abonnement Unibet Coolblue
pi_176663726
Ik weet dat deze vraag wel eens eerder voorbij is gekomen, maar de situatie in die gevallen was net even iets anders.

De situatie is bij mij als volgt.
Op mijn zolder hangt een Itho centrale afzuiging, die verbonden is met de badkamer, het toilet en de keuken.
Zoals iedereen wel weet, werkt zo'n centraal kreng van geen meter.
In ieder geval niet in de keuken, als je de frituurpan aanzet of als een volleerd keukenprinsesje aan de gang gaat.
Dus in de keuken heb ik wel een afzuigkap met motor geplaatst.
(ik kan zo heerlijk eigenwijs zijn ;) ).

Nou las ik overal wel dat je GEEN afzuigkap met motor op een centrale afzuiging mag plaatsen, alleen de bezwaren daartegen heb ik denk ik wel opgelost.

Eén van de bezwaren is dat je je kookluchtjes bij de buren naar binnen blaast.
Kan ik mij heel goed in vinden, alleen is de Itho niet verbonden met de buren.
Is dus gewoon MIJN Itho (nah, van de woningbouw dus) en komt uit op de 'uitlaat' van de CV ketel en gaat dan via het dak naar buiten toe.
De buren hebben er dus geen last van (tenzij ze op het dak gaan zitten, maar dat doen ze zelden tot nooit.

Een ander bezwaar was, dat je je kookkunsten bij jezelf naar binnen blaast, de toitetruimte en de badkamer in.
Dat heb ik dan opgelost door daar een ventilatie schuifrooster te plaatsen.
Ga ik koken, dan gooi ik die roosters dicht en na het koken kunnen ze weer open.
Helemaal 100% dicht is het natuurlijk niet (mijn Boretti doet 625 m³/u, dus dat wil wel), maar niet extreem bezwaarlijk.
Een toiletbezoek met een grote boodschap, ruik je heel wat meer :).
En na het koken gooi ik de roosters weer open.

Het derde bezwaar wat ik tegenkwam is dat je het systeem 'uit balans' brengt.
Nou vind ik zo'n cetraal afzuigsysteem sowieso een waardeloos systeem.
Je probeert overal te besparen door middel van ledlampen en dergelijke, en staan staat zo'n Itho kreng 24/7 stroom te verbuiken en je warmte naar buiten te blazen.
Als de vogeltjes warme voetjes willen, dan schaffen ze zelf maar een verwarming aan.

Hoe dan ook, ik heb wel het idee dat die Itho steeds meer herrie maakt en steeds minder funcioneert.
Wat op zich ook kan, omdat hij zijn 'onderhoud' nodig heeft. Laatste keer was in maart 2014, ofwel 4 jaar geleden.
Mijn vraag is, zijn er nog meer bezwaren aan mijn fantastische oplossing, waardoor ze bij het onderhoud kunnen gaan zeiken?
pi_176663922
lijkt me niet erg gezond al dat vet in je centrale afzuiging blazen
:]
pi_176664300
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 21:51 schreef wootahH het volgende:
lijkt me niet erg gezond al dat vet in je centrale afzuiging blazen
Daar is hij anders normaal gesproken ook voor bedoelt.
Sterker nog, als zo'n ding goed zijn werk doet, zou hij alles zonder filter het systeem doorjagen, nu zit er tenminste nog het filter van de afzuigkap tussen.
En in de oorspronkelijke situatie, komt het vet tegen het plafond van de keuken en woonkamer aan (heb een open keuken).
Dat vind ik juist een groter bezwaar.
pi_176664422
quote:
5s.gif Op zondag 21 januari 2018 21:42 schreef Connie_S. het volgende:

Is dus gewoon MIJN Itho (nah, van de woningbouw dus) en komt uit op de 'uitlaat' van de CV ketel en gaat dan via het dak naar buiten toe.
Dit is dus een punt: je verandert de druk (naar overdruk) in het CV systeem waardoor het verbrandingsproces wordt verstoord met mogelijk storing en/of CO vorming tot gevolg. Niet doen dus. Je afzuigkap een eigen afvoerbuis naar buiten geven en de frietpan buiten gebruiken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176664784
De afzuigkap een eigen uitgang door de muur geven.
.
pi_176665155
Dat punt snap ik dan nog wel.
Maar het is een huurhuis en heb geen mogelijkheid om een eigen afvoerbuis aan te leggen.
Als dat gekund had, had ik dat zeker gedaan.
En frituren buiten is ook geen optie.
Het enige balkon wat ik heb, is een verdieping hoger en sluit aan op de slaapkamer.
Niet echt de aangewezen plek om een frituurpan neer te zetten ;).

Even een foto gemaakt van de aansluiting nu.
Geen idee of het echt de CV zo loopt te verstoren, maar dat wil ik uiteraard wel uitsluiten.
Al kan die Itho er ook iets van 300 á 400 m³/h op zetten, zou ik moeten opzoeken.
Wat wel is, er zit nog een ander 'gat; in het dak wat is afgedopt (en ja, daar zit nog zo'n mooi pijpje op aan de buitenkant :) ).
Best kans dat het afzuigsysteem daar vroeger op gezeten heeft.
Beetje het probleem met sociale woningbouw, die laten ook wel eens niet echt de 'vakmensen' eraan sleutelen.
Maar mocht het bezwaarlijk zijn dat de Itho op de CV aangesloten is, dan kan natuurlijk de boel verbinden aan die andere uitgang.

pi_176666659
vroeger hadden wij ook zo'n afzuiging dat was zoals jij beschrijft niet voldoende afzuiging. dus hadden we een recirculatie kap. de licht die er uit kwam werd vlak voor de ventilatie opening gebracht. at werkte voldoende.

Ik zou ee gat voor de afzuigkap naar buiten eens voorleggen aan de woning bouw. klinkt als een verbetering
pi_176667030
Een directe verbinding naar buiten is echt geen optie.
Ja, bij een koophuis zou het met moeite een optie zijn, maar dat is het in dit geval dus niet.
De keukenmuur is inpandig, dus dan moet de afvoerleiding OF door de woonkamer, OF door een slaapkamer gaan lopen. Is niet echt een optie.
En naar boven toe ook niet, daarvoor moet ik teveel slopen.

Ik kan eventueel de afzuigkap wel ombouwen naar een recirculatiekap, nadeel daaraan is alleen de achterlijk hoge prijs van de koolstoffilters.
En geen idee of dat net zo goed werkt als de boel naar buiten blazen.
pi_176667259
Kun je de gehele itho pijp niet aansluiten op dat ongebruikte gat boven in je plafond?

Als je itho enkel naar buiten afzuigt zal er wel geen filter inzitten, maar de waaier in de fan af en toe eens schoonmaken kan geen kwaad.

De afzuigkap naar buiten toe laten blazen werkt ten allen tijde beter dan een recirculatiekap. Maar met een recirculatiekap houdt je wel weer de warmte in je woning.

Ik ben niet zo op de hoogte van alle regels, maar een afzuigfan aansluiten op de cv rookgasafvoer lijkt mij niet verstandig omdat je daarmee het verbrandingsproces in de cv ketel ernstig verstoord, met alle gevolgen van dien.
pi_176667389
Zelfde probleem hier. Frituurpan naar de schuur.
Mijn buurman heeft nu afzuigkap met motor. Gat in de muur gemaakt. Nu kan ik zomers mijn buitendeur dicht doen wanneer de buren aan het koken zijn. Zijn afzuigkap heeft niet meegeholpen aan een goede relatie.
pi_176667578
Lijken mij dat het inwendig 3 buizen apart zijn, dus niet gemixt. Een buis in een buis in een buis zeg maar, concentrisch.
.
pi_176667780
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 07:50 schreef Fer het volgende:
Lijken mij dat het inwendig 3 buizen apart zijn, dus niet gemixt. Een buis in een buis in een buis zeg maar, concentrisch.
Ja, dat zal het zijn! Weer iets nieuws; een 3 in 1 buis. Dus je afvoer beïnvloedt dus niet de CV ketelwerking. Laat onverlet dat je wel met de afzuigkap de werking van de ITHO beïnvloedt. Ik zie verder nog een grijze buis, is dat de ontluchting van het riool? Een optie zou zijn daar een afvoer via een T op aan te sluiten, hoewel ook niet ideaal.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176670608
quote:
14s.gif Op maandag 22 januari 2018 08:19 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, dat zal het zijn! Weer iets nieuws; een 3 in 1 buis. Dus je afvoer beïnvloedt dus niet de CV ketelwerking. Laat onverlet dat je wel met de afzuigkap de werking van de ITHO beïnvloedt. Ik zie verder nog een grijze buis, is dat de ontluchting van het riool? Een optie zou zijn daar een afvoer via een T op aan te sluiten, hoewel ook niet ideaal.
Als in vogelnestje erop, overdruk, wcwater wat tegen je billen spuit?
.
pi_176670653
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 11:38 schreef Fer het volgende:
Als in vogelnestje erop, overdruk, wcwater wat tegen je billen spuit?
Ik dacht meer in de zin van kneiterdampen die uit je kap in de keuken over je gerechten waaien. Maar jouw scenario is ook "best wel lachen".

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 22-01-2018 12:00:17 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176673174
quote:
5s.gif Op zondag 21 januari 2018 21:42 schreef Connie_S. het volgende:

Is dus gewoon MIJN Itho (nah, van de woningbouw dus) en komt uit op de 'uitlaat' van de CV ketel en gaat dan via het dak naar buiten toe.
Hij is niet aangesloten op de uitlaat van de cvketel maar de inlaat. Je blauwe pijl heb je niet goed getekend.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_176673321
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 14:10 schreef mister_white het volgende:
Hij is niet aangesloten op de uitlaat van de cvketel maar de inlaat.
Hij is niet aangesloten op de CV ketel; noch op de inlaat, noch op de uitlaat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176674236
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 14:10 schreef mister_white het volgende:

[..]

