https://nos.nl/artikel/22(...)lcenter-dat-kan.htmlquote:Bijna de helft van 78 willekeurig gebelde uitzendbureaus werkt mee aan discriminatie op afkomst. Dat meldt consumentenprogramma Radar. De uitzendbureaus zijn bereid om geen Turken, Marokkanen of Surinamers aan te dragen voor een baan als een opdrachtgever daarom vraagt.
Redacteuren van het tv-programma deden zich voor als opdrachtgever en vroegen het uitzendbureau om personeel te zoeken voor een callcenter. Maar het mochten geen Turken, Marokkanen of Surinamers zijn. Daar hadden ze slechte ervaringen mee gehad, zeiden ze.
In de uitzending, die vanavond is te zien, zijn verschillende telefoongesprekken te horen waarin de uitzendbureaus reageren op het verzoek om te discrimineren. "Mag ik eigenlijk niets van vinden en zeggen, maar ik snap het", klinkt het. Of: "Ik mag het niet hardop zeggen, maar ik heb het gehoord." Een andere reactie is: "We mogen natuurlijk niet discrimineren, maar we gaan er wel rekening mee houden."
Daarmee zijn de uitzendbureaus in overtreding. "Dit is bij wet verboden" zegt Adriana van Dooijeweert van het College voor de Rechten van de Mens in de uitzending. "Dit is geregeld in de Algemene Wet Gelijke Behandeling. Wat opvalt is dat ze weten dat ze discrimineren en het toch doen. De wet aan hun laars lappen."
Onacceptabel
"Dit is onacceptabel en teleurstellend", reageert directeur Jurriën Koops van de branchevereniging van uitzendbureaus ABU. "We moeten onze leden blijven informeren en trainen. Discriminatie is een hardnekkig probleem, het vraagt om een cultuuromslag. Wij blijven daarop inzetten."
Radar belde 78 uitzendbureaus in de provinciehoofdsteden van Nederland. Van de gebelde uitzendbureaus wilde 47 procent meewerken aan de discriminatie. Ruim een derde (36 procent) liet meteen duidelijk weten dat niet te doen en 14 procent liet het min of meer in het midden en legde de verantwoordelijkheid bij de opdrachtgever. Die moest dan maar kiezen tussen de kandidaten die voorgedragen zouden worden.
"Het blijft heftig om te horen hoe groepen worden uitgesloten", zegt Iris Andriessen van het Sociaal en Cultureel Planbureau in de uitzending. Wel ziet zij ook nog iets positiefs. In 2011 deed zij een vergelijkbaar onderzoek. "Toen zei 15 procent nee tegen het verzoek. Het is positief dat dat cijfer flink is gestegen."
Maar je herinnert je verder wel dat mijn reactie op jou begon met het verzoek de door jou gehanteerde termen te definiëren, no?quote:Op dinsdag 30 januari 2018 23:30 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee, we gaan even zielig definitie neuken om de discussie te frustreren terwijl je zelf heus wel slim genoeg bent om te kunnen begrijpen wat er zowel verstaan wordt onder een bepaalde definitie.
Moet je eens in een willekeurig land in het Midden-Oosten een agent uitschelden. Ik denk dat je blij mag zijn als het bij een boete blijft ipv dat je kapot wordt geslagen.quote:Op dinsdag 30 januari 2018 23:28 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Que? Media loopt vol met Europese landen die willen bepalen wat "echt" nieuws is en "betrouwbaar" info. We leven in een land waarin een agent uitschelden al kan leiden tot dikke boetes en vervolging, ff serieus waar hebben we het nog over?
Ik noem zelfs nog voorbeelden ja om een beetje de grove lijnen van een mogelijke definitie van "westerse cultuur" te weergeven, laat het begrip verder heel open om daarmee aan te geven dat het begrip wel wat meer in zich heeft en je komt gelijk met de opmerking dat het een waardeloze definitie is want .... - Geen inhoudelijke reactie m.b.t. de definitie maar wat andere woorden.....quote:Op dinsdag 30 januari 2018 23:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar je herinnert je verder wel dat mijn reactie op jou begon met het verzoek de door jou gehanteerde termen te definiëren, no?
Al wordt je door je hoofd geschoten nadat je navel door ratten wordt opgevreten, wat boeit het? Wat doet dat af aan de reactie van mijn kant dat de staat zich niet zou bemoeien met wat je denkt, leest en zegt?quote:
Precies, jij snapt mij. Hoewel aanvallen nog te mild klinkt in mijn ogen, gewoon op de brandstapel!!quote:Wel typisch dat jij het uitschelden van agenten bagatelliseert. Laat me raden, brandweermannen en/of ziekenbroeders lastig vallen moet ook kunnen?
Waardeloze definitie want eentonig en niet consistent door de beste aspecten van de een op te bootsten tegen de slechtste van een ander. Als dat je onderbouwingsmethodologie is dan vind ik het behoorlijk simplistisch en lijkt het mij inderdaad maar goed dat we snel uitgepraat zijn want je selectiviteit, ja ook in je gegeven definities, spreken boekdelen.quote:Op dinsdag 30 januari 2018 23:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik noem zelfs nog voorbeelden ja om een beetje de grove lijnen van een mogelijke definitie van "westerse cultuur" te weergeven, laat het begrip verder heel open om daarmee aan te geven dat het begrip wel wat meer in zich heeft en je komt gelijk met de opmerking dat het een waardeloze definitie is want .... - Geen inhoudelijke reactie m.b.t. de definitie maar wat andere woorden.....
Volgens mij heb ik niet zoveel zin in definitie geneuzel.
Arabieren zijn vandaag de dag ook een minderheid in de Islamitische wereld, dus wat is je punt?quote:Op dinsdag 30 januari 2018 23:31 schreef Nattekat het volgende:
Even inhakend op die onzin over het midden-oosten: Arabieren waren een minderheid tijdens de gouden eeuw daar. Bijna niets van wat er nu leeft stamt van deze mensen af.
Of je hecht wat minder waarde aan vrijheid, kan natuurlijk ook.quote:Op dinsdag 30 januari 2018 23:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waardeloze definitie want eentonig en niet consistent door de beste aspecten van de een op te bootsten tegen de slechtste van een ander. Als dat je onderbouwingsmethodologie is dan vind ik het behoorlijk simplistisch en lijkt het mij inderdaad maar goed dat we snel uitgepraat zijn want je selectiviteit, ja ook in je gegeven definities, spreken boekdelen.
Ik zou m'n bronnen nog eens goed na gaan als ik jou was.quote:Op dinsdag 30 januari 2018 23:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Arabieren zijn vandaag de dag ook een minderheid in de Islamitische wereld, dus wat is je punt?
Nee hoor, ik gun jou je vrije partnerkeuze, seksuele geaardheid en zelfs je recht om mij met argumenten de grond in te boren. Sterker nog zou het niet anders dan dat willen hebben. Maar je snapt dat ik diezelfde vrijheid gebruik om te ageren op de in mijn ogen foutieve weergave van culturen in het algemeen?quote:Op dinsdag 30 januari 2018 23:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
Of je hecht wat minder waarde aan vrijheid, kan natuurlijk ook.
De westerse cultuur hangt veel waarde aan vrijheid, vrijheid van expressie, het liberalisme. Ehm, ik kan er niet zo goed bij hoe je het daar niet mee eens zou kunnen zijn.
Graag, ik ben inderdaad reuze benieuwd naar jouw bronnen wat je heeft doen denken dat de Arabieren geen minderheid zijn in de islamitische wereld.quote:Op dinsdag 30 januari 2018 23:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik zou m'n bronnen nog eens goed na gaan als ik jou was.
Tip: Google op demografie Irak, Syrië en Jordanië.quote:Op dinsdag 30 januari 2018 23:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Graag, ik ben inderdaad reuze benieuwd naar jouw bronnen wat je heeft doen denken dat de Arabieren geen minderheid zijn in de islamitische wereld.
Dus de westerse wereld verschilt volgens jou niet van andere culturen voornamelijk in de mate van vrijheid?quote:Op dinsdag 30 januari 2018 23:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee hoor, ik gun jou je vrije partnerkeuze, seksuele geaardheid en zelfs je recht om mij met argumenten de grond in te boren. Sterker nog zou het niet anders dan dat willen hebben. Maar je snapt dat ik diezelfde vrijheid gebruik om te ageren op de in mijn ogen foutieve weergave van culturen in het algemeen?
Want de Islamitische wereld is beperkt tot Irak, Syrië en Jordanië?quote:Op dinsdag 30 januari 2018 23:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Tip: Google op demografie Irak, Syrië en Jordanië.
Elke bron op aarde zal zeggen dat Arabieren daar een meerderheid hebben.
''culturen in het algemeen''?quote:Op dinsdag 30 januari 2018 23:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee hoor, ik gun jou je vrije partnerkeuze, seksuele geaardheid en zelfs je recht om mij met argumenten de grond in te boren. Sterker nog zou het niet anders dan dat willen hebben. Maar je snapt dat ik diezelfde vrijheid gebruik om te ageren op de in mijn ogen foutieve weergave van culturen in het algemeen?
Het Midden-Oosten wel. En dat is precies wat ik al twee keer gezegd heb.quote:Op dinsdag 30 januari 2018 23:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Want de Islamitische wereld is beperkt tot Irak, Syrië en Jordanië?
Hoe dieper je in de materie gaat hoe kritischer je wordt. Gaan we bijvoorbeeld de Oost-Europese landen waarin mensenrechten een lachertje zijn al bij voorbaat diskwalificeren van 'de westerse wereld', gaan we de toenemende afname van vrijheid en privacy in het westerse gedeelte van het westen negeren? Ja, je mag hier een homo zijn en je geloof belijden zonder dat je een kogel door je kop krijgt, dat laat onverlet dat er genoeg zaken waar je het westen op kunt bekritiseren, zaken die een flinke afbreuk doen aan het westen is "superieur".quote:Op dinsdag 30 januari 2018 23:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dus de westerse wereld verschilt volgens jou niet van andere culturen voornamelijk in de mate van vrijheid?
Dat is namelijk toch écht het grote verschil tussen het westen en de rest van de wereld in mijn ogen.
Oke, nu is Egypte, Turkije en Iran geen onderdeel meer van het Midden-Oosten?quote:Op dinsdag 30 januari 2018 23:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het Midden-Oosten wel. En dat is precies wat ik al twee keer gezegd heb.
Ja, je weet wel. vrijheid is een onderdeel van een cultuur, niet het enige waarmee je een cultuur volledig kunt omschrijven.quote:Op dinsdag 30 januari 2018 23:50 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
''culturen in het algemeen''?
hmmm.... Wat precies bedoel je hiermee?
En fout in jouw ogen waarom?
Nee, je hebt een bepaalde set aan waarden die in grote mate wordt gedeeld in de westerse wereld, dan scheer je dus heel veel landen over één kam, natuurlijk zullen er best "niet westerse" zaken voorkomen in bepaalde westerse landen.quote:Op dinsdag 30 januari 2018 23:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hoe dieper je in de materie gaat hoe kritischer je wordt. Gaan we bijvoorbeeld de Oost-Europese landen waarin mensenrechten een lachertje zijn al bij voorbaat diskwalificeren van 'de westerse wereld', gaan we de toenemende afname van vrijheid en privacy in het westerse gedeelte van het westen negeren? Ja, je mag hier een homo zijn en je geloof belijden zonder dat je een kogel door je kop krijgt, dat laat onverlet dat er genoeg zaken waar je het westen op kunt bekritiseren, zaken die een flinke afbreuk doen aan het westen is "superieur".
Man hou op...quote:Op dinsdag 30 januari 2018 23:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja, je weet wel. vrijheid is een onderdeel van een cultuur, niet het enige waarmee je een cultuur volledig kunt omschrijven.
Mogen moslimlanden er ook met hetzelfde wegkomen dan, dat er "on-Islamitische" zaken voorkomen in bepaalde westerse landen?quote:Op dinsdag 30 januari 2018 23:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee, je hebt een bepaalde set aan waarden die in grote mate wordt gedeeld in de westerse wereld, dan maak scheer je dus heel veel landen over één kam, natuurlijk zullen er best "niet westerse" zaken voorkomen in bepaalde westerse landen.
Je mag je best doen om het voor mij aannemelijk te maken dat er zaken in het westen gebeuren die mijn moraal over het westen dermate verneukt dat ik liever in een onvrij Moslim land zou gaan leven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |