abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 31 januari 2018 @ 02:40:38 #1
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_176853583
Ik wil graag een kamertje hier boven gaan gebruiken om was te kunnen drogen. Ik ga tussen de draagbalken een aantal waslijnen spannen en ik zal tevens een wasrek voor de radiator plaatsen. Sowieso zal de radiator altijd aan staan zodat er voldoende warmte in de kamer is die voor een luchtbeweging zorgt, alleen, het vocht moet natuurlijk wel de kamer uit.

Het probleem zit em een beetje in het raam. Dat raam is een simpel klapraam, zie foto hier onder. Let niet op de vlekken, want de kozijnen moeten nog geschilderd worden.

Deze raam bevindt zich weliswaar op de 1e verdieping, maar achter het huis bevindt zich nog de keuken en daarachter de schuur. Een beetje inbreker klimt zo op de schuur (maar 2 meter hoog, via een container), zo over de keuken heen en kruipt in feite zo naar binnen als dit raam zo open staan zoals het nu open staat.

Nu zat ik zelf te denken aan standje "2" van het raam. Zoals te zien op onderstaande foto:

De openingen zijn wijd genoeg voor ventilatie, maar te small om een hand en een arm door te steken. Dus ik zat te denken aan een soort van slot optie op de hendel, die niet zomaar omhoog gedaan kan worden. Maar goed, inbrekers zijn heel inventief en ik heb het vermoeden dat dit niet voldoende zal zijn om ze buiten het huis te houden als dit het enige is wat er zit.

Vandaar mijn vraag aan jullie, wat zou ik hier nog verder aan kunnen doen om de ventilatie goed te kunnen blijven houden? Het raam ook dicht kunnen doen als het echt streng vriest, of stormt, maar wel zodanig dat inbrekers feitelijk alleen maar kunnen binnen komen door het glas in te slaan, iets wat meesten niet op die plek zouden doen, want je staat daar wel op schuine dakpannen.

Suggesties zijn welkom.
pi_176853716
camera er op zetten en of alerm of ventilatie roosters laten zetten.
  woensdag 31 januari 2018 @ 03:50:07 #3
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_176853717
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 03:48 schreef levensgenieter0001 het volgende:
camera er op zetten en of alerm of ventilatie roosters laten zetten.
In het linker raam zit al een ventilatie rooster, die standaard altijd al open staan, maar ik ben bang dat dat niet voldoende is. Geen alarmen e.d, het moet relatief low-tech blijven.

[ Bericht 4% gewijzigd door TechnoCat op 01-02-2018 02:27:02 ]
  woensdag 31 januari 2018 @ 04:14:02 #4
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176853738
Kun je tralies aan de binnenkant plaatsen of vind je dat te rigoureus?
pi_176854985
een raam open is nooit veilig.

Hier een politie keurmerk keuring gehad. het enige veilige zou een verschuifbaar tralies zijn.. maar dat ging mij wat ver.

je kunt het glas vervangen voor 1 met een ventilatie rooster.

op mijn werk maakte de td van
kettingen een uitval beveiliving. 1 ring doorzagen en vast lassen op een ijzeren plaat. andere kant ook en je raam gaat zover open als jij wilt.

Voordat ze dat los hebben is de buurt wel wakker of zijn ze bij de buren.
pi_176854996
Gezien mijn sloop-ervaringen tijdens mijn renovatie zeg ik: breekijzertje er tussen en in een paar seconden is het los.

Voor de ventilatie heb je ook helemaal niet zo'n grote opening nodig. Veel veiliger en beter is om te zorgen voor een voor een vorm van mechanische ventilatie / badkamer ventilator. Eventueel met een luchtvochtigheidssensor, zodat die alleen draait op het moment dat het nodig is vanwege het drogen van een wasje. Zorg bij het monteren van mechanische ventilatie / badkamer ventilator altijd dat de ventilator zo ver mogelijk weg zit van de luchttoevoer, om in de kamer een goede luchtstroom te krijgen. Het mooiste zou zijn wanneer de radiator vlakbij de luchttoevoer zit, zodat ook de warmte gelijkmatig verspreid wordt.
pi_176855133
Een raam openzetten boven een radiator die altijd aanstaat is wel een beetje dweilen met de kraan open.
Protège moi de mes désirs.
  woensdag 31 januari 2018 @ 08:18:10 #8
469637 VleesLollie
Vogeltjesdans:I am your father
pi_176855161
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 08:14 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Een raam openzetten boven een radiator die altijd aanstaat is wel een beetje dweilen met de kraan open.
een raam ergens anders maken of de radiator verhangen is ook weer zo wat
It is nice to be important, but it's more important to be nice!
Respect to the man in the ice cream van!
pi_176855421
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 03:50 schreef TechnoCat het volgende:
In het linker raam zit al een ventilatie rooster, die standaard altijd al open staan, maar ik ben bang dat dat niet voldoende is.
Probeer het eerst, i.c.m. de deur open van het kamertje en de mechanische ventilatie. Dat raam op een kier laten staan, gaat een keer mis; zeker als je er makkelijk bij kunt. Eigenlijk zou je af moeten sluiten met deze dingen:
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 31 januari 2018 @ 08:57:32 #10
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_176855599
Optie: een grote ijzeren lus die het raam open kan laten staan (ong. 5 cm.) terwijl de lus aan de sponning vast zit. Weet niet hoe dit heet, te koop overal. https://www.toolstation.n(...)4EAQYBSABEgLy1vD_BwE
pi_176857078

En buiten een terugslagklep
.
pi_176857211
wij hebben deze in de woonkamer.
We gebruiken het bijna nooit, maar hij gaat vergenoeg open voor ventilatie.

Rotterdam is de wereldstad
  woensdag 31 januari 2018 @ 11:22:01 #13
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_176857608
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 08:57 schreef Boca_Raton het volgende:
Optie: een grote ijzeren lus die het raam open kan laten staan (ong. 5 cm.) terwijl de lus aan de sponning vast zit. Weet niet hoe dit heet, te koop overal. https://www.toolstation.n(...)4EAQYBSABEgLy1vD_BwE
een of twee kierstand houders inderdaad. En verder misschien zorgen dat de kamer zelf goed op slot zit. Knip aan de buitenkant. Als ze binnrn zijn kunnfn ze niet verder.
Tot nooit .......
pi_176859430
Of een audioalarm met zo'n schakelaar die als twee delen geen contact meer maken (raam te ver open) het alarm doen afgaan.
  donderdag 1 februari 2018 @ 02:03:28 #15
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_176876211
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 08:44 schreef blomke het volgende:

Probeer het eerst, i.c.m. de deur open van het kamertje en de mechanische ventilatie.
Nee, de deur niet open, want die leidt naar mijn slaapkamer en ik moet dat vocht niet in mijn slaapkamer hebben.
quote:
Dat raam op een kier laten staan, gaat een keer mis; zeker als je er makkelijk bij kunt. Eigenlijk zou je af moeten sluiten met deze dingen:
[ afbeelding ]
Zulke slotjes in combinatie met tralies zouden wel een goede combinatie kunnen zijn.

quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 11:22 schreef Speekselklier het volgende:

een of twee kierstand houders inderdaad. En verder misschien zorgen dat de kamer zelf goed op slot zit. Knip aan de buitenkant. Als ze binnrn zijn kunnfn ze niet verder.
Dat is inderdaad een optie. Wat betreft die binnendeur, die gaat helaas vanuit het perspectief van die kamer naar buiten. Dat is op zich jammer, anders had ik daar simpelweg een tweetal schuifsloten op kunnen zetten.

quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 04:14 schreef Lunatiek het volgende:
Kun je tralies aan de binnenkant plaatsen of vind je dat te rigoureus?
Ik heb op sommige plekken in mijn huis al tralies voor 'zwakke' ramen gemaakt, puur ter inbraak preventie, alleen het punt is, ik moet natuurlijk wel uitkijken dat ik mezelf niet helemaal insluit, want als er brand uitbreekt moet ik zelf wel snel naar buiten kunnen.
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 07:54 schreef Ivo1985 het volgende:
Gezien mijn sloop-ervaringen tijdens mijn renovatie zeg ik: breekijzertje er tussen en in een paar seconden is het los.

Voor de ventilatie heb je ook helemaal niet zo'n grote opening nodig. Veel veiliger en beter is om te zorgen voor een voor een vorm van mechanische ventilatie / badkamer ventilator. Eventueel met een luchtvochtigheidssensor, zodat die alleen draait op het moment dat het nodig is vanwege het drogen van een wasje. Zorg bij het monteren van mechanische ventilatie / badkamer ventilator altijd dat de ventilator zo ver mogelijk weg zit van de luchttoevoer, om in de kamer een goede luchtstroom te krijgen. Het mooiste zou zijn wanneer de radiator vlakbij de luchttoevoer zit, zodat ook de warmte gelijkmatig verspreid wordt.
Ai, maar dat betekend dat er wel een afvoer door de muur moet. Ik weet niet of de woningstichting er blij van wordt als ik grote gaten in de binnen en buitenmuur ga maken.

Tralies hebben aan de ene kant wel wat. Maar dan alleen voor dat raam dat open kan. Tralies, van die dikke massieve stalen stangen in combinatie met een slot op de haak en een hele dikke steen in geval van brand die ik dan door het andere raam kan gooien. (Gelegenheids- inbrekers gaan meestal geen ramen kinkelen, dat trekt teveel aandacht). Verder zou ik eens kunnen kijken of ik de toegang tot het dak van de keuken moeilijker kan maken. Kijk hieronder is wat ik bedoel met hoe makkelijk een inbreker bij dat raam kan komen; zou jij het open laten als je niet thuis bent?

Al met al moet de oplossing ook niet te duur zijn, want het budget is beperkt.

Oh, en om even een voorbeeld te laten zien wat ik al bij een zwakke raam heb gedaan, beneden bij de voordeur, aan de zijkant, uit het zicht overigens:

Massief staal. Aan twee kanten een gat geboord met een vlinderboor, aan de linkerkant iets dieper. De stang er in, en dan weer terug duwen het andere gat in. Vervolgens aan de linkerkant waar ruimte is overgebleven een dikke schroef door die opening draaien zodat de stang niet weer teruggeduwd kan worden. En de stangen doorzagen is ook lastig want ze draaien mee. Geloof me, hier kan je aan hangen zo sterk is dit. Normaal hangt er een luxaflex voorlangs maar dit was even voor de foto. Van de buitenkant zie je de tralies nauwelijks. Maar, zoals ik al zei, ik moet natuurlijk wel opletten ivm mijn eigen veiligheid dat ik het huis ook uit kant ivm brand. :) Maar dit was wel een relatief goedkope oplossing.

[ Bericht 32% gewijzigd door TechnoCat op 01-02-2018 03:40:01 ]
pi_176877679
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 02:03 schreef TechnoCat het volgende:
Kijk hieronder is wat ik bedoel met hoe makkelijk een inbreker bij dat raam kan komen; zou jij het open laten als je niet thuis bent?

[ afbeelding ]

Al met al moet de oplossing ook niet te duur zijn, want het budget is beperkt.

Dit raam half open i.c.m. die groene container is vragen om insluiping zowat, dan heb je ook een probleem met de inboedelverzekering.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 2 februari 2018 @ 01:36:59 #17
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_176897372
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 07:59 schreef blomke het volgende:

[..]

Dit raam half open i.c.m. die groene container is vragen om insluiping zowat, dan heb je ook een probleem met de inboedelverzekering.
Deze foto is wel al wat ouder. Inmiddels staat er een schutting om het huis en kan men niet zomaar meer achter het huis komen. Maar ja, een schutting kan zo over geklommen worden, en waar moet je anders die groene bak laten? Kan em toch moeilijk binnen zetten? (Ivm stank e.d.)
  vrijdag 2 februari 2018 @ 12:01:56 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_176901527
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 02:03 schreef TechnoCat het volgende:

Dat is inderdaad een optie. Wat betreft die binnendeur, die gaat helaas vanuit het perspectief van die kamer naar buiten. Dat is op zich jammer, anders had ik daar simpelweg een tweetal schuifsloten op kunnen zetten.
Dat kan toch nog steeds? En anders een wigje onder de deur.
Tot nooit .......
pi_176902600
kan je dat raam niet gewoon een paar uurtjes opendoen als je thuis bent?

die hele radiator / raam open ideeën lijken mij wat overkill voor een paar wasjes per week,
pi_176936536
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 01:36 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Deze foto is wel al wat ouder. Inmiddels staat er een schutting om het huis en kan men niet zomaar meer achter het huis komen. Maar ja, een schutting kan zo over geklommen worden, en waar moet je anders die groene bak laten? Kan em toch moeilijk binnen zetten? (Ivm stank e.d.)
Je zou de groene bak met slot vast kunnen zetten.
  zondag 4 februari 2018 @ 20:06:16 #21
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_176955997
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 21:36 schreef Royse het volgende:

[..]

Je zou de groene bak met slot vast kunnen zetten.
Ik heb inmiddels ook al een afdak naast de schuur staan waar al die bakken staan. Die is nog niet helemaal klaar omdat het niet bepaald lekker klusweer buiten is, maar uiteindelijk komen die bakken allemaal achter een schot te staan. Dus daar kan men dan niet zo makkelijk meer bij. Ook over de schutting rondom mijn huis komen nog dwarsbalken en wellicht dat ik daarbovenop weer spikes maak, om het over klimmen lastiger te maken.

Wat ik nu tot dusver gedaan heb is het verplaatsen van die 2 (klik) hendels naar die aan het kozijn van het raam vastzitten. Deze heb ik naar boven verplaatst zodat het raam nu op een smal kiertje (hooguit 2 cm) open kan blijven staan. Ook de pin waar de lange hendel in valt heb ik iets naar rechts verplaatst.

In de zomer hang ik de meeste was gewoon buiten, maar je hebt ook wel eens rotweer dan moet je je was wel binnen hangen. En in de winter kun je geen was binnen hangen in een niet verwarmde ruimte die niet ventileert. De kachel is niet alleen bedoeld om de was te drogen maar ook om te zorgen voor een luchtstroom in de kamer, en de klein beetje openstaande raam is bedoeld om het vocht in de lucht naar buiten te kunnen laten. Dat vocht moet immers ergens heen. Doe ik dat niet dan heb ik binnen no time schimmel op de muren en het plafond.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')