Hij is niet aangesloten op de uitlaat van de cvketel maar de inlaat. Je blauwe pijl heb je niet goed getekend.
Je MV aansluiten op de inlaat van de ketel? Gelukkig wordt de lucht gewoon naar buiten geblazen.
pi_176674866
Een recirculatie kap of een motorloze afzuigkap aansluiten op de mechanische ventilatie zijn je opties.

Een recirculatie kap filtert de lucht. Werkt redelijk, zolang je zorgt voor schone filters.

Een motorloze afzuigkap op de mechanische ventilatie doet zijn werk goed als je zoals het hoort de MV in de hoogste stand schakelt tijdens het koken.
pi_176675072
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 15:24 schreef Ivo1985 het volgende:
Een recirculatie kap filtert de lucht. Werkt redelijk, zolang je zorgt voor schone filters.
Werkt voor geen meter Vocht wordt niet afgevangen en de vangstefficiency is ruk, zodat je vooral de kooklucht en -waterdamp met extra energie door de ruimte blaast.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 22 januari 2018 @ 20:37:29 #20
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_176680947
Verander je zo de druk in je MV niet naar overdruk? Je MV box is ontworpen om max. zo'n 400m3/h af te zuigen. Als je daar 625 m3/h naar gaat pompen vanuit je afzuigkap, heb je dan geen kans dat je een deel van je kooklucht weer je keuken binnen krijgt via je afvoerventiel?

Geen idee ook hoe zo'n MV box zo'n situatie trekt...
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_176686040
Mijn dank voor de antwoorden alvast, al weet ik het nu nog steeds niet :D.
Zal even wat antwoorden aflopen.

@Gilder76;
Dat dacht ik dus ook al, dat recirculatie niet de beste oplossing is, eerder als je echt niets anders kan. komt nog bij dat die koolstoffilters behoorlijk aan de prijs zijn.
Mijn ervaring is (jaja, ook wanneer ik het zelf zou hebben ;) ), dat je ze uit 'besparing' veel te weinig gaat vervangen.

@Fer;
Daar lijkt het wel op, idd.
Heb het zelf niet aangesloten uiteraard, maar als ik naar het plaatje van GX3 kijk, lijkt mij dat het meest logische. Al vind ik het zelf heel onlogisch.

@blomke;
Aansluiten op de ontluchting ga ik niet eens aan beginnen, helemaal niet omdat er een loze dakdoorvoer naar buiten is. En hij zit misschien niet op de CV ketel aangesloten, maar wel op dezelfde dakdoorvoer.

@Ivo1985;
Zelfs in de hoogste stand is de afzuiging van zo'n Itho waardeloos.
Als je je friet (of patat, niet over doorgaan! :D) in het vet laat zakken zit 90% van je dampen op het plafond en 10% zuigt ie af. Waardeloos gewoon.

@GrumpyFish;
Dat is dus de hamvraag, kan die MV daar tegen?

Maar heb even wat extra foto's opgezocht/gemaakt, misschien dat het dan iets duidelijker is.



Zo was de situatie eerst.
Er is dus zeg maar een loze bak met twee afzuiggaten in de keuken/woonkamer en daar komt ook afzuiging van het toilet op uit. En ergens vanuit die bak gaat pas de afvoerleiding naar de zolder. Ergens heb ik ooit gelezen dat door geruik te maken van twee afvoergaten in de keuken, die 'meer' af zouden zuigen dat het toilet. Ik heb het niet bedacht.



Heb ik dus een 'bakkie' gemaakt die net zo groot was als het andere bakkie (het oog wil ook wat)
En daar dus de afzuigkap op aangesloten.
En dat werkt als een malle op de hoogste stand! (uiteraard zet ik dan ook de ITHO op standje max, dat die niet aangedreven wordt door de afzuigkap).



Om niet het toilet mee te frituren, heb ik daar een afsluitbare kap op gezet.
Bij het koken dicht, na het koken weer open. Werkt op zich best goed.



En boven ziet het er dan zo uit.
Eén keer aan aanvoerleiding van de beneden, één aanvoerleiding van de badkamer en één afvoerleiding naar de CV dakdoorvoer. Om één of andere reden wordt die loze dakdoorvoer niet gebruikt. Misschien dat hij daar vroeger op zat, geen idee.
pi_176688913
Nou ja, je kan het proberen. Even aangenomen dat je goede vetfilters in de afzuigkap hebt, is het ergste wat er kan gebeuren dat je kooklucht in de badkamer krijgt. Ik heb zelf ooit een systeem aangelegd van een gecombineerde afvoer van droogtrommel en afzuigkap. Met twee terugslagkleppen (kan jij ook overwegen) in beide afvoerbuizen , geeft dat tot op heden geen enkel probleem.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')