abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_176687918
Zols de TT al aangeeft slaat bij mij spanning en stress op de maag.
Ik sta vaak op met een knoop in m'n maag die tegenwoordig wel vrij snel wegtrekt, maar het is wel vervelend.

Als spanning echt te hoog wordt (vliegen bijvoorbeeld) dan komt het echt tot braken.
Dat is natuurlijk heel vervelend. Na een keer of 3 overgeven binnen een uurtje is de spanning wel uit het lichaam en ontspant alles weer redelijk.

Ik ben al bij een psycholoog geweest maar dat heeft het niet opgelost.

Owja, ik heb Asperger. Ik werk op universitair niveau in een baan die ik leuk vind, maar wel vrij druk is.

Wat kan ik doen om dit echt op te lossen?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 23-01-2018 07:43:32 ]
pi_176687948
Hoe zit het met je consumptie van bijv. koffie, alcohol, cola & chocola?
pi_176688649
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 07:46 schreef STING het volgende:
Hoe zit het met je consumptie van bijv. koffie, alcohol, cola & chocola?
Veel! 4-5 koppen koffie met gemak, 3-4 glazen cola per dag.

Alcohol en chocola niet.
pi_176688756
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 08:46 schreef Iamaclown het volgende:

[..]

Veel! 4-5 koppen koffie met gemak, 3-4 glazen cola per dag.

Alcohol en chocola niet.
Dat is aardig wat cafeïne op een dag.
Ik zou om twee redenen sterk adviseren om de intake ervan te verminderen:

1) Cafeïne zorgt voor o.a. een verhoging van adrenaline & cortisol, wat nu juist de stesshormonen zijn en stress/spanning kunnen versterken of veroorzaken. Ook kan het je in een vicieuze cirkel brengen, waarbij je bijv. minder goed gaat slapen en daardoor de dag erna nog meer caffefine nodig
2) Koffie en cola kunnen voor een gevoelige maag zorgen, zeker als je het vaak consumeert

Het zal vast lastig zijn om te verminderen, maar denk dat het echt de moeite waard is.
Succes!

[ Bericht 0% gewijzigd door STING op 23-01-2018 11:33:52 ]
pi_176688945
Heb er ook last van. Merk dat het minder wordt als ik mezelf dwing om een beetje fatsoenlijk te ontbijten (vezels), wat later begin met koffiedrinken dan gelijk bij het opstaan.
En een normaal slaapritme opbouwen, zorg ook dat je genoeg vitamine D binnen krijgt.
Heel cliché allemaal maar probeer het eens?
Succes ja :)
pi_176690945
Ik had het vroeger ook. Sommige mensen worden van de zenuwen wat drukker, anderen moeten vaak pissen en ik had continu het gevoel dat ik over mijn nek ging. Voor mijn rijexamen ook nog ff, o.a. bij het CBR, boven de plee gehangen. Op een gegeven moment moest ik voor een belangrijk tentamen, presentatie of zelfs een date ff boven de plee hangen. Dus niet per se net ervoor, maar wel 's ochtends thuis nog. Toen een keer behoorlijk kwaad op mezelf geworden en gewoon wat lichter ontbeten dan normaal. Gelukkig heb ik vaak alleen zenuwen voordat de gebeurtenis plaats gaat vinden, tijdens het rijexamen, die presentatie of het tentamen valt meestal alles van me af. Maar het is wel vervelend ja.
pi_176691014
Ik heb het ook gehad toen ik een jaar of 16 was, ik kreeg het ook bij de meest onbenullige dingen zoals een dagje winkelen of wanneer ik cijfers terugkreeg op school, of als ik naar de bios ging dan werd ik meteen niet lekker. Naar huisarts geweest, ontbijt enzo aangepast, pilletjes tegen de misselijkheid gekregen, werkten allemaal niet. Daarna naar een psycholoog gestuurd die zei dat ik depressief was. Vond ik kort door de bocht en ben toen vertrokken :') Zat in m'n examenjaar dus toen was het wel vrij erg, maar uiteindelijk is het vanzelf geleidelijk aan minder geworden. Achteraf denk ik dat ik een soort sociale angst ofzo heb ontwikkeld? Ik zat het liefst binnen en durfde nergens meer naartoe. Uiteindelijk moest ik wel vanwege studie in een andere stad en toen ik me daar op m'n plek voelde, was het snel helemaal weg.
Tap tap tap
pi_176697688
Thanks voor alle adviezen! Koffie en cola is echt een soort verslaving, dat laten staan gaat moeilijk worden maar indien het een oplossing is zeker een optie.

Vanaf hoeveel dagen onthouding zou je verschil moeten merken? En wat betreft Thee als vervanger?
pi_176712533
Thee is stuk liever voor je maag, maar in veel thee's zit theïne welke het zelfde effect heeft als koffie.
Maar het is zeker een goede 1e stap.
Let wel al die fruit thee's zijn net warme limonade, dus ook berg suiker en rotzooi. Wordt je maag meestal niet heel vrolijk van.
pi_176721764
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 10:44 schreef Roosgeluk het volgende:
Thee is stuk liever voor je maag, maar in veel thee's zit theïne welke het zelfde effect heeft als koffie.
Let wel al die fruit thee's zijn net warme limonade, dus ook berg suiker en rotzooi. Wordt je maag meestal niet heel vrolijk van.
Het is denk ik niet dat mijn maag het probleem geeft zeg maar. Meer de zenuwen die de maag aansturen ofzo?!
  woensdag 24 januari 2018 @ 19:10:36 #11
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176721836
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2018 19:07 schreef Iamaclown het volgende:

[..]

Het is denk ik niet dat mijn maag het probleem geeft zeg maar. Meer de zenuwen die de maag aansturen ofzo?!
Ja joh.. gewoon meer koffie nemen.. daar ligt het helemaal niet aan .. :')
pi_176722092
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 10:44 schreef Roosgeluk het volgende:
Sinds wanneer zit er in thee al standaard suiker?
  woensdag 24 januari 2018 @ 19:29:26 #13
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_176722287
Misschien als je gaat vliegen een kalmeringspilletje gebruiken? Voor die 1-3 keer per jaar lijkt me dat geen probleem.

Voor je andere dagelijkse spanning, idd een gezond eet-patroon, genoeg beweging en met je psycholoog werken aan je gedachten/gedrag patronen. En omarm stress in bepaalde situaties. Stress/spanning voor een examen is gewoon gezond.
pi_176722301
quote:
14s.gif Op woensdag 24 januari 2018 19:10 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja joh.. gewoon meer koffie nemen.. daar ligt het helemaal niet aan .. :')
De koffie zou niet verklaren waarom ik alleen moet overgeven bij echt hoge spanning.
Dan zou het continu zijn.

De cafeïne erin kan ik me wel iets bij voorstellen.
  woensdag 24 januari 2018 @ 20:16:00 #15
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176723428
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2018 19:29 schreef Iamaclown het volgende:

[..]

De koffie zou niet verklaren waarom ik alleen moet overgeven bij echt hoge spanning.

Heel misschien hoor... Maar heel misschien is er iets dat de druppel doet overlopen?

Je gaat niet bij elk bakkie over je nek.. en ook niet van de stress..
Maar met 25 bakken koffie en 5 gram neuspoeier en flink wat stress samen val je op den duur ook gewoon om.. :Y
pi_176723531
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2018 19:29 schreef Iamaclown het volgende:

[..]

Ik snap het opzich, denk dat dit meer psychisch is als lichamelijk.
En ok daar een advies op gaan geven behalve als maak je niet te druk heb ik niet.

Heb je niks aan natuurlijk.
Maar wellicht beseffen dat dit zo is helpt al.
Denk goed na waarom je dat hebt, en dan vooral hou in je hoofd het komt alleen om (etc etc).
Helpt mij wel opzich, vooral dus dat het eigenlijk niks lichamelijk iets is. :)

Of heel simpel zou je kunnen zeggen, het is het druk maken uit het gevoel/angst voor wat het veroorzaakt lichamelijk.
Do what you love, love what you do!
pi_176724604
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2018 19:21 schreef SnoepTomaatje het volgende:

[..]

Sinds wanneer zit er in thee al standaard suiker?
In heel veel theezakjes zit suiker verwerkt.
pi_176731626
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2018 20:54 schreef Victoriaatje het volgende:

[..]

In heel veel theezakjes zit suiker verwerkt.
huh wat?? Noem eens een paar voorbeelden?
pi_176732306
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2018 07:59 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

huh wat?? Noem eens een paar voorbeelden?
Ik zoek wat op, en zie dat 'veel' overdreven is. De Keuringsdienst van Waarde heeft enkele jaren geleden onderzoek gedaan naar groene thee en kwam tot de conclusie dat het ingrediënt 'aroma' voor een deel uit suiker bestaat. Ik weet niet in hoeveel verschillende theesoorten dit voorkomt.
pi_176733829
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2018 09:01 schreef Victoriaatje het volgende:

[..]

Ik zoek wat op, en zie dat 'veel' overdreven is. De Keuringsdienst van Waarde heeft enkele jaren geleden onderzoek gedaan naar groene thee en kwam tot de conclusie dat het ingrediënt 'aroma' voor een deel uit suiker bestaat. Ik weet niet in hoeveel verschillende theesoorten dit voorkomt.
Enkel in de Lipton variant.
En dat zal ondertussen ook wel aangepast zijn.

Dus thee is een prima vervanger, topicstarter.
pi_176733978
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2018 10:49 schreef SnoepTomaatje het volgende:

[..]

Enkel in de Lipton variant.
En dat zal ondertussen ook wel aangepast zijn.

Dus thee is een prima vervanger, topicstarter.
Dan heb ik me goed gek laten maken.

Overigens, al zit er suiker toegevoegd, dan nog gaat het om zeer kleine hoeveelheden. Dus sowieso lijkt het me een stuk beter om thee te drinken.
pi_176734023
Geheel OT maar best veel thee mengsels hebben beetje zoethout voor zoete smaak
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')