Openingszinnen, het lijkt weer een soort van hype, waar moet ik mee beginnen wat moet ik als eerste zeggen. Ja, eerste indruk is belangrijk maar het vervolg gesprek, je houding en de omgeving zijn wel honderd keer belangrijker!
Ik ben op stap geweest en heb een aantal belanchelijke openingszinnen geprobeerd, er word om gelachen en je hebt een gesprek... of niet.
Een cursusje (gewoon doen !! echt)
stap de lokale discotheek in. zoek een plek uit waar veel mensen staan en waar niet heel actief (of helemaal niet) gedanst word. Kijk goed om je heen zoek wat oogcontact. Wanneer je aardig zeker bent van je oogcontact ga je inschatten of het iemand is waar een gesprek mee te voeren valt (blijft moeilijk maar wel leuk).
Vervolgens stap je op haar af, kies een van onderstaande openingszinnen of verzin zelf iets belachelijks.
"Zeg had je die trui gisteren ook niet aan ?"
"Kom je uit belgie ?"
"heb jij niet een originele openingszin voor mij, ik weet niet wat ik moet zeggen ?" (deze test gelijk het begrijpend vermogen en de assertiviteit van de ander.. beetje mee oppassen.)
"Kwam ik jou gisteren niet tegen in Amsterdam ?"
"Had jij gisteren geen rood haar ?"
Ook een saaiere zin als "heb ik je al gezegd dat je er geweldig uitziet?" doet het net zo goed, het maakt echt geen zak uit!
op alle bovenstaande vragen zul je een antwoord krijgen dat er ongeveer zo uitziet:
"Je bent niet goed snik"
"nee, hoe kom je daar nou bij"
"lijkt me niet"
Oftewel een negatief antwoord, dit is de kracht van deze belachelijke openingszinnen, je kunt ietsje verder vooruit denken en dan heb je toch al een aantal keren iets heen en weer gezegd. Het is dan geen opmerking meer maar een gesprek. De drempel om dan nog iets te zeggen is een stuk kleiner.
Je moet vaak een gesprek toch door een aantal fases heendrukken voor het wat losser gaan (is mijn ervaring).
ik verval dan ook al snel in de WWWWWW vragen.
Waar woon je?
Wat is je naam?
Wat voor opleiding/werk doe je?
Waar ging je naar school?
Wat wil je in de toekomst gaan doen?
Wat heb je allemaal gedaan tot nu toe? (aan de hand van dit antwoord kun je vaak een leeftijdsschatting maken !!)
Bovenstaande vragen hebben ook weer een ding gemeen, je kunt er geen ja of nee op antwoorden! er moet een volledig antwoord komen. Let ook op dat je geen kruisverhoor gaat afnemen, als zij NIET vraagt "goh, en wat doe jij eigenlijk?" geef dan zelf af en toe mondjesmaat wat info. Als ze een beetje interesse heeft zal ze wel door gaan vragen.
Overigens kun je met een jongen op bijna dezelfde manier een gesprek aan knopen (ook jongen - jongen gesprek dus), hoeft verder helemaal niets achter te zitten! Let alleen dan wel heel erg op met die WWWW vragen. Dat gaat al snel op een verleidings actie lijken en dan krijg je wel scheve gezichten verwacht ik.
Zorg dat je niet achter iemand staat die in een groep staat te praten, je zult dan vaak niet verder komen dan de openingszin aangezien ze haar aandacht terug op de groep/mensen voor zich zal richten. Als je achter iemand staat probeer dan op zijn minst iemand van de zijkant te benaderen en zorg dat de eerste 2 of 3 vragen elkaar vlot opvolgen.
dus let op de volgende dingen:
Niet al te harde muziek, praten is dan niet leuk.
Ze moet niet heeeel erg druk in een conversatie zitten met een ander (alhoewel het wel je ego een beetje kan strelen als je dan TOCH nog haar aandacht weet te pakken, ook kan het verrassingseffect van een hele domme openingszin dan wel extra impact hebben)
Je moet NIET achter haar staan, bijvoorkeur naast of schuin voor haar, recht voor haar mag ook maar ik haat dat. ze moet je dan aankijken om geinsteresseerd te lijken. En als het gesprek dood lijkt te vallen mag ik graag even een paar sec. bedenkelijk voor mij uit kijken, of juist even voor me uit lachen.
(dat lokt vaak de reactie "Lach je me uit?" op, en antwoord dan NIET "nee, ik lach je toe" maar toon wat lef en zeg: "Ja, je bent ook zo geweldig grappig" of iets dergelijks.)
Zorg dat ze makkelijk weg kan lopen. als jij in haar uitgang gaat staan zal ze zich ingesloten voelen. Dat is eigenlijk altijd nadelig!
Al met al is het een heel verhaal geworden, maar wat ik wilde zeggen is dat je je niet zo druk moet maken om een openings zin maar meer over je zelfvertrouwen en het scheppen van een juiste situatie voor een gesprek.
WAT???
"Waar studeer je" (of) "of je studeerd"
heb je meteen aandacht
edit:
ik gebruik hem zelf niet hoor...
maar ik ben wel een keer van plan om hem voor de gein uit te testen... ben benieuwd naar de reactie
[Dit bericht is gewijzigd door ixl85 op 22-12-2002 12:24]
quote:voorbeeld van belgie: oh niet uit belgie ???? waar woon je dan...
Op zondag 22 december 2002 12:25 schreef 303 het volgende:
Maar wat voor reactie je nu op het antwoord van de openingsvraag?
quote:jah, geweldig he.
Op zondag 22 december 2002 12:23 schreef frank_woei het volgende:
Heerlijk hoe mensen toch overaal een onboeiend discussiabel onderwerp van weten te maken. Laat iedereen toch voor zichzelf beslissen wat het beste is ipv iets opdringen.
quote:gisteren werd er wel aan mij gevraagd:
Op zondag 22 december 2002 12:23 schreef ixl85 het volgende:
masterbeer je?WAT???
"Waar studeer je" (of) "of je studeerd"
heb je meteen aandacht
edit:
ik gebruik hem zelf niet hoor...
maar ik ben wel een keer van plan om hem voor de gein uit te testen...ben benieuwd naar de reactie
jah doei...}>
beetje goedkoop,
quote:ik word vaak zo moe van mensen die maar vragen naar "hoe begin ik een gesprek", "wat is een goede openeingszin" etc.
Op zondag 22 december 2002 12:45 schreef frank_woei het volgende:
Je klinkt gefrustreerdAnyways, was er dan ook echt nog een reden om dit topic te openen? *besluit spontaan om straks maar een zinniger topic te openen over het feit dat chocolademelk de gruwelijk zachte kleur bruin heeft..
*
quote:de expert!!
Op zondag 22 december 2002 13:01 schreef xychix het volgende:[..]
ik word vaak zo moe van mensen die maar vragen naar "hoe begin ik een gesprek", "wat is een goede openeingszin" etc.
quote:ik ga geloof ik maar een slotje aanvragen.. veel positieve reacties maakt dit topic niet los.. terwijl ik alleen maar wil aanzetten tot kletspogingen omdat het zo geweldig leuk is...
Op zondag 22 december 2002 13:20 schreef Underdoggy het volgende:[..]
de expert!!
:Z:Z:Z:Z:Z
quote:ik vind het ook wel een goed initiatief..
Op zondag 22 december 2002 13:47 schreef xychix het volgende:[..]
ik ga geloof ik maar een slotje aanvragen.. veel positieve reacties maakt dit topic niet los.. terwijl ik alleen maar wil aanzetten tot kletspogingen omdat het zo geweldig leuk is...
quote:``1. "Originaliteit" is niet nodig om een gesprek te beginnen
Op zondag 22 december 2002 12:45 schreef Dezz het volgende:
Ach het loopt zoals het loopt, ik gebruik geen openingszinnen iig
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |