Ryan3 | zondag 28 januari 2018 @ 09:25 |
![]()
![]() De PVV en VVD zijn het er niet mee eens. ![]() Het Museum is "geschrokken" en is zich ondertussen in aan het dekken: bron: Buste Johan Maurits weg uit foyer Mauritshuis Kamervragen over verwijdering buste naamgever uit Mauritshuis Verbannen Maurits is ’verkeerd signaal’ | |
Ryan3 | zondag 28 januari 2018 @ 09:42 |
Antwoord op de vraag wie dat bepaalt? Het is heel simpel: de geschiedenis als wetenschap en historici met elkaar discussiërend, bepalen dat. Het antwoord op de vraag waarom allerlei personages uit de 80-jarige oorlog en de gouden eeuw op een bepaalde manier wel of niet gezien werd hangt dus samen met de ontwikkeling van de geschiedenis als wetenschap. In de 19de eeuw werd de geschiedenis gebruikt om NL van een identiteit te voorzien. En dus werden toen juist bepaalde deeltjes van de geschiedenis of de biografie van bepaalde historische acteurs in die periode, die wat minder rooskleurig waren, uitgegumd en vanwege dát uitgummen juist hebben we nu nog steeds een Jan Pieterszoon Coenschool om een voorbeeld te geven. Overigens al lang geleden bestond er kritiek op de persoon van Coen: http://fwillems.antenna.nl/nl/nest/coen.html Twee dingen spelen een rol: de massaslachtpartijen op de Banda-eilanden uiteraard. Maar ook in het kleine was Coen vrij omstreden getuige het verhaal over het lijden van Saartje Specx. [ Bericht 2% gewijzigd door Ryan3 op 28-01-2018 10:00:07 ] | |
Bluesdude | zondag 28 januari 2018 @ 10:09 |
Daden van JP Coen: De marteling van de 13-jarige Sara en de moord van de 16 jarige Pieter. http://resources.huygens.(...)N/lemmata/data/Specx | |
Ryan3 | zondag 28 januari 2018 @ 10:12 |
Ja, en zelfs tot in de jaren 60 werd een toneelstuk over deze tragedie van de hand van Slauerhoff dus kennelijk "uitgegumd" om de woorden van Elzies te gebruiken. Overigens lijkt me duidelijk dus, wat ik eerder zei, dat dit meer een historiografische kwestie is dan een puur historische kwestie. Mensen die een boek oppakken kunnen makkelijk de historische feiten vinden over deze historische personages, ook over de slavernij is voldoende gepubliceerd om een beeld hiervan te krijgen. Alleen ja kennelijk is het beeld van onze geschiedenis geschapen oiv het 19de eeuwse nationalistische geschiedonderwijs, dat in functie stond van het creëren van een nationale eenheid inclusief het propageren van burgerdeugden, nog steeds leidend. | |
crystal_meth | zondag 28 januari 2018 @ 10:17 |
Heeft Nederland eigenlijk een Christiaan Huygens huis of museum? En dan bedoel ik niet Hofwijck (dat z'n vader liet bouwen) of een naar hem genoemd gebouw op een universiteitscampus. | |
AchJa | zondag 28 januari 2018 @ 10:18 |
Wat wil je zeggen? Dat de straffen vroeger niet mals waren? Over open deuren gesproken... | |
Ryan3 | zondag 28 januari 2018 @ 10:19 |
Niet dat ik weet, vreemd genoeg. | |
Ryan3 | zondag 28 januari 2018 @ 10:20 |
Gaat over het feit dat dhr. Coen niet geheel en al onomstreden was. De zaak Saartje Specx levert natuurlijk een aardige karakterschets van hem. | |
Bluesdude | zondag 28 januari 2018 @ 10:25 |
Aanvullende informatie op de posting van Ryan3. Voor lezers die niet weten wie Sara Specx en Pieter Kortenhoef waren. Nog meer aanvullende informatie: https://www.hoorngids.nl/(...)feestje_gevierd.html Doet me denken aan de term 'poldertaliban' | |
AchJa | zondag 28 januari 2018 @ 10:31 |
Ik heb het in deel 1 ook al gezegd, de rechtspraak en straffen zijn natuurlijk totaal onvergelijkbaar met nu en daar kun je moeilijk het etiket "fout" opplakken omdat de huidige normen volkomen anders zijn. | |
AchJa | zondag 28 januari 2018 @ 10:32 |
Doet mij meer denken aan de gemiddelde dominee uit die tijd... | |
Bluesdude | zondag 28 januari 2018 @ 10:36 |
Nu ben je aan het "uitgummen" en kom je terecht in moreelverval. In die tijd al werd deze marteling en kindermoord ( Specx-Kortenhoef) veroordeeld door tijdgenoten oa door de VOC-top. Men vond het fout. Men vond het 100 jaar later fout . 200 jaar later idem. En nu zeg jij 400 jaar later ... ongeveer 'het was toch niet fout te noemen' | |
Ryan3 | zondag 28 januari 2018 @ 10:36 |
Nou, ik ben niet zo van de stroming die alles goed en fout beoordeelt zeker niet mbt een ver verleden. Alleen Coen is getuige de vernoeming aan scholen, pleinen en een tunnel dus als goed bestempeld. Althans in de 19de eeuw. Alleen het beeld dat van hem oprijst uit latere publicaties (maar dat is ook betrekkelijk zie mijn bron in reactie #2, want hij was al in de 19de eeuw omstreden) is een stukje minder rooskleurig dus. De zaak Saartje Specx wordt toch echt wel gezien, wat Bluesdude ook zegt, als een soort karakterschets van deze man en ja, daaruit komt naar voren dat het een rechtlijnige figuur was (om het eufemistisch te omschrijven) in staat tot behoorlijke wreedheid. | |
Ryan3 | zondag 28 januari 2018 @ 10:39 |
Ja, en de volkerenmoord op de Banda-eilanden was ook in zijn tijd behoorlijk omstreden dus. | |
Bluesdude | zondag 28 januari 2018 @ 10:42 |
De wreedheid van JP Coen tov deze kinderen werd later verklaard vanuit zijn strengreligieuze instelling over sex. Ten dele lijkt het me waar, maar anderen strenge religieuze tijdgenoten waren niet zo wreed . Wat nauwelijks tot niet als factor werd genoemd is dat beide kinderen van gemengde ras waren. Terwijl er in die tijd in VOC-kringen een afkeer was van gemengde kinderen maken. | |
AchJa | zondag 28 januari 2018 @ 10:44 |
Hiero, leesvoer voor je met wat meer uitleg. | |
Elzies | zondag 28 januari 2018 @ 10:51 |
Zoals je al zelf aangeeft, erover discussiërend. Wat al aangeeft dat de mening of perceptie hieromtrent niet eenduidig is. Bovendien is er helemaal niets uitgegumd. Want als er sprake zou zijn van uitgummen dan zou hierover geen discussie bestaan, want immers uitgegumd. Het gaat hier louter dus om een eigentijdse bril van perceptie die men hier wil opzetten en die is simpelweg niet eenduidig. Niemand ontkent het slavernijverleden of de kolonisatiepolitiek die Europa veel welvaart heeft gebracht. Maar in die tijdsgeest was het toen net zo oké dan dat we nu diezelfde welvaart ontlenen aan diezelfde lage lonenlanden. Louter met een ander aangetrokken jasje aan. Nogmaals, daar hoor ik deze beroepsschreeuwers niet over. Nogmaals, het zal de gemiddelde Nederlanders echt een worst wezen als die de Coentunnel doorrijdt. Die is echt niet bezig met het verleden van iemands persoon. Ik denk dat het gros niet eens weet wie deze mensen zijn. Dat heet gebrek aan kennis, dat is iets anders dan doelbewust iets willen uitgummen. | |
Bluesdude | zondag 28 januari 2018 @ 10:51 |
Prachtige informatieve link Maar ik zie geen uitleg waarom het plan van kindermoord van JP Coen 'toch niet fout te noemen is ' ps Overigens ..... die voormalige bronbeekbewoner liet me gisteravond weten dat hij liever zag dat museum Bronbeek meer zou brengen over het gewone leven van de indo-europese bevolking te Indië . | |
crystal_meth | zondag 28 januari 2018 @ 10:53 |
Jammer. | |
Ryan3 | zondag 28 januari 2018 @ 10:54 |
Ja, geschiedenis is nu eenmaal een veel lastiger vak dan menigeen doorheeft, tegelijkertijd is het ook wel een belangrijk vak. Echter jij hebt het erover dat mensen de geschiedenis willen uitgummen, daar waar je juist kunt beweren dat het beeld dat wij kennen van onze geschiedenis een gevolg is van uitgummen. Daar wilde ik even op wijzen. | |
AchJa | zondag 28 januari 2018 @ 10:54 |
Absoluut, maar dat is ook niet uit de lucht komen vallen. | |
Ryan3 | zondag 28 januari 2018 @ 10:55 |
Nee, maar ik bedoel Busken Huet was geen SJW'er hè, die een gelijkgeschakeld oikofobisch cultureel marxisme onder de hoede van Soros wilde vestigen.
| |
AchJa | zondag 28 januari 2018 @ 10:58 |
Hij had de toenmalige wetgeving gewoon aan zijn zijde. Daar kun je nu wel een heel drama van maken maar dan moet je het wetboek van die tijd ter discussie stellen. En daar gaat een heel groot deel van het museum al over. Maar goed, je ziet het, ook hij ziet dat plan niet echt zitten. | |
Elzies | zondag 28 januari 2018 @ 10:59 |
Er bestaat geen eenduidige werkelijkheid van onze geschiedenis. Het blijven altijd puzzelstukjes gebaseerd op wat tastbaar en via overlevering is achtergelaten. Dan bekijken we dit geheel ook nog eens met een eigentijdse bril op. Bovendien is het gros van de Nederlanders slecht geïnformeerd of zelfs geïnteresseerd in de eigen geschiedenis. Pak een willekeurige straat en hou een informatieve Kwis over onze eigen geschiedenis en de antwoorden zullen je verbijsteren. Mensen zijn er in de regel er helemaal niet mee bezig. | |
Bluesdude | zondag 28 januari 2018 @ 11:08 |
Ik lees niet in je link dat er een wetgeving was waar Coen zich op kon beroepen voor morele rechtvaardiging van zijn moordplan Ik lees wel dit Hier wordt aangegeven dat het moordplan van Coen ook in zijn tijd als fout werd gezien. [ Bericht 4% gewijzigd door Bluesdude op 28-01-2018 11:14:52 ] | |
Ryan3 | zondag 28 januari 2018 @ 11:14 |
Ja, idd, alleen Carl Sagan leek dit in zijn boek en serie Cosmos te beseffen. | |
Ryan3 | zondag 28 januari 2018 @ 11:15 |
Klopt, lijkt er sterk op dat alleen Coen zelf dit plan wilde uitvoeren en dat letterlijk iedereen in zijn omgeving erop tegen was. Ook waren er juridische middelen aanwezig, gratie en petitierecht van burgers bijvoorbeeld, om deze afloop te voorkomen. | |
AchJa | zondag 28 januari 2018 @ 11:16 |
Lees nou eens goed: Dit vonnis komt niet van Coen he. | |
AchJa | zondag 28 januari 2018 @ 11:20 |
En uiteindelijk is het vonnis nog bijgesteld ook...
| |
Ryan3 | zondag 28 januari 2018 @ 11:21 |
Ja, een compromis tussen de wens van de meedogenloze Coen en ongeveer wrs de rest van zijn omgeving. | |
Bluesdude | zondag 28 januari 2018 @ 11:27 |
Als het van Coen afhing waren zij terstond vermoord. Zonder vorm van schijnproces. Ik dacht dat de gouverneur-generaal ook die macht had in de VOC, maar dat hij om redenen van steun van de topknechten toch akkoord ging met een schijnproces. Zowel het oorspronkelijke plan van Coen alswel het schijnvonnis zijn zeker fout. In die tijd... en nu 400 jaar later . Overigens... ik was in het bronbeekmuseum en men mag best meer laten zien over het gewone leven van de indo-europese bevolking.... dwz een meerderheid van de Nederlanders . In alle geschiedschrijving en -expositie (echt niet alleen in Nederland) laat men te weinig zien van het alledaagse leven van gewone mensen. | |
Bluesdude | zondag 28 januari 2018 @ 12:26 |
artikel op nu.nl is de moeite waard
| |
Ryan3 | zondag 28 januari 2018 @ 12:57 |
Staan ook wel dingen in waarbij ik wat vraagtekentjes plaats hoor. | |
Bluesdude | zondag 28 januari 2018 @ 13:28 |
nu-artikel ? Heb ik ook wel, wellicht andere vraagtekens dan jij heb. Maar globaal genomen is het een informatief artikel.... Ook niet emotioneel en te ideologisch , te pamfletterig. Een goed artikel als discussiestuk bruikbaar. | |
Ryan3 | zondag 28 januari 2018 @ 13:46 |
Ik weet niet welke vraagtekens jij hebt dan. Maar er wordt gesteld dat we heel lang een eenheid zijn geweest en dat geschiedenis een groot deel van onze identiteit uitmaakt. Maar het is juist omdat we geen eenheid waren dat die geschiedenis met name van de opstand en gouden eeuw een (verbindende) rol ging spelen in onze identiteit dus. Haal je dat in versnelde procedure weg, dan begrijp je dus wellicht dat demense af en toe niet blij worden tegenwoordig met de afschaffingsdrift. Wat krijgen we ervoor terug dan? (Toevallig lees ik net dit artikeltje: https://fd.nl/weekend/1237951/we-schelden-elkaar-de-tent-uit) Wordt zo een beetje een self fulfilling prophecy het feit dat sommige mensen beweren dat NL geen identiteit heeft. [ Bericht 4% gewijzigd door Ryan3 op 28-01-2018 13:57:47 ] | |
Bluesdude | zondag 28 januari 2018 @ 16:12 |
Je bedoelt dat er regionale en godsdienstige tegenstellingen waren in het Nederland van de 19e eeuw en er een behoefte was die weg te masseren in een verbindend Nederlands nationalisme, waar men het verleden verheerlijkte bijv de 17 eeuw ? In die zin was er geen eenheid. Maar wel een gevoel van tot hetzelfde volk behoren. Met uitzondering van midden en zuidlimburgers die deels tegen hun zin bij Nederland werd gevoegd toen België zich afscheidde. Die tegenstellingen waren er ..... en daarop haaks de tegenstellingen rijk-arm, kapitalisten vrs arbeiders, liberaal ( sjiek) en socialistisch, christelijk (volks) En nog meer ideologische tegenstellingen die nu samenvallen in het postkoloniaal debat. Kritiek op Coen was er altijd, naast zijn verering. Kritiek op slavernij en kolonialisme was er ook altijd wel , naast dit goedpraten of alweer dat men in de 17 eeuw mn zich rijk kon wanen in de droom van een groot wereldrijk te zijn . Kritiek op nationalisme en racisme is evenzo reeds existerend. Die tegenstelllingen waren er al binnen de Nederlandse cultuur, maar die worden nu gereactiveerd door groepen van buitenlandse afkomst. Ik zeg gereactiveerd.... niet dat zij de hoofdoorzaak zijn zoals sommigen het zwartepietsjabloon ( nazaten van slaven) nu geforceerd toepassen en de beslissingen van mauritshuis, jpcoenschool daaruit willen verklaren. Zelfs Dijkhof doet dit gemakzuchtig . Het is toch inherent aan actief nationalisme een buitenlandse vijand te zoeken en die aan te wijzen als het grote gevaar. Ook een groep inwoners van Hoorn die een paar jaar terug zich sterk maakten voor verwijdering van de heldenverering dmv het standbeeld van JP Coen, waren niet 'die buitenlandse vijand' of een groep met ook een niet-Nederlandse afkomst Van de week was het de oud cpn-lid Arthur Graaff die de naam Generaal Spoorlaan weg wilde. En eerder was er iemand die het standbeeld van Peerke Donders te Tilburg maar racistisch of koloniaal vond. Beiden kritici zijn niet nazaten van slaven en van geen nabije buitenlandse afkomst. Net als de bestuurders van het mauritshuis en jpcoenschool. Oervaderlands allemaal.. Het is niet allereerst een tegenstelling Nederlands-buitenlands. Het is wel een herbezinning op het nationale zelfbeeld en ranzige verering . Een conflict binnen de etniciteit Nederlands zelf. En daar ging de tweet van historicus Remco Raben over. Die we vaker zullen tegenkomen de komende jaren ivm het dekolonisatie-onderzoek als kritische onderzoeker. ( de indonesië-verwerking, typisch intern Nederlands trauma) Hij valt ook niet te persen in het hokje slavennazaat of buitenlands. Hoewel men ter extreemrechtse zijde het men wel doet met het geroep van zelfhaat, oikofoob, weg-met-ons-denker, cultuurmarxist die Europa wilt vernietigen. [ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 28-01-2018 16:28:56 ] | |
Ryan3 | zondag 28 januari 2018 @ 16:45 |
Waar jij niet op ingaat is wmb de kern van de vraag die ik stel hoor. Het is geen historische kwestie om te stellen dat Coen niet deugde en meer van die figuren niet. De vraag is: wat hou je over als je alles in versneld tempo nu gaat afschaffen, herbenoemen en/of verzwijgen? | |
Bluesdude | zondag 28 januari 2018 @ 17:19 |
Wat is "alles" ? En wie wil "alles" afschaffen, herbenoemen en/of verzwijgen. Men kan alle straatnamen die ten onrechte personen vereren afschaffen. Wat men daarna overhoudt ....(als iedereen gewend is en de chaos ervan teboven ) is.... nog steeds dezelfde straten ... life goes on. Het is die hele omschakeling die erg lastig kan zijn en terecht dat mensen dat niet willen. Ik ook niet. Veel makkelijker is het zegmaar 200 standbeelden ter verering te verwijderen uit de openbare ruimte.... ( op straat en plantsoen, onder gemeentelijke verantwoordelijkheid) Voor mij hoeft dat niet, op enkele uitzonderingen na. Wat houdt men daarna over ? Gewoon... life goes on. Zet er andere standbeelden neer ofzo. Maar bedoel je eerder als men in het algemeen zich afkeert van verering van foute lieden en de mythe van de gouden eeuw ? Dat lijkt me wel gezond....probeer je ego op te krikken door waardering in jezelf te zoeken. Wees trots op wat je zelf doet. | |
Ryan3 | zondag 28 januari 2018 @ 17:31 |
Nou ja, wat ik simpel bedoel is dat "demense" er niet echt blij van worden dat alles wat zij zien als een stuk(je) identiteit in versneld tempo wordt veroordeeld, afgeschaft, herbenoemd of verzwegen. Dat is jou ook niet helemaal ontgaan toch? En wat in het door jou aangehaalde stuk wordt gezegd: is wrs ook waar, alhoewel ik het anders geformuleerd zou hebben m.n. de strofe:
| |
Bluesdude | zondag 28 januari 2018 @ 19:16 |
Maar als mensen het weghalen van een standbeeld in de foyer van het mauritshuis zien als het weghalen van een stukje identiteit, dan is er toch iets heel erg mis met dit soort identiteitsbeleving. Wie kende nou dat standbeeld in de foyer ? En wie niet .... en gaat ineens denken dat hun identiteit wordt aangevallen door die verwijdering ? Natuurlijk.... aan de hysterie te zien onlangs kun je verwachten dat er een volksopstand uitbreekt als de regering besluit om alle ten onrechte vererende straatnamen te wijzigen. Doe dat maar niet, is mijn advies. Maar het wordt wel tijd voor een herbezinning op het nationale zelfbeeld. Zien we hier enge nationalistische trekjes, of gesublimeerde buitenlanderhaat... of het onvermogen discriminatie te erkennen.. of een volk die wil pronken met de foute veren? Dat van de Sande met die kinderenopmerking zegt iets over zijn minachting voor Nederlanders met ook een andere herkomst. Alsof ze niet volwassen en gelijkwaardig hun mening mogen hebben en zo de natie meevormen. Het zegt ook iets over zijn zwart-wit allochtoon-autochtoon goodguys-badguys hokjesdenken. Alsof het postkoloniaal debat vooral gemaakt wordt van buitenaf. Zoals ik eerder postte....... Dit is van oudsher een Nederlandse struggle : van binnenuit. | |
Ryan3 | zondag 28 januari 2018 @ 19:20 |
Alleen die herbeziening is er natuurlijk al lang geweest, wat ik eerder zei: pak maar een historische monografie op... Ik denk in dit geval dat het gaat om de constante veroordeling. Nu kun je heel rationeel zeggen jongens allemaal gelul, maar ik zie dat mensen dat op die manier niet oppakken dus. Ja, ik dacht dat dat o.a. jouw vraagteken was bij dit artikel. Die van mij wel ook hoor. Vind het iig idd nogal kantje boord. Alhoewel principaal mijn vraagteken dus ligt bij de hierboven door mij aangehaald logische tegenstelling. | |
Bluesdude | maandag 29 januari 2018 @ 10:30 |
https://www.nu.nl/cultuur(...)bod-mauritshuis.html ![]() De grote ophef ging dus niet om 'uitgummen' . Dat was een argument voor de politiekcorrecte schijn. ? Was VVD-kamerlid Antoinette Laan er ook ? Ze zou kamervragen stellen of gesteld hebben . Gaat dat nog door ? [ Bericht 16% gewijzigd door Bluesdude op 29-01-2018 10:51:20 ] | |
Nibb-it | maandag 29 januari 2018 @ 12:33 |
Dit komt als een verrassing? | |
Cause_Mayhem | maandag 29 januari 2018 @ 12:56 |
Wat komt als een verrassing? | |
Bluesdude | maandag 29 januari 2018 @ 14:23 |
Je bedoelt dat weinige bezoek met een twitterscan? Hooguit 12 , met introducé ca 20 ? Toch wel, na alle ophef had ik meer mensen verwacht. Deze nationale hickup..... doet me denken aan die kerstboom in de aula van de hogeschool in 2009, notabene ook in Den Haag. Kamervragen enzo. Nederland een weekje ondersteboven Much to do about nothing ..... en dat is wel een kwalijke zaak. [ Bericht 5% gewijzigd door Bluesdude op 29-01-2018 14:29:52 ] | |
MadJackthePirate | maandag 29 januari 2018 @ 14:29 |
Slap excuus van dat museum. "Ja we verwijderen hem wel vanwege dit en dit, maar tis niet erg want het is geen beeld uit die periode hoor!". Ja, dus puntje bij paaltje verwijder je het wel vanwege het gezeur maar je verzint er alleen een excuus bij. Zeg dan gewoon waar het op staat. | |
Bluesdude | maandag 29 januari 2018 @ 14:31 |
Lezen !!!!! Men wilde meer aandacht geven aan die Maurits, maar niet in de foyer . Welk gezeur? | |
MadJackthePirate | maandag 29 januari 2018 @ 14:34 |
Dit, volgens de OP, of moet ik die nu ook al gaan wantrouwen. En wat is er mis met de foyer? Ik ga niet al die artikelen doorlezen omdat het me ook weer niet zoveel boeit, maar waarom mag het per se daar niet staan dan? | |
Bluesdude | maandag 29 januari 2018 @ 14:43 |
kennelijk.... heel normaal op FOK Foyer is geen expositiezaal . Het is een verzamelplaats van binnenkomende en uitgaande bezoekers. Het is onrustig, mensen wachten soms... er kan een rij voor de kassa staan. Misschien willen ze ruimte voor toeristisch verkoop of standjes overhouden Waarom persé wel? Er staat al een beeld, portret en samenhangende schilderijen elders, vooral in zaal 13 | |
MadJackthePirate | maandag 29 januari 2018 @ 14:48 |
In musea staan daar zo vaak, al dan niet bijna altijd, museumstukken tentoongesteld al, juist omdat mensen moeten wachten. Ik vind het onzin om daar bij bepaalde historische personen zo spastisch over te doen, terwijl, zoals je zelf al zegt, verder in het museum er ook genoeg over te vinden is. Tis ook niet dat ik er wakker van lig, totaal niet, maar ik vind het wel een ![]() En tot slot bedenk ik me nu net, Maurits in de foyer van het Mauritshuis is zelfs nog logischer. | |
Bluesdude | maandag 29 januari 2018 @ 14:58 |
Doe dan niet zo spastisch. Het museum wilde meer aandacht geven aan hun naamgever , maar niet in de foyer. Misschien is er een reden dat men niet de man wilde vereren of de schijn van een verering wilde vermijden. Heel goede reden .... niks mis mee | |
MadJackthePirate | maandag 29 januari 2018 @ 15:09 |
Je kan wel tegen mij zeggen dat ik niet spastisch moet doen, maar het feit is dat dat ding er al stond dus. En nu gaan ze hem weghalen om een bepaalde reden die wellicht te maken heeft met de heersende tendens. Kijk het is hun museum, inrichting moeten ze lekker zelf weten, maar het heeft wel te maken met die discussie die nu tegenwoordig heerst, terwijl het een (nep)beeld is van iemand die gewoon in dat museum thuishoort en al 100'en jaren dood is. Maar dat tweede puntje van je is weer een andere discussie, waarbij we het toch niet eens gaan worden. | |
Ryan3 | dinsdag 30 januari 2018 @ 20:39 |
Lullige is dat mensen idd dat geschiedenisboek wrs niet lezen en zich ook niet in de materie verdiepen, ze gaan ook niet naar het Mauritshuis om de stier van Potter te zien. Of nu de speciale ruimte gewijd juist aan de naamgever van het museum. Iedere discussie hierover is sws een beetje paarlen voor de zwijnen werpen. Users weten niet eens wat ik bedoel met historiografische kwestie versus historische kwestie. Maar goed, daarom kunnen wij de discussie nog wel voeren, toch? | |
Nibb-it | dinsdag 30 januari 2018 @ 21:27 |
Werkelijk? De meeste boze twitteraars zijn naar mijn idee normaal gesproken nou eenmaal niet zo cultureel geïnteresseerd, tenzij het over Regenboogpiet gaat. | |
Ryan3 | dinsdag 30 januari 2018 @ 21:45 |
Ja, alleen dit argument kunnen we niet meer gebruiken. Dat is het tokkie-argument en dat is sws niet een goed argument. Ik weet dat ook uit eigen ervaring, ik word ook als een nietsnut, nazi en tokkie etc. gezien tegenwoordig. Ik vind dat niet een goed argument dus, het wordt gebruikt om opponenten de sloot in te kieperen, vanwege hun mening. Hun mening staat me niet aan, o, dat zijn tokkies, nazi's etc. | |
Nibb-it | dinsdag 30 januari 2018 @ 22:18 |
Ik spreek enkel uit ervaring met Hele Boze Mensen die contact opnemen met het museum. ![]() | |
Nibb-it | dinsdag 30 januari 2018 @ 22:19 |
Over historische kwesties - Ik snap ook niet dat het ter sprake brengen van dat de slavernij zoveel weerstand opbrengt. Het Mauritshuis is een museum voor oude kunst uit de Noordelijke Nederlanden, grofweg. De kunsten zijn het het ultieme exponent van de rijkdom van de zeventiende eeuw, en die hoort in een gedegen historische context gepresenteerd te worden. De slavernij is daar een integraal onderdeel van. | |
Bluesdude | woensdag 31 januari 2018 @ 10:12 |
haha ik was dus te naïef . Ik dacht dat er toch een groter groep mensen was die oprecht vreesde dat de geschiedenis uitgegumd zou worden. Oprecht verontwaardigd. Viel dus tegen. Boos zijn over zwartepietverandering en boos zijn over verwijdering verering ouwe slavendrijvers heeft gemeenschappelijk dat mensen zich aangevallen voelen over ten onrechte van racisme beschuldigd worden. Die zpneurose drijft ook dit postkoloniaaldebat aan. Ik probeer het te snappen... zie boven over hypersensitief reageren op racismeverwijt. Een andere insteek is dat vaststaande waarden als zp=leuk en gouden eeuw=geweldig van 'ons' onder druk staan en men verzet zich. Is het ook een soort fundamentalisme? | |
Bluesdude | woensdag 31 januari 2018 @ 14:20 |
in het kader van niet-uitgummen van de geschiedenis past het herontdekken en bewaren van de geschiedenis van twee moren die Rembrandt schilderde in 1661 (vermoedelijk eerder) Het schilderij hangt in het mauritshuis https://www.mauritshuis.n(...)-685/detailgegevens/ Kennelijk woonden zij te Amsterdam. Maar bij wie ? En waren zij slaven ? Waren ze ook slaven in Nederland, terwijl het in 1661 verboden was, dacht ik . Hoe heetten ze.... uit welke kolonie ? Gingen ze terug? Met hun eigenaar? Of bleven ze in Nederland en hoe ging het verder met hen ? [ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 31-01-2018 14:29:06 ] | |
Nibb-it | woensdag 31 januari 2018 @ 14:34 |
Aha! Goede vraag. Ik ga even kijken wat het corpus zegt. | |
Nibb-it | woensdag 31 januari 2018 @ 14:42 |
![]() edit - zie ook: http://www.rembrandtdatab(...)nting/2956/two-moors [ Bericht 35% gewijzigd door Nibb-it op 31-01-2018 14:52:06 ] | |
Bluesdude | woensdag 31 januari 2018 @ 15:06 |
Misschien is er ergens in het gemeentearchief van Amsterdam een notitie van 2 moren wonend te.... in het huishouden van ...... Rond 1650-1660 dus. Ken je een adres, dan ken je een naam erbij zoeken en dan nagaan of die ooit zaken heeft gedaan met Rembrandt of geschilderd werd. Rembrandt wilde hun portret voor latere schilderingen ? Het zal wel niet dat zij hem konden betalen voor dit portret. Door archiefonderzoek kon het straatje van Vermeer gelokaliseerd worden, wie weet ook deze 2 moren.? Over Vermeer en mauritshuis geschreven: https://www.nu.nl/cultuur(...)eisje-met-parel.html ![]() | |
Nibb-it | woensdag 31 januari 2018 @ 15:28 |
Onderzoek op zaal is altijd wel leuk, zorgt voor veel positief commentaar en vragen van bezoekers. Wel jammer dat nu.nl dan weer de slechts denkbare foto erbij plaatst. | |
Bluesdude | woensdag 31 januari 2018 @ 15:42 |
Deze foto is leuker, mooier, artistieker![]() https://historiek.net/nieuw-onderzoek-naar/75160/ en dan dit :https://historiek.net/wie-was-het-meisje-met-de-parel/43514/ | |
freako | woensdag 31 januari 2018 @ 16:16 |
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kv-tk-2018Z00491.html Nog geen antwoord. | |
Bluesdude | woensdag 31 januari 2018 @ 18:47 |
merci Freako... Ik help de minister maar.. Al dat zware ministeriële werk enzo Vraag 1 Bent u bekend met het bericht «Buste Johan Maurits weg uit foyer Mauritshuis»? ** Jawel Vraag 2 Wat vindt u van het feit dat het bestuur van het Mauritshuis in Den Haag heeft besloten om de buste van notabene de naamgever van het museum, Johan Maurits, te verplaatsen vanwege de groeiende maatschappelijke discussie over het slavernijverleden? ** Die buste is verplaatst na ontwikkeling van een ander concept hoe de naamgever te exposeren. Dat beeld op die plaats paste niet in dat concept Dat concept is ontwikkeld naar aanleiding van een groeiende maatschappelijke ontwikkeling over slavernij. Maar de verplaatsing was niet 'deswege' . Vraag 3 Deelt u de mening dat het verwijderen van beelden van markante figuren uit de Nederlandse geschiedenis geen enkele bijdrage levert aan de maatschappelijke discussie? Zo nee, kunt u een toelichting geven? ** Nee, het kan in bepaalde situaties wel een bijdrage zijn. In andere situaties weer niet Vraag 4 Wat vindt u van het feit dat steeds meer musea en gemeenten overwegen om beelden en namen van onder andere zeehelden te verwijderen of te wijzigen? Deelt u de mening dat de geschiedenis niet uitgewist dient te worden en we moeten stoppen om het verleden naast de huidige maatschappelijk meetlat te leggen? Zo nee, kunt u een toelichting geven? ** Een museum beheren is een voortdurend proces van opstellen en opstellingen wijzigen. Stukken gaan terug naar het depot, andere stukken worden voor het publiek zichtbaar . Het persé afbeeldingen van zeehelden te exposeren is de keuze van de musea zelf. Het vereren van zeehelden in de publieke ruimte is de verantwoordelijkheid van de gemeentes zelf. Niet die van de landelijke regering De geschiedenis dient niet uitgewist te worden. Historici en het publiek beoordelen altijd het verleden naar de eigen waarden en normen. Een voorbeeld is uwe keuze deze vragen te stellen. Vraag 5 Wat gaat u doen om te voorkomen dat dergelijke beelden of namen uit musea of het straatbeeld verdwijnen, omdat een selecte groep van mening is dat de geschiedenis op deze wijze herschreven dient te worden ** Er is een maatschappelijke discussie over verering in het straatbeeld. Het is niet aan de minister daar in te treden. Het verwijderen van beelden en namen is niet het uitwissen van de geschiedenis. Die is gebeurd en veelvoudig beschreven in de archieven. Maar er kan nog altijd meer beschreven worden. Als u refereert naar de huidige discussie over het slavernijverleden. De deelnemers zijn geen selecte groep van de samenleving | |
Bluesdude | woensdag 31 januari 2018 @ 19:23 |
heeeeee dit is nieuwe informatie.... wie weet dat nou ? Kennelijk woonden ze daar als vrije burgers? https://overdemuur.org/on(...)-bekende-rembrandts/ Tientallen ? Hoe komen ze daar en waarom? Gevlucht ergens ? | |
Ryan3 | vrijdag 2 februari 2018 @ 16:42 |
Soms werd er wel eens een Portugees schip gekaapt. Staat me bij dat op die manier ook een aantal "slaven" in Middelburg terechtkwamen en slaaf af waren. Maar hebben maar kort in Middelburg verbleven, volgens mij. Zal in Amsterdam ook geregeld gebeurd zijn wrs. | |
Bluesdude | woensdag 7 februari 2018 @ 12:25 |
De kamervragen van Antoinette Laan (VVD) zijn beantwoord door Ingrid van Engelshoven Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (D'66) https://www.tweedekamer.n(...)03686&did=2018D03686 zie bericht #66 Ik zat er niet zo ver naast met mijn antwoorden. Zou ik een inspiratiebron geweest zijn voor Ingrid ? [ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 07-02-2018 12:33:56 ] | |
Nibb-it | woensdag 7 februari 2018 @ 12:59 |
Volgens mij ben jij Ingrid gewoon, Blues. | |
Bluesdude | woensdag 7 februari 2018 @ 13:31 |
Mijn beveiliger zal contact met je opnemen. ![]() | |
Bluesdude | zondag 15 juli 2018 @ 20:35 |
https://www.omroepwest.nl(...)sitie-over-naamgever | |
Metalfrost | maandag 16 juli 2018 @ 03:27 |
En zo zwicht ook Nederland voor deze onzin. | |
SicSicSics | maandag 16 juli 2018 @ 08:22 |
Welke onzin? ![]() Kunnen we beter verzwijgen wat de gang van zaken was in die tijd? Ik snap je niet helemaal. | |
kurk_droog | maandag 16 juli 2018 @ 09:03 |
het mooie is dat in Brazilië mensen balen dat Nederland vertrokken is toen. | |
Bluesdude | maandag 16 juli 2018 @ 09:17 |
Er was een storm van kritiek dat het Mauritshuis de geschiedenis zou wegpoetsen over deze Maurits door de vervanging van een beeld. Die kritiek was inderdaad onzin . Maar hoezo "Nederland" .. ? Alsof overal in Nederland nu exposities komen over de man ? | |
Bluesdude | donderdag 25 april 2019 @ 12:21 |
Bewogen Beeld, een expositie in het Mauritshuishttps://www.historischnie(...)n-johan-maurits.html | |
TyVole | vrijdag 26 april 2019 @ 21:07 |
Er is hier ook een Caesarstraat. Weg ermee. Die man heeft hele volksstammen letterlijk uit laten moorden. Genocide! Als we elk persoon uit de geschiednis de maat gaan nemen naar de standaarden van vandaag blijft er weinig over... | |
Cockwhale | vrijdag 26 april 2019 @ 21:16 |
Waarom niet gewoon vernietigen? Beter nog, vernietig het hele gebouw erbij. Vernietig alles. Kniel maar direct wanneer brulaap en boomknuffelaar het eisen. | |
Bluesdude | zaterdag 27 april 2019 @ 14:42 |
Denk je dat er mensen zijn die mogelijjk gaan eisen het Mauritshuis met de hele collectie te vernietigen ? Wie zou dat zijn ? Of denk je dat het omgooien van een expositie-uitstalling met anders en meer aandacht voor Johan Maurits het uitwissen van Nederlandse geschiedenis is ? Hoe kan dat nou.... het is juist meer aandacht voor een stukje Nederlandse geschiedenis en cultureel erfgoed zoals zijn standbeeld en schilderijen . | |
Bluesdude | zaterdag 27 april 2019 @ 14:44 |
Denk je dat het Mauritshuis hun naamgever Johan Maurits minder aandacht geven dan voorheen ? | |
Weltschmerz | zaterdag 27 april 2019 @ 15:00 |
Goed plan. Het is juist een uiterst boeiende figuur vanwege het paradoxale, enerzijds was hij typisch voor het idealisme van de Republiek dat de vrijheid van Nederland wilde exporteren, anderzijds was hij degene die Nederland in de (institutionele) slavenhandel introduceerde, terwijl tot dan toe de principielen de overhand hadden. Maar dat beeld is ongewenst. Nederland dat schathemelrijk werd van handel, zonder gebieden en volkeren te willen overheersen, zonder daarvoor de VOC nodig te hebben en zelfs die maakte het overgrote deel van zijn winst met handel tussen Aziatische naties. Het moet allemaal naar Angelsaksisch model van de boze witman die slechts dankzij racistische uitbuiting geld kon verdienen verteld worden. | |
Bluesdude | zaterdag 27 april 2019 @ 15:21 |
" enerzijds was hij typisch voor het idealisme van de Republiek dat de vrijheid van Nederland wilde exporteren, " ??? Dit lijk me wishfullthinking van je De republiek wilde vooral vrij zijn van de Spanjaarden en andere volkeren ver weg beroven. Voordat hij in 1637 arriveerde in Brazilië had de VOC al slaven. | |
DrMabuse | zaterdag 27 april 2019 @ 15:24 |
De tering. Loopt er ook een meneer verkleed als Maurits rond die de bezoekers vertelt dat het totale Nederlandse aandeel in de slavenhandel wordt geschat op minder dan 5%? En staat er bij de entree een leuke plastic slavenboot met koddige stem die toelichting geeft omtrent de ranzige Barbarijse zeerovers die tussen 1 -1,25 miljoen Europeanen gevangen namen en als slaaf verkochten? De meer dan intensieve en grootschalige Arabische / Afrikaanse slavenhandel. Ik vermoed van niet. Is niet populair, ligt vast te gevoelig. | |
Weltschmerz | zaterdag 27 april 2019 @ 15:28 |
Dat is dus het oppervlakkige eendimensionale gelul. Na een halve eeuw enorme rijkdom werd de Republiek decadent en moreel gecorrumpeerd, maar zo begon het zeker niet. | |
Bluesdude | zaterdag 27 april 2019 @ 15:29 |
Het museum is geen pretpark Het is ook geen museum ter informatie over de slavernij in het algemeen. Dit is hun eerste bedoeling https://www.mauritshuis.nl/nl-nl/organisatie/wie-zijn-wij/ | |
DrMabuse | zaterdag 27 april 2019 @ 15:32 |
https://www.historischnie(...)n-johan-maurits.html Policor pretpark met selectieve informatie. | |
Bluesdude | zaterdag 27 april 2019 @ 15:33 |
Wat is gelul? Nederlandse elite en de Staten Generaal wilde andere volkeren ver weg beroven, met geweld, door slavernij. Ontken je dat ? | |
Weltschmerz | zaterdag 27 april 2019 @ 15:35 |
Ja. | |
Bluesdude | zaterdag 27 april 2019 @ 15:37 |
Als je vooral wilt horen hoe geweldig die gouden eeuw was, dan vind je informatie die daar niet in past. selectieve informatie. Maar jij ken die interactiviteit toch niet? Je vreest dat het niet pas in jouw visie van Hollands Glorie ? Dat pretparkmodel is jouw cynistisch idee | |
TheoddDutchGuy | zaterdag 27 april 2019 @ 15:39 |
Deden we dat maar nog steeds, gouden tijden man. | |
Bluesdude | zaterdag 27 april 2019 @ 15:40 |
Ok.... gewoon ontkennen wat niet in je droom van Hollands Glorie past. Dus er was geen slavernij in west-indie en oost-indie ? Banda werd niet met geweld ingepikt, vele mensen vermoord, verjaagd of als slaaf afgevoerd? | |
Bluesdude | zaterdag 27 april 2019 @ 15:41 |
oei... dat is oproepen tot zware misdaden | |
TheoddDutchGuy | zaterdag 27 april 2019 @ 16:01 |
![]() | |
Weltschmerz | zaterdag 27 april 2019 @ 16:20 |
Nee, jij bent aan het ontkennen wat niet binnen je oppervlakkige zwartwitverhaaltje past. De Republiek weigerde principieel aan slavernij te doen tot, even uit mijn hoofd, 1638. Dat het niet zoveel greep had op wat zeelieden her en der deden doet er niet aan af dat het veruit het beste land van zijn tijd was, inclusief de naties in Afrika en het Midden-Oosten. Ze wilden ook helemaal geen gebieden en volkeren overheersen, te duur en niet nodig als je de beste zeelui, de sluwste kooplui in de beste boten het beste laat navigeren. Ze hadden het feitelijk monopolie op de Oostzee, waren veruit de grootste op de Noordzee, op de Middelllandse zee en zelfs de VOC was vooral bezig met handel binnen Azie. Ze wilden handelsposten, hier en daar een fort in de strijd met de vijandelijke Europeanen en ze deden niet eens erg moeilijk over gemengde huwelijken. De Nederlanders hebben ook geen Indianen uitgemoord, daar kochten ze gewoon pelzen van die ze in Europa goed konden verkopen. Johan Maurits was dus een keerpunt, hoewel hij tot de idealisten kan worden gerekend. Hij schafte immers de slavernij niet af toen hij Recife had veroverd maar besloot ook slavenforten aan de West-Afrikaanse kust te veroveren zodat de Afrikanen nu aan de Nederlanders konden leveren voor die suikerplantages. Terwijl hij anderzijds van Brazilie een soort 2e Nederland wilde maken, met godsdienstvrijheid en een universiteit enzo. | |
Weltschmerz | vrijdag 3 mei 2019 @ 10:11 |
Activistische gescheidvervalsing dus, volgens de historici die zich hierin gespecialiseerd hebben. https://www.volkskrant.nl(...)doen-alsof~b99050e2/ | |
Bluesdude | vrijdag 3 mei 2019 @ 11:08 |
De Staten Generaal zelf had geen slaven . Niet in Nederland, niet elders. Maar ze stimuleerden wel de VOC , inclusief haar slavendrijverij van vóór 1638. Dat "principieel" weigeren is dus jouw goedpraten. Oei.... je ontkent weer Dat overheersen deed de Republiek en de Nederlandse regenten door de VOC op te richten en te steunen . En wat later door diverse mafiagangs in de transatlantische slavernij organiseren/steunen Je bedoelt een soort 2e Nederland met slavernij en zware straffen, marteling en doodstraffen wanneer mensen vluchten en zich verzetten . Wat betreft het begin van de Nederlandse slavendrijverij was Johan Maurits geen uniek keerpunt. Dat punt was er al geweest oa door de VOC vóór 1638 . De VOC was al een slavendrijver voor dat jaar. [ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 03-05-2019 13:17:16 ] |