to come up for air. At no time in the last year did our staff feel "on top" of music; it was constantly kicking our collective ass. It took almost as much time to narrow this list to just 50 records as it did to write about them. Honestly, we debated going with a Top 100, but figured that might be overkill. Regardless, we can say with absolute, bald-faced honesty that each of these records own, and though no one person will dig all of them, we think anyone could find enough greatness here to take them through the next year.
Hier eventjes de top 10 de rest kun je vinden op http://www.pitchforkmedia.com/top/2002/index.shtml

1. Interpol - Turn on The Bright Lights
2. Wilco - Yankee Hotel Foxtrot
3. And You Will Know Us by The Trail of The Dead - Source Tags & Codes
4. The Books - Thought for Food
5. Flaming Lips - Yoshimi Battles the Pink Robots
6. Spoon - Kill The Moonlight
7. Notwist - Neon Golden
8. Boards of Canada - Geogaddi
9. Sonic Youth - Murray Street
10 Liars - They Threw Us All in a Trench and Stuck a Monument on Top

zondag 22 december 2002 @ 13:56:40 #2
3878 Vork
Manisch creatief
pi_7478662
Hmmm.. Interpol op 1. Ik heb het album gedowneeuhkocht omdat iedereen er zo gigantisch over te spreken was en ik vond 'm eigenlijk toch wel erg meevallen. Gezien het gejubel rond dit album is het niet verwonderlijk dat hij op 1 staat, maar persoonlijk vind ik het toch wel een verrassing, omdat ik zelf het album (als een van de weinige blijkbaar) helemaal niet zo geweldigenfantastisch vind, maar ook niet slecht. Gewoon zo'n zo bijzonder goed.

Gelukkig staan mijn persoonlijke favorieten van dit jaar op nummer 7 en 8, dat doet me dan welweer goed Owja en die van Wilco is voorzover ik 'm heb gehoord ook zeker niet onaardig. En Sigur Rós staat met z'n 29ste plaats natuurlijk veelste laag.

[Dit bericht is gewijzigd door Vork op 22-12-2002 13:57]

pi_7478665
En uit die hele lijst heb ik er welgeteld eentje.

Sigur Rós die prijkt op plaats 29.

zondag 22 december 2002 @ 13:59:04 #4
3878 Vork
Manisch creatief
pi_7478700
Uit de top10 heb ik er drie in de kast staan, hoewel in die nieuee van de Flaming Lips ook wel mee vind vallen, omdat de cd pas heel laat op gang komt (de eerste paar nummers, en vooral nummer 3 zijn zo slecht, kwa tekst, kwa muziek, kwa alles).
pi_7478737
3. And You Will Know Us by The Trail of The Dead - Source Tags & Codes

Die vind ik ook veel te hoog staan...

En inderdaad Vork, Sigur Rós staat veel te laag.

zondag 22 december 2002 @ 14:04:22 #6
3878 Vork
Manisch creatief
pi_7478788
Er staan trouwens voor mij en hoop onbekende albums tussen.. da's mooi, want dan heb ik wat te downloaden. In 't totaal heb ik er 4 uit de lijst in m'n bezit (legaal) en ken ik ongeveer de helft van de platen niet.

Maargoed, eerst Spock's Beard even en dan zien we wel verder.

zondag 22 december 2002 @ 14:06:33 #7
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_7478815
Ik heb 12 CD's van de top 50 in mijn bezit, waaronder 7 platen uit de top 10 en de volledige top 3. Mooie lijst in ieder geval.
Mis uit de top 10 overigens alleen die CD van The Books (wie? ), Boards of Canada (nog niet aan toegekomen) en Spoon (ken ik wel, vond ik alleen zelf niet zo heel speciaal).
  zondag 22 december 2002 @ 14:10:53 #8
3878 Vork
Manisch creatief
pi_7478889
Ok jij kent ze wat beter dus.. hoe zijn de Albums van Liars, The Book en Spoon eigenlijk.. aanraders? (of zij ndat net die drie uit de top10 die je niet hebt?)
pi_7478910
Behoorlijk afwisselende lijst trouwens, Eminem staat er zelfs ook in, dus geen kritiek dat het zo'n rock/metal-gitaarherrielijst is dit keer.
pi_7478911
Een tijdje geleden wees een vriend van mij op die cd van interpol. Sindsdien is het mijn absolute favoriet. Dit bewijst maar weer dat pitchfork media goede smaak heeft . Ik kijk uit naar het volgende album.
  zondag 22 december 2002 @ 14:20:32 #11
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_7479046
quote:
Op zondag 22 december 2002 14:10 schreef Vork het volgende:
Ok jij kent ze wat beter dus.. hoe zijn de Albums van Liars, The Book en Spoon eigenlijk.. aanraders? (of zij ndat net die drie uit de top10 die je niet hebt?)
Die van The Books heb ik niet en ken ik verder ook niet helaas... Spoon ken ik wel; is een redelijke indierockband (probeer nummers als Jonathan Fisk en Someone Something), maar ik vind ze verder niet zo heel speciaal. Beetje het (latere) Guided By Voices-effect, wel aardige liedjes, maar niks dat echt blijft hangen. Vaak moet je ze heel vaak draaien voor je eigenlijk pas beseft dat ze toch wel goed in mekaar zitten en meer zijn dan 13-in-dozijn radioliedjes.
En Liars, tja, dat is al helemaal niet uit te leggen... Sommigen noemen het art-punk, vlammende punky songs met een hele rare twist erin en veel geëxperimenteer met geluiden. Probeer anders het nummer Tumbling walls buried me in the debris with ESG voor een voorbeeldje van hun werk. Of je vind het 3 keer niks, of het fascineert je en blijf je het nummer herhalen tot je het enigszins doorgrond hebt. Alleen die 25 minuten doorgaande 3-seconden-loop in het laatste nummer had wat mij betreft niet gehoeven, toch zonde.

[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 22-12-2002 14:22]

zondag 22 december 2002 @ 14:20:45 #12
13973 ranja
image means nothing
pi_7479048
Hm. Ik heb 3 albums uit deze lijst, en die staan allemaal in de top 10 (3,7,9) maar geen van allen in mijn top 10 van het jaar. Vage lijst, want als Interpol op 1 staat, waarom staan The D4 en Ikara colt er niet in? Bijvoorbeeld?
Een album moet ik nog een keer kopen, dat is die van Sleater-kinney maar die heb ik nog nergens voor een normale prijs gezien.

[Dit bericht is gewijzigd door ranja op 22-12-2002 14:23]

pi_7479086
hm van die top10 ken ik er iig 6, en ik heb er 2 thuis liggen (nr 1 en 3 )

en Trail of Dead staat zeker niet onterecht op 3! ik had hem zelfs met Interpol geruild, maar elke lijst is toch weer anders...

"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_7479105
Ben ik zo'n totale muzieknitwit als ik zeg dat misschien 10 albums mij wat zeggen en dat van die 10 albums ik er maar 2 heb geluisterd en dat ik die 2 niet gekocht heb?
  zondag 22 december 2002 @ 14:25:41 #15
3878 Vork
Manisch creatief
pi_7479127
quote:
Op zondag 22 december 2002 14:20 schreef Grobbel het volgende:
Die van The Books heb ik niet en ken ik verder ook niet helaas... Spoon ken ik wel; is een redelijke indierockband (probeer nummers als Jonathan Fisk en Someone Something), maar ik vind ze verder niet zo heel speciaal. Beetje het (latere) Guided By Voices-effect, wel aardige liedjes, maar niks dat echt blijft hangen. Vaak moet je ze heel vaak draaien voor je eigenlijk pas beseft dat ze toch wel goed in mekaar zitten en meer zijn dan 13-in-dozijn radioliedjes.
En Liars, tja, dat is al helemaal niet uit te leggen... Sommigen noemen het art-punk, vlammende punky songs met een hele rare twist erin en veel geëxperimenteer met geluiden. Probeer anders het nummer Tumbling walls buried me in the debris with ESG voor een voorbeeldje van hun werk. Of je vind het 3 keer niks, of het fascineert je en blijf je het nummer herhalen tot je het enigszins doorgrond hebt. Alleen die 25 minuten doorgaande 3-seconden-loop in het laatste nummer had wat mij betreft niet gehoeven, toch zonde.
Goed iig bedankt, ik heb ze alledrie maar in de download gegooid.
  zondag 22 december 2002 @ 14:26:33 #16
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_7479139
quote:
Op zondag 22 december 2002 14:20 schreef ranja het volgende:
Hm. Ik heb 3 albums uit deze lijst, en die staan allemaal in de top 10 maar geen van allen in mijn top 10 van het jaar. Vage lijst, want als Interpol op 1 staat, waarom staan The D4 en Ikara colt er niet in? Bijvoorbeeld?
Een album moet ik nog een keer kopen, dat is die van Sleater-kinney maar die heb ik nog nergens voor een normale prijs gezien.
ranja, de desbetreffende CD's moeten a) wel in de VS zijn uitgekomen (vandaar ook het ontbreken van Motorpsycho) en b) zijn opgemerkt door de Amerikaanse pers... Ikara Colt is zo te zien niet eens gereviewd door de site dit jaar, dus wat dat betreft is het niet zo vreemd dat ie niet in de lijst staat. Het zelfde geldt voor The D4. Het is toch een andere pers daar in de VS, met hun eigen hypes.
Maar om je op je gemak te stellen: andere garagerockbands als The Datsuns en The Vines zijn finaal afgebrand in de Amerikaanse pers.

[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 22-12-2002 14:29]

zondag 22 december 2002 @ 14:27:40 #17
3878 Vork
Manisch creatief
pi_7479148
Sja VS.. ik mis Spinvis namelijk nog!
  zondag 22 december 2002 @ 14:37:52 #18
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_7479300
ik mis sowieso Up van Peter Gabriel, veruit het beste album van het jaar
wat moet ik hier nu neerzetten?
  zondag 22 december 2002 @ 14:40:27 #19
13973 ranja
image means nothing
pi_7479345
quote:
Op zondag 22 december 2002 14:26 schreef Grobbel het volgende:

ranja, de desbetreffende CD's moeten a) wel in de VS zijn uitgekomen (vandaar ook het ontbreken van Motorpsycho) en b) zijn opgemerkt door de Amerikaanse pers...

Hm ja even niet aan gedacht... Ikara colt is engels en The D4 nieuw-zeelands, dus geen idee of die in de US wel uitgebracht zijn.
Ok, mag ik dan zeggen dat ik het solodebuut van Kay Hanley mis?
  zondag 22 december 2002 @ 14:44:18 #20
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_7479404
quote:
Op zondag 22 december 2002 14:40 schreef ranja het volgende:
Ok, mag ik dan zeggen dat ik het solodebuut van Kay Hanley mis?
Is zo te zien ook niet gereviewd...
Pitchfork plaatst trouwens 4 nieuwe reviews op elke werkdag, afgezien van feestdagen, uiteraard. Dus ik denk dat er al een strenge voorselectie plaatsvindt over wat er wel en wat er niet op de site geplaatst wordt, gezien het feit dat er heel wat meer CD's worden uitgebracht... Recensies van werk van grote namen moet je in ieder geval niet te veel verwachten.

[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 22-12-2002 14:49]

zondag 22 december 2002 @ 14:46:42 #21
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_7479449
quote:
Op zondag 22 december 2002 14:37 schreef evert het volgende:
ik mis sowieso Up van Peter Gabriel, veruit het beste album van het jaar
Die CD heeft van Pitchfork een 7.2 gekregen, lees de recensie hier.
pi_7479504
Uit de top 10 heb ik alleen de Flaming Lips en Boards of Canada, die cds van Wilco en ..Trail of Dead moet ik nog steeds een keer aanschaffen, die zijn ook wel leuk. De cd van Interpol heb ik ook helemaal gehoord, maar da's niet echt 'mijn' muziek. Het is wel weer een typisch Pitchfork-lijstje, maar op zich wel okee..
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_7491086
The Books heeft m'n interesse net met een mp3 wel weten te weken, daar ga ik eens naar op zoek.

Een beetje een kruising tussen GYBE! en dEUS heb ik het idee?

maandag 23 december 2002 @ 00:18:27 #24
13973 ranja
image means nothing
pi_7491137
quote:
Op maandag 23 december 2002 00:16 schreef Seborik het volgende:
Een beetje een kruising tussen GYBE! en dEUS heb ik het idee?
Dit klinkt zo ontzettend... ik wil er niet eens over nadenken
pi_7491177
quote:
Op maandag 23 december 2002 00:18 schreef ranja het volgende:

[..]

Dit klinkt zo ontzettend... ik wil er niet eens over nadenken

Oh jeetje, heb ik nu gevloekt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')