Dat is geen argument. Dat iets ontoereikend is om iets te bewijzen betekent het niet dat het andere wel klopt. Verder lijkt, ook wat bewustzijn betreft, de wetenschap steeds meer te ontplooien wat emotie is, dat te kunnen sturen etc. Dat nog niet alles verklaard is is geen enkel argument tegen determinisme.quote:mijn argument hiertegen is dat de wetenschap ontoereikend is in het beschrijven van de realiteit
Afgezien dat sommige teksten gewoon vaag zijn. Hoe zou non-determinisme zoiets verklaren uberhaupt? Non-determinisme is gewoon probleemverplaatsing, je verklaart zogenaamd de acties ermee (die kies je zelf, vrije wil etc) maar hoe komt je vrije wil dan tot stand? Wat zijn de kaders waarbinnen dat werkt? Hoezo zou dit buiten de materie staan en interacties terwijl het toch interactie ermee heeft?quote:Determinisme heeft geen antwoord op dit fenomeen.
Een groot probleem in de wetenschap is dat het bewustzijn per definitie niet meetbaar is. Bewustzijn is onzichtbaar, ongrijpbaar, niet-materieel. Daar komt het oude idee van een zielenwereld en geesten et cetera vandaan, omdat iets materieels als een brein onmogelijk iets ongrijpbaars als bewustzijn zou kunnen produceren. "The hard problem of consciousness'' is een van de lastigste vraagstukken voor de mensheid.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 16:50 schreef TheNightIsFullOfTerrors het volgende:
[..]
Dat is geen argument. Dat iets ontoereikend is om iets te bewijzen betekent het niet dat het andere wel klopt. Verder lijkt, ook wat bewustzijn betreft, de wetenschap steeds meer te ontplooien wat emotie is, dat te kunnen sturen etc. Dat nog niet alles verklaard is is geen enkel argument tegen determinisme.
Ik pleit niet voor een 'vrije' wil omdat geen enkele entiteit vrij kan zijn van zichzelf. Ik beargumenteer dat een mens in staat is met zijn/haar wil zijn/haar leven vorm te geven binnen bepaalde vooraf gestelde kaders.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 16:50 schreef TheNightIsFullOfTerrors het volgende:
Afgezien dat sommige teksten gewoon vaag zijn. Hoe zou non-determinisme zoiets verklaren uberhaupt? Non-determinisme is gewoon probleemverplaatsing, je verklaart zogenaamd de acties ermee (die kies je zelf, vrije wil etc) maar hoe komt je vrije wil dan tot stand? Wat zijn de kaders waarbinnen dat werkt? Hoezo zou dit buiten de materie staan en interacties terwijl het toch interactie ermee heeft?
Dennett.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 15:38 schreef Libertarisch het volgende:
Er zijn echter ook deterministische wetenschappers met een geloof in de vrije wil, een bizar voorbeeld is Daniel Dennett (een filosoof die een Master of Science in woordsalades heeft).
Non-determinisme ook niet. Kennelijk is de vraag of de wereld deterministisch is niet zo bijster interessant. (1 van de vele punten die ook Dennett maakt.)quote:Op dinsdag 23 januari 2018 15:38 schreef Libertarisch het volgende:
Determinisme heeft geen antwoord op dit fenomeen.
Wat zijn volgens jou wel interessante vragen dan?quote:Op dinsdag 23 januari 2018 23:18 schreef Molurus het volgende:
Non-determinisme ook niet. Kennelijk is de vraag of de wereld deterministisch is niet zo bijster interessant. (1 van de vele punten die ook Dennett maakt.)
"Hoe werkt bewustzijn?", "Hoe werken de hersenen?" dat soort dingen.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 23:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wat zijn volgens jou wel interessante vragen dan?
"Hoe werken de hersenen?" is een zuiver wetenschappelijke vraag. "Hoe werkt bewustzijn?'' is meer filosofisch omdat het tot op heden een onbeantwoordbare vraag is. Dus kunnen we een discussie hebben over ''Hoe werkt bewustzijn?".quote:Op woensdag 24 januari 2018 17:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Hoe werkt bewustzijn?", "Hoe werken de hersenen?" dat soort dingen.
Eens, een kosmisch bewustzijn of eindeloos bewustzijn of oerbewustzijn of dualisme et cetera verklaart niets maar brengt alleen meer vragen met zich mee. Dat soort theorieën zijn natuurlijk puur speculatief, gebaseerd op incomplete informatie en een incomplete capaciteit voor begrip.quote:Op woensdag 24 januari 2018 17:01 schreef Molurus het volgende:
Wat dat betreft ben ik het volmondig met Dennett eens: elke verklaring voor bewustzijn waarbij bewustzijn een onderdeel is van de verklaring verklaart helemaal niets.
Mensen maken keuzes ja. De vraag is hoe vrij die keuzes zijn. Dat is een belangrijke vraag omdat het praktische gevolgen heeft, bijvoorbeeld voor rechtspraak, politiek en intermenselijke verhoudingen in het algemeen. Als je gelooft dat mensen volautomatische robots zijn en je neemt dit aan als wetenschappelijke waarheid dan heeft dat grote gevolgen.quote:Op woensdag 24 januari 2018 17:01 schreef Molurus het volgende:
Iets soortgelijks geldt voor "de vrije wil". Uiteindelijk is ook voor dat vraagstuk de vraag of de wereld deterministisch is niet bijster interessant: of dat zo is, weten we niet. Maar desondanks maken mensen wel degelijk keuzes. Kennelijk heeft het 1 niets met het ander te maken.
De vraag of de wereld deterministisch is is wat mij betreft wel interessant. De reden hiervoor is dat ik denk dat het ''zombie'' argument sterker is in een deterministische wereld (voor de mensen die het niet weten, het ''zombie'' argument houdt in dat het bewustzijn onnodig is omdat mensen en dieren volautomatisch functioneel zouden kunnen zijn zonder bewustzijn. Het gedrag van een zombie is dan niet te onderscheiden van het gedrag van een mens met bewustzijn).quote:Op woensdag 24 januari 2018 17:01 schreef Molurus het volgende:
Uiteindelijk is ook voor dat vraagstuk de vraag of de wereld deterministisch is niet bijster interessant: of dat zo is, weten we niet.
Dat is inderdaad een regelrechte contradictie. De ''vrije wil'' is minstens beperkt, daar zou iedereen het over eens moeten zijn (omdat het een feit is).quote:Op woensdag 24 januari 2018 17:01 schreef Molurus het volgende:
Dan is er nog een aspect van de "vrije wil" discussie waarbij men, filosofisch gezien, graag zou zien dat de mens volmaakt vrij is, zelfs van zichzelf. Dat snijdt al helemaal geen hout. Het lijkt mij een regelrechte contradictie, ongeacht of determinisme waar is.
Hangt er vanaf hoe complex die 'volautomatische robots' zijn. Hoe complexer de hersenen van het organisme, hoe minder 'robottig' het organisme lijkt.quote:Als je gelooft dat mensen volautomatische robots zijn en je neemt dit aan als wetenschappelijke waarheid dan heeft dat grote gevolgen.
Volgens mij begrijp je determinisme en Sam Harris niet. Als jij een keuze maakt, denk je dat uit vrije wil te doen, maar het zijn in werkelijkheid de processen in je brein die je die keuze doen maken.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 15:38 schreef Libertarisch het volgende:
Maar de wil is een gegeven en zonder wil gebeurt er niks en dat empirische gegeven staat lijnrecht tegenover de Sam Harris deterministische clockwork visie.
Vrije wil is niet wat je denkt dat vrije wil isquote:Op vrijdag 26 januari 2018 15:50 schreef Broomer het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp je determinisme en Sam Harris niet. Als jij een keuze maakt, denk je dat uit vrije wil te doen, maar het zijn in werkelijkheid de processen in je brein die je die keuze doen maken.
Als ik Dennett een beetje begrijp, gelooft hij eigenlijk wel in determinisme, maar herdefinieert hij vrije wil als dat wat we als wil zien. Zonder dat die wil echt vrij is, maar het is een maatschappelijk zeer bruikbaar concept om het over vrije wel te hebben. Dat idee krijg ik in ieder geval, als ik Dennett en Harris hoor praten.
Dat noemt Dennett degrees of freedom toch? Hoe complexer de hersenen, hoe 'vrijer' en onvoorspelbaarder het organisme wordt.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hangt er vanaf hoe complex die 'volautomatische robots' zijn. Hoe complexer de hersenen van het organisme, hoe minder 'robottig' het organisme lijkt.
Zo is het gedrag van een fruitvliegje véél voorspelbaarder dan het gedrag van een kat en het gedrag van een kat weer véél voorspelbaarder dan het gedrag van een mens.
Ik vermoed puur omdat de werking van de hersenen in bovenstaand rijtje steeds complexer wordt, zodat het robotachtige 'volautomatische' karakter steeds minder herkenbaar is.
Ik hoop niet dat die aliens lachen om ons bewustzijn want het bewustzijn zelf is een verbluffend fenomeen, het gedrag an sich is niet het interessante aspect.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:26 schreef Perrin het volgende:
Voor hyperintelligente aliens (of wie weet zelfs door ons gemaakte robots met AI, ironisch gezien) zijn wij mensen misschien weer ontzettend saaie voorspelbare organismen en lachen ze ons hartelijk uit als we het weer eens over het zo enorm bijzondere bewustzijn van ons hebben
Precies, er bestaat geen 'vrije' wil er bestaat alleen wil. Als de hypothese 'wij zijn ons brein' correct zou zijn dan zou er geen bewustzijn nodig zijn en geen wil omdat de machine (het brein) automatisch als een zombie zijn leven af zou werken. Dit is dus niet het geval, 'jij' moet je wil gebruiken om je leven vorm te geven.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:26 schreef Perrin het volgende:
En: echt vrije wil is een contradictie. Een wil is altijd ergens op gebaseerd, anders zou het puur willekeurig zijn. Het is een misleidend begrip.
Volgens mij begrijp jij mij niet, lees nog maar een keer.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 15:50 schreef Broomer het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp je determinisme en Sam Harris niet. Als jij een keuze maakt, denk je dat uit vrije wil te doen, maar het zijn in werkelijkheid de processen in je brein die je die keuze doen maken.
Er is veel overlap tussen het determinisme en de predestinatieleer uit het calvinisme. Dat maakt in mijn ogen de stelling vreemd dat het samenhangt met een materialistisch wereldbeeld, want het calvinisme is een christelijke stroming en daarmee inherent niet-materialistisch.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 15:38 schreef Libertarisch het volgende:
Determinisme betekent dat de wereld als een klokwerk afwerkt en dat alles vooraf bepaald is (dus alle individuele acties van alle mensen en dieren zijn ook volautomatisch vooraf bepaald).
Determinisme valt vaak samen met een materialistisch wereldbeeld (er is alleen materie, bewustzijn komt uit het brein) en met het idee dat de vrije wil een illusie is.
Je wereldbeeld schudt op zijn grondvesten na een hoge dosis psilocybine of DMT, ik spreek uit ervaring. Maar brengt die ervaring je dichter bij de waarheid of brengt hij je alleen maar in verwarring?quote:(houd je wereldbeeld stand na een hoge dosis psilocybine of DMT? angst is een slechte raadgever)
Prima, gedaan. Je zegt dat de wil een empirisch gegeven is, en lijnrecht tegenover determinisme ala Harris staat. Maar hoe weet je dat dat wat jij wil noemt, niet ook een proces van vurende neuronen is? Zolang je dat niet weet, kun je niet zeggen dat die wil Harris' idee van determinisme ontkracht.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 15:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp jij mij niet, lees nog maar een keer.
Dit bewijst helemaal niks, het ontkracht determinisme helemaal niet. Volgens die visie is het feit dat je je leven verandert op een gegeven moment, ook vooraf bepaald. Dat wat jij wil noemt, is juist het mechanisme waarop je hersenen gedetermineerd je gedrag sturen. Het is nog steeds geen bewijs voor vrije wil.quote:Het geloof dat alles vooraf bepaald is staat tegenover de dagelijkse praktijk dat een individu zijn/haar leven kan veranderen en continu zijn/haar wil moet gebruiken voor bepaalde doeleinden.
Kloptquote:Op vrijdag 26 januari 2018 16:41 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Er is veel overlap tussen het determinisme en de predestinatieleer uit het calvinisme.
Het hangt af van de persoon. Bepaalde mensen (daar bedoel ik niet jou mee in het bijzonder) kunnen de informatie overload niet aan en raken alleen in verwarring of in paniek. Mensen die getraind zijn in psychedelica (ja, in traditionele culturen krijgen sjamanen een opleiding om goed om te leren gaan met psychedelica) halen er vaak een stuk meer uit.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 16:41 schreef DecoAoreste het volgende:
Je wereldbeeld schudt op zijn grondvesten na een hoge dosis psilocybine of DMT, ik spreek uit ervaring. Maar brengt die ervaring je dichter bij de waarheid of brengt hij je alleen maar in verwarring?
Sam Harris stelt dat de vrije wil niet bestaat omdat alle acties terug te voeren zijn op vurende neuronen. Ik ontkracht dat niet, sterker nog er is wetenschappelijk bewijs voor.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 17:32 schreef Broomer het volgende:
[..]
Prima, gedaan. Je zegt dat de wil een empirisch gegeven is, en lijnrecht tegenover determinisme ala Harris staat. Maar hoe weet je dat dat wat jij wil noemt, niet ook een proces van vurende neuronen is? Zolang je dat niet weet, kun je niet zeggen dat die wil Harris' idee van determinisme ontkracht.
Binnen een deterministisch, materialistisch en reductionistisch wereldbeeld is bewustzijn helemaal niet nodig.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 17:32 schreef Broomer het volgende:
Dit bewijst helemaal niks, het ontkracht determinisme helemaal niet. Volgens die visie is het feit dat je je leven verandert op een gegeven moment, ook vooraf bepaald. Dat wat jij wil noemt, is juist het mechanisme waarop je hersenen gedetermineerd je gedrag sturen. Het is nog steeds geen bewijs voor vrije wil.
Briljant!quote:Op zaterdag 27 januari 2018 18:24 schreef Syamsu het volgende:
Volgens mij accepteer jij vrije wil ook niet Libertarisch
Er liggen alternatieve mogelijkheden A en B in de toekomst, A wordt tot het heden gemaakt, dwz A wordt gekozen.
Nu de vraag waardoor kwam de keuze uit op A? Het antwoord op die vraag is een keuze tussen X en Y.
Dat is de formele logica van vrije wil.
Bewustzijn vereenzelvigen met een onsterfelijke ziel of geest vind ik wel erg ouderwets denken.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 22:55 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Een groot probleem in de wetenschap is dat het bewustzijn per definitie niet meetbaar is. Bewustzijn is onzichtbaar, ongrijpbaar, niet-materieel. Daar komt het oude idee van een zielenwereld en geesten et cetera vandaan, omdat iets materieels als een brein onmogelijk iets ongrijpbaars als bewustzijn zou kunnen produceren. "The hard problem of consciousness'' is een van de lastigste vraagstukken voor de mensheid.
Een vraag als: ''hoe voelt het/hoe is het om een kat te zijn?'' is fundamenteel onbeantwoordbaar. Een kat heeft bewustzijn maar het is onmogelijk vast te stellen hoe dat bewustzijn in elkaar steekt. Het is ook onmogelijk om het bewustzijn van een ander mens te ervaren.
Wetenschap zal altijd tekort schieten wat betreft bewustzijn.
[..]
Ik pleit niet voor een 'vrije' wil omdat geen enkele entiteit vrij kan zijn van zichzelf. Ik beargumenteer dat een mens in staat is met zijn/haar wil zijn/haar leven vorm te geven binnen bepaalde vooraf gestelde kaders.
Je kan best een evolutionaire functie voor een deterministisch bewustzijn bedenken. Het kan heel goed een mechanisme zijn om de ik te beschermen. Een manier om niet puur op impulsen te reageren, maar om vooruit te denken.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 18:41 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Klopt
[..]
Binnen een deterministisch-materialistisch wereldbeeld is bewustzijn onnodig. Binnen het Harris-Swaab raamwerk zouden zombies afdoende zijn. Maar de wereld zit vol met bewuste wezens, niet met zombies. Dus ergens klopt dat wereldbeeld niet.
Ik kan nog veel meer evolutionaire functies voor bewustzijn bedenken. Dat gaat veel verder dan impulscontrole en vooruit denken, dat zijn nog vrij basale voorbeelden.quote:Op woensdag 31 januari 2018 14:28 schreef Broomer het volgende:
[..]
Je kan best een evolutionaire functie voor een deterministisch bewustzijn bedenken. Het kan heel goed een mechanisme zijn om de ik te beschermen. Een manier om niet puur op impulsen te reageren, maar om vooruit te denken.
Yup, het lijkt me plausibel dat het gevoel van bewustzijn het gevolg is van het modelleren van onze omgeving door onze hersenen, waarbij we onszelf weer meemodelleren. Een zelf-modellerend modelquote:Op woensdag 31 januari 2018 14:28 schreef Broomer het volgende:
[..]
Je kan best een evolutionaire functie voor een deterministisch bewustzijn bedenken. Het kan heel goed een mechanisme zijn om de ik te beschermen. Een manier om niet puur op impulsen te reageren, maar om vooruit te denken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 17% gewijzigd door Perrin op 31-01-2018 15:26:37 ]And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
Vergelijkbaar met je computer/mobieltje openschroeven om er de website fok.nl proberen te vinden tussen alle printplaatjes en bedrading..quote:Op woensdag 31 januari 2018 15:11 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat is 'the hard problem of consciousness' zoals ik het het beste kan uitleggen.
Nee, helemaal niet vergelijkbaar.quote:Op woensdag 31 januari 2018 15:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vergelijkbaar met je computer/mobieltje openschroeven om er de website fok.nl proberen te vinden tussen alle printplaatjes en bedrading..
quote:Op woensdag 31 januari 2018 15:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Yup, het lijkt me plausibel dat het gevoel van bewustzijn het gevolg is van het modelleren van onze omgeving door onze hersenen, waarbij we onszelf weer meemodelleren. Een zelf-modellerend modelHet lijkt me logischer dat dit weer gewoon een brainfart is van een primaat die probeert iets van de wereld te begrijpen (vanuit het perspectief van een reductionistisch programmeur/computerwetenschapper) en dat ook deze theorie voor het verklaren van de werkelijkheid klinkklare onzin isSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De analogie is dat de ervaring van bewustzijn de software is die draait op de hardware van onze hersenen.quote:Op woensdag 31 januari 2018 15:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, helemaal niet vergelijkbaar.
Een computer/mobieltje is dode materie en de website fok.nl is dode informatie die alleen waarneembaar is door een bewustzijn.
De informatie die fok.nl tot stand brengt is materieel, datgene wat fok.nl observeert is immaterieel.
Jij probeert 'dode' processen ('dood' gedefinieerd als onbewust) in 'levende' (bewuste) termen uit te leggen. Je pakt een voorbeeld uit de objectieve wereld en probeert daar een valse analogie met de subjectieve wereld van te maken. Noch het mobieltje noch de website heeft ook maar iets met 'bewustzijn' te maken, behalve dat de website niet in het mobieltje te vinden is. So fucking what? Er zijn wel meer emergente processen die nergens te vinden zijn en die onverklaarbaar zijn en er zijn een heleboel zaken voor ons niet waarneembaar. Maar ze komen allemaal uit de objectieve wereld en hebben geen fluit met de subjectieve wereld te maken. Het 1 volgt niet uit het ander.
Alle analogieën uit de materiële wereld hebben per definitie niks met de subjectieve wereld te maken juist omdat het twee verschillende werelden zijn.
[..]
Het lijkt me logischer dat dit weer gewoon een brainfart is van een primaat die probeert iets van de wereld te begrijpen (vanuit het perspectief van een reductionistisch programmeur/computerwetenschapper) en dat ook deze theorie voor het verklaren van de werkelijkheid klinkklare onzin is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |