abonnement Unibet Coolblue
pi_176948733
Beste mensen,

Al heel lang lees ik mee op o.a. dit forum mee. Veel van geleerd en respect voor alle grote en kleine klusprojecten die worden uitgevoerd. Nu heb ik zelf een probleem waar ik niet uitkom. Hopelijk kan iemand me hier wijzer maken.

Vorige week is een oude radiator vervangen door een nieuw handdoekradiator. Nu worden alleen de bovenste zes (van de 29) horizontale buizen warm / heet, zelfs als de thermostaatkraan helemaal open staat. Wat informatie over de CV-installatie:
- stadsverwarming
- vanuit meterkast lopen aan- en afvoerleidingen naar de zolder
- op zolder aftakking naar badkamer op de eerste verdieping, verderop op zolder aftakking naar radiator op zolder, en vervolgens lopen de leidingen van zolder door naar een radiator op een slaapkamer op de eerste verdieping
- na plaatsing van de nieuwe radiator alles gevuld en (meerdere keren) ontlucht
- radiatoren op zolder en slaapkamer werken prima
- omdat op de badkamer de leidingen uit het plafond komen is de handdoekradiator aan de bovenzijde aangesloten (aan- en afvoer) en er is een stroombuis gebruikt (juist om ervoor te zorgen dat niet alleen de bovenzijde warm wordt)
- de temperatuur in de badkamer is circa 18 graden en de knop van de radiator staat helemaal open
- ik hoor een zacht geruis “in” de nieuwe radiator

Door de installateur is me verteld dat de nieuwe handdoekradiator niet ontlucht hoeft te worden, wat praktisch met de gekozen aansluiting ook niet lukt. De eventuele lucht in deze radiator zou door een kleine opening in de stroombuis vanzelf ontsnappen zodat ik op zolder kan ontluchten.

Wie weet wat hier aan de hand kan zijn en wat de oplossing is zodat de verwarming wel helemaal warm wordt? Een defecte thermostaatkraan lijkt haast uitgesloten, dat is dezelfde als van de oude radiator.

Uiteraard neem ik nog contact op met de installateur om het probleem op te lossen, maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar de oplossing. (Ook wel omdat ik het zelf wil snappen en met logisch redeneren niet tot een oplossing kom.)

[ Bericht 1% gewijzigd door Storpojke op 04-02-2018 15:26:15 ]
  zondag 4 februari 2018 @ 15:28:59 #2
77418 Tha_Flash
bijna 2020 !!!
pi_176948947
Zit de stijgbuis wel aan de aanvoerkant ?
pi_176949425
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 15:28 schreef Tha_Flash het volgende:
Zit de stijgbuis wel aan de aanvoerkant ?
Goede vraag! Als dat niet zo is, dan zou dat weleens de oorzaak van het probleem kunnen zijn. Ga ik aan de installateur navragen.
pi_176953528
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 15:28 schreef Tha_Flash het volgende:
Zit de stijgbuis wel aan de aanvoerkant ?
Afvoerkant toch neem aan van boven aangesloten?
pi_176953709
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 18:20 schreef john2406 het volgende:

[..]

Afvoerkant toch neem aan van boven aangesloten?
Zowel de aan- als afvoer zitten aan de bovenkant.

Inmiddels blijf ik uit nieuwsgierigheid het internet afstruinen. Merendeel van de mensen zeggen dat bij aansluitingen (aanvoer en retour) aan de bovenzijde de stromingsbuis in de retour moet zitten, enkele daarentegen zeggen juist het tegenovergestelde. Net zoals -inmiddels- mijn logica. Maar dan heb je dus de situatie dat door de buis de aanvoer aan de onderzijde komt en de retour aan de bovenzijde. Precies het tegenovergestelde van het gebruikelijke.

Maar waarom in de aanvoer ook zou kunnen, kan ik helaas niet gevonden krijgen.
  zondag 4 februari 2018 @ 19:06:38 #6
77418 Tha_Flash
bijna 2020 !!!
pi_176954477
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 18:29 schreef Storpojke het volgende:

[..]

Zowel de aan- als afvoer zitten aan de bovenkant.

Inmiddels blijf ik uit nieuwsgierigheid het internet afstruinen. Merendeel van de mensen zeggen dat bij aansluitingen (aanvoer en retour) aan de bovenzijde de stromingsbuis in de retour moet zitten, enkele daarentegen zeggen juist het tegenovergestelde. Net zoals -inmiddels- mijn logica. Maar dan heb je dus de situatie dat door de buis de aanvoer aan de onderzijde komt en de retour aan de bovenzijde. Precies het tegenovergestelde van het gebruikelijke.

Maar waarom in de aanvoer ook zou kunnen, kan ik helaas niet gevonden krijgen.
Warm water stijgt naar de retour, stijgbuis (8>
pi_176955077
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 19:06 schreef Tha_Flash het volgende:

[..]

Warm water stijgt naar de retour, stijgbuis (8>
We zitten op een lijn. Waarom er dan ook mensen zijn die het juist andersom doen is voor mij een raadsel. Maar installatietechniek is dan ook niet mijn vak. In elk geval dank voor je antwoorden.
pi_176959611
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 18:29 schreef Storpojke het volgende:

[..]

Zowel de aan- als afvoer zitten aan de bovenkant.

Inmiddels blijf ik uit nieuwsgierigheid het internet afstruinen. Merendeel van de mensen zeggen dat bij aansluitingen (aanvoer en retour) aan de bovenzijde de stromingsbuis in de retour moet zitten, enkele daarentegen zeggen juist het tegenovergestelde. Net zoals -inmiddels- mijn logica. Maar dan heb je dus de situatie dat door de buis de aanvoer aan de onderzijde komt en de retour aan de bovenzijde. Precies het tegenovergestelde van het gebruikelijke.

Maar waarom in de aanvoer ook zou kunnen, kan ik helaas niet gevonden krijgen.
Natuurlijk kan aanvoer ook het past ja, alleen warm water stijgt en koud water zakt.
pi_176959673
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 22:34 schreef john2406 het volgende:

[..]

Natuurlijk kan aanvoer ook het past ja, alleen warm water stijgt en koud water zakt.
Die twee soorten water laten zich niet mengen pas nadat ze hun temp overgedragen hebben aan elkaar is het mengbaar.
pi_176960029
Denk maar eens naar pakweg 70 graden water is de aanvoer, dat mengt meteen met de rest en dan word je hele radiator warm, scheikunde achteren in de klas gezeten, kan je zelfs uit tellen zonder installatie techniek te hebben gehad.
Zelfs al pleur je die pijp in de aanvoer schrikt het water nog van het koude aanwezige water, en gaat als een raket bovenop het koude water liggen. Die pijp zit dus beter in de retour waar die het koude weghalen doet.

[ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2018 22:55:53 ]
  zondag 4 februari 2018 @ 23:20:23 #11
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_176960697
Buis zit op de verkeerde plek of je hebt de aan en afvoer verkeerd om aangesloten.

Links of rechtsom wordt die radiator verkeerd om doorstroomd. Een andere oorzaak is er niet. Makkelijkste oplossing is vast om die buis eruit te halen en aan de andere zijde te monteren.

Bovenin heet water erin en dat rustig alle koud naar onder laten drukken. Koud aan onderzijde afvoeren. Een andere manier om het werkend te krijgen is er niet 😊
pi_176960916
Verrek de eerste is al wakker nu TS nog!
pi_176961554
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 23:20 schreef TR08 het volgende:
Buis zit op de verkeerde plek of je hebt de aan en afvoer verkeerd om aangesloten.

Links of rechtsom wordt die radiator verkeerd om doorstroomd. Een andere oorzaak is er niet. Makkelijkste oplossing is vast om die buis eruit te halen en aan de andere zijde te monteren.

Bovenin heet water erin en dat rustig alle koud naar onder laten drukken. Koud aan onderzijde afvoeren. Een andere manier om het werkend te krijgen is er niet 😊
Met het eerste deel van je post ben ik het helemaal eens. Buis zit kennelijk verkeerd en moet dus in de aanvoer (omdat die nu dus in de afvoer zit). Aan- en afvoer zijn niet omgewisseld en beiden zitten aan de bovenzijde van de radiator.

Hoe ik in mijn situatie koud aan de onderzijde moet afvoeren, geen idee omdat de aansluitingen dus aan de bovenkant zitten. Maar gelukkig zijn daar de vakmannen voor.
pi_176965210
hoe zat het hiervoor?

aan de onderkant afvoeren kan op 2 manieren. in de muur of over de muur. als ik het goed begrijp is de ruimte klaar. dan blijft over de muur over. dat is niet mooi maar je hebt weinig keuze
pi_176965313
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 08:08 schreef Nico987 het volgende:
hoe zat het hiervoor?

aan de onderkant afvoeren kan op 2 manieren. in de muur of over de muur. als ik het goed begrijp is de ruimte klaar. dan blijft over de muur over. dat is niet mooi maar je hebt weinig keuze
Hiervoor zat er een normale radiator, met aanvoer aan bovenzijde en afvoer aan onderzijde. Nu zit er dus een handdoekradiator van 145 cm hoog en 60 cm breed met aan- en afvoer aan de bovenkant omdat de leidingen uit het plafond komen. Om die leidingen dan eerst helemaal in het zicht naar de onderzijde van de nieuwe handdoekradiator te leggen om die nieuwe radiator aan de onderkant aan te sluiten is niet zo’n mooi gezicht. Daarom dus aan de bovenkant aangesloten.

Wanneer de stromingsbuis aan de kant van de aanvoer wordt geplaatst en die dan in de radiator zelf helemaal naar beneden loopt, dan stroomt dus aan de onderzijde het warme aanvoerwater de handdoekradiator in. Warm water wil naar boven stromen, wat dan kan. Als dan bovenaan de afvoer zit stroomt het warme water door de hele handdoekradiator van beneden naar boven. Dat is althans dus de theorie.

De stromingsbuis zit nu aan de kant van de afvoer tot helemaal aan de onderkant van de handdoekradiator. In deze situatie stroomt het warme water van de aanvoer dus aan de bovenkant de radiator in, maar die aanvoer krijgt het dus niet voor elkaar om het koudere water onderin de radiator door de stromingsbuis weer af te voeren. Bijkomend: aan de bovenzijde van de stromingsbuis zit een klein gaatje om de eventuele lucht in de handdoekradiator af te voeren. Omdat het warme aanvoerwater het ondergelegen koudere water niet “naar beneden kan drukken” richting de onderzijde van de stromingsbuis denk ik dat het warme water door dat kleine gaatje weer richting de afvoerleiding gaat en daar wordt afgevoerd. Met als resultaat dat alleen de bovenste 6 van de 29 horizontale buizen van de handdoekradiator warm worden. Waarbij de bovenste buis net zo warm is als de aanvoerleiding. Ook dit dus als theorie.

Waar ik naar op zoek ben is of bovenstaande theorie juist is.
pi_176965505
Zit er een voetventiel op de radiator die wellicht bijna geheel gesloten is?
pi_176971474
Vermoed dat de ketel dan niet meer branden doet en afgeslagen is.
pi_176971571
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 08:52 schreef Ivo1985 het volgende:
Zit er een voetventiel op de radiator die wellicht bijna geheel gesloten is?
Geen idee, maar de installateur is geweest en heeft aan de afvoerzijde de oorspronkelijke kunststof stromingsbuis met een gaatje aan de bovenzijde (voor de ontluchting) vervangen door een metalen exemplaar zonder gaatje. De verwarming werkt nu naar behoren en wordt overal warm.

Over mijn theorie wist hij te melden dat dat niet werkt in de praktijk omdat dan de verwarming niet overal warm wordt.

Dank voor alle reacties hier. Ik heb er weer van geleerd (o.a. dat sommige bedachte theoriën in de praktijk niet altijd werken, en: bij twijfel vraag raad aan iemand die er verstand van heeft, waaronder jullie).
pi_176971681
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 15:06 schreef Storpojke het volgende:

[..]

Geen idee, maar de installateur is geweest en heeft aan de afvoerzijde de oorspronkelijke kunststof stromingsbuis met een gaatje aan de bovenzijde (voor de ontluchting) vervangen door een metalen exemplaar zonder gaatje. De verwarming werkt nu naar behoren en wordt overal warm.

Over mijn theorie wist hij te melden dat dat niet werkt in de praktijk omdat dan de verwarming niet overal warm wordt.

Dank voor alle reacties hier. Ik heb er weer van geleerd (o.a. dat sommige bedachte theoriën in de praktijk niet altijd werken, en: bij twijfel vraag raad aan iemand die er verstand van heeft, waaronder jullie).
En dat wist die niet van te voren, wat een stuntelaar of verzocht die het gewoon?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')